Jste zde: Listy > Archiv > 2013 > Číslo 3 > Dialog o transformaci: S Alexandrem Mitrofanovem hovoří Martin Soldát
Alexandr Mitrofanov (1957) je český novinář ruského původu, komentátor deníku Právo, přispěvatel Českého rozhlasu, účastní se diskusí v České televizi; autor několika knih. Věnuje se vývoji České strany sociálně demokratické.
Vyjděme z roku 1989. Co jste od něj očekával? Jak se očekávání naplnila?
Pro mě byl listopad 1989 spojen s mou jedinou návštěvou na Václavském náměstí. Přiznám se, e předtím se mi kyslíku nedostávalo. Pocit dusna byl obrovský. Deprese nebyla, ale pocit zmaru. Pocit, e by se něco mělo stát a e se stane, byl velmi intenzivní. Kdy jsem jednou přišel na Václavské náměstí, viděl jsem kolem sebe lidi typově odpovídající těm, kteří ještě včera byli s reimem zcela smířeni a věrně slouili, a najednou v nich bylo pseudorevoluční nadšení, byl jsem skleslý Musím říci, e jsem tehdy emocím hodně podléhal. Bylo mi pouze 32 let. Otočil jsem se a ji jsem se tam nevrátil. Zkrátka nic jsem od těchto davových šílenství, která byla propojena myšlenkou nutnosti slouit novým pánům, nečekal. Take má očekávání se nenaplnila – ve smyslu, e bych nějaká pozitivní měl.
Rok 1989 bez nadšení, bez očekávání Mnoho lidí vkládalo do změny naděje.
Nebyl bych tak odváný, jeliko nemám ádná data, a netvrdil bych, e většina lidí do toho něco vkládala. Myslím, e většina se pasivně nesla s tím, co přinese změna. Pokud budete hovořit o těch, kteří byli aktivní a kteří si něco slibovali od nových poměrů, tam to můeme strukturovat. Myslím, e kdy si vypůjčím termín od Jurije Afanasjeva ze sjezdu lidových poslanců Sovětského svazu za Gorbačova, vystihnu mnohé. On hovořil o agresivně poslušné většiny Ta nic neočekávala. Pouze potřebovala vědět, jak se má přizpůsobit.
Kdo očekával, byl naivní?
Samozřejmě. Kdo očekával, byl naivní, kdo neočekával, větřil, jak se začlenit. Ten naivní nebyl.
Lidé, kteří se podíleli na událostech roku 1989, byli spojeni s Chartou 77. Byli to lidé, kteří byli ochotni reimu vzdorovat.
Charta byla cizorodým prvkem v této společnosti.
Byl také eliminován.
V kadém organismu je něco, co do něj nepatří. Charta nevyvěrala z podstaty české společnosti. Charta byla spolkem lidí, kteří se z různých důvodů nechtěli smířit s tím, co se děje, ale tito lidé naprosto neodpovídali většinovému charakteru společnosti.
Jak vnímáte minulý reim? Trávil jste v něm mládí. Jak pojímáte realizovanou ideologii? To poslední dvacetiletí je spojeno s termínem normalizace.
Pro velké mnoství lidí nejen v této společnosti, ale i v jiných, které v sobě implicitně měly touhu po takzvaných ivotních jistotách a tíhly k vládě pevné ruky, to bylo naplnění ivotních snů. Není náhodou poměrně velké mnoství nostalgiků. Nejedná se pouze o staronostalgiky, kteří ten reim zaili, ale i o novonostalgiky, neofyty, kteří nesouhlasí s tím, co je, chtějí něco jiného. Otáčejí se zpět za minulým reimem, schvalují jej, ač jej nezaili. Svým způsobem byl naplněním skrytých a hlubinných přání poměrně velkého mnoství lidí.
Nacházíte v něm jisté ospravedlnění, ideu budování spravedlivé společnosti?
Nikoliv. V mých očích to byl reim zločinný. Ne snad kvůli období normalizace. V něm nebyl tak agresivní. U spíše rozkládal duše, ne ničil holou existenci. To je nuance, to je matérie, o ní se můeme bavit spíše učeně ne v termínech, které jsou hrubě reálné. Ji předtím reim neváhal vradit, lámat osudy spousty lidí, které prohlásil za lidi druhé kategorie. V té nejkrutější, nejodpornější podobě stalinismu je něčím, s čím se nikdy smířit nemohu.
Ano, ale něco je idea a něco realita.
Víte, co je idea, a jaké jsou cesty realizace, to jsou pěkné kavárenské, salónní diskuse. Já hovořím o zcela drsné realitě, která byla zločinná.
Svět se nedá posuzovat podle toho, jaká je realita...
Počkejte, jak jinak má člověk posuzovat realitu ne podle toho, jak s ním zachází? Kdy si vzpomenu na osudy milionů zavraděných, zlomených lidí, celých rodin, tak je mi jedno, jaká idea vedla vykonavatele zločinů. Posuzuji to, co se stalo.
ádná pozitiva na minulém reimu nevidíte
Kdy se ptáte mě osobně, převáí odpor ke zlovůli, která vládla. Kdy se ptáte lidí, kteří nemají mou krevní skupinu a kteří naopak na minulém reimu nacházejí obrovské mnoství výhod, pro ně to opravdu ráj na zemi byl.
Jedna z moností úniku byl exil. Vy jste o něm neuvaoval?
Moje ivotní dráha je v tomto smyslu poněkud zvláštní. Narodil jsem se v Sovětském svazu. Můj exil byl Československo. Další exil mě v té době nenapadl. Také proto, e jsem si neuměl představit, e reim někdy zmizí. V posledních dvou třech letech před listopadem 1989 ale bylo zjevné, poté, co v Sovětském svazu k moci přišel Gorbačov, e změny přijdou, jene předtím to vypadalo beznadějně.
Jak jste vnímal jeho kroky?
Velmi pozitivně. Bylo mně jasné i v rámci omezeného věku, zkušeností, penza znalostí, chápání světa a politiky, e kdy někdo má něco dělat s reimem, musí to být člověk, jen přišel zevnitř, nikoliv zvenčí. Jeho pokusy mi byly sympatické. S odstupem je však jasné, e reformy k ničemu vést nemohly.
On začal to, co bychom mohli označit za drolení systému. Rok 1989 byl prvním z vrcholů jeho nezamýšlené politiky.
Kdy se vrátíte k jeho tehdejším projevům a budete jej sledovat do dnešních dnů, co se snaím dělat, jistě nebudete polemizovat s tím, e nechtěl systém zničit ani rozdrolit. On chtěl systému, pokud bych to měl shrnout do zkratky, dát lidskou tvář. Navazoval na rok 1968 v Československu. Nyní jsme chytří, ale jeho pokus byl odkázán na krach. Mimo jiné také proto, e tehdy Sovětský svaz, a to si Gorbačov sám postupně uvědomoval, byl v katastrofické ekonomické, ideové, morální situaci, s tím nešlo nic dělat.
Jinými slovy to byl nereformovatelný systém.
Naprosto.
Dobrá, jak se stavíte k lidem, jako byli disidenti? Byli to lidé, kteří byli ochotni obětovat ivot pro pravdu. Jan Patočka říkal, e je nutné, aby člověk trpěl pro dobrou věc.
Těch lidí si váím. Je to osobní volba. Pokud jsem je mohl poznat, měli v sobě něco, co by je asi předurčilo k podobnému chování nejen v tomto typu systému. V jistém ohledu asociálnost, a to v lepším slova smyslu. Člověk se z nějakého důvodu nesmíří s tím, co je kolem něj, a není schopen s tím uzavřít jakousi vnitřní smlouvu. Osobní integrita a schopnost nést oběti je to, čeho jsem si vdy váil.
Jaký je jejich vliv na budování demokracie, otevřené společnosti?
Ocituji vám Lenina, co je zvláštní, ale ten citát sedí. O děkabristech napsal, e byli velmi vzdáleni lidu. To byl případ našich i všech disidentů v reálně socialistických společnostech. Neměli cokoliv společného s agresivně poslušnou většinou. Kdy je tato většina v roce 1989 omylem brala za nové pány, velebila je. Kdy pochopila, e vyznávají hodnoty, které většině jsou na hony vzdálené, a kdy navíc díky této politické třídě přišli k moci lidé se zcela jinými názory a se zcela jiným vztahem k demokracii, velice brzo disidenti odpluli tam, kam patří.
Lze je povaovat za elitu?
Elita v této společnosti neexistuje. Elita je historický pojem, to česká společnost nemá.
Vztahujeme se k lidem, kteří formovali naši historii. Máme k nim úctu
Z mého pohledu je to mýtus. A to je obrovská komponenta, která formuje národní vědomí. Mýtus je mýtus a já mýty vnímám, ale nedokáu jim podlehnout. Myslím, e mýtus je nutný pro kadou národní společnost. Poté jde pouze o důstojnost formy, kterou mýtus v posledku má. U nás máme několik mýtů. Je Masarykův. Je Havlův, zvláště kolem jeho úmrtí se objevilo mnoho pohádkových interpretací jeho činnosti, e to zcela zakrylo Václava Havla jako člověka, jako politika. Poslední mýtus je spojen s Milošem Zemanem jako laskavým a přísným tátou, který se vrátil ke svým dětem. Bavíme se v čase krátce po sjezdu ČSSD, kde se objevil. Bylo to toté, co se ukázalo v přímé volbě prezidenta.
Vnímáte mýtus jako škodlivý
Ne, vnímám jej jako realitu, jako to, bez čeho se společnost nemůe obejít, vzdáleně cosi jako náboenství. Bez náboenství se slabší lidé také nemohou obejít. Jeliko se společnost skládá většinou ze slabších lidí, potřebuje berličku.
Jak jste viděl stav společnosti v roce 1989?
Asi se nezbavím novinářských způsobů uvaování. Odpovím proto poměrně stručně. Také větou, kterou můeme rozvíjet. Kdyby tehdy reim – moná zázrakem a neříkám, e by to bylo moné – uvolnil ideovou rigidnost, nějak dokázal vhodit do všeobecně dostupné sítě obchodů západní zboí, kdyby otevřel hranice, věřím, e by k ádnému Listopadu nedošlo.
Máme svobodu politickou a ekonomickou. Kdyby reim dal lidem ekonomickou svobodu, díky ní by společnost mohla akumulovat bohatství, kdyby lidé měli monost sledovat své cíle, podnikat, jezdit do zahraničí, soudíte, e by představitelé reimu mohli pokračovat?
To je velmi teoretická debata. V rámci našeho akademického rozjímání to trochu vytrhujeme z kontextu. Tehdy to nešlo. Čistě teoreticky by k něčemu takovému mohlo dojít. Kdy například sledujeme Čínu, co je úplně jiný případ, jiná kultura, jiné tradice, je vidět, e něco takového v zásadě moné je. Nemyslím však u nás.
Číňané jsou přizpůsobiví, mají jinou mentalitu
Ano, proto jsem to obehnal všemi monými podmiňovacími ploty.
Pokročme dále. Jak jste cítil ustavení demokracie?
Pro mě zavádění demokracie počátkem devadesátých let bylo vítanou změnou a nadějí do budoucna, ačkoliv jsem neočekával příliš mnoho, přesto určité věci, přímo spojené s tím, co dělám profesně, byly naprosto vynikající. Jsem novinář, a ten můe vyuívat svobodu projevu, i kdy existují různá omezení. To nebyl krok vpřed, ale rovnou skok do jiné reality. To byla jedna z mála věcí, které se zatím daří udret. Pokud jde o demokracii jako takovou. Pro mě je to řád, pravidla, zákony, které je nutné nejprve demokraticky přijmout a pak je také dodrovat. Kromě sféry legislativní, sféry kodifikovaného jednání je to také demokratická společnost, která je nezbytným předpokladem, aby se demokracie dokázala vyvinout. Demokratická společnost sestává z lidí, kteří jsou buď nakloněni a připraveni chovat se podle pravidel, nebo nejsou.
Není to tak, e si člověk bude dělat, co chce.
To rozhodně ne.
Čím si vysvětlujete ochotu lidí účastnit se na věcech v počátcích budování svobodné společnosti? Moná je to zkreslený pohled. Lidé cítili nutnost participace, byla kouzelná atmosféra, lidem nebylo jedno, co se děje, cítili odpovědnost za obec...
Problém je v tom, e stále pouíváte výraz lidé. Ten však není strukturován. Lidé jsou jeden od druhého velmi odlišní. Někteří z nás skutečně měli snahu ke změně. Měli důvěru v to, e nový řád je tím spravedlivým, e oni se svou vervou, se svou iniciativou budou schopni tlačit věci dopředu. Tato vrstva zde existovala jak ve veřejné angaovanosti, tak v malém drobném podnikání. Kde jsou však dnes konce těchto lidí? Z tohoto pohledu to není dobré. Kartelizace a oligarchizace během času postoupila. Dnes takoví lidé ji téměř neexistují.
Co potřebuje česká demokracie, aby nebyla pouze skořápkou?
Česká demokracie je nyní prázdný zvuk. Šance, kterou Česká republika a česká společnost měla počátkem devadesátých let, byla zahozena. Společnost zjistila nejen, e většina demokracii nechce, ale zjišťuje, e demokracie je v rozporu s geneticky zakódovanými hodnotami. Tato společnost, ale i jiné mají Kainovo znamení společností postsocialistických. V chování značného počtu svých členů se mentálně vrací před rok 1989.
Jinými slovy, z normalizace jsme vyšli
a mnozí se do ní vracejí.
Můeme také říci, e jsme vykonali cestu z komunismu do konzumerismu.
Fungující demokracie není moná bez hodnot. Myslíte, e étos, který dal Václav Havel proměně – Pravda a láska zvítězí nad lí a nenávistí –, je pouze prázdná skořápka?
Dokonce bych šel dál a řekl bych, e samo o sobě i toto prohlášení bylo prázdnou skořápkou. Při vší úctě k zemřelému Václavu Havlovi, snadno se takové věci hlásají z pozice volného filozofa, spisovatele. V mém pojetí prezident má usilovat o větší integraci společnosti. V ádném případě pejorativně nelíčit obrovskou, ne-li většinovou skupinu spoluobčanů jako Čecháčky.
Výraz Václava Černého...
To, co je přípustné pro intelektuála, a v tom vidím jedno z pravidel demokracie, není přípustné pro prezidenta.
Timothy Garton Ash říkal Václavu Havlovi: Dělejte spíše intelektuála ne prezidenta.
Kdy jsme ji u citací: v roce 1992, kdy Václav Havel abdikoval jako prezident Československa, ale připravoval se na prezidentství České republiky, mi Václav ák v rozhovoru říkal, e místo Václava Havla je na Hrádečku, a nikoliv na Hradě. Postupem času jsem si na to vzpomněl nesčetněkrát a souhlasím s tím.
Říkal jste, e hodnotové zaloení Čechů je problematické, jeliko v nich dominuje materialismus.
Ano, je to přízemnost.
Co s tím?
ít s tím. Snait se, aby nedocházelo k velkým excesům. Česká společnost je vynikající v tom, e v ní nejsou zakódované excesy, jako má balkánská, ruská či jiné. Ty jsou náchylné k tomu, e budou konflikt řešit násilnou a vraednou cestou. Česká společnost má vynikající schopnost to nedělat. Měli bychom se spíše snait se porovnávat se západními zeměmi. Dle mého názoru ale česká společnost prodělává cestu zpět na Východ.
Vdyť spisovatel Milan Kundera
Milan Kundera je solitér. Václav Havel té. Mohu uvést i jiné spisovatele. Ti ale nejsou představiteli českého národa. To jsou lidé, kteří se v určitém smyslu slova odrodili.
Nu ale vdyť například Masaryk poukázal na důleitý přínos Čechů do evropského myšlení – pojetí pravdy.
Masaryk, ne se stal mýtem, byl také opovrhován většinovou společností. Kdybych se mohl vrátit k Milanu Kunderovi: přímo do toho nevidím, ale jako červenou kontrolku vnímám, e se odmítá spojovat s Českem. Asi to není náhoda.
Můeme hodnotovou orientaci kultivovat?
Na to má jasnou odpověď spousta levičáků, s nimi se bavím. Podle nich se máme vykašlat na hodnoty. My potřebujeme především nakrmit lidi. Mezi námi, mají velkou pravdu. Proč dochází k obrovským a znepokojivým známkám krize? Pravicové vlády, počínaje Mirkem Topolánkem a nyní vládou Petra Nečase konče, ať ji vědomě či ne, rozhodně ale ostentativně a velmi hrubě porušily nepsanou úmluvu, která vdy fungovala: vládci nebudou sahat lidem na jejich jistoty. Oni na ně sáhli. Sáhli na ně nejen způsobem, který je materiálně citelný a citlivý. Ještě to doprovodili drsnou ideologickou slovní omáčkou, kdy lidi dost uráeli. Zvláště je v tom zběhlý ministr Kalousek. Toto vychýlilo stav společenského barometru do té míry, e byl drtivě zvolen Miloš Zeman prezidentem. Je třeba vycházet z toho, v jaké společnosti politik vládne. Není moné jít proti přírodě společnosti.
To znamená
e je nutné udrovat úroveň vládnutí, jinak se nám rozpadnou společenské struktury, k čemu máme docela blízko.
Politické elity deklarují reformy, ale kdy dojde na lámání chleba, nic zásadního není.
Pokud nechcete pouívat násilí jako Petr Veliký nebo bolševici, nemůete zavádět reformy, kdy většina klade odpor.
Téma demokracie a kapitalismu je předmětem politického zápasu. Jak vidíte českou politiku? Nacházíte v ní spíše pragmatický ne idealistický prvek?
Kadá politika je pragmatická. Jinak by nemohla existovat. Otázka je nastavení prostoru, kde bývají různé proporce idealismu a pragmatismu. Neměli bychom zapomínat, e pragma je čin. Politika by měla být prostorem činu. Je otázka, zdali činy, které jsou realizovány, společnosti prospívají a jak jsou slaďovány. Víte, mechanismus zpětné vazby přece jen existuje. Není náhoda, e v první přímé volbě hlavy státu zvolila většina člověka, kterého zvolila. To je signál, jak vnímá směr a způsoby politiky, které se zde uplatňují v posledních deseti letech.
Mnozí právem říkají, e politika je vyprázdněná. V politice vystupují lidé, kteří jsou převodními pákami zájmových skupin.
Podívejte se, politika je vdy záleitostí zájmových skupin. To nelze jinak dělat. To bychom se dostali k systému velkého vůdce, který sám o sobě je nejvyšší zájmovou skupinou. Ostatní smějí existovat v jeho stínu.
Často se stýkáte s politiky, hovoříte s nimi. Říká se, e jedním z problémů je, e česká politika nemá osobnosti. Skutečně?
Má osobnosti, ale ty se nám zvláštním způsobem recyklují. To proto, e jich není tolik. Ji nám zbyly dvě.
Je zvláštní, e do politiky v sociální demokracii se dostali lidé jako Stanislav Gross.
Na Stanislavu Grossovi nic zvláštního není. Jako mladík se přihlásil k sociální demokracii v době, kdy se v roce 1989 obnovovala. Posléze prošel veškerou stranickou hierarchií. Byl velmi nadaný v pragmatickém smyslu. Dobře poslouchal, uměl dobře kombinovat. S kadým uměl dobře vycházet, včetně prezidenta Klause. V roce 1998 jsem napsal, e Stanislav Gross je ztělesněním právě těch lidí, o nich celou dobu mluvím, tedy většiny, té sympatičtější tváře: ten člověk drsnost, násilí a jiné hrubé metody nesnášel a snail se postupovat jemně. V jeho pojetí a pojetí lidí z prostředí, z něho vzešel, si to odpracoval. Jak si to odpracoval, opět v tomto pojetí zcela legálně, bez právnických zádrhelů, jeliko sám je právník a ošetřil si to, došel k milionům. To je vzorová cesta.
Představitelé jako Vladimír Špidla s tím nesouhlasí.
Ten je bílá vrána.
Jste novinář. Jak vidíte stav českých médií?
Mohu hovořit pouze za sebe a z vlastní zkušenosti. Ta však není tak malá. Vyřčené či napsané slovo je zpravidla vnímáno recipienty jinak, ne bylo myšleno autorem. Recipient zpravidla vidí a slyší sám sebe. Rezonují pouze věci, které je schopen přijmout. Často dochází k naprosto bizarním efektům. Uvedu příklad. Předevčírem jsem dostal dopis od čtenáře, který mi píše, e se mu líbil můj sloupek, jeliko tam zcela decimuji českou pravici za její egoismus. Sloupek však byl psán v úplně jiném smyslu: Stav společnosti, do kterého jsme se dostali a který se nelíbí spoustě lidí, je produktem jejich vlastní vůle. To proto, e zde po roce 1989 byla svobodná volba. Tento pán to vůbec nevnímal. Ten z toho vytáhl pouze to, co byl schopen, ochoten pochopit a co v něm cosi rozsvítilo. Tak je to dnes a denně.
Slova, místo aby byla světlem
To chce schopnost slova chápat. Za druhé to chce schopnost pracovat na sobě. Za třetí trochu jinou úroveň vnímání světa včetně vnímání slov, ne kterou disponuje velké mnoství lidí. Nejen v této společnosti. Platí to obecně.
Někdo můe namítnout, e slov je mnoho a v moři se člověk můe ztratit.
Nyní se cítím divně, jeliko budu citovat sám sebe. Bylo to před druhým kolem prezidentské volby. Zoufalé období. Zoufalé z hlediska absolutního nepochopení toho, co píši Napsal jsem text o mimoběnosti. To proto, e mimoběnost byla neuvěřitelná. Lidé vůbec nevnímali, co jsem psal. To nebylo pouze se mnou. Oni vnímali pouze rudýma očima, co je iritovalo. To proto, e vnímali skutečnost jako bojiště, na kterém buď jsi se mnou, a poté člověk čte, vnímá slova, kterým rozumí, anebo jsi nepřítel a je třeba s tebou zatočit Byli to zpravidla inenýři – spousta z nich si myslí, e vystudovali svůj obor a rozumí všemu včetně společenských procesů. Jeden pán mi napsal jasně, pregnantně a za to jsem byl i vděčný: Mě vůbec nezajímá, co si myslíte. Chci číst vaše články a noviny pouze proto, e si zaplatím za to, abych si potvrdil svůj názor.
Tím říkáte, e problém naší společnosti
nejen naší společnosti
je ukryt v dialogu.
Ano.
Jaký je význam médií pro demokratickou společnost? Lze říci, e by měla být těmi, kdo prosvětlují témata, je jsou nosná, důleitá?
To zní a idealisticky. Myslím, e média jsou naprosto nezbytnou součástí demokratické společnosti. Média nejsou ničím nad vodami. Jsou vdy naprosto organickou součástí společnosti. To znamená, e se nemohou vyvyšovat, ani to není jejich poslání. Je to spíše prostředník mezi vládci a těmi, co jsou dole. Musím naslouchat jak nahoru, tak dolů. Je to aréna, kolbiště, fórum, agora. Zároveň je to kyslíkovod, okysličuje společnost. Problémem je, a to je problém v současné době velmi aktuální, e nejen mnoha politikům, ale i příslušníkům jiných sociálních skupin by mnohem více vyhovovalo, kdyby místo kyslíku proudilo to, čemu se říká smrádek, ale teplíčko.
Opět: svobodu mnozí z nás mění za jistoty.
Přesně tak.
V počátku devadesátých let bylo mnoho deníků, dnes máme pouze čtyři celostátní deníky, které nesou název seriózní.
Ekonomicky tištěná media ztrácejí sílu, není tolik peněz mezi lidmi. Za druhé se zvýšily náklady, tím pádem cena. Za třetí nastupující generace printy příliš neuznává, jeliko je zvyklá pracovat se sítí. To je podle mého vysvětlení. Pokud jde o celkovou roli tištěných médií, nevím. Na to je spousta názorů. Mě vdy napadá analogie s filmem, divadlem a televizí. Svého času se říkalo, e televize vytlačí vše, ale nakonec existuje to druhé i třetí.
Televize má dominanci.
Ano, ale existují i jiné ánry.
Jsou ale menšinové.
Takovým menšinovým ánrem bude i tisk.
Budoucnost asi bude patřit internetovým médiím.
Víte, jsem velmi obezřetný a opatrný v předpovídání budoucnosti. Pouze vidím, jaké jsou tendence.
Jakou roli hrála média při budování demokracie a kapitalismu? Nebyla dostatečně kritická?
Musím se usmívat, jeliko jsem v roce 1992 šel pracovat do Rudého práva. Nikdy jsem toho nelitoval, to byl jediný deník, který tehdy a dodnes byl postaven na demokratických zásadách liberální urnalistiky. Pokud Václav ák mluvil o tom, e v devadesátých letech byla většina médií obsluná, mohu pouze přikyvovat – s výjimkou Rudého práva, později Práva.
Ta nekritičnost byla chybná?
Bylo to zákonité. Ne vše, co bylo minulostí, zůstalo za vraty. Bolševický přístup se táhl i v jiných podmínkách.
Jakou roli by měla hrát veřejnoprávní média a jaký by měl být jejich poměr k soukromým?
Přiznám se k jedné věci, kterou nejsem schopen vyřešit, a proto říkám na rovinu, e v tom nemám jasno. Pro mě není zřetelná role veřejnoprávních médií. Respektive to, z čeho mají vycházet. I kdy mají své kodexy.
Máme Zákon o Českém rozhlasu, Zákon o České televizi.
Momentálně jsem jedním ze spolupracovníků nové stanice Český rozhlas Plus. Velice se mi líbí, e jsou tam komentáře lidí, kteří za to v novinářské obci stojí, a jsou to komentáře na různá témata, s různými přístupy. Takto si asi představuji veřejnoprávní médium, které dává širokou škálu slušných, seriózních, i kdy vyhrocených názorů.
Je vyváené.
Ano, dejme tomu. V televizi je to poněkud sloitější. Vzhledem k tomu, e provoz vyaduje mnohem více materiálu, se to občas daří, ale občas ne. Nejsem zde od toho, abych posuzoval televizi, i kdy sám do ní přispívám, pokud mě tam zvou. Říkám své názory a nikdy se nestalo, e bych zaslechl: Prosím vás, toto neříkejte
To je snad znak demokratičnosti.
Ano, v tomto ohledu ji tam můeme nalézt. Soukromá média jsou pochopitelně závislá na vydavatelích, na jejich zájmech, inzerentech. To je však jedno velké téma.
Ještě by bylo záhodno se dotknout českých médií ve vztahu k zahraničním. Pokud člověk porovnává dobré deníky
To není korektní, nemůeme porovnávat slona a mouchu.
Jsou malé země, kde kvalitní média fungují
Jak slon, tak moucha je ivý organismus.
My jsme moucha.
Pochopitelně. To není pejorativní. To je fakt. Jde o to, jestli se v té muší velikosti můeme snait o úroveň. Myslím, e při všech nedostatcích českých médií snaha je. Tady není, a na bulvár, který to má v popisu práce, úsilí banalizovat, usměrňovat nepřípustnými metodami nebo zlovolně měnit chod společenských událostí. Je snaha, ovšem v míře, jí jsou jednotlivé redakce, jednotliví redaktoři schopni, pojmout svět, nějak o něm informovat a snait se říci, co si o tom kdo myslí.
Říkali jsme, e jaká je společnost, taková je politika, stejné to platí o novinách. Jaká je společnost, taková jsou média. Z toho vychází i bulvarizace.
Ta není pouze českou specialitou. Nejmocnější bulvár na světě The Sun, to je něco tak neuvěřitelného, e náš Blesk se s ním nemůe srovnávat.
Blesk má co dohánět?
Nevím, zdali v tomto ohledu je co dohánět. Také to záleí na společnosti. Britská working class je mnohem pokleslejší skupina ne naše niší vrstvy. The Sun tuto skupinu obsluhuje.
Plní česká média dostatečně roli hlídacího psa demokracie?
To je tak poloená otázka, e na ni nelze odpovědět. Hlídací pes?
Říká se to Je to moná klišé.
Souhlasím. Nemám rád klišé, a proto bych to vyjádřil asi takto: česká média se v zásadě snaí dělat svou práci tak, jak jí rozumějí jednotliví redaktoři. Všimněte si, e neustále svádějí boj nejen s politiky, ale také s vlastními čtenáři, posluchači a diváky.
Jaké neuralgické body cítíte v proměnách společnosti?
Je to volba podoby demokratické společnosti. Od toho se všechno ostatní bude odvíjet. Schematicky řečeno, máme si vybrat, zda chceme být více podobní Rusku, nebo Švédsku. Momentálně se tento proces nejlépe zobrazuje v činnosti Miloše Zemana a v míře podpory, které se mu od společnosti dostane. On sám je vyloeně autoritativní typ.
Co Česká republika a její budoucnost v Evropě či globalizovaném světě?
I zde dochází ke střetům mezi stoupenci české výjimečnosti, která je tak unikátní, e nepotřebuje začlenění do ádných nadnárodních celků – to je skupina vlaných a zuřivých odpůrců Evropské unie –, a příznivci evropské integrace. První celek tíhne podvědomě či vědomě k Rusku a asijský či mimoevropský azimut obecně povauje přinejmenším ve sféře ekonomické, ale zčásti i v politické, za prioritní.
Jak jste se osobně účastnil obnovy demokracie a kapitalismu?
Otázka je poloena za pouití přesně té revoluční terminologie, která u mě tehdy i kdykoli jindy vyvolávala nauseu. Nijak.
Účastnil jste se kupónové privatizace jakoto velké příleitosti obnovy kapitalismu?
Zapomněl jsem. Váně.
Co jste říkal na rozdělení Československa? Nepřineslo eliminaci slovenského nacionalismu, co vedlo k lepší spolupráci v rámci visegrádského společenství a také k opětovnému nalezení se v Evropské unii?
Vnímal jsem to a vnímám nadále jako přirozený proces rozchodu dvou národů, které nedokáou ve svobodných podmínkách ít spolu.
Forma rozchodu byla ukázková.
*
Dialog byl natočen ve čtvrtek 21. března 2013 dopoledne v Knihovně Filozofického ústavu
Akademie věd ČR, Praha. Pro vydání v Listech redakčně kráceno a mírně jazykově upraveno.
Fenomén transformace je záměr, který se snaí v obsáhlých rozhovorech zpřístupnit zájemcům, jak proívali a proívají polistopadové období lidé z nejrůznějších věkových, konfesních či profesních skupin. Táe se také po konfrontaci očekávání a splněných či nesplněných nadějí z přelomové doby. Dialogy by měly být komplementem ke slovníku a mezinárodnímu projektu Atlas transformace www.monumenttotransformation.org/atlas-transformace/index.html Jsou a budou průběně představovány na internetu, v rozhlase ale také v tištěné podobě mj. v Listech. Pořadatelé pomýšlejí také na kniní podobu.
Martin Soldát Institut pro péči o kulturní a intelektuální dědictví Praha – http://ippkid.webnode.cz
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.