Jste zde: Listy > Archiv > 2013 > Číslo 1 > Jan Gruber: Akční hrdinové kapitalismu, nebo slaboši a vyírkové?
Pro kniní vydání přepracovaná disertace Josefa Švédy Mašínovský mýtus – Ideologie v české literatuře a kultuře analyzuje různost podání příběhů bratří Mašínů a jejich otce.
Příběh bratří Mašínů je takřka notoricky znám. V posledních letech se znovu otevřely poněkud povrchní debaty především kolem otázky, zda jsou vrazi, či hrdinové a mají-li být státem vyznamenáni. Jejich ivotní osudy polarizují českou společnost, a to nikoliv jen dle pravo-levé osy.
Švéda cíleně rezignuje na pátrání po jejich vině či nevině (jak by si zřejmě mnozí přáli – co zdůraznil např. P. Zídek v svém sloupku v Lidových novinách 31. 10. 2012) – a zaměřuje se na sémiotickou analýzu. Jako materiál mu pro ni slouí četné novinové články, historické studie a knihy, detektivky, paměti a v neposlední řadě i televizní produkce, jak z dob socialistické diktatury, tak z období po roce 1989.
Po teoretické stránce vychází z děl N. Freye, S. ieka nebo H. Whita. Klade důraz na ideologické formování jednotlivých mašínovských narativů – neboť způsoby zobrazování jejich činů jsou vdy nerozlučně spjaty s dobovou ideologickou praxí. Dominantní dobová ideologie diskursivně organizuje vyprávění ve větší celky, které jí odpovídají. Ať se jedná o romanci marxistickou, či liberální, dochází v nich ke zřetelnému rozdělení dobra a zla – redukování reality na dvě binární opozice – a vykreslení Mašínů jako příslušníků deklasované a zdegenerované buroazie, nebo hrdinných bojovníků proti zlu a totalitě.
Cílem práce není nastavit historickým faktům zrcadlo, které by vyjevilo skutečnost, jak se udála, ale naopak ukázat, jakým způsobem se vyprávění konstruují, naturalizují a jsou s to se jevit jako cosi normálního a přirozeného. Právě ve srovnání marxistických a liberálních romancí o Mašínech lze velice dobře sledovat proměny ideologické krajiny v českých zemích a zároveň znovu upozorňovat, e ideologie – ve Švédově chápání: soubor názorů, přesvědčení a materiální praxe – nevyvála ze společnosti během listopadu 1989: Současná doba se prohlašuje jako post-ideologická, ale toto popření ideologie je dokonalým důkazem toho, e jsme více ne kdy jindy zakořeněni v ideologii. Ideologie je vdy polem zápasu – kromě jiného je té zápasem o přivlastnění minulých tradic.
V době diktatury v Československu jsou Mašínové – málo překvapivě – vylíčeni jako nepřátelé socialismu, narušitelé stavby nového řádu a vrazi. Jejich budoucí chování je hluboce zakořeněno v sociálním původu, jsou jím determinováni, aby se bouřili proti socialismu a ili v trvalém rozporu vůči němu: Nejsou nikým jiným ne skutečnými odchovalci zvlčilé morálky staré kapitalistické společnosti. Proto bývají komunistickou propagandou portrétování jako zenštělí, zbabělí slaboši s homosexuálními sklony – jako skuteční anti-hrdinové, kteří se výrazně rozcházejí s obrazem nového člověka.
Současně jejich protivnící – oni dobří lidé – nejsou nadáni nějakými zvláštními, speciálními schopnostmi a charakterizuje je jedině víra v socialistické uspořádání společnosti a jejich přináleitost k němu. Nejsou konstruováni jako silní romantičtí hrdinové, ale příslušníci poctivě pracujícího kolektivu. V tomto vyprávění vdy proti sobě stojí dobrý český lid a jeho škůdci, kteří se z něho cíleně vydělují. Vše je rozděleno na dvě nesmiřitelné poloviny – axiologická osa ovlivňuje charakteristiky postav, rozvrstvení prostoru atp. – a jednotlivé texty se snaí přitáhnout čtenáře k dobrému my (poli sdílení), přesvědčit jej o správnosti zastávané pozice.
Na rovině faktické reprezentace se komunistické reprezentace od polistopadových mašínovských vyprávění příliš neliší. Pouze se v nich navíc objevuje příběh Mašína seniora, který připravuje terén pro budoucí heroické líčení boje bratrů za svobodu – neboť právě otec a jeho odkaz v post-komunistických narativech vedly Mašíny k rozhodnutí vyhlásit komunismu válku. Mašínové stejně jako jejich otec bojují za ty samé hodnoty a proti stejnému zlu. Vytváří se představa dvou rovnocenných totalit.
Černobílost podávání příběhů se ani po roce 1989 nemění. I zde se vyprávění organizuje kolem osy dobra a zla, jen s převrácenými znaménky. Mašínové jsou potomci hrdiny, bojujícího za svobodu, a nemají jinou šanci ne ho následovat. Komunisté chtějí třídní boj, tak ho mají mít! Vzhledem k tomu, e v romantickém podání není prostor pro vnitřní konflikt hrdiny a důraz je kladen na vypořádání se s nepřítelem, všechny rozpory, které by vyprávění narušovaly (vstup matky do KSČ, přihlášky bratrů na vojenskou akademii) jsou zatlačovány do pozadí anebo chápány jako neexistující.
Proto vidíme Mašíny ne nepodobné agentovi 007 (s povolením zabíjet) – mue, kteří vynikají osobní odvahou, kuráí, silou i nespornou inteligencí a samozřejmě vědomím, e proti totalitě je třeba bojovat všemi prostředky. Proti nim stojí odporná masa kolaborantů, kteří ze strachu nebo z přesvědčení slouí zločinnému reimu. Nicméně dobří lidé – jak jinak – bratrům fandí a doufají v brzké vypuknutí války a osvobození z komunistického jha americkou armádou. Mašínové jsou portrétováni jako silné individuality, kterých si dnešní doba tak váí a ádá – selfmademani, co se neztratí ani v Americe, dokonce i tam nad všemi vynikají.
Právě tento aspekt – důraz na individualismus – dle Švédy pomáhá soudobému kapitalistickému mýtu o Mašínech vítězit, anebo minimálně být úspěšnějším ne jeho starší komunistický předchůdce. Ideologická apelace se v marxistických romancích zřetelně vyjevuje a mýtus tak přichází o svou přirozenost, čím ztrácí na úspěšnosti – neboť vyjevuje svou účelnost. Ideologie zůstává pouhým vnějškem – neprostupuje do lidských myslí a srdcí.
Díky tomuto mašínovskému a jiným podobným mýtům se můe kapitalistické uspořádání společnosti legitimizovat – skrze negaci minulého reimu, který byl zlý (totalitní), se kadý můe hrdě přihlásit k propagovaným hodnotám nového řádu: stát se dobrým člověkem. Obě vyprávění – přes rozličná podání – však mají jedno společné: výrazný utopický prvek. Jednou můeme v boji proti Mašínům směřovat ke komunismu, podruhé s nimi ruku v ruce do kapitalistického ráje.
Josef Švéda:
Mašínovský mýtus. Ideologie v české literatuře a kultuře, Pistorius & Olšanská,Příbram 2012. 280 s.
Jan Gruber (1987) studuje historii na FF UK.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.