Příběh krumlovské točny
Mám v archivu vzpomínku výtvarníka a scénografa českobudějovického Jihočeského divadla Joana Brehmse (1907–1995), jak to s krumlovským otáčkem – nebo také točnou, tak se tomuto přírodnímu divadlu s otáčivým hledištěm říká – vzniklo.
Začalo to jednoho večera na jaře 1947. To ke mně přišel tehdejší ředitel Jihočeského divadla Karel Konstantin. Nebyl jsem tam ale sám. Potměšile a zároveň povznešeně, jak to měl ve zvyku, kdy kul nějaký plán, pomalu a klidným hlasem se rozpovídal na téma: připravte pro letní období velké divadelní představení v přírodě. V pěkném prostředí, pro tisíce diváků. Svou představu zakončil slovy: Najděte takové místo! Všechny nás tím svým plánem zaujal.
Takové místo bylo nalezeno právě v českokrumlovské zámecké zahradě před rokokovým letohrádkem – Bellarií s okolním lesoparkem.
Traduje se, e v minulosti v korunách stromů této zahrady hrávali skrytí kníecí hudebníci, na rybníčku se konaly benátské noci. V roce 1768, kdy zámek a zahrada patřily ji Schwarzenberkům, zazářilo tady 2600 lampiónů a noční radovánky provázel velkolepý ohňostroj na počest sňatku panstva.
Divadelní architekt Joan Brehms se snail vyuít co nejvíce přírodní scenérie zahrady. Za hlavní výtvarný prostředek povaoval světlo: reflektory umně skryté na stromech vytvářejí působivé prostředí jednotlivých situací hry. Celkovou koncepcí naplnil myšlenku, e umění můe být i atraktivní, pokusil se změnit konvence kukátkového hlediště kamenného divadla.
První ročník Jihočeského divadelního festivalu se zde konal roku 1947; před Bellarií byl v červnu uveden Shakespearův Večer tříkrálový. V následujícím roce Jiráskova Lucerna a Shakespearův Kupec benátský oivily ještě prostor s působivou kulisou rokokové Bellarie. Diváci seděli na lavičkách. Pak byla deset let pauza. To u byl ředitelem divadla Otto Haas. Joan Brehms přišel za ním s nápadem instalovat před zámecký letohrádek takzvanou točnu, tehdy asi pro šedesát diváků, vyrobenou ze dřeva. Po roce u tam stála větší – se čtyřmi stovkami sedadel. Pohonem pro otáčení však byla stále jen lidská síla: vojáci a hasiči. Posléze dostala novou podobu, byla pevně zabudovaná do země, poháněná motorem, a počet sedadel rozšířen na 550. Postupně se to technicky vylepšovalo, leccos i předělávalo, aby se odstranit nepříjemný hluk. Brehmsovi při tom pomáhal divadelní scénograf, akademický architekt Vlastimil Koutecký. Při nějaké příleitosti Joan Brehms (původem z Lotyšska) poněkud nostalgicky pravil: Eště tu musím zaridiť té hajzle. K tomu ale dodnes nedošlo.
Vybavuje se mi provedení novodobé opery Zuzana Vojířová (1966), jejím autorem byl tehdejší šéf opery Národního divadla Jiří Pauer. Reisérka Inge Švandová pojala představení velkoryse, vyuila všeho, co přírodní divadlo skýtalo. Scéna, v ní romberský kronikář Václav Březan oznamuje lidu úmrtí Petra Voka, působila velice emotivně, monumentálně a pravdivě. Nelze opomenout krásnou barytonovou árii Petra Voka na palouku v parku proti Bellarii. Má jihočeská zemi, denně děkuji Bohu i praotci pětilisté růe Vítkovi, e mi přisoudili íti v tomto kraji. Mé jiní Čechy. (...) Kdy Jiří Pauer zhlédl toto provedení své opery, prohlásil: Kdybych jistojistě nevěděl, e jsem ji napsal já, tak bych si myslel, e ji někdo napsal přímo pro toto krásné prostředí Krumlova a jiních Čech. Zuzana tady ila.
V roce 1970 byla zde v premiéře uvedena Hrubínova básnická pohádka Kráska a zvíře. Text, který František Hrubín zanechal, byl určen tomuto přírodnímu divadlu, v něm tradiční divadelní prostředky, rekvizity i jednání herců nejsou myslitelná bez opravdového přírodního rámce, do něho je hra zasazena.
Ve Snu noci svatojánské (1960) v roli Puka exceloval Jiří Císler. Nejen ve mně, ale i v mnoha dalších zanechala vzpomínky inscenace Jiráskovy Lucerny. Zvláště scéna, kdy mlynář dle staré povinnosti doprovází v letní noci paní kněnu s lucernou na zámek, vyzněla neskonale krásně a věrně. Lucerna byla na programu v zámeckém prostředí pětkrát. Prvně v roce 1959, naposledy před deseti lety. Některé z inscenací byly tehdy televizí vysílány v přímém přenosu. I díky tomu získalo otáčko na proslulosti. Televize přenášela také představení z maškarního sálu zámku.
V roce 1988 byl provoz otáčivého hlediště ukončen inscenací Tylova Strakonického dudáka. Byla vyprojektována nová točna pro 644 diváků a postupně zahájeny přípravné stavební práce, zejména zemní. V lednu 1990 vydala správa zámku stanovisko, e zásadně nesouhlasí s existencí otáčivého hlediště v zahradě, doporučuje zastavit dosavadní práce a celý záměr výstavby točny z barokního zámeckého parku vymístit pro hrubé narušování koncepce výjimečného areálu národní kulturní památky (nesouhlas se situováním otáčivého hlediště do osy barokní zámecké zahrady). Podnět byl shledán Okresním národním výborem v Českém Krumlově jako neoprávněný. Nicméně snahy o odstranění otáčka neustaly. Naopak!
Před listopadovou revolucí nebylo ze strany vedení českokrumlovského zámku k existenci divadla námitek. Funkce ředitele byla nomenklaturní funkcí KSČ a lze se úspěšně domnívat, e proto to ticho po pěšině. Rozhodovala strana. Teprve po Listopadu začalo otáčko v zámecké zahradě vadit. Nikoliv bývalým disidentům, ale bývalému nomenklaturnímu kádru: místo soudruhu řediteli se mu začalo říkat pane kasteláne. (Uvádí se ovšem, e v odborných kruzích byly u předtím kritické názory k zaslechnutí).
Psal se rok 1992. V jeho závěru bylo historické centrum Českého Krumlova a areál zámku zapsán do Seznamu přírodního a kulturního dědictví UNESCO. V té době však v zámecké zahradě otáčko nebylo. Jen vybagrovaná jáma. Do seznamu se tedy dostala jen tato jáma...
I přes různé průtahy ze strany památkářů byla stavba dokončena a v roce 1994 se nové otáčko roztočilo. Je však kolaudováno pouze jako stavba dočasná na pět let (do května 1998). Posléze byla lhůta prodlouena o dalších pět let. A pak se prodluovalo dál. Proti tomu bylo památkáři podáváno odvolání. Otáčko nemělo sice nic jistého, ale fungovalo, ani netrucovalo. Jako jeho výrazný odpůrce se projevil ministr kultury Pavel Dostál (1998–2005). Za jeho éry se po dva roky (2003–2004) dostalo otáčko dokonce do majetku Národního divadla, Jihočeské divadlo bylo podnájemcem. I tyto škatule hejbejte se otáčko přeilo. Vítězslav Jandák, který byl ministrem kultury po Pavlu Dostálovi (2005–2006), památkáře, zejména zámeckého kastelána, naopak zkrotil. Dokonce před televizní kamerou, aby to viděl celý národ.
Nicméně protesty neustaly. Kadý si hájil svou pravdu. Podáním jednoho občana (?) se záleitost dostala a do paříského sídla UNESCO, a tím i tak říkajíc pod lupu UNESCO. Ministryně kultury v Topolánkově vládě Helena Třeštíková sice seděla na ministerské idli pouhé dva týdny (9.–26. 1. 2007), přesto stačila za tu dobu vyřešit půtky kolem otáčka tak, e napsala do Paříe na adresu UNESCO 24. ledna 2007 dopis, v něm mimo jiné slibovala, e demontá točny bude provedena do konce roku 2015.
Ministři přicházejí a odcházejí, točna zůstává... Problémem umístění a přemístění se postupně od roku 1990 zabývalo více či méně třináct ministrů kultury. Kadý, jakmile si s ní něco začal, skončil zanedlouho s ministrováním! Takovou kouzelnou mocí otáčko disponuje, troufám si jako rodilý Krumlovan zmínit. Můe za to jeho genius loci, kvůli němu jsou představení většinou vyprodaná. A důleité je také to, e se z něj nestalo divadlo s komerčním repertoárem. Prezentuje umělecky hodnotná, zejména klasická díla, vhodná do přírodního prostředí.
Známá operní reisérka Inge Švandová-Koutecká, je před otáčkem inscenovala řadu operních představení, např. Rusalku, Rigoletta, Carmen, Lazebníka sevillského, Zuzanu Vojířovou a další, v knize ijí mezi námi (2009, nakladatelství Růe) o pokusech přemístit otáčko napsala:
Delší dobu se vedou spory o existenci otáčivého hlediště a divadla v prostoru českokrumlovské zámecké zahrady. Chápu obavy památkářů, ale sleduji provoz parku u čtyřicet devět let. Nepamatuji, e by se projednával nějaký závaný incident, který by způsobili diváci nebo účinkují při představeních. Dnes je zámecká zahrada s točnou stále ivá a slouí k radosti lidí, přináší jim hluboké záitky a přispívá k šíření zájmu o naši zemi a kulturu. Za úvahu stojí nikoliv existence točny, ale její velikost, která se mi zdá po poslední úpravě trochu předimenzovaná. Rozhodně zajímavé by bylo zapuštění hlediště do země. Je to nepochybně nákladné řešení, ale za úvahu by stálo.
Unikátnost tohoto přírodního divadla netvoří jen ,kolotoč s diváky, ale právě překrásné prostředí parku před Bellarií. Vzpomínám na zakladatele otáčivého hlediště, výtvarníka a mého spolupracovníka Joana Brehmse. Jednou řekl, e kdyby se lidé chtěli jen povozit, tak ať jedou někam na pouť. Ale tady by měli hlavně vidět, co krásy uměli vybudovat naši předkové. Já proto pokládám přemístění točny jinam za zneuctění původního záměru a za její degradaci na pouhý ,kolotoč, který se dá převáet kamkoliv, od vsi ke vsi. Moná přijde za padesát či šedesát let někdo, kdo pak bude s velkou slávou a za drahé peníze obnovovat otáčivé hlediště před Bellarií. Toho ať se město vyvaruje.
Vymístit otáčko ze stávajícího prostoru před Bellarií mimo zámeckou zahradu bylo tedy dlouho na pořadu dne, stalo se to refrénem odpůrců otáčka, Národního památkového úřadu. Podle něj ruší autentický prostor barokní zahrady. Noviny měly a mají o čem psát, v hospodách bylo o čem povídat. A stále je. Demontá a přesun kolosu, jakým otáčko bezesporu je, by byly drahé, dnes tedy nereálné. Chybějí peníze na důleitější věci. Anebo snad: stávající otáčko bude demontováno, ale na jiné (nové) nebudou peníze.
UNESCO ve zprávě ze svého 35. zasedání v Paříi v červnu 2011 vyslovuje politování, e Česká republika nerespektovala termín stanovený světovou organizací pro odstranění otáčivého hlediště, a prodlouilo jeho uívání do roku 2015. Proto znovu apeluje na Českou republiku, aby točnu rozebrala a současně předala detailní plán a časový rozvrh přemístění divadla, doplněný o opatření zmírňující moné negativní dopady nového umístění divadelní scény na památkově chráněné území.
Představitelé Českého Krumlova se obávali, e pokud nebude splněn slib daný ministryní Třeštíkovou světové organizaci UNESCO, hrozí, e město bude vymazáno z jeho seznamu, ba zařazeno do seznamu ohroených památek, co by mohlo mít za následek pokles návštěvnosti. Multiplikační efekt otáčka pro místní podnikatele, zčásti i pro městskou pokladnu představuje kvalifikovaným odhadem 20 a 25 milionů korun ročně, co není částka v době krize a z hlediska zaměstnanosti zanedbatelná. Přiblině stejný je pro Jihočeské divadlo příjem ze vstupného.
Co můe město udělat?
Pozemek, na něm je divadlo, vlastní stát, potamo Národní památkový ústav. Otáčivé hlediště je v majetku města České Budějovice, které je zřizovatelem Jihočeského divadla. A to vše se nachází v Českém Krumlově, zapsaném v seznamu UNESCO. Nic z toho tedy městu neříká pane!
Tedy pat, co v šachové hře představuje remízu. Zastupitelstvo města na letošním lednovém zasedání přijalo proto usnesení, e poaduje, aby otáčko zůstalo zachováno na stávajícím místě s tím, e bude budějovickým magistrátem vypsána architektonická soutě na jeho novou podobu, jak slíbil. Takto koncipovaný dokument byl předán Ministerstvu kultury ČR, aby jednalo jako partnerský a statutární orgán s UNESCO. V usnesení se rovně uvádí, e stejný názor vyslovili ji dříve představitelé kraje a budějovického magistrátu. Petici za zachování otáčka v zámecké zahradě před Bellarií podepsalo v roce 2009 sto třicet tisíc občanů ČR i ze zahraničí.
I pod současnou ministryní Alenou Hanákovou, která se začala o otáčko rovně zajímat, se houpe idle. Její postoj po nástupu do funkce (listopad 2011) byl při společném jednání všech zainteresovaných subjektů úplně jiný ne postoj jejího předchůdce Jiří Bessera. Trvala na vymístění divadla mimo zahradu. S tím vyslovil zase zásadní nesouhlas českobudějovický primátor a posléze zmíněným usnesením i zastupitelstvo Českého Krumlova. Na dalším jednání došlo ke změně a byla přijata původní koncepce: zachování točny na stávajícím místě, ovšem s rozebíratelnou konstrukcí a s technickým zázemím mimo zámeckou zahradu.
Cenná památka, letohrádek Bellarie (postavený Eggenbergy 1690–1692), nutně potřebuje generální opravu. Mohl by bezesporu slouit jiným, vhodnějším účelům ne jako šatna herců a sklad kulis. Proto poadavek na jiné umístění divadelního zázemí.
Ani současná podoba otáčka esteticky zcela neladí s prostředím barokní zahrady, zejména v kontextu s Bellarií. Je to kovové monstrum (650 tun), sedadla z laminátu. Z architektonické soutěe by tedy měl vzejít návrh, jak učinit otáčko vlídnější k historickému prostoru. Peníze však jsou v rozpočtu města České Budějovice pouze na soutě, na novou točnu nikoliv. Bude znám vítěz architektonické soutěe, dostane zaplaceno, ale projekt moná zůstane v šuplíku. Dvě studie nové podoby točny ji v šuplíku existují. Obě jsou zajímavé pojetím: sklápěním a vysunováním otočného hlediště.
Nyní je cílem všech zainteresovaných vytvoření jednotného postupu pro jednání s výborem UNESCO. Jde zejména o to, řešit zahradu zámku jako komplex, nejen otáčivé hlediště, ale i Bellarii. A hledat monosti získat peníze. Uvauje se také o vytvoření nové instituce, která by akci řídila v době rekonstrukce a potom i provozu. A konečně je v plánu rovně pustit na tuto scénu více divadelních souborů, i zahraničních.
Provozovatelem hlediště je zatím Jihočeské divadlo. Na inscenační produkci se podílejí všechny jeho umělecké soubory – činohra, opera, balet a loutkohra. V odpoledních bývají na programu také představení pro děti. Nejatraktivnější pro zahraniční diváky jsou vdy operní a baletní díla se světoznámými hosty a choreografy. V roce 2011 a loni zde kupříkladu hostoval v opeře Ruggiera Leoncavalla Komedianti v roli Cania tenorista José Cura, v jeho podání známá árie Směj se, paňáco, byla provázena vdy mohutným potleskem. Řadu inscenací tady nastudoval Jiří Menzel.
Občasné zmínky v médiích, e otáčko bude v Českém Krumlově zrušeno, troufám si povaovat za šikovný marketinkový trik. Mnozí lidé si poté řeknou: Musíme se tam zajet honem letos ještě podívat, ne s tím bude amen.
Padesát tisíc diváků kadoročně zhlédne v období od května do září přes osmdesát představení. Za celou dobu provozu přesahuje počet návštěvníků dva miliony.
O tomto divadle se říká, e má nejvyšší strop ze všech divadel na světě. Je tedy na místě snaha, aby si svého genia loci, a tedy i toto prvenství zachovalo pro příští generace.
Jan Vaněček (1946) je novinář a spisovatel, ije v Českém Krumlově.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.