Jste zde: Listy > Archiv > 2013 > Číslo 2 > Václav Jamek: Nemravnost českých církví aneb Kníák a pánské přirození
24. února 2013. – Můj milý deníčku, ké bych byl jenom zestárlý škarohlíd, ale tak se mi jeví, e se v naší zemi (moná ve světě vůbec, ale nepodceňujme své tiché, ryze české nadání ke zmaru) doíváme ne u jen úpadku, ale úplného rozkladu civilizace. Slovy učenými: eschatologické údobí, v událostech i v myslích. Zhruba před čtvrtstoletím jsme dostali ojedinělou monost postavit v klidu naši společnost na nových, řádných základech. Nikdo nás nenutil, mohli jsme si vybrat, ukázat, o co a zač stojíme, a hle, nepostavili jsme nic, zfušovali jsme, co se dalo, a ta peleš, na kterou jsme se zmohli, kvapem zpuchřela a nic v ní nedrí pohromadě. Nejde jen o to, e naše silnice jsou děravé a naše chodníky stejně zarostlé plevelem, jako za mého ivota vdycky byly: člověk s jakýmkoli pozůstatkem soudnosti musí den po dni upadat do většího úasu a beznaděje nad tím, jaké uvaování je u nás veřejně moné; a jak se právě z toho uvaování náš svět rozpadá.
Tak se naše Sněmovna začala dohadovat, jaký druh trestného činu by musel poslanec spáchat, aby přišel o mandát: kdy obyčejnou hanbu Čech nezná, bude na to zapotřebí ústavní zákon. Vyhnán z parlamentu by prý nakonec měl být jen takový zástupce, který bude odsouzen za trestný čin úmyslný. Nedbalostní trestný čin je naproti tomu něco tak zanedbatelného, e to s poslaneckou idlí nehne. Moná dá zákon voličům právo svého poslance ve věznici bez omezení navštěvovat a nosit mu pomeranče; alespoň do té doby, ne Sněmovna nedbalostní trestné činy vůbec zruší. Proč také stíhat poslance, který se bezděčně, tak nějak u ze zvyku dopustí zpronevěry, nebo ve sladkém domnění, e dává almunu bezdomovci, z roztritosti vezme úplatek od lobbisty? Moná si poslanci nakonec osvojí bezmyšlenkovitost tak dokonale, e úmyslných trestných činů nebudou vůbec schopni! Petr Nečas, tupý démon zkázy, jim jde koneckonců příkladem: jak by mohl odpovídat za nějaký státní akt, například za amnestii prezidenta republiky, kdy ho to nenapadne?
A neznalost Ústavy teď u snad dokonce omlouvá!
Lid, který vásty těchhle povedených konzervativců poslouchá, ba shledává v nich zřejmě i nějaké zdání rozumu, by si měl asi lépe uvědomit (a to včetně Ústavního soudu!), jaké je v demokratickém státě vůbec poslání parlamentu. Parlament, váení a milí, má za účel vybavit společnost souvislým a bezrozporným pletivem zákonů, jimi se mezi civilizovanými lidmi obvykle ustanovuje, jaké jednání je řádné a spravedlivé, a co menšího u lze tedy od tvůrce zákonů poadovat ne absolutní bezúhonnost! Nebo snad chceme, aby o tom, co je řádné a spravedlivé, rozhodovali v naší zemi neřádi a sami trestanci aby určovali, za co se má chodit do vězení?! To se dočkáme zákonů!
Naše ubohé studenty, kteří před prezidentskou volbou pobíhali po fakultách s plackou jednoho nejmenovaného kandidáta, asi překvapí (pokud jim, můj milý deníčku, nedopatřením padneš do ruky), e konzervativní je právě stanovisko, které jsem teď vyjádřil. Konzervativní není bohorovná lhostejnost ke zločinům, před nimi nás má stát chránit, jak ji vyznává jejich oblíbený kandidát: ta je prostě jen nihilistická, ať u je takový nihilismus aristokratický, plebejský, anarchický, prospěchářský nebo prostě idiotský.
A půjdu v té věci ještě dál, a k názoru ultrakonzervativnímu: ádného ústavního či zvláštního zákona není kvůli soudně trestaným zákonodárcům zapotřebí; stačil by obecný zákon, jím by se jakýkoli odsouzenec ve výkonu trestu pozbavoval občanských práv, nebo přinejmenším aktivního i pasivního práva volebního: nikoli tedy práv lidských, těch nelze zbavit nikoho, ale jen těch práv – a jenom na čas přísně omezený –, z nich se přestupník sám vylučuje, protoe nedodruje svůj díl závazku, na něm se zakládá občanský stav (společenská smlouva). Pozbyv práva být volen, trestaný zastupitel by o svůj mandát přišel samočinně, podle obecného principu.
Ostatně nevím jak komu, ale mně vdycky volby dopředu znechucuje, kdy se zrovna o volební právo trestanců televize dojemně stará, pokadé o tom udělá reportá, jako by házet volební lístky do uren bylo zhruba toté co zušlechťovat se háčkováním deček a firhaněk, a já si říkám, proč mám vůbec volit, kdy mou občanskou vůli spojené osazenstvo věznic u drtivě přehlasovalo?
A jak asi, můj milý deníčku, uvaují církve a jim oddaný předseda vlády, kdy si představují, e jejich úskočné jednání můe zůstat bez následků? Kdy jako darebáčci podepisovali smlouvy, je občany (nejenom Nečase a Kalouska, kteří snad církvím dávají ze svého rádi, ale také nevěřící, kterých je zřejmě většina, a kteří navíc církvím nikdy sami nic nevzali) bez jejich předběného souhlasu zavazují k dlouhodobým platbám a nelze je vypovědět, dobře věděli, e zákon, který jim to umonil, můe být ještě Ústavním soudem zrušen. To je zdiskreditovalo, i kdyby dotyčný zákon – navdy poznamenaný hanebností – nakonec zrušen nebyl. U církví přece nestačí, e zákon neporušily, za to se mohou schovávat leda shnilí politikové a korupčníci: veškerá legitimita církví je duchovní a mravní, ádné jiné opodstatnění církve nemají, a to se nedá koupit ani odhlasovat v parlamentu. Nečasova vláda jedná pokoutně ve všem, tradiční katolictví se u ní projevuje jenom v neřestech; nemravnost, do které se propadly církve pouhým jedním podpisem (jaký inkoust asi pouili?), jim však nemůe být jinak ne osudná. Ztráta kreditu v jejich případě znamená také poskvrnu Kréda. Kdo kromě bezvýhradných přívrenců na ně můe nadále mravně a duchovně spoléhat? Chrámy plné cenností a zející prázdnotou: tohle váně chtějí? Moná se opravdu chystají změnit předmět podnikání, a sice na odchov zlatých telat. Moná je nejvyšší čas udělat z pastorační činnosti burzovní titul: obávám se však, e půjde rychle ke dnu. (Je pravda, e zejména katolická církev u přeila horší alotria, jene to bývalo v dobách podstatně menší dobrovolnosti.)
Nejde mi ostatně příliš do hlavy, proč mají právní úkony podle zákona Ústavním soudem posléze zrušeného zůstávat účinnými: protiústavním byl takový zákon nesporně od samého počátku, jeho účinky by tedy měly být nulitní. Chápu samozřejmě důvod pragmatický: kdyby takový zákon platil po mnoho let, mohlo by anulování právních úkonů z něho plynoucích vyvolat zmatek (ale v čem je lepší schválit dlouhodobé bezpráví bez přerušení kontinuity práva?). Pragmatismus však nemá dostávat před právem přednost, a lze si například představit jistou lhůtu, v ní by zrušení zákona pro neústavnost ještě mohlo rušit i jeho účinky. Potom by takové nemravnosti, jakých se spolu s církvemi České republiky dopouští předseda její vlády, nebyly moné.
26. února 2013. – Kdybys měl uši, můj milý deníčku, také by ses doslechl, e výtvarníka Davida Černého odsoudili za to, e v televizi počastoval jiného výtvarníka, nějakého Kníáka, moc a moc ošklivým slovíčkem. alované individuum Černý se pak sice omluvilo, ale to nebylo dost, musí ještě za tu újmu platit veliké bolestné, sto tisíc korun prý (jak tak koukám do papírů, za tu částku jsem jakoto docent Karlovy univerzity celoročně zdravotně pojištěn a sociálně zabezpečen). Jen tak pro Tebe, můj milý deníčku, si špitám, e ctihodná matka soudkyně měla moná trochu víc měřit a míň řezat.
Mohla například povolat jazykovědného experta, aby se k té uráce majestátu vyjádřil. Patrně by sdělil, e inkriminované slovo ve svém významu přímém slouí k neodbornému a příznakovému pojmenování válcovitého výčnělku, jím bývá na své spodní straně ukončen pánský trup. Vedle toho má ono slovo v jadrné řeči lidové ještě význam přenesený a expresivní, jen platí na lidské jedince vykazující jisté povahové rysy, například zarytou, agresivní omezenost, nedůtklivou nadutost a zároveň bezohlednost a zpupné opovrení k jiným lidem. Onen pomyslný jazykovědec by potom mohl dát soudu k úvaze, zda alující strana tomuto popisu neodpovídá (take pouitý výraz by vystihoval skutečný stav věcí), zda ony osobnostní rysy vesměs neosvědčila třeba tím, e s touto věcí běela na soud, a zda ji nelze v tomto smyslu slova povaovat dokonce za tuplovanou.
Já neříkám tak ani tak, ale Ty, můj milý deníčku, v tom určitě máš jasno. Jistě ne náhodou ses mi docela sám otevřel na stránce, kam jsem si kdysi nalepil tenhle Renčínův obrázek: Dva pánové v hospodě vyhrnují rukávy a zřejmě se chystají ke rvačce. U jednoho z nich stojí kamarád a domlouvá mu: Tys mu řekl, e je idiot?! Neblázni, omluv se mu, víš přece, jaký je to idiot!
Pomyslný jazykovědec by nám vysvětlil, e slovo idiot je neodborně pouíváno jako synonymum onoho slůvka, kvůli němu se Kníák soudí (ve smyslu odborném je to jedinec, jeho IQ nepřesahuje 25). Protoe se sám vyznačuji jistým svérázem, i na mně u v ivotě taková slovíčka přistála: mně ovšem došlo, e mi je ádný soud odpárat nemůe, musím to nějak zvládnout sám, a ten, kdo sám není úplný blb, nakonec moná pochopí, e ani já zas a takový blb nejsem.
Davida Černého bych ovšem před soud pohnal, za uráku genitálu, kterou podle Hauptbahnhofova Kalendáře postavil 6. ledna 1972 mimo zákon král Ubu II. Polský. Jak k tomu ústroj tak ušlechtilý, velkorysý a podivuhodně přitalivý přijde, aby byl ztotoňován s různými odpudivými jedinci lidského druhu! Ale ta omluva a pokuta by musely mířit jinam, ani se mi nechce domyslet, kam.
6. března 2013. – Kdy Senát obaloval odcházejícího prezidenta republiky z velezrady, zahrnul poslanec ODS Boris Šťastný senátora Dienstbiera tolika ošklivými jmény (nejslušnější bylo hňup), e by musel dotyčnému zaplatit nejmíň osmkrát víc ne Černý Kníákovi. Pokud ovšem nevyslovil ty uráky na půdě Sněmovny: potom pardón, tam se to smí!
Podle alovaného Klause má ústavní aloba jenom jeden smysl: očernit ho. Tenhle člověk nikdy nepochopí, e se očernil sám. Lepí se na vlastní omezenost jako na mucholapku. Svědomí veškeré ádné.
Klausova amnestie. Ústavní soud opět nezklamal: na demokratický řád většina jeho členů nedbá, dokáou jím zdůvodnit leda zrušení voleb. Upření spravedlnosti, ochrana zločinců v demokratickém právním státě nejsou zřejmě na závadu. Není-li prezidentská amnestie úkon zákonné právní povahy, take o ní Ústavní soud – jak se argumentovalo – nemá co rozhodovat, pak vyvstává otázka ještě dramatičtější: jak je moné v právním státě mařit zákonné právní úkony zásahem, který se zákonu a právu vymyká? Ocitáme se tak u samých podemletých základů, a Ústavní soud si toho měl být vědom. Jeho uvaování je opět krátkozraké a nepořádné.
Nějaký český rozumbrada napsal na internetu, e národ si svou současnou šlichtu navařil sám (ztrátou soudnosti, kterou projevuje mj. ve volbách) a e Ústavní soud dělá dobře, kdy ho v tom nechá, nemůe za nás všechno napravovat: ať se národ naučí. To by ovšem musel Ústavní soud stát mimo národ a nad ním, co je představa praštěná. Pánbůh své místo nikomu asi hned tak nepřenechá. Národ se ve své většině můe mýlit jako celek a mýlit se mohou jednotlivé sloky národa; čím vyšší je však v jakémkoli směru společenský status těchto sloek, tím větší tíha omylu na nich leí a tím menší je na omyl právo. Niší vrstvy národa mají k nápravě věcí jenom jeden přímý prostředek: násilí.
Na to, jak Ústavní soud rozhodne o nucených odvodech církvím, nebudu ani čekat. Nevěřím mu.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.