Souití a potýkání česky a německy mluvících občanů, lidí cítících se být Čechy nebo Němci, respektive Rakušany, souití a potýkání politické, kulturní či všednodenně lidské – není nad ivější a oehavější téma našich dějin. Banální zjištění, ano. Taková zjištění ale nejsou jen od toho, aby se stále bezduše opakovala, ale také k tomu, aby se znovu a znovu podávala k diskusi.
Martin C. Putna ve svém sloupku Z hlubin sudetských (Lidové noviny, 13. února 2013) upozorňuje na knihu britského vědce Marka Cornwalla The Devils Wall. The Nationalist Youth Mission of Heinz Rutha (2012) o sudetoněmeckém politikovi Heinzi Ruthovi a upozorňuje na malé detaily, které ovšem při vytahovaní oněch starých známých pravd mohou velmi dobře poslouit, mohou toti upozornit na to, e tzv. pravda nikdy nebyla a není černobílá. Další banální zjištění, ano.
Putnův sloupek je evidentně reakcí na aktuální dění, tzn. na prezidentskou kampaň, tedy na schopnost při politické soutěi vytahovat zaité národní pravdy a uívat je jako prostředek manipulace. Hra na národní notu byla v celé kampani penetrantně přítomná a – jak jsem si všiml – nebyla v závěru prostředkem bezvýznamným a neúčinným. Putna upozorňuje na zdánlivě malé detaily při zacházení s našimi národními mýty, tedy například na rozdíl mezi nacionálně cítícím sudetským Němcem a nacistou, na rozdíly, které se dnešnímu zaměstnanému Čechovi, nakupujícímu v řetězcích Billa, Mc Donalds a odebírajícímu plyn od Gazpromu, mohou snad jevit jako zanedbatelné. (Koho to vlastně zajímá ne několik světu vzdálených historiků! – Čechové si své inteligence vdy váili!)
Já zmíním zkušenosti z vlastní pedagogické praxe. Setkal jsem se mnohokrát s přesvědčením středoškoláků, e Němci k nám přišli s Hitlerem. Nabízí se samozřejmě otázka, jak k něčemu takovému došli! Vím ale i ze svých vysokoškolských seminářů, e pro mnohé studenty jsou data jako 1918/19, 1938, 1939, 1945/46 a termíny jako mnichovská dohoda, sudetští Němci, vysídlení sudetských Němců po 2. světové válce pouze změtí mlhavých představ, nudných výkladů pedagogů a všudypřítomných národních pravd.
Česká politická reprezentace klade akcent na vzdělanost mladé generace – nejlépe ovšem co nejrychleji a bez větších problémů. Potřeboval kdy stát snad opravdu kriticky myslící, tj. samostatné občany? Nu a pak se objeví rybář, postaví se nad rybník se zatuchlou a zkalenou vodou a loví: o co je vše snadnější, jsou-li rybičky slepé a hluché a mají-li pouze jednu ploutvičku, take plavou do kruhu.
Nebo další osobní zkušenost, kterou mi vyprávěl pan hoteliér, k němu jezdí vysídlení Němci a jejich děti (dnes ji taky padesáti- a sedmdesátileté), aby uviděli místa, odkud pochází jejich rodina: zvednuté pravice a směšně znějící hajlování přiopilých polodospělých fracků před vstupem do hostince hotelu – smutné především proto, e ádný z nich zaručeně nerozuměl tomu, co vykřikuje, a taky proto, e ti, jim toto kulturní uvítání patřilo – byli Holanďané! A pak snad ještě vyplnit anketu o největším z Čechů! Vše, co zaíváme, je odrazem (ne)kvality politicko-edukačního programu politické reprezentace naší země, která vyplývá z jeho fatální krátkodobosti. Další banální zjištění.
Ale doba se mění. Uvolňují se nálady, řekl mi nedávno někdo. A snad ano, říkám si sám, kdy se dívám kolem sebe, co všechno dnes, po dvaceti, čtyřiceti letech lze říct, co všechno lze ji revidovat. Ale nesouvisí tento můj pocit s prostředím, v něm se ponejvíce pohybuji? Jistě, k ubíjející skepsi asi není úplně důvod. Důvodem k naději jsou snad i podobné události, jako byl celovečerní pořad stanice Český rozhlas 3 Vltava Hvězdy nad šternberským kopcem, který se zcela otevřeně věnoval kulturní historii moravského města Šternberka, města a do roku 1945 téměř výhradně obydleného německy mluvícími občany ČSR, města, jemu byla po roce 1945 vnucena nová tradice (město hodin) a z jeho kulturních dějin byla po dlouhá léta eliminována jakákoliv zmínka o tom, e něco bylo i před tím. Ano, ke zhoubné skepsi snad není důvod, ale stejně takté není ani důvod k přílišnému optimismu.
A zpět k prezidentovi republiky: Mohli bychom doufat v prezidenta, který nebude vyhroovat, ale bude vysvětlovat, který nebude společnost polarizovat, nýbr harmonizovat. Pěkná naděje. Bude ale kdy člověk poslouchat, kdy mu někdo něco vysvětluje a kdy je to (proboha!) tak nudné a nejednoznačné a kdo ví jaké ještě!? A není mnohem efektivnější (to slovo muselo ještě padnout!) nahánět strach?
Lukáš Motyčka (1979) je germanista, vedoucí Centra pro výzkum německé moravské literatury Katedry germanistiky Filozofické fakulty UP v Olomouci.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.