Zákon o době nesvobody byl přijat v roce 1991. Ve Federálním shromádění jsme byli tehdy u v menšině, i kdy dost početné, kteří jsme si ho nepřáli. V rozpravě jsem kritizoval atmosféru odplaty, černobílé vidění a atmosféru rodícího se antikomunismu. Kvůli historické spravedlnosti je ale nutno dodat, e zákon čelil i chaotickému poadavku, aby se právní předpisy čtyřicetileté doby nesvobody povaovaly za právně nulitní normy, tedy aby se ádné zákony z let 1948 a 1989 neuznávaly, obdobně jako vládní a říšská nařízení z protektorátu a u i vlády druhé republiky, prohlášená Benešovými dekrety a následně i zákony za neplatná (a na výjimky).
Zákon má jen dva věcné paragrafy. První se týká onoho porušování zákonů a lidských práv. Druhý říká, e právní akty přijaté v době nesvobody se ruší jen tehdy, stanoví-li tak zvláštní zákony.
Byla to taková pionýrská doba – pionýrská v americkém smyslu toho slova. Generální prokurátor Jiří Šetina sám sobě v roce 1993 (jako poslední generální prokurátor České republiky) udělil finanční odměnu 20 000 korun, a kdy mu sekretářky říkaly, e to podle zákona nesmí, opáčil, e on ádné komunistické zákony neuznává. Nový zákon z roku 1991 asi nečetl nebo i ten povaoval za komunistický blábol.
V tée době, tedy na podzim 1991, se parlament usnesl na lustračním zákonu k odhalení tajných spolupracovníků StB, který ale zároveň zajistil další působení některých příslušníků StB na ministerstvu vnitra a jinde. Jako ministrovu výjimku ovšem. Federální ústavní soud sice udílení výjimek zrušil, ale nový český ministr vnitra Jan Ruml mi to vyloil tak, e jednou udělená výjimka platí, a estébáky nevyhodil. Lustrační zákon umonil hon ne na příslušníky StB, nýbr na čarodějnice, tedy i lidi ke spolupráci s StB přinucené nebo spolupracující s ní dobrovolně i jinde ne na úseku boje proti vnitřnímu nepříteli. A ten trvá v oslabené podobě dodnes.
V roce 1993, kdy se Češi zbavili – dovolte mi trpký ert – příivnických a levicových Slováků, jak je označovala pravicí ovládaná média, přijal parlament zákon nazvaný o protiprávnosti komunistického reimu a o odporu proti němu. Z neumětelství, je jim bylo vlastní, ho autoři nazvali o protiprávnosti komunistického reimu a odporu proti němu, tedy bez důleité předloky o.
Jazykové dovednosti pravice měly původně poznamenat i zákon o době nesvobody z roku 1991. Ale tehdy kultivovanější část parlamentu nepřipustila formulaci, e komunistická strana svou diktaturou zhanobila lidskost (namísto lidstvo). Nevědomost, pošetilost a patetičnost chodí ruku v ruce.
Úplné absurdity, nejen jazykové, dosáhl i pozdější další retribuční (tedy odplatový) zákon, který za pomoci jednoho antikomunistického historika vznikajícího Ústavu pro studium totalitních reimů (ÚSTR) napsala v roce 2007 tehdejší zelená poslankyně Kateřina Jacques. Autoři tak změnili původní návrh zákona o Ústavu národní paměti, na jeho redakci se nejvíce podílel Patrik Benda, bratr Marka Bendy, a senátor Jiří Liška. Liška se Patrikem Bendou nechal ochotně řídit.
Zákon o ÚSTR je postaven na poadavku, aby ústav nestranně zkoumal a hodnotil zločinný komunistický totalitní reim, antidemokratickou a zločinnou činnost orgánů státu, zejména jeho bezpečnostních sloek, a zločinnou činnost Komunistické strany Československa, jako i dalších organizací zaloených na její ideologii. Všechny státněsocialistické organizace po celou dobu čtyřiceti let tak zákon označuje za totalitní a zločinné. S tímto zákonným zadáním je ovšem jakékoliv zkoumání nemoné, nato pak nestranné.
Zákon o ÚSTR vyšel z krajního ideologického postoje. Ústavní soud (ÚS) ho přesto v roce 2008 nezrušil, stejně jako předtím nezrušil zákon antikomunistický z roku 1993. Je to jedna z jeho největších ostud. Za ta léta ale nastal pokrok – výrazně pravicový ÚS neznal v roce 1993 minoritní vóta, tedy zveřejňovaná menšinová stanoviska jednotlivých ústavních soudců, zatímco v roce 2008 prošlo zamítnutí návrhu na zrušení zákona o ÚSTR u ÚS u jiného sloení – byli tam u soudci různých názorových orientací – jen o prsa, tedy o pouhý jeden soudcovský hlas. Z patnácti soudců se jich odváilo sedm podat do výroku ÚS návrh na zrušení zákona se zamítá odlišná stanoviska. Pečlivě je i zdůvodnili, na webových stránkách ÚS se kadý podívat můe. Mezi těmi sedmi byl i předseda soudu Pavel Rychetský a oba místopředsedové, Pavel Holländer a Eliška Wagnerová.
ÚSTR budoval a jeho chod ovládal jako jeho první ředitel Pavel áček, absolvent novinařiny na praské Fakultě sociálních věd. Studoval tam v letech 1987 a 1992 a v roce 2001 tam získal na dizertační práci o časopisu V boj odbojové skupiny z roku 1939 titul Ph. D. Neúspěšně se pokoušel studovat i historii a politologii na praské Filozofické fakultě. Před rokem 1990 byl áček funkcionářem Svazu socialistické mládee. Média ho představovala jako historika, ale tím nebyl, stejně jimi nebyli mnozí badatelé, kteří v archivu vyhledávali kompromitující materiály StB (nebo je interpretací dotvářeli) na herce, spisovatele a hlavně kandidující politiky, pokud ovšem byli z levice. Svým zacházením s lidmi a ideologickými postoji poštval proti sobě ředitel ÚSTR áček většinu historiků Ústavu, mnozí odešli. Popudil si i část rady ÚSTR, původně nijak nepředpojaté. V obou případech, při jeho odvolání jako ředitele v roce 2010, i nyní, v dubnu 2013, kdy byl odvolán Herman, šlo vlastně o odstranění áčka. Herman byl jen nevýrazná figura.
Ve svém boji proti komunismu všeho druhu se áček opíral o pět okruhů osob.
První byli antikomunisté (a je jedno, zda tomu věřili, nebo to předstírali). To byli ovšem jen jednotlivci, dokonce i v ÚSTR.
Druhý okruh byli aktivisté Charty 77 a kulturního undergroundu, kteří většinou neměli k práci historika nebo archiváře ádnou kvalifikaci, často ani neměli ádné vyšší vzdělání. Ani na badatele si nemohli hrát, i kdy badatelem je podle zákona kadá fyzická osoba, která vyplní badatelský lístek formátu A5. Na lístku není ani rubrika, zda ona osoba je soudně omezena ve způsobilosti k právním úkonům. Tito lidé z ÚSTR neodešli, konají tam pomocné práce, například digitalizují archiválie neodborným způsobem (za něj je ovšem odpovědno vedení Archivu a Ústavu), take veřejnosti nejsou zpřístupněny přes počítač. Komu z novinářů či z veřejnosti co v archivu najdou, o tom rozhodují oni.
Třetí okruh byli politici (hlavně senátoři, občas i poslanci) – a především novináři, kteří se ve věci nijak nevyznají a v zájmu své kariéry nebo z pošetilosti se k áčkově antikomunistickému boji přidali. Částečně i věří tomu, e je to tak správné.
Čtvrtým okruhem byla Konfederace politických vězňů (KPV), tedy její vedení, v posledních letech její předsedkyně Naděda Kavalírová.
Kavalírová byla v letech 1957–1959 dva a půl roku vězněna, od 12. dubna 1957 do 12. listopadu 1959. Propuštěna byla podmíněně prý, jak uvádí Wikipedie, z ní všichni citují, z pětiletého trestu za vlastizradu a špioná, tedy zřejmě vyzvědačství. To ale nemůe být pravda, to by dostala přinejmenším deset let (ne-li více) a propuštěna by podmíněně nesměla být po polovině trestu, nýbr a po odpykání jeho dvou třetin. V šedesátých letech byla úřednicí národního výboru a pak osmnáct let, za normalizace, pracovnicí ministerstva práce a sociálních věcí.
Kavalírová popírá, e byla členkou Československého svazu en a jeho ústředního výboru, členkou Svazu československo-sovětského přátelství a podobně, i kdy to prokazuje její podpis na jedné listině. Snaha předstírat něco, co není, se u ní projevuje u v tom, e pro své předúnorové politické zařazení uvádí členství ve straně národně sociální, i kdy ta tu byla za Rakouska-Uherska a po první i druhé válce se jmenovala národně socialistická.
Někteří členové KPV povaují u samotné členství Kavalírové v KPV, nato pak její předsednictví za porušení stanov KPV. Ty uvádějí, e jejím členem nemůe být ten, kdo po propuštění z vězení byl zaměstnancem mocenských orgánů, co ministerstvo jistě bylo. Tyto stanovy jsou ovšem protiústavní u tím, e vylučují z členství v KPV osoby, které byly kdykoli, třeba i předtím, ne se staly vězni svědomí, členy KSČ, a také ty, které, byť pod nátlakem, podepsaly závazek tajné spolupráce s StB. Před deseti lety se ministerstvo vnitra rozhodlo nezabývat se mým podnětem směřujícím k nápravě tohoto protiústavního stavu. Protiprávnost působení KPV je ovšem jiný problém ne štvaní Kavalírové.
Ne Kavalírová se svými stoupenci Konfederaci rozloila – spousta lidí kvůli ní odešlo, část zaloila trucorganizaci nebo ztratili zájem o činnost –, patřila v KVP do té skupiny, která ji v devadesátých letech postupně přeměnila na bojový šik bývalých odbojářů, kteří prý hrdinně pouívali násilí. Původně to byl přece spolek (klub) lidí, které nespravedlivě postihl státní teror po roce 1948, byly to oběti vykonstruovaných procesů a smyšlených obvinění, jen ojediněle skutečně pouili násilí, co tehdy raději nezdůrazňovali. Po roce 1989 oprávněně usilovali o společenskou i právní rehabilitaci.
Pamatuji si to dobře, protoe jsem KPV zaloil spolu s Ivanem Dejmalem, s Pavlem Muraškem (který byl později odhalen jako agent StB) a Čestmírem Čejkou, politickým vězněm z padesátých let. Stalo se tak v prosinci 1989 v hospodě na holešovické třídě (dnes) Milady Horákové. Název KPV (Československo) jsem navrhl já.
Mimochodem výrazy státní socialismus a státněsocialistická diktatura, uívané na Západě – a i v České republice stále častěji historiky a politology – jsou rozhodně, u pro technickou podobu s diktaturou národněsocialistickou (vládou německých nacistů) přijatelnější ne matoucí a různým způsobem definovaná totalita, či totalitarismus. Doporučuju ale při pouívání těchto výrazů nevynechávat slovo státní, stejně jako nevynecháváme slovo národní či nacionální v případě nacismu (národního socialismu). U kvůli tomu, e mnoho socialistů v Československu i v Evropě se postavilo proti státněsocialistické diktatuře a mnozí za to byli státním socialismem perzekvováni.
Nevhodné je ale i hovořit o pravicových bolševicích, jak to činí Jiří Dienstbier ml. (převzal to od svého otce). Bolševismus a bolševici – to tu jsou přece nadávky, pokud se neupřesní jejich politický či ideový obsah. Hojně je pouívala i nacistická propaganda. Nikdy se k nim ale neuchylovali evropští socialisté a levice vůbec. Ano, vím, e v roce 1929 Gottwald a jeho karlínští kluci dosáhli bolševizace KSČ proti Šmeralovi a jiným rozumným komunistům. Nebylo to ale přiblíení se k zásadám sovětských bolševiků, jak se propagandisticky tvrdilo. Stalo se tak u po poráce bolševiků v Rusku, které Stalin potlačil a nakonec i zcela porazil v letech 1924–1929.
Bolševici byli v SSSR i obětí justičních vrad a deportací na Sibiř, nejvíce v roce 1937. Jedna z prvních knih, která vzbudila můj zájem o marxismus – bylo to začátkem 60. let –, se jmenovala Les Bolchéviks contre Staline. Sám jsem se ani tehdy neztotoňoval a u vůbec se dnes neztotoňuji s tehdejší Dělnickou opozicí, podporující Lva Trockého, ale oběti stalinských zločinů, které se neuchylovaly k násilí, mám dodnes v úctě.
Zbývá pátý okruh. Bez něho by áček dosáhl jen málo. Patří do něho poslanci, senátoři a ministři, kteří uctivě vstanou, vstoupí-li do sálu Naděda Kavalírová, pokloní se a hlasitě aplaudují. Toto uctívání je zvlášť trapné u sociálních demokratů. Antikomunistické štvaní se jim nelíbí, ale co mají dělat? Oni sami se před rokem 1989 nechovali nijak statečně, a proto jim nezbývá ne chválit Kavalírovou a Daniela Hermana, jak se jim těko ilo v totalitě.
Jene i Herman studoval a řádně vystudoval v letech 1984–1989 římskokatolický seminář v Litoměřicích.
Trapné je dívat se na to, jak KPV adorují sociální demokrati. Ze špatného svědomí zvolili Kavalírovou (na návrh prezidenta Klause) opět do Rady ÚSTR. Ze špatného svědomí nevystoupili příliš proti legislativním hrůzám okolo třetího odboje a z tého důvodu nyní jejich představitelé prohlásili, e nechtějí ÚSTR a zákon o něm rušit. Bojí se, e upadnou v podezření, e jsou komunisti či sympatizují se státněsocialistickou diktaturou. Výstině o tom psal v Deníku Referendum Pavel Baloun, který ukázal, proč levice v parlamentu nevede dostatečně důrazně zápas proti vulgárně ideologickému výkladu minulého reimu, který se pravice úspěšně snaí postupnými kroky legalizovat a učinit oficiálním.
Zákon o protikomunistickém odboji je zatím poslední legislativní kapkou do nového třídního boje. U Petr Zídek v článku Chiméra třetího odboje v Orientaci Lidových novin z 18. září 2010 dovodil, e protikomunistický odboj vlastně nikdy neexistoval. V následující rozpravě k návrhu tohoto zákona v Senátu promluvili dne 23. září Jiří Dienstbier st. a Petr Pithart. Jsou to brilantní ukázky demokratického myšlení, právního, historického i politického.
Přidám jen, e znám stovky lidí, kteří proti státněsocialistické diktatuře přímo nebo nepřímo něco dělali, byli za to perzekvováni, někdy i vězněni. Pro ně, kteří ili v prostředí, kde se nehlásalo ani nepřipravovalo násilí, například v Chartě 77, Výboru na obranu nespravedlivě stíhaných, v kulturním undergroundu, v ekologických, mírových a náboenských (církevních) iniciativách, je dnes urákou, kdy úředník posuzuje, mají-li se dočkat uznání, zda jejich odpor proti poměrům byl srovnatelný s násilnými činy, například bratří Mašínových, jak úředníkovi ukládá zákon o protikomunistickém odboji.
Zákon o ÚSTR byl psán na míru áčkovi, proto také všech sedm členů Rady volí Senát – čtyři podle návrhů občanských sdruení, dva na návrh Sněmovny a jednoho na návrh prezidenta republiky. Je to jedna ze tří vad zákona a nelze ji podle mne odstranit jen jednoduchou novelou, to na rozdíl od roku, kdy má být Archiv převeden do Národního archivu. Psal jsem u o vadě první, ideologické – zákon ukládá ÚSTR nestranné zkoumání zločinného totalitního reimu. Tato druhá vada, e členy rady ÚSTR volí Senát, byla v roce 2007 válečnou lstí, Senát tehdy ovládala ODS a ertem se dá říct, e tuto stranu ovládal áček a jeho lidi. Před několika lety se ale situace obrátila, ODS je v Senátu ve značné menšině.
Sociální demokracie má doufejme jinou politickou kulturu ne válcovat všechno a všechny, s nikým se nedomlouvat a trvat vdy na svém. Je ji nutno zatím pochválit, e se nesnaí s novými členy Rady dělat to, co léta provozovala antikomunistická část ODS, tedy pomocí svých lidí v ÚSTR a jeho archivu bojovat s politickými odpůrci, ideově a občas i osobně.
Ideologický zápal antikomunismu – skutečný či předstíraný – doplňuje víra, e pravice je dobro a levice zlo, e ivot je svár mezi nimi. Proto třeba senátor Přemysl Sobotka v televizi tvrdil, e stará (výhradně pravicová) Rada ÚSTR zasedala veřejně, zatímco ta nová za zavřenými dveřmi. Je tomu naopak, zasedání dnešní Rady ÚSTR jsou na rozdíl od zasedání Rady minulé veřejně přístupná a na webu ÚSTR jsou vyvěšeny zvukové záznamy ze všech jejích zasedání. Jsem si jist, e Přemysl Sobotka svému bludu věřil.
Na komentářových stránkách Deníku Referendum, který se problematice ÚSTR asi nejvíce z médií věnuje, se vyskytla otázka, zda je antikomunismus nutně primitivní, nebo zda je ještě nějaký jiný antikomunismus – správný, přirozený, pochopitelný. Myslím si, e antikomunismus je vdy primitivní, jen míra jeho primitivnosti, nepoctivosti a naivity je různá. Ondřej Slačálek o sobě prohlašuje, e je anti-antikomunista. U před lety jsem se k němu přidal a říkám to pěkně nahlas. Pomáhá mi i to, e jsem stalinismus, jeho liberální oblevu a normalizaci nikdy nepovaoval za komunismus.
Třetí hlavní vadou zákona o ÚSTR je to, e určuje, e Archiv bezpečnostních sloek, který je ústavu podřízen, má být převeden do Národního archivu České republiky a v roce 2030, kdy u Marek Benda a Pavel áček půjdou pomalu do důchodu. Archiv, který se neřídí obecnými zákony o archivnictví, nýbr svévolí některých pracovníků ÚSTR, je skutečně mocnou politickou zbraní.
áčka začali v letech 2009 a 2010 postupně kritizovat členové tehdejší Rady ÚSTR pro neschopnost Ústav řídit. Rada ÚSTR není správní radou, jak mnozí lidé – i z ÚSTR – tvrdí. Je to státní orgán, jeho členy volí Senát ke kontrole Ústavu, hlavně proto, aby vedení dodrovalo zákon. Rada nic neřídí (jak se také často tvrdí) a nemá dokonce pravomoc při jmenování či odvolání jednotlivých funkcionářů, a na funkci ředitele, kterou obsazuje podle volné úvahy.
Do své politické rakve si ale áček sám zatloukl několik hřebíků. Bylo to odhalení jednoho badatele ÚSTR (absolventa bakalářského studia humanitních věd), které ale vedení Ústavu pak obhajovalo, e Milan Kundera v roce 1950 udal policii agenta-chodce. Stálo to na hypotézách. Dále to bylo odhalení, e Jiřího Dienstbiera vedla vojenská kontrarozvědka jako tajného spolupracovníka, poskytujícího jí svou adresu jako konspirační – to u bylo zcela vymyšleno a bez jakéhokoliv náznaku důkazu.
Největším hřebíkem do rakve bylo odhalení, e bratři Mašínovi plánovali atentát na Gottwalda. To vzniklo překroucením slov jejich strýce Ctibora Nováka na výslechu StB. Tohoto mue o něco později jako odsouzeného k trestu smrti popravili. Česká veřejnost se naštěstí nedala přesvědčit, e Mašínovi byli hrdinové, kdy vradili neozbrojené nebo spoutané lidi. Vystřelení oka mui, který neozbrojen utíkal po poli hasit stoh slámy, jen skupina zapálila, nebylo násilí, je byli lidé ochotni tolerovat. Loupenou vradou účetního továrny se zmocnili peněz, za ně si koupili silné motorky, nábytek do obýváku a vodovodní pumpu do domu. Úkol, který si dal áček, bylo najít politickou motivaci jejich násilí.
O tom přesvědčil i premiéra Topolánka, jemu se dobrodruné násilí jako absolventovi vojenské školy líbilo. Z rozboru jejich součinnosti plyne, e Topolánek nijak áčka nenaváděl a nijak ho neřídil, naopak, řečeno v ertovné nadsázce, ve snaze osobně se uplatnit to byl spíše áček, kdo řídil Topolánka. Historie se opakuje jako fraška. Nyní lze označit za řídící orgán Petra Nečase Mirka Vodráku, hlavního odboráře v ÚSTR. Vodrákových odborářů je z 250 pracovníků ÚSTR prý sedmnáct. To Vodráka označil současné odvolání Hermana a jmenování nové ředitelky za levicový puč, Nečas to po něm jen opakuje a moná s narákou na Leninovy dubnové téze ho nazývá dubnový puč.
Jen lidé neznalí poměrů v ÚSTR mohou spekulovat, zda je či byla Rada pod nějakým nátlakem; je to spíše naopak. To platí o minulé i současné Radě. Nesmyslné jsou také úvahy o vyváenosti pravicových a levicových historiků či členů Rady ÚSTR. Známe pravicové a levicové novináře, umělce, architekty. Ale soudce, historik, učitel nebo duchovní, který by podřizoval práci svému politickému zaměření, by nepracoval dobře. U povolání jako lékař, technik či řidič nikoho ani nenapadne spojovat profesi s politickým přesvědčením.
Je přitom zajímavé, e dnešní rada – je zatím jen šestičlenná – je politicky pestrá. Dva členové, Lukáš Jelínek a Jan Bureš, měli a asi mají blízko k sociální demokracii. Jeden, Michal Uhl, byl dlouholetým členem Strany zelených (zelené nelze v České republice povaovat za levici). Dvě osoby – členka Emilie Benešová a předsedkyně Rady Petruška Šustrová – jsou právem přiřazovány k pravici, tedy spíše k TOP ne k ODS, stejně jako nová ředitelka ÚSTR Pavla Foglová.
Zde si neopustím svědectví. Petruška Šustrová byla v roce 1969 stejně jako já činná v Hnutí revoluční mládee a stejně jako já byla (i kdy byla matkou nemluvněte) téměř dva roky vězněna. V procesu se sedmnácti účastníky HRM ji soudy odsoudili na dva roky. HRM bylo nenásilným, hlavně studentským odporem proti normalizaci, inspirovalo se levicovými a krajně levicovými postoji včetně marxismu a anarchismu, někteří lidé v něm projevovali sympatie k trockismu (to platí o mně) nebo k anarchismu, případně k Che Guevarovi, ale i ke vznikající teologii osvobození a třeba k japonským Zengakuren, ale hlavně k radikálnímu studentskému hnutí ve Francii, v Německu, Polsku atd. Nikdo v HRM nevystupoval proti marxismu, ani Petruška, která se ale nikdy nehlásila k trockistickým či maoistickým názorům. V sedmdesátých letech zvolila – na rozdíl od jiných lidí z HRM včetně mne – cestu konzervativního, křesťanského myšlení, a byla v tom důsledná, na můj vkus a moc pravicová, i po roce 1989.
Označovat Petrušku Šustrovou za maoistku či trockistku je smutným obrázkem myšlení části české krajní pravice, která povauje i trockismus za dědičný. To je případ útoků na člena rady ÚSTR Michala Uhla.
Jediný historik starší generace s praxí před listopadem 1989, který v roce 2008 veřejně podpořil vznik ÚSTR, byl Vilém Prečan. Později (viz Právo 28. 8. 2010) odhalil, e Pavel áček prostřednictvím archivu Hooverova ústavu Stanfordské univerzity v Kalifornii, kde byl áček v devadesátých letech na studijním pobytu, nabízí xerokopie asi 40 tisíc stran písemností (36 archivních krabic), většinou od StB, jak byly svého času uloeny v ÚDV (Úřadu pro dokumentaci a vyšetřování zločinů komunismu), kde byl áček v devadesátých letech vedoucím pracovníkem. Písemnosti se týkají hlavně Charty 77 a Václava Havla, na jeho jméno univerzita láká zájemce. Fond je označen jako sbírka Pavla áčka.
Tvrdil jsem a tvrdím, e áček nebyl oprávněn kopiemi archiválií takto disponovat, a pokud z toho měl on nebo někdo jiný finanční prospěch, byl by to trestný čin zneuití pravomoci veřejného činitele, postiitelný a deseti lety odnětí svobody. Mé trestní oznámení z června 2010 se na Státním zastupitelství v Praze 3 a v Praze nepropracovalo ani k odloení věci. Vedení praského zastupitelství bylo stále v rukou pohrobků Renaty Vesecké.
Vilém Prečan vystoupil 20. srpna 2010 z Vědecké rady ústavu. Tehdy nově zvolenému řediteli Danielu Hermanovi, který se rázem dal na stranu agresívního antikomunismu a povolal zpět Pavla áčka, Prečan napsal: Personální rozhodnutí, je jste provedl či inicioval za pouhé tři dny svého působení – reinstalace lidí z gardy Pavla áčka, odchod Marka Junka –, výmluvně naznačují, jakým směrem se bude ÚSTR pod Vaším vedením ubírat. Prečan proto, jak píše, nemůe dále pracovat pro instituci, kde zůstávají lidé, pro ně je Ústav pouze dobrým bydlem a kteří ho svým vystupováním rádoby lidí ,víry pravé jen diskreditují v očích zainteresované veřejnosti.
Kritické a velmi kritické stanovisko zaujímali u v minulých letech historici Ústavu pro soudobé dějiny Akademie věd. Proti způsobům práce ÚSTR protestovali dokonce -veřejně, peticemi a veřejnými konferencemi.
Zajímavé analýzy současného stavu v Ústavu zveřejnili v Deníku Referendum historici Vítězslav Sommer, Matěj Spurný a dále Jiří Pehe. Ze všech plyne, e ÚSTR neplní ani jednu ze dvou hlavních, zákonem stanovených povinností – za 150 milionů korun ročně a při 250 zaměstnancích (včetně archivu) nevykonává náleitou vědeckou práci a nepřiblíil se okamiku, kdy bude moci do archivu nahlíet kadý přes internet. Nečinná Vědecká rada ÚSTR a kolegium ředitele byly jen fíkové listy této nečinnosti.
Vítězslav Sommer byl léta historikem ÚSTR, protoe však zveřejnil v časopise vydávaném konkurenčním Ústavem pro studium soudobých dějin obsáhlou odbornou práci Cesta ze slepé uličky třetího odboje – Koncepty rezistence a studium socialistické diktatury v Československu, která je nepřímou kritikou postojů prosazovaných ÚSTR, áček ho prostřednictvím Hermana z Ústavu nedávno prostě vyhodil. Zbývá zahájit badatelský projekt, zda takové počínání není u přesahem autoritářství do totalitarismu.
Povauji za jediné moné řešení ÚSTR zrušit, ovšem zákonem. Jeho archiv musí být převeden pod Národní archiv České republiky ihned. A pokud jde o bádání, jistě by to – i za část rozpočtovaných peněz – zvládl lépe Ústav pro soudobé dějiny Akademie věd.
Deník Referendum, 20. dubna 2013; publikujeme s laskavým svolením autora i vydavatele.
Petr Uhl (1941) je novinář a publicista, odpůrce minulého reimu, dlouholetý politický vězeň. V letech 1994–1996 šéfredaktor Listů.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.