Od 1. ledna 1993 ijeme poprvé ve více ne tisíciletých dějinách ve státním domě – sami. Ten dům nejednou měnil jméno, státní zřízení, velikost i tvar, střídaly se v něm panovnické rody i prezidenti, obývaly jej s námi, Čechy, Moravany a Slezany, různé národy či národnostní menšiny, ale nikdy jsme v něm neili sami. Ta proměna z fakticky mnohonárodního státu ve stát národní je proměna zcela zásadní, je to proměna přímo národního bytu, způsobu ivota, a přesto k ní došlo překotně a obyvatel té země se nikdo na nic neptal.
Od roku 1938, kdy R. Č. S. byla státem s největším procentem příslušníků jiného ne státního národa v Evropě, jsme se za pár desetiletí stali státem etnicky nejhomogennější, nejvyčištěnější (Islanďané jsou prý ale ještě o cosi čistší). Těch procent bylo tehdy 33%, a to se do státního národa počítali Čechoslováci, tedy s Čechy i Slováci, z nich mnozí se s takovým národem – konstruktem neztotoňovali. Poznámka na okraj: zůstává stále otevřenou otázkou, zda či nakolik byl čechoslovakismus upřímným pokusem o politický národ západoevropského typu, anebo jen výrazem momentální potřeby či českého paternalismu vůči Slovákům. Zda kromě TGM to někdo myslel s politickým národem váně.
Náš státní dům byl i tak (s Čechoslováky) národnostně pestrý; v prvních letech po 1. světové válce to tak naše politická reprezentace přece chtěla a Beneš sliboval, e budeme středoevropským Švýcarskem. Chtě nechtě vzali jsme tím na sebe zajisté hodně těký úkol – vytvořit v mozaikovité střední Evropě národ občanů. Tíha a náročnost toho úkolu nás ctila a zjednávala nám po nějakou dobu respekt.
Demokracie má být namáhána, ne e ne, jinak atrofuje. Nemá před těšími úkoly uhýbat proto, e jsou těší, a vybírat si ty lehčí a lehké. Má, nemá – ta zdejší se nějakou dobu snaila, dejme tomu do konce prvního desetiletí, ale pak ty těší úkoly postupně vzdávala. Vdyť nakonec hodila přes palubu i odváné a svými soukmenovci ostrakizované stoupence Masarykovy republiky, sociální a křesťanské demokraty, komunisty v pohraničí. Protoe to byli Němci
Z toho státního domu postupně mizeli nejprve idé, pak Rusíni a nakonec Němci. Dělo se to v tragických souvislostech světové války a let následujících. Slováky a Maďary však propustili ze státního svazku polistopadoví politici, přesně řečeno čeští vítězové voleb v červnu 1992, zcela dobrovolně. Konečně sami, byly slyšet hlasy úlevy, a to i od věhlasných českých intelektuálů (Ludvík Vaculík). Ti pocítili úlevu z rozhodnutí, protoe jednání české a slovenské reprezentace se prý příliš vlekla a nevedla k rychlým, jednoznačným koncům. Z jejich uboácké úlevy jsem si tenkrát zoufal a na své přátele jsem napsal zlý pamflet.
Skutečně, stihlo se to za půl roku. Za půl roku se rozdělil stát, za který na frontách obou válek bojovaly a umíraly desítky tisíc Čechů a Slováků. Zatímco Belgičané, Kanaďané a Španělé znovu a znovu po celá desetiletí čelí hrozbám rozpadu či separace a pokolikáté ji opravují, zpevňují a reformují své křehké státy, protoe jim zřejmě stojí za to neopouštět lehkomyslně dílo předků, v tehdejším Československu to vzala do rukou nejuší vedení dvou politických stran a během několika týdnů rozhodla, e stát za půl roku skončí.
Kdy dnes prohlííte dobové fotografie z tehdejších jednání, ptáte se, kdo jsou ti mladí muové (na české straně) a ti staří páni (na slovenské), kteří se zachmuřenými, tj. odhodlanými tvářemi stojí kolem svých vůdců Klause a Mečiara? Dávno se nad nimi zavřela voda. Mnozí z nich byli nakonec rádi, e mohli zmizet potichu. Jejich jména znají u jen historici a ti pamětníci, kterým ten příběh s rychlým koncem dosud nedává spát.
Ano, během několika týdnů, moná dnů. Do voleb v červnu 1992 nešla ádná politická strana (kromě strany Slotovy, toti Slovenské národní strany) s programem rozdělení státu. Přitom do volebních programů se přece dává úplně všechno, co by se moná mohlo voličům líbit, ba i to, o čem se ví, e se splnit nedá.
Volby vyhrála česká Klausova ODS a slovenské Mečiarovo HZDS (Hnutí za demokratické Slovensko). Klaus kandidoval do Federálního shromádění, Mečiar do Slovenské národní rady. Klaus však záhy odmítl Havlovu nominaci na funkci premiéra federální vlády, a to byl zřejmě víc ne první náznak, e všechno bude jinak ne ve volebních programech. e federální vláda bude nanic, e nejspíše posléze vůbec nebude. Také výroky jeho místopředsedy Macka ji z prvních dnů po volbách ukazovaly, e se vzápětí po volbách začíná jednat o rozdělení. Jak to?
Byl jsem v té době u mimo politiku (Občanské hnutí se nedostalo ani do federálního, ani do českého parlamentu) a denně jsem po celé to mimořádně horké a suché léto bezmocně hleděl na obrazovku televizoru s pocitem, e se děje něco zlého, a přitom neodvratného, co bylo kdesi rozhodnuto bez sebemenšího mandátu. Snad nikdy mně nebylo tak dlouho tak mizerně.
Česká veřejnost byla zpracovávána hlavně tím, e jí byl ukazován Vladimír Mečiar, věru obtíný partner. Člověk zároveň mimořádně citový, a přitom buldočí vůle, s lehkým úsměvem pronášející naprosto inkoherentní slova a věty – poadavky svým hlubokým monotónním hlasem. Kdyby on měl jednou provdy představovat Slovensko, opravdu by to se Slováky nešlo. Nejednou přímo lhal, a co horšího, svým lím upřímně věřil. Konfrontován s tím, e fabuluje, byl schopen upřímně i zaslzet – jak můe být on z něčeho takového jako le nařčen? Ano, a právě to, ta víra, e má vdycky pravdu, bylo tajemstvím jeho charismatu, které ovládalo mysli a srdce mnoha Slovenek i Slováků. Ale hlavně: tak snadno se nakonec nechal nachytat! Ačkoli on sám nebyl ani zdaleka nejrozhodnějším zastáncem rychlého osamostatnění Slovenska (těmi byli spíše Michal Kováč, později prezident, Augustín Marián Húska či Milan Kňako), na něm se českým politikům snadno dokazovalo, e jiná monost ne rozdělení neexistuje: úporně poadoval zachování společného státu, ale s mezinárodně-právní subjektivitou Slovenska, čili věci logicky neslučitelné. Bylo to lákavé a snadné, ztotonit Slovensko právě s ním! Vidíte, milí Češi? Nejde to. Ať si jdou
Šlo to všechno tak rychle (a navíc byly prázdniny po vypětí prvních opravdových voleb), e kdy se šlo v září do školy, bylo u všechno nezvratně rozhodnuto. Pak tu byla ještě monost referenda. Na co jiného se občanů zeptat, kdy ne na to, zda chtějí ít v tom či onom státě? Ano, zformulovat otázku, rozhodnout, kdo a kdy ji vyhlásí, a také co se stane, kdy výsledky budou v České republice jiné ne ve Slovenské, nebylo vůbec snadné. Tatá otázka, zkusmo formulovaná průzkumníky veřejného mínění jednou pozitivně a jednou negativně, dala odpovědi, které se lišily o 16 %! Jistěe to všechno byly váné problémy. Ale proč dělat jen lehčí věci? Ano, s referendem by se moná všechno na čas zadrhlo. A proč ne? Proto, e tou dobou bylo u rozhodnuto, e společný podnik končí s kalendářním koncem roku. Harmonogram odlučování státních orgánů byl u dohodnut, české bankovky a mince v kanadské mincovně dávno ji (s naprostou diskrétností) objednány.
Referendum by v kadém případě všechno zkomplikovalo. Moná zhatilo. Kdyby dopadlo tak, jak se ukazovalo (v obou národech proti rozdělení), nezbývalo by, ne aby se poroučely všechny tři vlády a před dalšími volbami by tentokráte musely s pravdou ven: co a jak chcete udělat s Československem?
Odmítnutí hlasů jednoho a půl milionů občanů, poadujících referendum (vidím před sebou svázané balíky petičních archů v hale Federálního shromádění jako dnes), bylo trestuhodně odbyto. Údajně jako komplikace. Demokracie je ale komplikace, vdycky, komplikuje vládnutí, aby nebylo příliš snadné. Neměla by blokovat, ale komplikovat by určitě měla. Tehdy se vyhroovalo, e v Jugoslávii se hned po referendech začalo střílet
Referendum bylo politickými reprezentacemi odmítnuto s ledabylostí a demagogií, která se nemohla jevit jinak ne jako cynismus. Jako pohrdání obyčejnými, kteří tomu přece nemohou rozumět. Důvěra v demokracii tehdy dostala ránu, ze které se nejspíše dosud nevzpamatovala.
Mnohem lehčí ne referendum bylo slíbit čerstvě zvoleným českým poslancům Federálního shromádění křesla v dosud neexistujícím Senátu. Napovídalo se jim, e kdy schválí ústavní zákon o rozdělení státu, o nic nepřijdou, ba naopak, stanou se z nich automaticky senátoři (přetransformováním, přeprasením od koryta ke korytu, se tehdy říkalo). To proto byl do české ústavy vloen nejen Senát, ale i Prozatímní Senát jako útěcha pro půlroční poslance. I s tímto perfidním slibem byl ústavní zákon o rozdělení Československa odhlasován 25. listopadu 1992 většinou jednoho jediného hlasu. Ano, bylo to legálně.
Do FS přitom kandidovaly vesměs silnější ekipy politických stran, take s rozdělením státu vlastně došlo k několika nehalasným, ale o to závanějším vnitrostranickým de facto pučům; nikdo se u nedozví, jak by všechno vypadalo, kdyby od roku 1993 vládly v České republice první stranické garnitury.
Netvrdil jsem a netvrdím, e se Československo dalo určitě udret. Ale vdycky budu tvrdit, e se pro to, aby se udrelo, udělalo jen málo, jen cosi, aby se neřeklo. Měli jsme přece naspěch. Klausova ODS nás předem nominovala na středoevropské premiantství! Měli jsme nakročeno být prý středoevropskými tygry (Karel Dyba). A nechtěli jsme tenkrát, aby nás Slováci zdrovali: vlečeme je za sebou jako balvan. Kam spěcháme? No přece do Evropské unie My tam měli být první ze všech – a napojit se hned na evropské penězovody (a proto přetnout ten, co vedl na Slovensko). Mimochodem: to bylo hnusné dobové slovo, obávám se, e ho vynalezli lidé z Občanské demokratické aliance. Hnusné: jakmile se doma u stolu začne mluvit o tom, kdo na koho doplácí (mladá rodina na dědečka, táta s mámou na dospívající děti ), je konec. Kdy se takové slovo vypustí z úst (z nevymáchané huby), je u pozdě. Ale blouznilo se tehdy o české výjimečnosti a všechno se hodilo, i demagogie.
Nevím, jestli se Československo dalo určitě udret, ale vím, e se nikdy nevyzkoušel elementárně spravedlivý, samozřejmý model rovný s rovným. Ten, který, u za R. Č. S., poadovali Slováci. Ale místo toho vdycky silnější česká strana prosadila nějakou formu asymetrie (dala například slovenským komunistům jejich vlastní komunistickou stranu, co mělo zakrýt skutečnost, e se vládne z praského ÚV. Nebo se jim po válce dal Sbor povereníkov. Anebo to bylo v asymetrickém rozdělení kompetencí. ádné rovný s rovným! I v tom posledním, federálním uspořádání. Vdyť na podzim 1968 federaci přece nestvořily dvě rovnomocné legitimní politické reprezentace (kdy u pomineme fakt, e bez KSČ se tehdy nemohlo změnit nic). Tím spíše, e se to odehrálo v čerstvě okupované zemi! Česká národní rada musela být tehdy narychlo vycucnuta z prstu, vznikla toti částečně samonavolením z českých poslanců NS a zbytek si pak ti samonavolení u jen dovolili A pak, po pouhých dvou letech, si Husák všechny významnější republikové kompetence stáhl zase zpátky do Prahy. Kdy se pak o kompetencích začalo jednat v létě 1990, mysleli si Češi, e Slováci chtějí zase cosi navíc. Mladší bráška zlobí a zlobí, jednou chce postýlku u okna, jindy zas u zdi, psal tehdy trapně vtipně Ludvík Vaculík. Našinci se ani tehdy neobtěovali zjistit si, e Slováci chtějí jen zpátky to, co jim Husák sebral hned na počátku socialistické federace, v roce 1970.
Zkrátka nikdy se nevyzkoušelo to nejsamozřejmější. Asymetrie jsou myslitelné v de facto federacích, jakou je Španělsko, anebo v procesech devoluce jako ve Velké Británii. Nikoli ve svazku dvou. Kdy jsme rovnosti byli nejblíe (na jaře 1992 se u jednalo o státní smlouvě, která by existenci federace stvrdila, tentokráte však legitimně zvolenými reprezentacemi), přišly volby v červnu 1992 a s nimi příleitost pro dva vůdce posílit vlastní mocenské postavení. Stalo se, stát se rozdělil.
Slováci se s Mečiarem v čele pak pustili z hodně prudkého kopce. Na Slovensku se po 1. lednu 1993 začal etablovat autoritářský reim. Se Slovenskem se přestalo počítat do Evropské unie, do NATO. Mluvilo se o černé díře Evropy. Premiéři obou nových republik se přestali navštěvovat. Po více ne čtyři roky si politické reprezentace vyčítaly kdejakou absurditu. Mečiar hrozil zavřením kohoutků ropovodu a plynovodu. Ztratil všechny zábrany a byl jak utrený z řetězu: únos prezidentova syna, vrada nepohodlného novináře, privatiace bez skrupulí a českých oklik rovnou politickým kamarádům. Visegrád nefungoval
V roce 1998 se Mečiar chystal počtvrté zvítězit ve volbách. Dokonce se mu to nakonec povedlo, ale bylo to málo na sestavení vlády. Nedostávalo se několika málo procent. Jak se to stalo? Byl to skoro zázrak. Sjednotila se slovenská pravice, ale především byla nečekaným způsobem vybuzena, ba ustavena slovenská veřejnost. Za součinnosti řady nevládních organizací z demokratického světa se aktivizovala slovenská občanská společnost – k výkonu, který můeme dodnes obdivovat a závidět. Mladí lidé tehdy obešli kadou chalupu, i tu poslední, úplně nahoře pod lesem. Aktivisté občanům trpělivě vysvětlovali, e a proč mají jít volit. Ne koho, ale prostě jít volit. Na politickou poráku Mečiara to stačilo.
Slováci si tehdy definitivně odreagovali svůj základní komplex, pochybnost, zda jsou s to demokraticky provozovat vlastní stát. Měli dosud jednu jedinou zkušenost s trapnou samostatností z doby války a ta je desítky let rozdělovala a především traumatizovala.
Kde je dnes Slovensko ve vztahu k Unii a kde my? Nebojí se Unie, přiznává, e ji potřebuje. Třeba i proto, aby ji občas ohlídala. A my? Na evropské penězovody jsme se skutečně napojili, dokonce jsme instalovali 24 rour (operačních programů), aby se to nedalo kontrolovat, ale ono se to dalo.
Nakonec lze říci, e Slovákům se rozdělení státu vyplatilo. Sice to bylo o fous, ale prudkou zatáčku pod kopcem v poslední chvíli vybrali.
U nás se tou dobou – po třech letech ekonomického růstu – dostavil propad, stomiliardové ztráty se začaly uklízet do institucí speciálně k tomu zřízených, vláda druhého demontátora Československa padla. Přes úřednickou vládu se směřovalo ke smlouvě, která byla nazvána opoziční, ačkoli opozici měla vyloučit navdy: a příště zvítězíme zase my, vy nám to oplatíte a nikdy ve Sněmovně nevznesete otázku důvěry Mělo to být jakési mocenské perpetuum mobile bez demokratických komplikací.
Málokdo dnes u pamatuje, e s přibliujícím se koncem Československa padla (na jaře 1992) také tradicí prověřená varianta zemského zřízení, připravená do posledního paragrafu vládou, které jsem tehdy předsedal. Soudili jsme tehdy v rostoucí panice, e se pak trhnou i Moravané .
Kdo my? Češi z království. Centralisticky cítící, po tisíciletí spádoví do Prahy, s nevyvinutým smyslem pro regionalitu. Měli jsme příliš dlouho za to, e naše je celé Československo, a nikdy jsme neporozuměli nejen Slovákům, ale ani Moravanům (kteří se vůbec nechtěli trhnout, ale chtěli se vrátit k rozumnému zemskému zřízení s tisíciletou, mírovou zemskou hranicí).
Zůstali jsme v domě sami, bez jednoslovného, všeobecně akceptovaného názvu. Zbyli jsme z Československa. Něco jako zbytkový stát. Zbyli po nesplněném úkolu, který jsme si předsevzali, toti ít ve společném domě tolerantně s jinými. Vůle a schopnost počítat a vyjednávat s menšinami všeho druhu od té doby atrofuje. I kdy nám zbyli jen Romové a cizinci. Není to náhoda, e poskytujeme nejméně politických azylů z celé Evropy.
Dalo se to čekat, e se v tom domě, kde jsme zůstali sami, budeme uzavírat před vnějším světem: cizinci a vůbec jiní vadí, protoe jsou v homogenní populaci více na očích.
A řekl bych, e my, kteří jsme tak stále stejnější, si jdeme také stále více na nervy. Něco jako ponorková nemoc. Kam se podíváš, všude samý našinec: na těch druhých, kteří se nám tak podobají, nejvíce nenávidíme právě naše vlastní slabosti a chyby Mrzí nás naše pasivita a malodušnost, které ale nedokáeme setřást. Uzavíráme se před vnějším světem, protoe obavy, e nás chce někdo ošidit či zradit (přece jako tenkrát v Mnichově!), fungují jako to jediné, co nás přece jen jaksi stmeluje: pocit ublíenosti, ohroenosti. Nemáme dnes příběh, který by nás spojoval. Ve kterém bychom byli aktivními aktéry, nikoli jen pasivními obětmi.
O vykročení k samotě v domě a k osamocení ve světě se navíc rozhodlo způsobem, který mnoho lidí opět utvrdil v názoru, e demokracie můe být také jen prázdná forma. e to nejdůleitější nemusí být v programech politických stran a e referendum se hodí jen tehdy, kdy nekomplikuje situaci.
Slovákům, s jejich tehdejší nejistotou, chtěním a zároveň nechtěním, přejme jejich samostatnost, jejich stát. A blahopřejme jim, protoe pro jeho občanskost a demokracii něco udělali, toti překonali sami sebe. Svoji pasivitu, nerozhodnost, nejistotu. Toho, kdo je k samostatnosti problematicky dovedl a kdo na Slovensku začal zavádět autoritářské způsoby vládnutí, poslali nedávno definitivně k čertu. Z kdysi pětatřiceti procent to HZDS dotáhlo na 0,93 %. Na Slovensku nacionalismus ochabuje zároveň s tím, jak roste slovenské sebevědomí.
My v bývalém království a markrabství jsme rozdělení státu nevyuili k ničemu dobrému. Jestli to vůbec šlo. Kdy jsme toti strpěli, aby bylo provedeno legálně, nikoli však legitimně.
A kdoe byli ti, kteří ukončení Československa s Klausem za nás za všechny dohodli? Miroslav Macek, který musel z vedení ODS zmizet, pak nějaký Petr Čermák, jakbysmet. A také jakýsi Jiří Kovář, podobný případ
(Mezititulky redakce)
Petr Pithart (1941) je český politik, právník, esejista.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.