David Voda
Hypnerotomachia Zatloukali
ijeme zvláštní věk. Ve funkci dnes končí mu, který za pouhé čtvrtstoletí z města ruin, brázděného nekonečnými kolonami ZILů s tvářemi Asiatů, vytvořil jednu z uměleckých metropolí státu. Vybudoval tu dvě váená muzea (Muzeum moderního umění a Arcidiecézní muzeum Olomouc) a zároveň dva špičkové vědecké ústavy, v nich se svými kolegy uvedl desítky zásadních výstav, které zhlédly statisíce diváků; pod správu svých galerií přičlenil světové sbírky starého umění z Kroměříe, vykonal mnoho jiného, co u tato věta neunese – a přitom na městě (jak se v Olomouci říká) nad jeho odchodem prozatím nehlesl ani pes na Caesarově kašně. Inu, zlatý věk u byl.
V roce 1499 vyšel v Itálii slavný alegorický román dominikánského mnicha Francesca Colonny pod tajuplným názvem Hypnerotomachia Poliphili (z řečtiny
hýpnos, sen,
éros, láska, a
máche, boj). Hrdina jménem Poliphilo (Ten, který miluje mnohé) sní o své milované Polii (doslovně Mnoho věcí) a ve snovém, fantasmagorickém putování navštíví mnohé roztodivné kraje a architektury. Colonna načtrtává zvláštní vizi snem přeexponované antiky, která svého hrdinu dostává do stavu a fyzického vzrušení. Vrchol Colonnových architektonických popisů tvoří popis chrámu Venuše Phyzioa, kde se odehrává iniciační kult Venušiny říše. Polia také vede Poliphila do zříceného chrámu na břehu moře s hroby mnohých lidí, kde Poliphilo zaije pocit z úzkosti ze zříceného světa zlatého věku. Architektura ruin se tu stává svědkem utopie zlatého věku. Poliphilo a Polia se nakonec setkají na ostrově Kythéra, co je v knize kruhový ostrov s koncentrickým rozdělením, které spájí přírodu a architekturu v plánované jednotě. (
) V Colonnově popise Kythery se v úplné jednotě překrývají rysy ideálního státu, locus amoenus, Venušiny říše a architektury a přírody. (
) Kniha je plná reflexí teorie architektury quattrocenta, která však získává charakter tajného učení. Totalitní chápání antiky jako období dokonalosti se spájí s iniciativami Venušina kultu a nachází svůj výraz ve snové architektuře, situované do romanicko-utopické oblasti na pomezí antikvární učenosti a megalomanské potřeby. (Hanno-Walter Kruft, Dejiny teórie architektúry)
Mezi antikvární učeností a megalomanií
Neskrývám, e historika architektury a dlouholetého ředitele Muzea umění Olomouc Pavla Zatloukala léta znám a sleduji jeho podnikání. A tak v čase, kdy odchází ze svého místa namísto seriózního zhodnocení jeho vědecké dráhy a kariéry budovatele muzeí a kulturní politiky města, na ně je ostatně asi ještě brzy, nabídnu cosi z fantasmagorického ánru hypnerotomachií. Laskavý čtenář nechť se spolu se mnou nyní pohrouí v sen
V tom snu se Pavel Zatloukal v lednu 1993 stal všelidovým shromáděním na Horním náměstí v Olomouci aklamací dvacetiletým městským diktátorem – condottiere! A nyní po dvaceti letech opouští své křeslo splniv vše, co si tehdy předsevzal. Jaké e zanechal své město?
Kromě Muzea moderního umění, Arcidiecézního muzea a Středoevropského fóra, které bylo slavnostně otevřeno v čase oslav velkého milénia, hostí Olomouc ještě několik muzeí a obrazáren. Přirozeně. Je to především Arcibiskupský palác, jen byl nově rekonstruován a adaptován pro potřeby obnovené Obrazárny Karla Lichtensteina-Castelkorna. Sály s veledíly Tiziana, Leonarda, Michelangela, Caravaggia a dalších barokních mistrů, přetékají návštěvníky. Hamburgerova vila ve Vídeňské ulici se – po vzoru Villy Stuck v Mnichově – proměnila v Muzeum umění 19. století, s rozsáhlými sbírkami umění buroazie. Ve Vile Primavesi se zase usídlilo vynikající muzeum secese s mnostvím pláten Gustava Klimta, zakoupených na aukcích z výnosu prodeje majetku města. V puristické Vile Vladimíra Müllera se usídlilo mezinárodně proslulé Dokumentační centrum Adolfa Loose a moravské německé architektury. V Samotíškách pod Svatým Kopečkem v Bablerově vile zase sídlí Bibliotéka Otty F. Bablera s rozsáhlou knihovnou, mapující multikulturní literaturu ve Střední Evropě. Ulice a náměstí starého města jsou posety archeologickými expozicemi vykopávek, k nim se sestupuje nesčetnými schody (ruiny románsko-gotické kaple sv. Markéty na Dolním náměstí, ruiny raně gotické kaple sv. Máří Magdaleny na Olomouckém hradě, ruiny velkomoravské kaple sv. Cyrila a Metoděje na místě někdejšího Prioru, na Horním náměstí je to zase středověký pranýř, o něco dále v ulici Boího Těla zase volně přístupné ruiny středověké synagogy; v Neředíně, kde byly konfiskovány a zbourány celé ulice novostaveb a rovně v čase oslav milénia se na jejich místě otevřela rozsáhlá archeologická expozice římského pochodového tábora z 3. století po Kristu). Olomoucká radnice se po vzoru krakovských Sukiennic proměnila v galerii luxusních butiků, klenotnictví a vybraných hanáckých lahůdek z biologických farem, rozesetých v okolí města. Café Opera prošla náročnou rekonstrukcí do podoby původního Kaffehaus Ruprecht, s nabídkou špičkové kávy, evropských novin a nejlepšími kulečníkovými sály ve městě. Obnovené Promberegrovo knihkupectví hostí kadoročně prestiní literární soutěe. Na západní straně města na třídě Svobody byl obrovským dobrovolným úsilím Olomoučanů obnoven kanál s vodou z řeky Moravy, který přepjalo mnoství pozoruhodných mostů a můstků od předních českých a evropských architektů. Od nějaké doby se proto městu začalo přezdívat Moravské Novomostí. Ostatně celé město se stalo vzkvétající metropolí špičkové soudobé architektury (k architektonickému ruchu současné Olomouce bývá někdy přirovnáváno malé městečko ve východních Čechách – jakási Litomyšl, která se pinoí v jeho stopách). V Dómu sv. Václava se kadoročně koná mezinárodně proslulý beethovenovský festival; v parcích pod Dómem, jen se mezitím změnil v romantickou anglickou zahradu s altány a zahradními restauracemi, lemovanými vodotrysky, se koná zase festival barokní hudby a historických ohňostrojů s pravidelnou přehlídkou vodních orchestrů, brázdících meandrující rameno Moravy. V okolí města – kde byly výnosem kondotiéra zakázány stavby supermarketů a distribučních center – vzkvétá agroturistika. V přilehlých vsích vyrostlo velké mnoství biodynamických farem, kde se praktikuje celostní lunární zemědělství, které svými produkty zásobuje obří trhy, je se konají denně na obou městských náměstích a které plně zásobují obyvatele města biologickými produkty v nejvyšší kvalitě za rozumné ceny. Během krátké doby také v líbezné příměstské krajině vzniklo mnoho plemenných koňských farem. Na zbrusu novém Hipodromu Julia Caesara který vyrostl na Planých Loučkách za Lazcemi, se ji několikátým rokem koná prestiní Hanácká steeplechase. Chatové oblasti na úpatí Svatého Kopečku a normalizační samotíšské zahrádky byly hned na počátku Zatloukalovy éry zkonfiskovány a rozorány a barokní alej na Svatý Kopeček byla obnovena v nebývalé kráse a získala svůj původní ráz obrovského kříe táhnoucího se od Hradiska a k bazilice Navštívení Panny Marie. V roce 2005 byla alej spolu s bazilikou a komplexem Kláštera Hradiska – které se z nemocnice změnilo ve vysoce ceněný mezinárodní architektonický kampus – zapsána na seznam památek UNESCO...
Mluvit s mrtvými
Bystrý, právě procitnuvší, čtenář ji pochopil laskavou ironii, které se autor dopustil. Pavlu Zatloukalovi bývá toti někdy předhazována jistá megalomanie. Tento postoj je však zcela v ánru lokálního zápecnictví a malomyslnosti (a stál kolektiv Muzea umění mnoho sil v době, kdy byla prezentována odváná ideová a architektonická studie Středoevropského fóra, jeho stavba byla předloni v lednu prozatím uloena k ledu a je mělo představovat vrchol Zatloukalovy hypnerotomachie). Maně si vzpomínám na jeden rozhovor s Pavlem Zatloukalem, který jsem vedl v jeho kanceláři, kde se probíralo ono subtilní a věčné téma olomouckého zápecnictví. Zatloukal vzpomněl na případ dobrovolného vzdání se egyptské mumie ze sbírek Vlastivědného muzea, která byla darována do Prahy někdy v 80. letech. Egyptská mumie a v olomoucké expozici? To by nešlo!
Spíše ne megalomanie však to, co mnohé utilitárně zaměřené současníky na Zatloukalovi provokuje a popuzuje, je jeho hluboce retrospektivní způsob uvaování. Zatloukal byl toti ve všech svých dosavadních podnicích, ať u to bylo budování a přestavba sídla Muzea umění v Denisově ulici, ať u to bylo velkolepé vztyčení Arcidiecézního muzea, či ať u to byla ideová práce na vzniku Áriónovy kašny, plně ponořen do dnes zcela nepochopitelné exercície, toti do obcování s předky. Ve svých podnicích se vdy poměřoval s těmi největšími předchůdci, za ně – alespoň v řádu niterného souznění – povaoval sběratele biskupa Karla Lichtensteina-Castelkorna či rod Primavesi. ánr rozhovoru s mrtvými je v neposlední řadě, v čase, kdy smrt vaporizovala z našich ivotů, plně ve smyslu křesťansko-idovského rozměru evropského myšlení, rozpjatého v jeho případě v drádivém oblouku od starověkého kultu předků a po řekněme okultní komunikace se zesnulými na konci 19. století. Poměřovat se s největšími toti vdy znamenalo a znamená klást na sebe ty největší, absolutistické a utopické nároky. Je to ostatně duchovní praxe sui generis.
Výše vypsané je přítomno i v doposud poslední Zatloukalově konfesi. V textu Sbírání a vystavování výtvarného umění na Olomoucku v katalogu jubilejní výstavy Muzea umění v Olomouci, která právě probíhá. Na 115 tiskových stranách sumarizuje tu Zatloukal velký příběh sbírání umění v Olomouci (a částečně i na celé Moravě) od zlatého věku Karla z Liechtensteinu-Castelkorna přes věk stříbrný (Primavesi) a po vlastní Zatloukalovu dráhu: od Oblastní galerie výtvarného umění přes Muzeum umění, Arcidiecézní muzeum a po nešťastný příběh Středoevropského fóra. Je to dráha nebývalá, kultivovaná, erudovaná, vnitřně soudrná, promyšlená do detailu. Architektonické a filozofické interpretace Sborwitzových a Šépkových muzejních rekonstrukcí a návrhů, jejich byl Zatloukal a jeho Muzeum umění stavebníkem, vyrůstají z předůkladné analýzy minulosti, z hluboké znalosti Castelkornových podniků, ale rovně z Ovidia, palladiánské i anglické tradice, z revolučních francouzských klasicistů a pozdně rakouské moderny, z důkladné znalosti genia loci. Je to poslední Zatloukalova pocta rodnému městu i jeho testament ředitele.
Zlatý věk revisited
Abychom udreli ánr a mírně zpátečnický tón zatloukalovské konzervativní revoluce, musíme se závěrem dotknout i onoho Zlatého věku. V katalogu zmíněné výstavy toti s dosud neznámou intenzitou vystoupil obraz olomouckého Předhradí, někdejšího církevního, univerzitního a vojenského okrsku v trojúhelníku mezi Dómem, budovami rektorátu UP a kostelem Panny Marie Sněné. Jako by mimoděk tak ve svém závěrečném textu na konci své dráhy v čele muzeí rehabilituje Zatloukal i místo, kde strávil posledních více ne 20 let v úřadě a jeho hranice a identitu běný návštěvník a obyvatel města ani neregistruje. Opět tak – svým jedinečným způsobem – rehabilituje minulé doby: dávné a slavné zlaté věky, locus amoenus, Venušinu říši i moravskou Kythéru: Olomoucké Předhradí s někdejším hradem a katedrálou představovalo skutečné duchovní středisko markrabství. Sevřené v hradbách na skalách, bylo uzavřeno dvěma branami, na východě Hradskou, na západě (vůči vlastnímu městu) vysokou Novou branou. Mělo tři rozlehlá náměstí – to hlavní se hřbitovem bylo také trištěm – a jeho sedm ulic teprve po splynutí s hradem v polovině 18. století doplnila ulice osmá. Osm kostelů a katedrála tvořilo s šesti kláštery a špitály neobvyklou koncentraci sakrálních areálů doplněných také zahradami. Jejich vesměs drobnější měřítko, které prozrazovalo starobylý původ, začínaly v baroku převyšovat mohutné masy koleje a tzv. Staré budovy jezuitské univerzity, která se vůči měšťanským čtvrtím vztyčila téměř jako pevnostní bašta. Mezi sedmi desítkami domů a paláců byla také stavovská akademie, areál kapitulního děkanství a soubor čtrnácti kanovnických rezidencí, dále vikárka a rozlehlá budova konzistoře. Dominantní poloha čtvrti vynikala i v panoramatu: nad meandrujícími říčními rameny se nad skalami a hradbami jeily věe kostelů a bran jako vděčný námět pro řadu vedutistů. V biskupské rezidenci se toho po smrti biskupa Karla po téměř sedm desetiletí mnoho nezměnilo. Dlouho také zůstávala v podstatě nezměněná jeho slavná obrazová galerie. (Pavel Zatloukal). Přeji Muzeu umění Olomouc, aby vydrelo v nezměněné kvalitě alespoň sedmdesát let.
Pavel Zatloukal mi předloni v dobrém rozmaru naznačil, e a půjde do důchodu, chtěl by napsat knihu o Olomouci, v ní by shrnul sumu svých názorů na Moravu i Evropu, ale především e touí věnovat se tomu nejreakčnějšímu, co si vůbec lze představit. Toti velkostatkářství. Jeliko jsem měl vdy v oblibě nejroztodivnější excentrické utopie, přeji mu i v tomto podnikání dokonalý úspěch. A na knihu o Olomouci se moc těším.
David Voda
Obsah Listů 1/2013
Archiv Listů
Autoři Listů