Politické myšlení v podobě politické filozofie, politické sociologie i politické ekonomie není u nás ničím novým, rovně většina autorů, jimi jsou Erazim Kohák, Marek Hrubec, Vladimíra Dvořáková, Jan Keller, Miloš Havelka, Miloslav Bednář, Jiří Přibáň, Pavel Barša, Josef Šíma, Milan Znoj a Petra Guasti, není ve veřejném prostoru neznámá. To, co se mění, není politické myšlení samo, ale zájem čtenářské a občanské veřejnosti. Zájem vede dotazované teoretiky k tomu, e se vyjadřují srozumitelněji, vtipněji i apelativněji. Rozhovory s teoretiky vedou k zamyšlení nad povahou veřejného prostoru, demokracie i kapitalismu, monými reformami, změnami i revolucí.
Dva autoři, Miloslav Bednář a Josef Šíma, se pokoušejí hájit současný neoliberální status quo, kadý jinými prostředky. Bednář začíná u Palackého, který si všiml tendence ke světové centralizaci a hrozby uniformy všehomíra. Po otázce na hospodářskou krizi se noří do neomarxismu, který vidí téměř všude, v multikulturalismu, feminismu, v odborném i urnalistickém diskursu, v postmodernismu. Proti levicovému intelektualismu staví Patočkova duchovního člověka. Bednářův neomarxismus řádí nejen mezi intelektuály, ale i v ČSSD, v odborech, ve straně Zelených, v hnutí Pro-Alt atd. Ti všichni společně s komunisty a nacisty, kteří jsou údajně také levicoví, jsou prý proti svobodě. Podobné hrozby vidí v evropském federalismu. Bez Ameriky by prý v Evropě mohla propuknout válka. Vedle Palackého se Bednář dovolává Masaryka, jeho filozofického smyslu demokracie si prý váí, rovně pro-evropské politiky, rozpor s protievropskou politikou Václava Klause nevidí, Masarykovu otázku sociální, ani kritiku liberalismu nezmiňuje. Kritiku neomarxismu filozoficky staví na fenomenologické ontologii Heideggera a Patočky. Konzervativní potenciál lze u obou filozofů najít, u Patočky bychom však v obraně lidských práv a v interpretacích Husserlovy fenomenologie i Masarykovy humanitní demokracie našli pochopení pro normativní a kritické osvícenské myšlení, které Bednář nevidí či dezinterpretuje. Je to čistý případ polistopadového revolučního konzervativního liberalismu, který u nás dosud propaguje Václav Klaus a jeho filozofičtější verzi Bednář nabízí. Josef Šíma hájí ne-regulovaný či jeho jazykem sebe-regulující se kapitalismus oproti různým formám centrálního plánování a státního intervencionismu. Drí se osvědčených liberálních klasiků, tedy Ludwiga von Misese, F. A. von Hayeka a Adama Smithe, své protivníky, tedy Keynese, Hoovera a Roosevelta, líčí jako ty, kteří zahájili tragickou etapu posilování státu, ji se nepodařilo zastavit ani Thatcherové a Reaganovi. V této souvislosti je překvapivé, e Šíma končí kritikou matematizujících ekonomů, kteří vytlačili humanitní ekonomii. Oba autoři by se rádi stali sloupy liberálního konzervativismu či konzervativního liberalismu, ale působí opuštěně mezi neomarxistickými intelektuály a v údajně silném regulujícím státu.
Ostatní autoři se staví k současnému stavu demokracie i kapitalismu kriticky a uvaují o alternativách. Erazim Kohák soudí, e nestačí ekonomická a politická svoboda, ale potřebujeme demokracii, která je sociální, ekologická, spravedlivá a solidární. Marek Hrubec se domnívá, e Evropa u svou ekonomickou a politickou roli dohrála a e nastal čas globální a kosmopolitní. Načrtává několik krizových a postkrizových scénářů. Při nich se opírá o teoretiky uznání a kritiky zneuznání, tedy Honnetha, Fraserovou a Youngovou, kteří sociálně teoreticky rozpracovávají myšlenky Hegela, take Evropa zůstává přítomná alespoň v teoretických východiscích a kritice. Vladimíra Dvořáková varuje před přílišnou ideologizací problémů, ukazuje analogie mezi situací u nás a v Latinské Americe, přemýšlí nad způsoby, jak potlačit korupci a klientelismus a ukazuje, e naše problémy nejsou jen našimi problémy, ale lze je vidět leckde jinde ve světě. Neúcta k právu a pravidlům je pro ni stejně jako pro Jana Kellera klíčovým deficitem naší demokracie. Keller ukazuje, proč a jak nesouměřitelnost tří sociálních světů či vrstev ohrouje demokracii u nás, v Evropě i ve světě. Přibliuje trendy, které vedou k pohádkovému bohatnutí úzké vrstvy bohatých a chudnutí a mizení středních vrstev, na nich stojí udritelná demokracie. Nezanedbatelnou roli v tom hraje korupce, kterou popisuje slovy Jana Krause, e u nejsme demokracií s ostrůvky korupce, ale korupčním systémem s ostrůvky demokracie. Miloš Havelka i Jiří Přibáň se odvolávají na Karla Poppera, Havelka s odkazem na falibilismus a odpovědnost, Přibáň s důrazem na monost sebekorekce demokracie. Havelka do diskuse zavádí Dahrendorfovy ligatury a Přibáň glokalizaci místo globalizace a lokálních problémů. Milan Znoj varuje před zklamáním, deziluzí a populismem, klade rovnítko mezi demokracii a sociální stát a nabízí Hegelův a Machiavelliho republikanismus. Petra Guasti analyzuje oslabování sociálního modelu u nás a ve světě, testování evropských a kosmopolitních hodnot, prosazování nehierarchických struktur a postmaterialistického chování na Západě, doporučuje pokoru, respekt a hrdost.
Na závěr jsme si nechali Pavla Baršu, který myslí spolu se současnými radikálními mysliteli a aktivisty v krizi a z krize. Kritika mýtu růstu, mýtu trhu, mýtu hojnosti i bídy vede k úvahám o negativním růstu, dobrovolné prostotě, stoicismu, spinozismu i komunismu. Cesta od Marxe ke Spinozovi je také cestou od spásy, dějin a revoluce v transcedenci ke spáse, dějinám a revoluci v imanenci, od makropolitiky k mikropolitice, to podstatné se neodehrává tam venku, ale v nás. Barša sice explicitně odmítá, e by to byla ona idealistická revoluce hlav a srdcí, ale moná, e se nejedná o podobnost čistě náhodnou a Havlíček i Masaryk šli kdysi podobným směrem jako dnes Barša. S Topolánkem a Nečasem jsme přestali postkomunisticky dohánět Západ, ale rovnýma nohama jsme skočili do problémů a bídy současné krize globálního kapitalismu aktivní demontáí sociálního státu.
I četba politické filozofie, sociologie a ekonomie můe být napínavá. Moná je to příprava na budoucí reformy, změny i revoluce.
Jan Rovenský a kol.:
Krize a politické křiovatky. Rozhovory s českými teoretiky,Filozofia, Praha 2012.
Martin Šimsa (1959) je filozof. Působí na Univerzitě J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.