Čertví, jak se to stalo, ale třiaosmdesátý je rok všelijak kulatých výročí. Začalo to Wagnerem, pokračuje Marxem, nás zajímají jmenovitě Hašek a Kafka. A pak, vedle řady ostatních, samozřejmě Sergej Prokofjev. Protoe ten umřel v tý den, a moná, e si ještě vzpomenete, jak dlouho se říkávalo: od smrti Sergeje Prokofjeva , kdy se to ještě dost dobře nedalo říkat jinak. Jestli si nevzpomínáte, uhodli jste: úmrtní den Prokofjevův je totoný s úmrtním dnem Stalinovým.
Není bohuel důvod k oslavám, protoe přes mnohé pokusy, náznaky a křeče Stalinův duch dodnes velice obchází východní Evropou, moná tím častěji a pilněji – kde jsou ty časy, kdy se duchové zjevovali jen o půlnoci –, čím míň se o něm mluví, čím víc se všichni tváří, jako by nebyl, jako by byl nikdy nebyl, jako by nebyl býval vůbec byl. Kundera to připomíná pořád: Hlavní je vygumovat dějiny. Co nebylo, nebylo, a šmytec. Jakmile začnete vysvětlovat – dětem ve škole, soudruhům na schůzích, obyvatelstvu ve sdělovacích prostředcích, policajtstvu a vojsku –, e il, byl, vládl, staly se chyby, soudruzi, jistě jste slyšeli o kultu osobnosti, ale naštěstí, strana, hned, tedy ne docela hned, ale skoro, vlastně ne skoro, ale málem – dříve nebo pozdějc se zapletete a jste na nejlepší cestě k průšvihu, a tudí i do háje. Nic nepomůe, e se děti, ani soudruzi, ani obyvatelstvo, ani policajtstvo a vojsko u dávno na nic neptají a dávno si zvykli, e nic nesouvisí s ničím. Zapletete se i tak. Kdyby se někdo zeptal, bylo by to vlastně lepší, seřvalo by se ho, a bod programu by se tím bojově zlikvidoval. Ale nikdo se nezeptá, nikdo se na nic nemusí ptát, protoe všichni vědí, a právě to věci strašně komplikuje. Lid je nezkušený, politicky nevyspělý, bylo by na jedné straně třeba, ale na druhé straně je ještě záhy, moná by nepochopili. A copak lid, děti, soudruzi, obyvatelstvo, to by nebylo ještě to nejhorší, ale co kdyby třeba nepochopilo policajtstvo, a vojsko. Není to sice jejich obor, samozřejmě, ale právě proto je třeba, aby zrovna v jejich prostorných hlavách v dokonalém, perfektně fungujícím a nikde nezadrhávajícím systému a pořádku nic nesouviselo s ničím. Take radši nic. Nejlepší historie je pořád historie vymazaná.
A přece. Moskevský taxíkář si třeba přilepí Stalinův obrázek na zrcátko. Obchod stalinskými ikonami je jedním z nejlépe vzkvétajících odvětví soukromého domáckého průmyslu v SSSR. Toho taxíkáře lze pochopit. Naznačuje zákazníkům, e nemá rád chuligánství, e je pro pořádek, ne abyste si mysleli, holomci, e zmizíte bez placení, nebo e se mi vyblijete na sedadlo. Tady se podívejte, takhle vás skrouhnu. V pořádku, ne? Jene potí je, e oni přece jen občas, a stále častěji zmizí bez placení nebo se vyblijí, ničeho se nebojí, svoloč, to není jako tenkrát, kdy i taxíkář byl pán, jako kadý, kdo měl čepici a ruku na slubách jakkoli nedostatkových (tedy většině).
(...)
Taxíkářovy problémy moná soudruh Andropov vyřeší, moná ne, ale co s těmi ikonami? Lidi za to nemůou, e jim nejdřív vzali jednoho pámbíčka a pak i druhého. Ti, co si toho prvního nikdy vzít nedali, těm je ještě hej. Tváří se jako občané, jako soudruzi, a kdy je jim úzko, mají se ke komu utéct, a kdo za nimi můe? Ale co ti, co nemají jednoho ani druhého? e ten náhradní stvořitel, k němu se modlili, kterému stavěli oltáře a nosili oběti, jeho jméno vyzpěvovali a s jeho jménem na rtech umírali, jak tomu bylo od věků, byl krutý, necitelný k lidskému utrpení, přísný a za hrob, nelidský jako ... – bostvo? Však právě. Jakýpak pámbů, prosím vás, byl Nikita Sergejevič, dej mu , anebo ten po něm, jak se jmenoval? Všichni nejvyšší bohové jsou ostatně krutí a jejich jméno se ne nadarmo vyslovuje v bázni. A kdy jste nám nedokázali dát jiného, nevyčítejte nám, e si vyšíváme, malujeme, modelujeme jeho ikony. Někteří jsou přitom mladí, myslí jenom na to, e se vybudoval průmysl, vyhrála válka. e to stálo, co to stálo, to je u tak moc nezajímá. A dobře, e je to nezajímá, protoe kdyby je to zajímalo, bylo by to horší, zas by se muselo vysvětlovat. To snad radši ty ikony.
Pak jsou tu ještě ti, co v tom mají mládí, kariéry, doby, kdy se aspoň trošku hřáli u toho velkého ohně jediné pravdy a jediné moci. (...) Ale tihle nejsou důleití. Ti s ikonami jsou. A bude jich čím dál víc. Samozřejmě, je tady vycpaný Lenin v mauzoleu. Zakladatel, kterého lze ztotonit s ideálem a oddělit od velké části toho, co následovalo, i kdy to není vdycky snadné. Jene mezi jeho smrtí a dneškem leí u víc ne půl století, a v tom půlstoletí se jaksi ztratilo třicet let. Časem je bude nějak třeba vyplnit, ucpat tu mezeru, zarovnat, zajistit kontinuitu. Řeknete, e to není jen Sovětský svaz. e tenhle mrzutý problém, byť v kratší variantě, mají všechny takříkajíc socialistické země. Fakt. Však také, kdykoli se něco semele, hned se to svalí na ta léta, která většinou nemají jméno, ale kterým se přece jen občas říká stalinská. Maďaři zkusili problém vyřešit, díru v dějinách ucpat, vzít ta léta na sebe, říci, bylo to zlé, dělali jsme hrozné věci, plivněte si po nás, chcete-li, ale je to naše historie, aspoň jsme ji pojmenovali, a uznejte, e teď ijeme jinak. V jistém smyslu to funguje, píší se knihy, dělají se filmy, a i kdy na důsledně konkrétní historii dosud nedošlo, díra u tak nezeje, není tak černá. Jaksi se stalinismus i odpovědnost za něj pomaďarštily, Sovětský svaz se z toho vynechal, a nějak se i s tou polopravdou ije líp ne s vygumovanými léty beze jména, která se v malé zemi ostatně vdycky gumují hůř.
Poláci, Češi, Rumuni to však jaksi nepochopili, Sovětský svaz ze své stalinské praxe vygumovat nedokázali, nebo nechtěli, a tak zatím musí dál gumovat sami sebe. Přitom je třeba uznat, e se tam od smrti Sergeje Prokofjeva nakupila řádka dalších problémů k radýrování, take na to u mají celou armádu odborníků. Ale co s tím vším v Sovětském svazu, co s tou mrtvolou, která ne a ne zmizet, a která pořád straší, třebae se systém za těch třicet let ve své podstatě nezměnil a ke strašení není tedy vlastně důvod? Někteří říkají, zlikvidujte strašidlo, jako Němci nakonec zlikvidovali Hitlera. Učte o něm ve školách, pište o něm knihy, nechte lidi, ať se vymluví, a bude po strašidle. Jene to nejde. Nejenom proto, e by to chtělo jiný systém, jinou politiku, e by se tím ohrozilo všechno, co dělá Sovětský svaz Sovětským svazem. U jednou tu ta hrůza obešla, a Andropov se nejmenuje Nikita Sergejevič. – Je tu však ještě druhý váný důvod. Hitler válku prohrál, Stalinův SSSR naopak. Hitler převzal Německo v hlubinách krize a odevzdal je v troskách. Za Stalina se SSSR stal ze zaostalé, zpustošené země zemí průmyslovou, a systém který zavedl, vyzdvihl Sovětský svaz na místo druhé světové vel-moci. Stalina můete zamlčet, ale ne vygumovat. Aby se o něm mohlo otevřeně mluvit, bylo by nejdřív třeba vrátit ho do mauzolea ruských dějin. Tahle doba samozřejmě ještě nepřišla (nezapomínejme, e Napoleonovi to taky trvalo skoro půl století). Ale jednou asi přijde, jak o tom svědčí i ty ikony, které si neobjednala vláda, ale je vyrábí lid.
Strávit Stalina, se vším všudy, včetně jeho návratu do ruské historie, je paradoxně asi -jeden z předpokladů dalšího vývoje Sovětského svazu. Kdy a jak k tomu dojde, nelze předpovídat. A do té doby, a ani potom, nelze však jinak ne myslet na svědectví Solenicynovo a tolika jiných o tom, jaké nadšení zpráva o té smrti vyvolala mezi milióny těch, které k smrti přímo či nepřímo odsoudil.
Pseudonym DALIMIL, LISTY 2/1983, roč. 13, duben 1983, strana 11nn; z digitálního archivu Dušana Havlíčka.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.