(K Listům 2/2013)
V článku českého politika, právníka a esejisty Petra Pitharta, jeho exkluzivnímu postavení u redakce dvouměsíčníku zcela jistě nemohu konkurovat – vdyť jemu do příspěvku vloila redakce jen mezititulky, zatímco z mého posledního příspěvku vypustila cca 80 % slov – s mým uvaováním nejvíce rezonuje myšlenka, e obyvatel té země (myšleno Československa) se nikdo na nic neptal v době, kdy se řešilo rozdělení státu, za který na frontách obou válek bojovaly a umíraly desítky tisíc Čechů a Slováků. Tato myšlenka ve mně nejen rezonuje. Osobně se mne i velmi dotýká kvůli mému otci. Ten se na italské frontě první světové války dobrovolně stal domobrancem, tedy příslušníkem ozbrojené sloky nového státu. Později mu byl přiznán statut legionáře. Po návratu do vlasti ještě více ne rok stál v řadách armády na slovensko-maďarské hranici, kde napomáhal jejímu zpevňování. Dnes u můj otec odpočívá na jednom vesnickém hřbitůvku na Vysočině a nemůe litovat toho, co jiní promarnili. Ostatně v tom není sám. Aby se zprostil své spoluodpovědnosti, kterou podle mého soudu zajisté měl, pouil doktor Pithart oblíbený a v naší publicistice velice rozšířený grif: obratně přešel ze singuláru do plurálu, případně pouil zvratných sloves. To se mi nejeví jako dost poctivé a muné. Jako dr. Pithartovi, tak i mně vadí to, e ke změně státu došlo překotně a e se nikdo neptal na to, zda občané chtějí ít v tom či onom státě. Nejen to. Vadí mi i to, e se nikdo neptal občanů ani na jiné věci, na které měli být občané dotazováni, a dotazováni nebyli. Copak taková otázka, zda poté, kdy se zásadně změnila politická a bezpečnostní situace v Evropě, poté, kdy byla dohodou rozhodujících hráčů ukončena nákladná a devastující hra na válku, válka studená, poté, kdy byla rozpuštěna -Varšavská smlouva, neměli být občané této země dotázáni, zda chtějí být členy jiné vojenské aliance? Neměli být občané dotázáni, zda by nedali přednost neutralitě, místo aby jako jeden mu byli převedeni na druhou stranu fronty?e u dnes tato fronta neexistuje? Takové pochyby vyvracejí mnozí. Vzpomeňme jen výroků kandidáta na prezidenta Spojených států Mitta Romneye, pronesených loni ve Varšavě! Nebo snad neplatí, e byl náš stát, který není exkluzivním vlastnictvím jen jedné skupiny občanů, převeden na frontu proti těm, s nimi na jedné z front druhé světové války prolévali krev někteří naši spoluobčané v boji proti nepříteli, jen ohrooval existenci našeho státu a národa suveréna v samotných základech? Jak by se jinak dalo vysvětlit ono vzrušení, které v naší zemi zavládlo, kdy nám kdosi řekl, e by tentokrát mohly přiletět rakety s humanistickou náplní z opačného směru, ne jsme je čekali v minulých desetiletích? Neměli být občané dotázáni, zda souhlasí, aby bezpečnost jejich státu, který udrují i svou prací a svými daněmi, byla vloena prakticky výhradně do cizích rukou? Uvádím jen některé z řady otázek, které bych měl.
Jestli doktor Pithart tvrdí, e tehdy, to jest při dělení Československa, dostala důvěra v demokracii ránu, ze které se nejspíš nevzpamatovala, má jistě pravdu. Ale je třeba se podívat pravdě do očí: ty rány následují jedna za druhou. Asi bych unavoval, kdybych je vyjmenovával. Má také pravdu, e demokracie se můe stát také prázdnou formou. I mnohým pojmům hrozí podobné nebezpečí. Dokonce se mnohé pojmy, jako například právní stát, totalita, svoboda projevu, mohou stát jen klišé, něčím, co se stalo či stává mnohoznačným, nevýstiným, otřelým a na co mnozí z nás – já k takovým patřím – slyší stále méně a méně.
Velice bych uvítal, kdyby mui, jako je Petr Pithart se svými kolegy politiky, se alespoň pokusili naplnit příběh, který by nás spojoval. Oivil jsem si u F. Trávníčka znalost, co je vlastně příběh. Byl jsem poučen tímto znalcem českého jazyka (tedy fenoménu, jen také doslova před očima mizí v propadlišti toho, co se vzletně nazývá globalizací), e příběhem je to, co se zběhne. Čili to, co bude. A kam se dostaneme, ani bychom tam byli dovlečeni. Protoe jen toho, kdo chce, osud vede, a toho, kdo nechce, jen vláčí za sebou. (Fata volentem ducunt, nolentem trahunt – Seneca).
Říkat jen, e takový příběh nemáme, nestačí. Kdy – tak jako dr. Pithart – hledám kolem sebe lidi, kteří by byli aktivními aktéry, nikoliv jen pasivními oběťmi, zmocňuje se mne pocit, e iju v pustině, kde kolem dokola nevidím iváčka. A nejen to: nevidím ani návod, teorii, bez které to asi nepůjde. Těko ale poradí sociální inenýři, tím méně pak profesoři glorifikující neviditelnou rukou trhu. Protoe ta je nejen neviditelná, ale navíc i totálně slepá. Slepectví je ale velice silný handicap pro takovou práci. Zřejmě si bude muset tento národ spolu s dr. Pithartem nějakou dobu počkat, ne se zde objeví někdo, kdo začne onen příběh tvořit. Já sám ve svých osmdesáti pěti letech mám stěí šanci se něčeho takového dočkat, kdy u podobná šance byla v posledních třiadvaceti letech tak trestuhodně promarněna.
Ing. Jaroslav Dvořák, Třebíč
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.