Občas mě ohlas něčeho, co jsem napsal, nebo ani ne ohlas, ale jen nějaká souvislost, nebo i moje vlastní chyba roztrpčí natolik, e upadám v pokušení buď u vůbec nepsat, nebo psát jenom pro věčnost. Psát pro věčnost neznamená, e bych nemohl psát o věcech časových a e by si to lidé nesměli přečíst, ale e na tom nesejde. V jistém smyslu tedy alibi, důvod pokračovat, přestoe to nedává smysl, quia absurdum, jak říkal Aurelius Augustinus. Francouzi by se mi za takový postoj vysmáli, usuzuji tedy, e za něj vděčím našemu domácímu útisku a marnosti, v nich jsem proil přes půl ivota a v jejich důsledku se mi (i při mém nezanedbatelném sebevědomí) fakt, e jsem vůbec kdy co zveřejnil, jeví jako něco nahodilého a zcela postradatelného. A vezmu-li třeba nejinteligentnějšího divocha z Bornea, v čem vůbec mám nad ním navrch? V úpravě nepřátelských lebek nestojím za nic, pořád se na mě tlemí z televize. (Ach, ti Francouzi, tohle by je v ivotě nenapadlo!)
Od chvíle, co jsem jako student kvůli zkoušce z vědeckého komunismu vytvořil za jediné odpoledne pouhou aplikací maticového počtu sedmnáct zbrusu nových revizionistických teorií, které předtím ani potom ádný zbloudilý marxista nezastával, jsem se teorii příliš nevěnoval. A letos jsem musel v semináři nutit do literárních teorií naše oborové doktorandy: většinou na ně zírali jako na kompaktní mimozemské objekty, take jsem se do toho musel s karteziánským skalpelem vpravit i já. Ale s tou nejzoufalejší, která mi přišla na mysl, jsem na ně raději nevyrukoval: podle ní by se literární dílo bralo jako sloité, z podstaty věci nutně nepovedené sdělení, které ovšem čtenář z podstaty věci stejně pochopí vdycky špatně, take je to vlastně jedno. Logickým údělem jakéhokoli publikovaného textu pak není úzkostlivý čtenář, který dělá moné i nemoné, aby se dopracoval nejskrytější vnitřní pravdy díla (takový čtenář by musel být z podstaty věci geniálnější ne autor), ale ubohý tvor, který si chce jen dokázat (jako to chtěl i autor, ať se nevytahuje), e jeho samozřejmé postavení ve středu vlastního vědomí, byť i sebepitomějšího, platí pro celý vesmír (take za ádnou cenu nesmí zemřít), a v horším případě zloduch, který vaším textem zaštítí své odporné zločiny, a ještě to svede na vás. Čí smích e se to rozléhá nad Babylonem? Rozpor s fakty (le a výmysl) nebude asi v naší řeči výjimka, ale pravidlo, základ! Z pozemského hlediska je asi lepší ádné texty po sobě nezanechávat.
Lépe je na tom hudba, moná proto, e nevznáší ádný klamný nárok na jasné sdělení. Hudba ať trvá!
Úsilí o dokonalost – nárok na sebe – je také něco mezi mnou a věčností, protoe lidem o to nejde. Z hlediska dnešní komunikace to není důleité: kdo by si toho všiml? Kampak nám v agendě zapadly ty dvě holky unesené v Pákistánu? Kadý to u pustil z hlavy, a vy budete mlít něco o dokonale dopracovaném drobném detailu v chrámové klenbě, kam oko nedohlédne! Nedohlédne holt ani do toho Pákistánu. Jak myslíte, říkám já: ani na tom nesejde, a buďte si středem, čeho chcete.
Přesto je tu poadavek na to, co okamitě nezmizí. Dokonce i na výtvor čistě příleitostný. Minule jsem například hájil myšlenku v zásadě konzervativní, e lidé ve výkonu trestu by měli být pozbaveni občanských práv – čím by sám od sebe zmizel i problém trestaných poslanců. Mluvil jsem od té doby s jedním francouzským právníkem, ten to pokládal za samozřejmost a divil se, e to u nás tak není. Pak jsem zjistil, e stejnou věc navrhoval v televizi i jakýsi český podnikatel; jene se rychle ukázalo, e je to vůl: k tomu toti jedním dechem ádal, aby volební právo bylo omezeno ještě víc, a sice jen na úspěšné! To jsem se dostal do pěkné společnosti, mezi potrhlé fašisty, které bůhvíproč, nejspíš z hlouposti, pouštějí do veřejnoprávní televize; a já abych se pak vysekával z něčeho tak slizkého!
Ne, ty dvě věci nemají nic společného! Ta první – dočasné odepření občanských práv trestancům – na občanském principu stojí, ta druhá občanský princip popírá! A ještě to kritérium pro přiznání práv: ne konání dobra, ani úcta k pravdě, moudrost a spravedlivost, ani dovednost a um, ba ani bohatství, ale úspěch! Další vást, se kterým je nutno přestat! Úspěch je hodnota jen a jen relativní, zcela závislá na hodnotě skutku, jím bylo úspěchu dosaeno; nelze tedy podle úspěchu posuzovat hodnotu skutku ani toho, kdo jej vykonal, ale naopak hodnotu úspěchu jen a jen podle skutku, který k němu vedl. Má jít o úspěch ve smyslu morálním, estetickém, poznávacím, praktickém? V bezohledném světě, kde se nevyplácí poctivost, přímočarost ani statečnost, bývá za hlavní cestu k úspěchu pokládána vykutálenost; francouzský filosof Claude Reichler nazývá svět řídící se touto křivou anti-morálkou La Renardie, Lišákov.
Jene úspěšný můe být člověk v kdečem, i ve vradění neviňátek; pro jiného můe být úspěch, kdy přeije zimu; a kdy vidíme, jaké je u nás měřítko úspěšnosti a jací také zmetci jsou na tomto základě za úspěšné povaováni, měla by nás chuť glorifikovat úspěch rychle přejít! Jinak se, milí (s odpuštěním) spoluobčané, dočkáte toho, e ti, kdo v důsledku Klausovy amnestie úspěšně unikli trestu za zločiny, které patrně spáchali, a úspěšně si ponechali nakradený majetek, neméně úspěšně získají všechna politická práva a budou vám úspěšně a neomezeně vládnout. U vidím ten Úřad pro kalibraci a posuzování úspěšnosti, který bude o vašich právech rozhodovat. Ve školách se to bude vyučovat pod názvem Skvělý Český Úspěch (na věčné časy a nikdy jinak).
Vracel jsem se tuhle vlakem z Veselí nad Lunicí, kam jezdím navštěvovat jednu skoro devadesátiletou dámu, kterou přivál osud do mé blízkosti, seděl jsem sám v kupé, vzduch proudící oknem mě v odpoledním horku příjemně chladil, a tu nastalo něco jako podivný sen: rychlík vjel obloukem do vísky jménem Heřmaničky, nečekaně zastavil a dovnitř nastoupilo tisíc mladých stádních individualistů z Prahy. Všem bylo kolem třiceti, byli sebevědomí, zdraví, veselí a zjevně úspěšní. Asi po čtvrthodině se vlak zase rozjel, jedna individualistka vstala a bez ptaní zavřela okno; všichni v kupé a v uličce pak vtipně ertovali na téma klimatizace a jak ten rychlík staví v kadé díře. Pochopil jsem, e ti všichni se přihrnuli z Prčic: byl to den jejich kadoročního individualistického rojení.
Důleitý poznatek: lidé chodí do Prčic, ale nezůstávají tam.
Znovu jsem se začal stydět za to, co jsem tu posledně napsal o našem státě jako zpuchřelé peleši, v ní nic nedrí pohromadě, zvlášť kdy mi to v dopise vyčetl i Lubomír Martínek: těmhle lidem z mého podivného snu se svět zjevně nerozpadal a cítili se v Lišákově dobře. Asi jsem to měl lépe promyslet a vyjádřit. Jistěe si všímám toho, e Čechy leckde zúhledněly; a hned vedle zase ne. Plyne to zřejmě z toho, e kdo chce zem zvelebovat, můe; a kdo nechce, můe nechat pustnout to, co mu nepatří, i to, co mu patří. Záleí tedy na tom, jak je to namícháno a uspořádáno, co má při daném uspořádání větší šanci na úspěch a jak je které jednání odměňováno. Na mysli jsem měl tedy ono uspořádání, na které jsme se při veškeré své svobodě zmohli.
Nevím, jestli je to věkem, ale při obecném rozladu, který snad vládne, se mi poslední dobou od různých neznámých lidí dostalo známek překvapivé vlídnosti. To není špatné. Ale všiml jsem si také, jak nápadně zhrubly diskuse na internetu. Během zemano-putnovské války jsem do jedné takové diskuse záměrně vstoupil a prostě se jen snail argumentovat. Zjistil jsem něco horšího ne jen to, e by lidé argumentům nebyli s to porozumět: oni je nechtějí poslouchat, nestojí o ně a neberou je na vědomí. Chtějí jen vybít svůj afekt, nejčastěji nenávistný (a do té nenávisti zahrnují svorně Zemana i Putnu: však mají oba k sobě povahově mnohem blí, ne by si sami přáli). Ten, kdo snad nedopatřením argumentuje, se v Čechách nakonec jeví jako náfuka.
Moje původní metafora byla snad opravdu hrubá. Moná jsem měl spíš citovat (kam všude se člověk nepropracuje při studiu Montaigne!) numidského krále Jugurthu, který v době rozkladu římského republikánského zřízení pod vládou zkaeného a chamtivého patriciátu označil podle Sallustia Řím jako urbem venalem et mature perituram, si emptorem invenerit: město prodejné a zralé k záhubě, získá-li jen kupce.
P. S. Chtěl jsem psát ještě o symbolické váze toho, kdy se hlava českého státu dostaví k vyzvedávání korunovačních klenotů v takovém stavu, e se u klenotnice netrefí klíčem do zámku, ale nechám to na jindy. Kadopádně ta paní, která si ve svém čtenářském příspěvku představovala, e vidím v Miloši Zemanovi Jeíše Krista, mě neroztrpčila, ale rozesmála.Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.