Teprve v době globalizované kultury (civilizace) se radikalizuje dříve jen podruná teoretická otázka: Jak ovlivňovat vědu, tj. jediné dostatečně spolehlivé poznání, které máme, lidsky i kulturně ádoucím směrem? Vzniká úkol, který si minulé generace klást nemusely: přeměňovat vědu z nástroje moci a nadvlády nad přírodními procesy v empatickou, tj. přírodu i člověka chápající a ochraňující sílu. I bez analýzy tušíme, e nově orientovaná přírodní věda bude nucena navazovat na jiné biologické predispozice v lidském genomu, ne z jakých kdysi vycházela technologicky zaměřená věda tradiční. Pokusíme se ukázat, e předpokladem obratu v sociální funkci vědy, který bude rozhodovat o lidském druhovém přeití, musí být biofilní duchovní orientace kultury. V kulturním systému se toti dlouhodobě neprosadí nic, co nemá trvalý základ v lidské biologické přirozenosti.
Připomeňme si, e věda ve smyslu teoretického vědění (tj. vědy přírodní, technické i společenské) můe kulturu ovlivňovat v podstatě jen dvěma hlavními způsoby: 1. tím, e se zpředmětňuje v materiální kultuře a technice (abiotické vědy přírodní a technické) či ve společenských institucích a organizacích (zejména vědy společenské); 2. tím, e ovlivňuje vzdělání a světonázorové postoje lidí (vědy společenské, přírodní i technické).
Při posuzování vlivu vědy na kulturu tedy nestačí vycházet z vágního modelu působení teoretického poznání na společenský ivot. Je nutné přihlíet k obsahovému rozdílu mezi vědami přírodními, jejich předmětem jsou jevy ivé a neivé přírody – přírodní bytí, a vědami společenskými, které studují různé aspekty bytí kulturního. Společenské vědy by však v novém biofilním paradigmatu měly šířit také takové vědění, které bude chránit nejen ohroené lidské zdraví, ale i ohroené zdraví a integritu pozemské přírody. (Komplexní medicínský přístup k Zemi neúnavně prosazuje bývalý lékař James Lovelock, srov. J. Lovelock: Gaia vrací úder, Academia Praha 2006, s. 167.)
Přírodní vědy, jejich počátky spadají do antického Řecka, vznikaly navázáním na staré antické mýty a filozofii, rodily se v zemědělské a rybářské kultuře, v ní se u prosazovala geneticky podmíněná útočná adaptivní strategie. Z tohoto hlediska, které se a do nedávné doby osvědčovalo, vědy dodnes posuzují přírodní bytí, tj. pokoušejí se přečíst přirozenou informaci, která vznikala evolucí a která se zpředmětnila v přírodních strukturách. Přírodní bytí, je je předmětem přírodních věd, je přitom na člověku i kultuře nezávislé, plně svébytné a s člověkem strukturně sourodé. Všichni vědci však svůj předmět studují neuronálním aparátem, který u našeho druhu vytvořila přirozená evoluce. A protoe jej zkoumají účelově, a to jak s ohledem na starší biologické nastavení lidské přirozenosti, tak s ohledem na historicky mladší predátorské nastavení kultury, vědecké objektivitě se pouze přibliují. Zejména úzká hlediska vědeckých oborů nemohou snadno postihnout skrytou komplexitu přírody, její přirozenou aktivitu, nerovnováhu a tvořivost. Proto se ani dnešní vysoce sofistikované vědecké poznání, opřené o dokonalé přístroje a podněcované potřebami globální kultury, nemůe stát součástí přirozené informace biosféry, nemůe být přirozeně onticky konstitutivní.
Vědy o přírodě mohou sice i dnes podporovat výrobu, projektovat sloitou techniku a materiální kulturu, ale přírodu v jejím celku (ani částech) nemohou pojmově plně postihnout, nemohou ji onticky zdokonalit. I kdy antropologicky zkreslené poznání nebiologických přírodních věd pro vytváření materiální kultury postačovalo, tj. protipřírodní kultura jejich poznání spontánně přijímala, vznikem globální ekologické krize se situace mění. Teprve tato krize odhaluje, e dílčí poznání přírody je ve svých aplikacích s přírodou nekompatibilní, e je z hlediska budoucnosti nebezpečné. Také proto se reforma globalizované kultury za pomoci společenských věd a politiky stává podmínkou změny obsahu i role vědy ve společnosti.
Protoe lidstvo nenese odpovědnost za přírodu, nýbr za kulturu (a příznivou bilanci jejího zápasu s přírodou), nemůe proces utváření kultury ponechat ani soupeření firem a dílčích kultur, ani fiskálním zájmům nadnárodních korporací a velkých bank. Má-li být přínos společenských věd uitečný také pro vědy přírodní, musí jejich úsilí směřovat k podpoře politiky, která bude formovat společenské biofilní klima i nová závazná pravidla pro vznik úsporných, s přírodou slučitelných kulturních struktur. Tyto vědy se proto nemohou, tak jako dnes, uchylovat jen k opoděným komentářům o konfliktním průběhu kulturního dění. S nízkou teoretickou kompetencí provázenou malou odpovědností za předmět, který zkoumají, riskují nejen další ztrátu své důvěryhodnosti, ale v důsledku vyhrocování ekologického konfliktu i ztrátu monosti ovlivňovat lidskou budoucnost.
Spontánní procesy přírodní konstruologie i účelové procesy konstruologie kulturní jsou sice vzájemně onticky opoziční, ale spojují je také některé analogie. Přirozená konstruologie vyuívá principu synergie (výhodného spojení) svobodného pohybu elementů (zejména molekul) s přísnými pravidly utváření přirozených struktur (zejména čtyř základních fyzikálních interakcí a genetické informace ivých systémů). Umělá konstruologie kulturní, pomineme-li její přírodní závislost a podmíněnost, však zatím zneuívala svého výsadního postavení: nebrala v úvahu škody způsobované přírodě a vycházela jen z lidského druhového sobectví. Přísná regulace forem a expanze kulturního systému ve vztahu k přírodě nikdy v minulosti neexistovala. Také krajní ekonomický liberalismus spočíval na předpokladu, e vůči přírodě je kultuře dovoleno vše, co umoňují empiricky i vědecky objevené technologie.
Společenské vědy, jejich předmětem by měla být kultura, si nynější luxus nesystémového, antropologicky útěšného poznání dovolit nemohou. Protoe kulturní bytí se můe rozšiřovat pouze na úkor úbytku bytí přirozeného, budou nuceny plnit onticky konstitutivní funkci závazných pravidel kulturní konstruologie, která v predátorském paradigmatu vznikala bez jakékoli kontroly demokratickou veřejností. Připadne jim úkol kultivovat veřejnost a kriticky posuzovat ekonomickou aktivitu nejen v rámci kultury, ale také systémovou kulturní aktivitu v rámci širší a starší přírody. A právě k tomu musí být náleitě přírodovědecky poučené. Jen tak toti mohou varovat veřejnost i politiku před dosud neznámými riziky podnikatelské svobody a ivelné kulturní evoluce. (Dnes ji existují sociologické studie, které se tématu kulturního rizika systematicky věnují. Všeobecně jsou známé zejména práce Ulricha Becka, srov. např. U. Beck: Riziková společnost. Na cestě k jiné moderně, Slon, Praha 2004.)
Zejména v globalizované kultuře by se společenské vědy měly rozvíjet nejen jako vědy dílčí a antropologické, ale především jako vědy komplexní a systémové. Komplexní a systémový je toti jejich předmět – kultura. Zatím jsou naopak nedostatečně naturalizované, málo systémově poučené a ontologicky nezakotvené. Tematicky jsou roztříštěné, vztahy mezi nimi jsou málo kooperativní, konkurenční a řevnivé. Nejsou proto příliš zajímavé ani pro veřejnost, ani pro áky a studenty, protoe, jak píše sociobiolog E. Wilson mnoho společenskovědních učebnic je snůškou banálnosti. (E. O. Wilson: Konsilience. Jednota vědění, NLN, Praha 1999, s. 206.)
Nynější společenské vědy nekriticky podléhají diktátu věd ekonomických, které se spojily s hospodářskou a politickou mocí a které problémy, je mají kriticky řešit, interpretují poukazem na objektivitu spontánních regulativů ekonomického samopohybu a nespornost pouitého matematického aparátu. Téměř celé jedno století ekonomie rafinovaně zaměňuje zkoumání fyzických ekonomických procesů za jejich virtuální finanční analýzu. (Připomeňme si, e zákonitosti matematiky nejsou zákonitostmi reálného světa, ale lidských kognitivních procesů. Fakt, e řadě aspektů reálného světa odpovídají, je zatím nedostatečně objasněný.) Většina společenských věd přijímá zdánlivě pádný argument dnešních ekonomů, e ekonomika musí růst a e zejména veřejně prospěšnými výdaji nesmíme zadluovat příští generace, tj. ít na jejich úkor. Tímto akcentem (trikem) na fiskální stránku reálných procesů klamou ovšem veřejnost, protoe pustošením přírody jsme ji příští generace zatíili a na jejich úkor ji dávno ijeme. Stále rychleji toti ničíme to, co je nenahraditelné a co ekonomové označují poněkud nejasným termínem přírodní kapitál.
Souhlasíme proto s autory Přírodního kapitalismu, e se od poloviny 18. století zničila větší část přírody ne za celé předchozí dějiny a e s rostoucím mnostvím lidí i obchodních aktivit zatěujících ivé systémy začínají být meze prosperity určovány spíše přírodním kapitálem ne výkony průmyslu Tím, co začíná omezovat náš rozvoj, nejsou zásoby ropy ani mědi, ale ivot sám. Trvalý pokrok není dnes omezován počtem rybářských lodí, ale klesajícím počtem ryb, nikoli výkonností čerpadel, ale vypleněním podzemních zásob vody, ne počtem motorových pil, ale mizením pralesů (P. Hawken, A. Lovins, L. H. Lovinsová: Přírodní kapitalismus. Jak se rodí další průmyslová revoluce, Mladá fronta, Praha 2003, s. 21–22)
Novými úkoly společenských věd rozumíme hledání a formulaci závazných pravidel tvorby dlouhodobě moné kultury. Rozumíme jimi přísné teoretické zkoumání přírodních důsledků lidské onticky tvořivé aktivity. Přírodní vědy sice této aktivitě tradičně poskytovaly technologickou oporu, ale její účinek na přírodní systém systematicky nezkoumaly. Současně s aktivitou individuální a kolektivní musí však společenské vědy posuzovat také aktivitu celého nadosobního kulturního systému v biosféře. Teprve příslušný kulturní systém jako informačně integrovaný celek má toti objektivní tendenci růst, expandovat, zatlačovat a konzumovat přirozené struktury.
Analýza procesu formování kultury lidskou činností umoňuje ji v nynějším duchovním paradigmatu ukázat jak přehlíenou roli přírody při utváření a fungování kultury, tak také málo objasněnou kulturní roli přírodních a technických věd. Přírodní vědy, jak jsme ukázali, nejsou neutrální ani z hlediska svého teoretického obsahu, ani z hlediska svých kulturních funkcí. Společenskovědní obhajoba a prosazování jejich nového biofilního zaměření, svým významem srovnatelné s šířením a vlivem kopernikánského heliocentrického názoru, by proto mohly tyto vědy osvobodit nejen z výše uvedeného područí věd ekonomických, ale i z teoretického stínu věd přírodních a technických. A nově získaná schopnost ovlivňovat spontánní evoluční proces kultury ádoucím směrem je můe dokonce povýšit do podobné role, jakou ve vývoji materiální kultury a techniky ji několik století sehrává teoretická fyzika.
Zatím však společenské vědy ivelnou evoluci kultury ovlivňují minimálně. (Sociální vědci se podle I. Wallersteina povaují za odborníky na způsob, jakým se rozvíjí a funguje sociální svět. A vcelku lze říci, e se sociální vědci vyrovnávají s tímto úkolem špatně, co je důvod, proč si jich tak málo váí nejenom dritelé moci, ale také protivníci mocných, stejně jako široké vrstvy pracujících, je mají pocit, e z toho, co produkují sociální vědci, je morálně nebo politicky uitečné jen máloco. (I. Wallerstein: Evropský univerzalismus. Rétorika moci, Slon, Praha 2008, s. 78.) Veřejnosti ani politice nejsou s to pádnými argumenty doloit, e spotřební abiotickou kulturou nutně končí ivelně ekonomické období lidských dějin a e lidstvo, chce-li na Zemi přeít, musí vědomě zvolit adaptivní strategii úcty a souladu kultury s přírodou. Dnešní společenské vědy toti úspěšně ignorují nesporný, ale zatím málo viditelný fakt, e v době, kdy expanduje světová ekonomika a technosféra, byla oslabená příroda (biosféra) přinucena změnit svou adaptivní strategii vůči kultuře.
Lze to říci také tak, e neoslabená biosféra se kdysi lidské kultuře neúspěšně bránila silou. Vzniku kultury nemohla zabránit, ani se její existence zbavit. Teprve biosféra kulturou redukovaná a oslabená nad ní znovu získává svou absolutní existenciální převahu. Jakoby se ji nebrání jen silou, ale také slabostí, svou zranitelností: zbavuje se svých evolučně nejvyspělejších forem, které ke svému fungování nepotřebuje. Filozoficky a biologicky kultivované společenské vědy by proto měly veřejnost i politiku poučit, e k těmto křehkým a pro přírodu nepotřebným formám ivota vdy patřil také člověk jako biologický druh.
Na rozdíl od biosféry, která vzniká přirozenou evolucí (touto formulací máme na mysli spontánní kosmickou evoluci, která konstituovala také planetu Zemi), a která proto obecnou systémovou informaci ani řízení na úrovni celku (i svých subsystémů) nepotřebuje (nemusí ji podpírat teoretické lešení přírodních věd), umělý systém kultury, přestoe rovně obsahuje prvky vlastní samoregulace, je nezbytné na více úrovních záměrně usměrňovat, teoreticky sledovat, podporovat, hodnotit a řídit. (Je třeba centrálně řídit jednotlivou firmu, velký orchestr či velkou společenskou instituci. Jistou úroveň řízení právě tak vyadují města, státy, koalice i globalizovaná kultura.) Zejména globalizovanou kulturu, která je cizorodým subsystémem biosféry, nelze pozitivně korigovat ani hledisky ekonomické výhodnosti, ani jen obsahovou změnou přírodovědeckého poznání. Toto poznání, jak např. ukazuje analýza fenoménu techniky (srov. např. J. Šmajs: Filosofie – obrat k Zemi , s. 307–343), se sice zpředmětňuje v materiální kultuře, ale podstatu protipřírodního kulturního systému měnit nemůe. Jeho konflikt s přírodou dnes naopak dále vyhrocuje.
Znovu připomínáme, e biofilní změně kultury prostřednictvím nového duchovního paradigmatu bude třeba vystavit kulturní systém jako celek, tj. nynější kulturu duchovní i materiální. Patrně jen rozptýlený biofilní genom kultury (tvořený jak obyčejnými názory, tak specializovanými formami duchovní kultury), v něm určující roli převezmou reformované společenské vědy, můe pozitivně ovlivňovat jak sociálně politickou aktivitu lidí, tak i formování naturalizované podoby ekonomiky a technosféry. Potřeba usměrňování globalizované kultury na individuální, regionální i planetární úrovni vyplývá především z toho, e kulturní bytí je vůči přirozenému bytí onticky opoziční, e je uměle konstituované, a proto převaze přírodních procesů cizí a lhostejné. Jde o bytí přirozenou evolucí aktivně nepodporované, s vesmírem propojené pouze negativně, procesem entropie (působením druhého zákona termodynamiky). Jedná se o bytí, které vytváří pouze lidská druhová aktivita a které po zániku člověka jako druhu (nezávisle na tom, v jakém rozsahu ublíilo planetě) podlehne entropii: z přirozené evoluční scény zmizí.
(Protoe lidská kultura není pokračováním přirozeného vývoje biosféry, přirozené procesy nemohou vyuít či přečíst informaci, která je zpředmětněna v kulturních strukturách či zapsána na nosičích kulturní paměti.) Zejména ve fázi ekologicky ohroené kultury je důleité lidem ukazovat, e u dnes je nebezpečné pokračovat v tradici teoretické, hodnotové i praktické. Nelze stále rychleji měnit pouze přírodu a očekávat samovolné pozitivní účinky této změny pro člověka. Protoe k pozitivní proměně člověka kulturou prokazatelně nedochází a protoe poškozená příroda kulturu naopak existenčně ohrouje, na pořadu dne je pokus o změnu orientace a struktury člověkem vytvářeného kulturního systému. Je třeba se pokusit o uválivou naturalizaci kultury.
Ale ještě na jednu důleitou zvláštnost chceme upozornit. Pro hodnotovou rehabilitaci přírody musíme jakoby paradoxně rozšířit tradiční teoretický zájem o přírodu také na studium kultury. Jinak řečeno, pro správné pochopení přírody potřebujeme správné pochopení kultury, tj. potřebujeme např. vědět, jaké sluby a funkce příroda kultuře poskytuje. A také proto se společenské vědy, jejich předmětem by měla být celá kultura, mohou stát novými fundamentálními či tvrdými vědami, jimi byly v minulosti vědy přírodní. Mohou převzít vedoucí úlohu v rozptýleném genomu (biofilní) kultury, kterou v novověku (v kultuře abiofilní) úspěšně plnily dílčí přírodní vědy.
Široká racionalita společenskovědní a obecně světonázorová, zahrnující teoretickou reflexi existenčně ohroené kultury, pomáhá tedy na jedné straně nově pochopit přírodu a na druhé straně člověka jako její zvláštní součást, jako jediného odváně onticky tvořivého ivočicha. Tato racionalita toti umoňuje začlenit aplikované přírodovědecké poznání (zpředmětněné v materiální kultuře a technice) nejen do předmětu společenských věd, ale i do úvah teoretické i praktické politiky. Take podobně jako teprve selhání dílčí funkce (dysfunkce, nemoc) lidského organismu umoňuje pochopit správné fungování zdravého lidského těla, také dysfunkce přírodního systému vyvolávané dnešní protipřírodní kulturou umoňují porozumět organismu Země. Vlastně a dnes začínáme rozumět velkolepé stavbě planety Země, její spontánní aktivitě abiotické i biotické, jejímu jemně vyváenému celku. (Přibývá toti důkazů, e planeta Země je spontánně aktivní i na abiotické úrovni. Spolehlivě je např. prokázán vliv sopečné aktivity a proměny rozsahu zalednění na průběh evoluce pozemského ivota.) Je zde však i další problém, který musíme připomenout. V důsledku dobře viditelné aplikace přírodních a technických věd dále roste nepřiměřenost rozumového chápání světa průměrným člověkem. Nelze popřít, e vytváření jednoduché a relativně transparentní kultury bylo kdysi jednou z podmínek rozvoje lidských intelektuálních schopností. (Komplikovanost a neprůhlednost kulturního systému člověka jakoby znovu vrací do období, kdy sice správně poznával, jak přeít v různých přirozených ekosystémech, ale jejich struktuře a fungování intelektuálně nerozuměl.) Protoe dílčí poznatky vědy urychlují společenský vývoj, který stále více předbíhá a omezuje pomalý proces evoluce přírody, nadřazenost kultury nad přírodu se zdá být evidentní. Kulturní systém, který pohotově vstřebává lidskou aktivitu a který těí z dělby práce a spolupráce jednotlivců, kolektivů i velkých nadnárodních společností, formuje sice dílčí racionalita speciálních věd, ale tatá racionalita přiměřené pochopení světa v jeho celku zastírá. Prostřednictvím aplikací vědy v technice, ve výrobě i ve sféře slueb vzniká sloitá sociokulturní skutečnost, její plody můe člověk vyuívat, či si je dokonce ve formě sloité spotřební techniky kupovat, ale vědění, které se zpředmětňuje v technice a v ostatních artefaktech, se jejich koupí nedá získat. Téměř naopak. Nezávisle na obyčejném i specializovaném poznání se formuje systémově propojená technosféra, která determinuje kulturu a která si podřizuje také člověka: skrytě ho ovládá, manipuluje, ale somaticky ani psychicky trvale nekultivuje.
I kdy jsou dnešní lidé euroatlantické civilizace v praktickém ivotě relativně úspěšní, v neprůhledných technických systémech ani ve společenských institucích a právních otázkách se bez pomoci specialistů vyznat nemohou. ijí převáně ve městech a z kultivující zajímavé práce je stále více vyřazuje rychlý technický pokrok. (Je zajímavé, e technická civilizace nebere váně varování starších významných teoretiků: Ak sa aj dá predpokladať, e by bylo moné stavať domy, pestovať obilie, vyhrávať bitky pomocou strojov – automatov v ľudskej podobe –, bola by ohromná škoda, keby sme týmito automatmi nahradili práve tých muov a eny, ktorí v súčasnosti obývajú najcivilizovanejšiu časť sveta a ktorí sú zaiste len chabými ukákami toho, čo príroda môe vytvoriť a vytvorí. J. S. Mill: O politickej slobode. Kalligram, Bratislava 2001, s. 88.) A protoe se mohou přímo účastnit jen některých kulturních činností, na úrovni svého obyčejného poznávání světa zpravidla dobře nechápou ani přírodní, ani kulturní souvislosti, nechápou konflikt přirozené a kulturní evoluce. (V letech 2008–2009 se v souvislosti s výročím Ch. Darwina konaly četné teoretické konference k problému evoluce. Na ádné z nich, pokud víme, nebyla však evoluce pojímána dostatečně široce, tj. jako spontánní tvořivý proces aktivity neivé i ivé přírody a onticky opoziční aktivity člověka. V podobném duchu (bez výslovného připomenutí faktu evoluce kultury) také J. Lovelock uvádí, e ... teprve teď začínáme zjišťovat, e darwinismus není úplný. Evoluce není pouze vlastností organismů, vyvíjí se celá Země jako systém sloený z ivých a neivých součástí. J. Lovelock: Gaia vrací úder..., s. 162) Nemohou mít jasno v hodnotách, neboť jsou příliš informačně závislí na hromadných sdělovacích prostředcích podřízených aktuální politice, podnikání a reklamě. O jejich světonázorovou kultivaci se v nynější spotřební a záitkové společnosti dostatečně nepečuje.
Vyplývá z povahy formování kulturního systému, e se nejen dílčí praktické aktivity lidí, ale také dílčí poznatky věd o přírodě kumulují a procesem kooperace posiluji (násobí). Do realitě přiměřeného světového názoru, který by měl obsáhnout nejen reflexi přírody, nýbr i reflexi kultury (včetně vlivu kultury na přírodu), se však dílčí teoretické vědění vřazuje obtíně. V jeho celku se rozptyluje, vulgarizuje a jakoby kondenzuje kolem osobnostního profesního jádra jednotlivců. Je zkreslováno obecně neznámými pojmy, rozdílnou úrovní abstrakce i rozdílnými zájmy a intelektuálními schopnostmi lidí. Do vrstvy obyčejného myšlení, jeho obsah je předpokladem vyhraněné politické vůle veřejnosti, se dílčí teoretické vědění bez odborné pomoci a spolupráce médií nemůe začlenit vůbec.
I kdy se společenské vědy (např. historie, sociologie, psychologie, politologie atp.) nemohou snadno zpředmětňovat ani v technice, ani ve společenském systému, mohou prostřednictvím vzdělání ovlivňovat člověka i politiku. Výrazněji ne vědy přírodní a technické mohou kulturní bytí v procesu jeho utváření paměťově podpírat, kriticky reflektovat a usměrňovat. Na rozdíl od věd přírodních, které sice přírodu zkoumají, ale přirozenou evoluci svým poznáním ovlivňovat nemohou, společenské vědy ve fázi globalizace budou nuceny kulturní systém s ohledem na přírodu optimalizovat. Uznají-li primát ontologie včetně jejího úsilí o vytváření dlouhodobě moné kultury, budou-li dostatečně přírodovědecky poučeny, mohly by plnit nejen roli konstitutivní kulturní informace, nýbr i roli negativní zpětné vazby o přiměřenosti kulturního systému hostitelskému systému Země. – Na jiném místě připomínáme, e kultura (podobně jako biosféra) nemůe vznikat přímým zpředmětněním své onticky konstitutivní informace (svého pomyslného teoretického scénáře). Kultura (i biosféra) vzniká v časové následnosti, vzniká evolucí, tj. sloitou sukcesí z přirozených i umělých prvků a subsystému včetně přísně informačně předepsaných konstrukcí (artefaktů a techniky). – Chybí-li však ontologie kultury, chybí-li přiměřená společenskovědní úroveň poznání, lidé, vědy ani instituce nenalézají intelektuální oporu v ádném relativně pravdivém konceptu skutečnosti. Politika, právo ani morálka proto nemohou ohroenou kulturu chránit, jsou -nuceny spoléhat na minulost, na lidskou chytrost, dílčí vědění, osud či neviditelnou a nevidoucí ruku trhu. V takové situaci se ovšem příznaky krize mohou dále prohlubovat a zkáza můe přestoupit pomyslnou mez vratnosti.
Veřejnosti bude tedy nezbytné trpělivě vysvětlovat, e kultura je umělým, dočasně existujícím subsystémem biosféry. Objektivně nutný proces jejího přizpůsobování se přírodě organizačními změnami bez růstu, záměrným úsilím o co nejslabší ekonomickou, technologickou a informační integraci, nemusí toti znamenat ztrátu společenské perspektivy. Právě naopak, teoreticky zdůvodněná snaha respektovat přírodu a přiměřeně a včas jí ustupovat, úsilí o nekonfliktní slučitelnost technosféry s biosférou, můe dnešní politicky pasivní veřejnosti nabídnout novou transcendenci a étos.
Objektivně nutná obsahová změna teoretického poznání, která by měla ovlivnit také vzdělávací proces a popularizaci vědy pro veřejnost, však předpokládá opustit ve školách dosud vyučované, a proto všeobecně rozšířené galileovsko-newtonovské vidění světa. Vdyť např. dnešní všeobecně rozšířená fyzikální představa Země jen jako jedné z planet Slunce navozuje představu vesmíru jako velkého mechanického perpetua mobile, jeho chodem nic nového nevzniká ani nezaniká. Znovu a znovu připomínáme, e to není pravda. Přirozené struktury nejen samovolně vznikají a zanikají, ale expanzí kultury nevratným způsobem navdy mizí vzácné struktury ivé i neivé. Musíme proto ákům i dospělým ukazovat, e přírodní skutečnost není ani souborem předmětů, poutaných silami gravitace, ani hodinovým strojem věčně se pohybujících atomů, molekul, planet a galaxií. Příroda, která nás dokázala jako zdravé biologické bytosti vytvořit a do její struktury náleíme, je gigantickým evolučním procesem, je nejkomplexnější onticky tvořivou aktivitou vůbec. Tuto nepochybnou pravdu však dnešní školní ani občanské vzdělání nerozšiřuje.
Na závěr znovu připomínáme, e starší, širší a mocnější systém biosféry, který, jak se zdá, ádnou systémovou řídicí informaci (analogickou rozptýlené duchovní kultuře) nepotřebuje, se sám dokáe zbavit svých nejsloitějších struktur, které jsou obvykle nejkřehčí. Věříme však, e nás krutý osud vyloučení z biosféry tak brzy nepotká a e dnešní zhoršující se psychické a somatické zdraví lidí bude správně pochopeno i jako spolehlivá zpětnovazební zpráva Země o nepřiměřenosti globalizované kultury přírodě. Dnešní spontánní proces globalizace kultury, který systémovou řídicí informaci ve formě nového světového názoru nezbytně potřebuje, podporuje teoretický zájem o studium kultury v jejím celku. Reformované společenské vědy proto ji dnes mohou připravovat nástup epochy kultury biofilní, dlouhodobě moné. Rovně snahy o uválivou hospodářskou, politickou a legislativní integraci, které respektují zájmy hostitelského přírodního systému, mohou být součástí tohoto nového celoplanetárního procesu.
Josef Šmajs (1938)je profesorem filozofie na Masarykově univerzitě v Brně. Vytvořil originální koncept evoluční ontologie (v anglické verzi vyšel v vydavatelství Rodopi r. 2008), je autorem mnoha knih s ontologickou a ekologickou tematikou, které jsou překládány do jiných jazyků. V roce 2012 vyšel ruský překlad knihy -
Ohroená kultura (Kultura pod ugrozoj), za který v Rusku obdrel Cenu za nejlepší vědeckou knihu roku. V téme roce mu vyšla (spolu s B. Binkou a I. Rolým) kniha Etika, ekonomika, příroda. V roce 2013 vydal knihu Evoluční ontologie kultury a problém podnikání.Josef Šmajs (1938)je profesorem filozofie na Masarykově univerzitě v Brně. Vytvořil originální koncept evoluční ontologie (v anglické verzi vyšel v vydavatelství Rodopi r. 2008), je autorem mnoha knih s ontologickou a ekologickou tematikou, které jsou překládány do jiných jazyků. V roce 2012 vyšel ruský překlad knihy -
Ohroená kultura (Kultura pod ugrozoj), za který v Rusku obdrel Cenu za nejlepší vědeckou knihu roku. V téme roce mu vyšla (spolu s B. Binkou a I. Rolým) kniha Etika, ekonomika, příroda. V roce 2013 vydal knihu Evoluční ontologie kultury a problém podnikání.Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.