Je to v podstatě příběh, v něm reisér Ben Affleck, zprvu jen málo výrazný herec (sám sebou obsazený do hlavní role agenta CIA), dobře uchopil chytlavé téma. Írán a jeho islámskou revoluci. Námět vděčný, politicky posud aktuální a navíc obohacený o jednu důleitou přidanou hodnotu. Alfu a omegu dynamického vypravování představuje kinematografie. A ne ledasjaká, nýbr hollywoodská.
Tenhle narcistní rozměr filmu z Mekky filmovnictví vychází toti z odtajnění informace, e šestici amerických diplomatů z teheránské ambasády spasily před muslimskými fanatiky pohyblivé obrázky. Respektive Íráncům přesvědčivě naservírovaná imitace natáčení sci-fi o kosmickém plavidle, údajně odvozeného od fenomenálního úspěchu Lucasových Hvězdných válek. Dodejme, e v jejich případě, ale přitom téměř ve stejné době, zas naopak umění inspirovalo vojáky, respektive politické propagandisty
K tomu si pak dovolím malou úvahu. Jestlie film znamená zhmotnění Platónovy vize o jeskyni, iluzi vnímání vezdejšího prostředí, potom Argo znamená jeho hyperverzi. Jeliko uměleckým, a proto tendenčním, imaginativním způsobem oslavuje nasazení iluze o vytváření iluze.Argem, tím komerčním korábem, bezmála filmem o filmu, se přitom vine snaha co nejvíce vycházet z reálií. Třeba umně kombinovat dobové záběry a tvůrčí licenci. Ta se ale přesto chvílemi stává a nepříjemně určující pro cestu snah udret divákovu pozornost stůj co stůj. A nastávají chvíle, kdy se neubráníte úvahám, zda u tvůrci nepřekročili jisté meze. Ačkoli hned zkraje pro jistotu zjistíte, e příběh je zaloen na skutečných událostech.
Vrcholem zhmotnění obdobných hnutí tvůrčích myslí je nejspíš závěrečná scéna. V ní dopravní letoun počíná stoupat k výšinám, aby do bezpečí vlasti odnesl skupinku náhodou nezajatých diplomatů, jim Ústřední zpravodajská sluba vymyslila krycí identitu kanadských filmařů. (Neislámskému) bohu jistě libý záměr však zkoušejí zhatit ještě náhle prozřevší republikánští gardisté a po ranveji proto o zlom vaz uhánějí v policejních autech americké výroby. Mohutné tělo velkoletadla se nicméně včas odpoutává od země a Chomejního bojovníci bezmocně hledí do dálav. Takovou naraci pak většinou upřednostňují spíše autoři Komanda nebo jiných béčkových akčních filmů
Přes nezáměrné sebeparodické prvky nelze popřít, e historický thriller Argo je natočen pevnou reijní rukou a dosti pečlivě, take sečteme-li všechny jeho zásluhy (včetně dobře naváeného poměru mezi komerčním humorem a napětím), ověnčí jej pravděpodobně i další oficiální ceny. Jako bájné plavidlo, je dopraví své argonauty ke zlatému rounu
Teď ale váněji: Orient vdy znamenal tradiční syet západního světa, a kdy z něj přímo před očima širokých vrstev roste partner/konkurent/nepřítel, sázka na stýkání a potýkání s ním je dobrým (uměleckým) východiskem. Leccos by mohli vyprávět třebas tvůrci snímku 300: Bitva u Thermopyl, kteří dali roku 2006 vzniknout značně nepřesné interpretaci starověkého střetu civilizací
Íránskou islámskou republiku, odpadlíka od amerických geopolitických zájmů, kde hladce probíhají popravy nezletilců a propaganda s pompou odhaluje cizí špióny (naposledy jednoho slovenského občana), však Argo nevykresluje nijak jednostranně. Do hraného děje uvádí animace, kde jsme u nás dnes málo slýchanými slovy informováni o událostech, které předcházely obsazení amerického velvyslanectví 4. listopadu 1979. Dozvídáme se, e demokratický sekulární premiér Mohammed Mossadek znárodnil a do rukou perského lidu navrátil ropné zdroje. A jak byl najmě kvůli tomu svren operací CIA a SIS, aby začal krvavě i rozmařile panovat diktátor Réza Pahlaví. Vrchní šéf hrůzné ideopolicie SAVAK a jinak hlavní tvář bezohledné Bílé revoluce, ji špatně snášely masy prostého šíitského obyvatelstva. Vyvolavší nakonec revoltu islámskou, hystericky vzývající ajatolláha Ruholláha Chomejního a ádající smrt pro do USA uprchlého vladaře
Kdy si na happyendový závěr herci společně zatleskají a zobjímají se, nechybí u k dokonalosti obrazu nic. Vzniklo bezmála oficiální, nijak zvlášť provokující dílo o vyrovnání se s dalším velkým americkým traumatem 70. let. A tak trochu i s mediální manipulací kýčem.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.