e by kardinálové volící argentinského primase Jorge Mariu Bergoglia papeem nevěděli, co činí? Co mohli očekávat, e nový pape, který přijal symbolické jméno František, zahájí svůj pontifikát zahanbením církve?
Vtip je v tom, e pape František nedělá nic, co by mělo příchuť okázalosti. Neohlásil například, e zruší kněský celibát nebo připustí eny ke kněství. Nebude rozdávat prezervativy na náměstí Sv. Petra ani posvěcovat stejnopohlavní manelství. Copak tedy nový pape dělá, e vzbuzuje takový aplaus? Prostě se chová tak jako kadý normální a slušný člověk – je skromný, pokorný, vlídný.
Vtip je v tom, e normální gesto dobroty, a to za prvé, pokud je jeho aktérem pape, okamitě vyrůstá do rozměrů heroického skutku. Ten údiv lidí nad Františkovou pokorou je nejlepším rtuťovým sloupcem, který ukazuje, jak jsou dnešní církev a biskupové odtreni od starostí a trápení běného Kowalského, Smithe, Martinéze, Novotného...
Za druhé, od okamiku, kdy se kardinál Bergoglio stal papeem, stále se mluví o tom, e chce církev chudou a pro chudé. Dávno, ba velmi dávno jsem z úst vatikánského hierarchy neslyšel tak mnoho slov o nutnosti, aby se církev obrátila k těm, kteří jsou slabí, chudí a vyloučení. Tento nový styl, jaký František vytyčuje pro papeskou funkci, jsem zaslechl také v homilii při inauguraci pontifikátu, vlastně exposé duchovního pastýře. Do očí bije jedno slovo: STAROST, ve smyslu péče, ochrany.
Pape říkal: Jde o péči o veškerou stvořenou skutečnost, o krásu stvoření, jak nám to praví První kniha Mojíšova a jak nám to ukázal sv. František z Assisi: je to úcta ke kadému Boímu stvoření a prostředí, ve kterém ijeme. Znamená chránit lidi, pečovat o lidi, o kadého člověka s láskou, zvláště o děti, o staré lidi, o ty, kteří jsou nejkřehčí a kteří se často ocitají na periferii našeho srdce. Takto František narýsoval novou politiku starosti, kterou bude chtít učinit leitmotivem svého pontifikátu. Pape hovoří tak, jako by čítal italského filozofa Gianna Vattima, který říká: Jediným opravdovým hříchem je nenaslouchat jinému – nedostatek starosti. To je dnes snad jediný hřích, který ve světě plném nerovnosti a nespravedlnosti, vyloučení a poníení volá o pomstu do nebe.
Jaká další překvapení můe přinést volba Neevropana na Petrův stolec? Nue, jasně ukazuje, e srdce katolického světa ji nebije v Evropě. Co víc: lze směle říci, e Benedikt XVI., který Starý světadíl určil jako pole boje o duši katolicismu, prohrál bitvu. Evropané snad ani tak neodmítají křesťanství, určitě však odmítají institucionální církev, která se staví do role učitelky mravů a vychovatelky, zatímco sama nedokáe zachovat věrnost hodnotám, je hlásá. Tuto faleš jednoznačně ilustrují pedofilské skandály za účasti kněí. Právě ony, a také nedostatek rozhodných reakcí Vatikánu na zlo pedofilie vedly v očích Evropanů ke ztrátě věrohodnosti hodnostářů.
Co víc, katolická mapa světa se mění, hlavně v důsledku demografie. Dnes se centrum katolicismu přesunulo do Latinské Ameriky, kde ije velká část vyznavačů katolictví, a volba kardinála Bergoglia o tom svědčí nejlépe. Latinská Amerika je také oblast zajímavá svými dějinami – bojem s chudobou a vyloučením, vyrovnáváním sociálních nerovností, a v tomto boji hrála církev důleitou roli. ijeme v části světa s největšími nerovnostmi, která se sice rozvíjí nejrychleji, nejméně však umenšuje utrpení svých obyvatel. Nerovné dělení statků pokračuje, čím vytváří situaci sociálního hříchu, která volá o pomstu do nebe, říkal v roce 2007 kardinál Bergoglio. A to znamená, e nový pape můe znova objevit blahodárnost teologické tradice, která vyrostla z latinskoamerické zkušenosti. Jaká je to zkušenost?
Lidé v Jiní Americe kladou naprosto jiné otázky ne lidé na Starém kontinentu. Velmi aktuální! Neptají se tam ji, zda Bůh existuje. Tato otázka je toti v jistém smyslu bezvýznamná. Není na ni a nikdy nebyla odpověď, která by spor rozhodla. Dnes se lidé ptají: Postará se Bůh o nás? Ale, co je zajímavé, také v Evropě, pohrouené do hospodářské a sociální krize, tato otázka stále častěji vyvstává. Lidé se tedy také v Evropě pohrouené v krizi ptají, zda Bůh a církev způsobí, e zítra budou naše děti moci posnídat. Budeme mít nadále práci? Budeme mít na splátky úvěru, který jsme si vzali na byt? Kdo se o nás postará na stáří? Budu mít na léky, kdy mě zasáhne nebezpečná nemoc? Nedobude tedy pape František se svou zkušeností chudé církve také Evropu pro církev nazpět?
A konečně otázky, které se týkají bioetiky a lidské tělesnosti. Také zde je prudkost sporu velká. Provede František nějaké změny? Církev říká: dítě ze zkumavky – ne. Výzkum kmenových buněk – ne. Na druhé straně: registrované partnerství – ne. Prezervativy – spíše ne, ale uvidíme. Atd. Pape František zapadá do této logiky NE, kterou představoval Jan Pavel II. i Benedikt XVI. Církev ústy papee učí, e kárá hřích, ale respektuje člověka. Jene je málo církevních hodnostářů, o papeích ani nemluvě, kteří by toto pravidlo uili ve vlastním ivotě. Co by se tak stalo, kromě právě jen předvedení úcty, kdyby se pape oficiálně, například během audience, setkal s homosexuálně orientovanými lidmi, tak jako se setkává s fotbalisty? A věřím, e pape František chápe, jak důleitá je totonost slova a činu. Dokázal to v roce 2001, kdy při návštěvě hospice umyl a políbil nohy dvanácti nemocným AIDS. Tak, právě v setkání s jiným, v rozhovoru s ním, prozrazujeme svou úctu k Jinému. A to je základ Jeíšova učení. Řeč bez skutků je mrtvá.
A poslední otázka: bude papeský pontifikát pokračováním linie Jana Pavla a Benedikta, anebo tuto linii opustí? Ani jedno, ani druhé. Co tedy? Všechna znamení na nebi i zemi praví, e to bude pontifikát korekce. František nezmění v mravním učení církve ani písmeno. Zato bude rozhodně víc péče o duchovní vedení. Je to člověk, kterému podle všeho – kdy vidí nespravedlnost a křivdu – svědomí velí, aby stál při oběti.
Tak či onak: karneval papee Františka, vyvolaný efektem nového, právě končí. Pape získal kredit důvěry a sympatie lidí. Probudil očekávání změn, stejně jako očekávání změny Ameriky probudil Obama, kdy se stával poprvé v roce 2008 prezidentem. Pokud se Františkovi podaří naplnit program, který narýsoval ve svém exposé duchovního pastýře, nemusíme se o budoucí obnovu věrohodnosti církve obávat. Potí je v tom, e to nebude úkol ani snadný, ani rychle splnitelný. Jsem plný naděje v korekci vatikánské politiky, kterou provede nový pape, a zároveň se drím biblické zásady po ovoci poznáte.
Jarosław Makowski (1973) je filozof a publicista, ředitel polského Občanského ústavu
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.