Nabízí se psát o taení Uchvatitele na Prahu. Připomíná proslulou kapitolu dějin nezávislých médií, toti chronologický výčet titulků paříského Moniteuru od 1. do 20. března 1815: Tygr utekl z klece. – Lidorout je třetí den na moři. – Ničema se vylodil ve Fréjus. – Dravec se snesl na Antibes. – Uchvatitel dorazil do Grenoblu. – Generál vstoupil do Lyonu. – Napoleon přespal minulou noc ve Fontainebleau. – Císař dorazil do Tuilerií. – Jeho Veličenstvo osloví zítra své věrné poddané. Jene lidorout teprve umyl nádobí, navlékl chalupářské a vyšel si s košíkem pro mléko, rohlíky a zubní pastu. Ale hlavně bych nosil dříví do lesa, raději odbočím...
Kdy nám nedávno kamarád Zdenek budoval v domě elektrické rozvody, rozpovídal se o svých bratrech, rovně řemeslnících. Řekl, e s nejstarším Janem, s ním kdysi provozovali firmu a pak se nepohodli, jsou zas zadobře: Honza je v pohodě, protoe u nemusí. Nače podotkl, e s Pavlem, bratrem nejmladším a nejrozevlátějším, se udál opak: Je z něho pedant, nesnesitelný – teď musí on.
Ten psychologický postřeh mě zaujal. Proč by se měli lidé dělit na chytré a hloupé, optimisty a pesimisty, na poctivé a nepoctivé? Moná je toto dělení důleitější, ukazuje toti na příčinu, nikoli na důsledek. Často se nám teď doma stává, e kdy uslyšíme někoho v televizi, podíváme se na sebe a mlčky kývneme – jasný případ, tenhle musí.
Ač to není vdy spravedlivé, jeví se ti, kteří nemusejí, většinou sympatičtější. Proto se víc cení klasický James Bond v podání Seana Conneryho ne současný ztělesněný Danielem Craigem, který musí. A u vůbec nemluvím o zaslouené slávě herce, který musel ze všech nejméně, Jeana Gabina. Hledejme zde i příčinu neúspěchu údajného hlavního favorita českých prezidentských voleb – projevil se jako vzorový příklad člověka, který musí.
Je i expresivnější označení pro ty, co nemusejí, říká se jim frajeři. Frajeři by ovšem měli něco skutečně umět, aby se jim nedostalo přívlastku liboví. Jen je třeba, aby svůj um praktikovali nenuceně. Hudebním oborem frajerům vyhrazeným je jazz. Jazzový hudebník, který musí, to je protimluv. Výstiná je příhoda s legendárním Milesem Davisem, který, kdy přizval k nahrávání baskytaristu Marcuse Millera, nařídil mu hrát v dané skladbě pouze dva tóny. Millerovi to nedalo a tu a tam notičku přidal, Davis pokadé zastavil nahrávání a důrazně zopakoval poadavek. Miller, tehdy typický začátečník, který musí, později přiznal: Teprve večer po nahrávání jsem si uvědomil, e Miles si ze mě celou tu dobu dělal legraci.
Lidé, kteří nemuseli, měli za reálného socialismu těký ivot. Tím spíš to platilo pro jazzové hudebníky, notabene freejazzové. ánr, v něm se musí pouze vůbec nic nemuset, byl náročný i pro vyspělé posluchače, a proto koncem 60. let v podstatě dozněl ze světových pódií. V Československu však byli tvrdohlavci, kteří bez ohledu na zděšení vrchnosti i publika hráli svobodnou hudbu dál. Nezapomenutelný pro mě byl koncert Free jazz tria Milana Opravila na Jazzových dnech v Lucerně. Dlouhá postava kapelníka klátící se v dunivých erupcích barytonsaxofonu. Divoké houslové sólo Josefa Bláhy, saxofonista chytá v letu utrené íně a zastrkuje je doktoru Bláhovi za postranice brýlí. Na závěr v hlubokém předklonu vylidněnému sálu do mikrofonu zašeptá, e vstupenky jsou slosovatelné a seznam výherců bude vyvěšen ráno na budově spořitelny.
Kdy tři dny před tímto Silvestrem Josef Bláha hrál Milanu Opravilovi v olomouckém krematoriu jeho oblíbené téma od Ornetta Colemana, uvědomil jsem si, e free jazz je hudba minulosti, ale e čas se v některých případech ubírá úplně jinam. Doba jaksi zastarává a zahnívá a jenom lidé, kteří opravdu nemusejí, kráčejí vpřed.
Mezitím se oznamuje, e lidorout, aligátor dorazil k Hradčanům. Také prý mu minulosti. Jen se obávám, e trochu musí.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.