Od pátku 22. do neděle 24. 3. 2013 se v Brně konal XXII. Dialog uprostřed Evropy. Organizátoři z praské Společnosti Bernarda Bolzana a mnichovské Ackermann-Gemeinde se zaměřili na problémy spojené s izolacionismem a rezignací na zapojení do Evropy ve středoevropském prostoru. Tato rezignace úzce souvisí s rezignací na společenskou soudrnost uvnitř jednotlivých států. Neoliberální politika proteuje jednotlivce a starost o soukromé zájmy. Veřejný prostor, veřejný zájem a dlouhodobé vize rozvoje společnosti tak vytěsňuje na okraj, stejně jako spoluzodpovědnost za evropský projekt.
Úvodní přednášku proslovil místopředseda BundestaguWolfgang Thierse (SPD). Součástí konference byl panel Sjednocené Německo – někdejší naděje demokratické Evropy, který byl věnován vzpomínce na zakladatele Společnosti B. Bolzana, politického filozofa a politika Jaroslava Šabatu. Diplomat Jan Šícha a novinář Jakub Patočka připomněli historii vzniku Praské výzvy – dokumentu, ve kterém je v roce 1985 poprvé předjímáno demokratické sjednocení Německa, a to coby předpoklad demokratického sjednocení Evropy. Šabaty se týkalo také čtení z kniního rozhovoru Sedmkrát sedm kruhů a debata s jeho autory, redaktory Listů V. Burianem a T. Tichákem. Mezi hosty konference byli i Vladimír Špidla, Eliška Wagnerová, německý europoslanec Martin Kastler (CSU) nebo budapešťský historik Gábor Egry.
*
Z úvodního slova Petra Pitharta
Zvolili jsme jako moto znepokojující otázku: Co nás ještě drí v Evropě v Unii pohromadě? Jak jsme na tom konkrétně my v Čechách, na Moravě a ve Slezsku?
Drí nás v ní jistě také obava z toho, co by se dělo, kdybychom spolu přestali dret a nechali evropské struktury samovolně se rozvolňovat. Tento řekněme negativní motiv pro další soudrnost dnes sílí. Na druhé straně jako kdyby na ústupu byly motivy pozitivní, tak říkajíc nadějné vyhlídky: zejména je na ústupu motiv příslibu rostoucí prosperity.
Jestlie leckde v Evropě sílí první zmíněný motiv, motiv obav, obávám se, e u nás tomu tak není. Je u nás mnoho lidí, kteří nemají dost představivosti, aby se obávali rozpadávající se Unie. U dnes nedůvěřují Bruselu, bojí se síly Německa v Unii. Jsou alergičtí na bruselské instituce, na bruselské úředníky, kteří se v poslední době ke všemu ještě šťourají v nečistých praktikách našich nejen krajských politiků a chtějí teď po nás evropské peníze zpátky.
Myslím tím tu část naší veřejnosti, která by zítra v referendu pravděpodobně hlasovala pro vystoupení z Unie. Nevíme, zda by jich nebyla většina. Nemůeme to vyloučit. Myslím veřejnost, kterou zpracovala část politické pravice v čele s Václavem Klausem. Kterou jsme nedokázali přesvědčit my, minimálně o tom, e strašení části pravice není věrohodné, e je pro ni více ne čímkoli jiným nástrojem, jak získat a udret moc. Strašení a vzápětí nabídka ochrany, to byly a jsou neúčinnější nástroje politické manipulace.
Proč to strašení právě u nás tak funguje?
Myslím si, e je to proto, e v sobě u hodně dlouho pěstujeme syndrom ublíenosti. Syndrom těch, kteří jsou opouštěni, zrazováni.
Začíná to Mnichovem. To byla skutečná zrada, byli jsme opravdu opuštěni všemi. Ale jak to bylo dál? Dosud jsme nedokázali realisticky zhodnotit, překonat období třetí republiky, léta 1945–1948. Období tzv. národní revoluce, přerůstající v revoluci socialistickou, jak zněla oficiální teze. Mimo jiné období vyhánění a odsunu, ale nejen toho. Období toliko omezené volební demokracie bez opozice, bez dělby moci a s občanskou společností, cpanou u tehdy do pytle Národní fronty.
Pořád platí, e Západ, tedy vítězné mocnosti, nás tehdy v Teheránu či na Jaltě prodal Stalinovi, a nevyvrátí to ani dalších deset studií, dokazujících, e se tam o nás vůbec nemluvilo. Touto útěšnou lí o zradě, o opuštění či dokonce zaprodání – po Mnichovu u druhém zaprodání – li či iluze o třetí republice začínají. Jestlie jsme byli obětí velmocí, pak jaká naše odpovědnost? ádná! Jestli nás prodal Západ, pak jsme neměli ádné šance cokoli se doma pokoušet změnit Kdy jsme byli zrazeni, za nic nemůeme. Tuto jaltskou le potřebujeme jako drogu, na které jsme závislí. Opakují ji stále dokola politici, novináři, publicisté.
A pak u jen logicky přišla další zrada. Zrady se v našich myslích přitahují. Všechny jsou proti nám. Svět se snad proti nám domluvil! V osmašedesátém další zrada, opět nás všichni nechali na holičkách, ačkoli tehdejší vedení KSČ nevyvinulo ádnou aktivitu, kterou by hledalo reálného spojence. Jen se blaeně koupalo v nezávazných sympatiích části světové veřejnosti.
Tato poslední, třetí zrada potvrdila tu druhou zradu, ta druhá potvrdila tu první. Jsme předurčeni být obětí, nikomu a ničemu nevěříme. Pochopitelně ani Unii.
Co by to bylo, překonat nějaké minulé období? Pravdivě je poznat, zbavit se iluzí a mýtů a vyvodit z toho všeho nějakou všeobecně sdílenou směrnici pro budoucí politiku domácí i zahraniční. To jsme, myslím si, pokud jde o poválečná léta, nedokázali. Tam je prapůvod našeho dosti výjimečného vztahu k Unii jako k Západu vůbec, k Německu a k Francii zvlášť. Naší neochoty či neschopnosti najít si v Evropě spojence, patrona, průvodce, jak to dokázali jiní noví. Na to u je ovšem pozdě.
Jsme zkrátka notoricky zrazováni a myslím si, e to mnohým z nás docela vyhovuje. Tiší a hřeje to naše manko sebevědomí: my sami proti všem těm věrolomným. My víme své, my jsme toti něco proili, o čem ostatní nemají ani ponětí. My jsme trpěli, kdy vy jste si pěstovali ten váš poválečný blahobyt.
Řekl bych, e dnes jsme přímo zmítáni v křečích ochromující nedůvěry: doma, vůči sobě navzájem i vůči těm nahoře, ve světě, v tom nejbliším i v tom unijním. Té nedůvěře nás prý naučil ivot. Řekl bych spíše, e nás k ní přivedl strach podívat se pravdě do očí. Proti nedůvěře se mohou lidé postavit jen spolu, sám to člověk nedokáe. O to se právě snaíme: spolu.
Vidíme přímé i nepřímé důsledky našeho snaení. Projev premiéra Nečase v Mnichově byl v některých ohledech, třeba u jen v oslovení publika, převratný a jeho autoři, jak se mně doneslo, se hlásí i k našim postojům, k našemu úsilí.
Tady si trochu přihřeji svoji polívčičku. Nečasova návštěva v Mnichově nebyla úplně první, jak se dnes tvrdí. Prvním českým premiérem, který navštívil Bavorsko, pravda, tehdy jsme byli ještě republikou v rámci federace, jsem byl já. Bylo to v roce 1991 a bavorským kancléřem byl tehdy pan Max Streibel.
My tady jsme jedni z těch mnoha, kteří se snaí udret Evropu, její Unii, pohromadě. Dríme ji pohromadě na švu, který byl dlouho nepevný, nespolehlivý. Podobal se tak občas spíše otevírající ráně a pak pobolívající jizvě ne švu. Budeme i napříště dělat, co jsme vdycky dělali. Mluvit spolu o krizích, snad ji odeznělých i moná hrozících, budeme do našeho dialogu zatahovat i střední Evropu.
-e-
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.