Jste zde: Listy > Archiv > 2013 > Číslo 1 > Zdeněk Víšek: Luičtí Srbové a česko-luickosrbské vztahy
Loňské 100. výročí zaloení nejvýznamnější luickosrbské národní kulturní instituce Domowina (zaloena 13. 10. 1912) je příleitostí k připomenutí sloitého historického vývoje nejmenšího slovanského národa, ale i méně známých kapitol ve vzájemných kulturně-politických vztazích Luických Srbů a Čechů, které v dávnější minulosti spojoval nejen ivot ve společném soustátí zemí Koruny české, ale později té obava a starost o uchování vlastní národní identity.
Luice je historické území na jihovýchodě dnešní Spolkové republiky Německo. Dělí se Horní Luici, jejím střediskem je město Budyšín, a na Dolní Luici s centrem v Chotěbuzi.
V raném středověku bylo toto území osídleno slovanskými kmeny. Na konci 9. století se pravděpodobně nacházelo pod svrchovaností Velkomoravské říše a od 10. století bylo cílem expanze německých panovníků i postupující německé kolonizace. V průběhu 14. století se obě Luice staly součástí volného státního celku zemí Koruny české jako tzv. vedlejší země. V důsledku tzv. praského míru, který byl uzavřen v době třicetileté války roku 1635, připadlo území Luice saskému kurfiřtovi. Roku 1815 byla pak Luice rozdělena mezi Sasko a Prusko a později se stala součástí sjednoceného Německého císařství (1871). V současné době se Luice nachází na území dvou německých spolkových zemí – Braniborska a Svobodného státu Sasko. Snahy o připojení Luice – či alespoň jejích slovanských částí – k Československé republice v letech 1918–1919 i 1945 nebyly úspěšné.
I v dobách, kdy obě Luice patřily do svazku zemí Koruny české, neustával ze strany německé šlechty i měšťanstva germanizační tlak vůči Luickým Srbům – potomkům někdejších slovanských kmenů Luičanů a Milčanů. Od 16. století se však v souvislosti se vznikem reformace a s potřebou zpřístupnit náboenské texty co nejširším vrstvám rozvíjelo vlastní luickosrbské písemnictví. Zatímco překlad Bible do dolnoluické srbštiny z pera Miklawše Jakubici z roku 1548 zůstal ještě v rukopise a nikdy nebyl knině vydán, náboenské texty (katechismus a zpěvník) Albína Molera z roku 1574 se staly základem psaného luickosrbského jazyka.
Navzdory silným germanizačním tendencím ještě v době středověku slovanské obyvatelstvo v Luici početně převaovalo nad německým, avšak v důsledku třicetileté války, kdy následkem přímých i nepřímých válečných ztrát zemřela asi polovina luickosrbské populace, dochází v Luici k demografickým změnám ve prospěch německého etnika. Od konce středověku se proto i na luickém venkově začíná stále výrazněji prosazovat německý jazyk jako prostředek kadodenní komunikace, kdeto jazyk luickosrbský své pozice postupně začal ztrácet.
V polovině 18. století byl počet Srbů ijících v Horní i v Dolní Luici odhadován na 200 000–250 000. Roku 1880 zde bylo napočteno 166 000 Srbů a soukromé odhady z počátku 20. století uváděly 146 000 srbských obyvatel Luice. Po druhé světové válce v Horní i v Dolní Luici ilo necelých 100 000 Luických Srbů, jejich počet se však – i přes relativně vstřícnou národnostní politiku bývalé NDR – z důvodu přirozené asimilace i zániku mnoha luickosrbských vesnic v důsledku důlní těební činnosti – v následujících desetiletích neustále zmenšoval.
V současné době ije na území Horní Luice asi 40–50 000 Luických Srbů. V Dolní Luici je jejich počet odhadován asi na 8–10 000, z nich mnozí ovšem dolnoluickou srbštinou ji nehovoří. Dolnoluická srbština – nejmenší slovanský jazyk, blízký polštině a v současné době stále více ovlivňovaný němčinou – je dnes pouívána ji jen příslušníky starší či dokonce nejstarší generace a monosti její záchrany jsou velmi nejisté.
Jádrem slovanské Luice, kde se dosud nacházejí vesnice i s velmi výraznou převahou luickosrbského obyvatelstva (například i z českého tisku známé Chrosčice či Ralbice, kde Srbové tvoří a 90 % obyvatel), je oblast v jakémsi pomyslném trojúhelníku mezi městy Budyšín, Hoyerswerda a Kamenec v Horní Luici. Zde dosud ije několik desítek tisíc občanů srbské národnosti, které od většinové německé populace odlišuje nejen jazyk (hornoluická srbština, která je relativně blízká češtině), ale i katolická víra, neboť velká většina německých obyvatel Luice se hlásí k luteránskému vyznání.
V 19. století u Luických Srbů, podobně jako u Čechů a Slováků, dochází k procesu národního obrození. Tehdy začaly vznikat nejrůznější luickosrbské časopisy, spolky a instituce, jako například studentský spolek Sorabia (1814) nebo obdoba Matice české Matice srbská, kterou roku 1847 v Budyšíně zaloil publicista Jan Arnošt Smoler (1816–1884).
V 19. století představitelé české i slovenské inteligence projevovali – zčásti inspirováni myšlenkami panslavismu – pochopitelný zájem o problematiku jiných slovanských národů, především národa ruského, polského a srbského. Stranou jejich pozornosti ovšem nezůstal ani nejmenší slovanský národ Luických Srbů. Zájem tehdejších obrozenců se projevoval především studiem luickosrbské literatury a dějin Luice, osobními či písemnými kontakty s představiteli luického kulturního ivota nebo přímými návštěvami Luice. Patřili mezi ně především Josef Dobrovský, Václav Hanka, Pavel Josef Šafařík a Karel Jaromír Erben. Vůdčí osobnost slovenského národního obrození Ľudovít Štúr ji roku 1839 vydal svoji Cestu do Luic, co byl jeden z prvních – moná i první – cestopis o Luici v našich zemích.
Pro vznik luickosrbské inteligence, zvláště v 19. století, měl neocenitelný význam Luický seminář na Malé Straně v Praze, kde se v letech 1728–1922 vzdělávali budoucí katoličtí duchovní, přicházející z Horní Luice. Budovu semináře vlastnila a spravovala budyšínská kapitula. Luickosrbští studenti zde pod vlivem českého národního obrození pěstovali svoji mateřštinu a v létě 1846 zaloili studentské sdruení Serbowku – první slovanský studentský spolek v Praze.
Asi nejznámějším představitelem luickosrbského jazykového a kulturního úsilí ve druhé polovině 19. století byl jazykovědec, literární historik a katolický duchovní Michal Hórnik (1833–1894), kodifikátor hornoluického spisovného jazyka, který udroval četné kontakty s některými českými spisovateli, například s Janem Nerudou.
Zájem o Luici vzrostl mezi některými představiteli české inteligence především v době první světové války, a to v souvislosti s moným geografickým rozšířením připravovaného samostatného českého státu. T. G. Masaryk a Edvard Beneš, představitelé československého zahraničního odboje v době první světové války, věnovali Luici a Luickým Srbům při přípravě svých zahraničněpolitických koncepcí poměrně značnou pozornost. Sám T. G. Masaryk se poprvé s Luickými Srby setkal za svého pobytu v Lipsku v letech 1876–1877 a jeho první cesta do Budyšína se uskutečnila v září roku 1884 – zřejmě za účelem návštěvy Michala Hórnika.
V souvislosti s československou zahraniční akcí za první světové války je nutné připomenout Masarykův článek Budoucí Čechy (1917), kde je té poznámka o zahrnutí Luice do programu budoucího společného státu. Poprvé však Masaryk uplatnil tuto myšlenku v roce 1915 v memorandu britskému ministru zahraničí Edwardu Greyovi Samostatné Čechy; zároveň přiloil mapku předpokládaného státu spolu s Luicí. O monosti připojení Luice k českému státu se ostatně Masaryk zmínil ji roku 1914 v rozhovoru s ruským novinářem V. Svatkovským.
Připojení Luice k budoucímu československému státu mělo být pro T. G. Masaryka takřka rozhodujícím vojensko-diplomatickým tahem proti německé rozpínavosti. Ve svém díle Nová Evropa o tomto problému uvedl: Nepochybuji dost málo, e pangermáni takové řešení pruské otázky odmítnou s největším rozhořčením – Luičany osvobodit! Na dostřel od Berlína má být svobodná slovanská oblast? Ano – to by bylo vítězství spravedlnosti a Nemesidy. Jestli spojenci zvítězí, řešení pruské otázky ve smyslu demokracie a národnosti je moné a nutné.
Snahy o připojení Luice se však v období let 1918–1919, stejně tak v letech 1945–1946, ukázaly jako nerealistické, a to především pro nesouhlas vítězných velmocí – v roce 1919 se proti rozšíření ČSR o Luici postavily především Spojené státy a Velká Británie, v roce 1945 pak Sovětský svaz.
Nejvýznamnějším znalcem luickosrbské problematiky na počátku 20. století v Čechách a na Moravě byl dr. Adolf Černý, který jako první začal vyučovat luickou srbštinu na Karlově univerzitě a stal se zakladatelem české sorabistiky jako společenskovědního oboru. Mezi další znalce luickosrbské problematiky patřil v té době u nás také malíř a folklorista Ludvík Kuba.
Bohaté kulturní a vědecké styky mezi Čechy a Luickými Srby vyvrcholily 20. března 1907, kdy byl v praské Hlávkově koleji z iniciativy luickosrbského studenta Jana Bryla zaloen spolek, jen měl původně zůstat výhradně luickosrbským a jeho název zněl Łuisko-serbske towarstwo Adolf Černý w Prazy. Pojmenován byl na počest ji zmíněného vynikajícího českého sorabisty. Hlavním cílem zakladatelů spolku bylo udrování luické identity mezi studenty luickosrbské národnosti. Po vypuknutí první světové války byli někteří členové spolku vyslýcháni rakouskou policií a jeho činnost byla roku 1915 zastavena.
Po obnově spolku po roce 1918 a po jeho určité vnitřní proměně, kdy se jeho členy stávali především čeští příznivci Luice z řad odborné i laické veřejnosti, nastal jeho nový rozmach. K nejaktivnějším členům tehdy patřili jednatel Vladimír Zmeškal a místopředseda Josef Páta, který byl později za okupace popraven nacisty. V době první republiky značně vzrostla členská základna, a proto v mnoha českých a moravských městech vznikaly pobočky spolku, kterých bylo celkem sedmnáct. Časté byly také přímé styky spolku s Luickými Srby – do Čech přijíděly výpravy luickosrbských sokolů a pěveckých sdruení. Luickosrbští sokolové se zúčastnili například všesokolského sletu roku 1926.
V roce 1919 byl spolek Łuisko-serbske towarstwo Adolf Černý w Prazy přejmenován na Česko-luický spolek Adolf Černý; ten o rok později zahájil vydávání měsíčníku Česko-luický Věstník (Čěsko-serbski Wěstnik).
V roce 1931 se název spolku změnil na Československo-luický spolek Adolf Černý v souvislosti se vzrůstajícím zájmem o Luici na Slovensku a název časopisu na Luickosrbský věstník. O rok později se název spolku opět změnil, a to na Společnost přátel Luice. Členové Společnosti, kterých bylo více ne tři a půl tisíce, ji od roku 1933 s napětím a s obavami sledovali horšící se situaci Luických Srbů v nacistickém státě. Při manifestaci svolané Společností přátel Luice se na hoře Muský u Mnichova Hradiště 5. července 1933 sešlo téměř 30 000 občanů, aby Luickým Srbům vyjádřili podporu a solidaritu. Společnost usilovně informovala o Luických Srbech a o obtíných podmínkách jejich národního ivota v tehdejším Německu a do zákazu činnosti v roce 1939.
Společnost přátel Luice byla po druhé světové válce obnovena a přes četné nepříznivé peripetie v době komunistického reimu ve své zásluné činnosti v oblasti rozvíjení česko-luickosrbských vztahů úspěšně pokračuje dodnes.
Poadavky Luickosrbského zemského národního výboru, který byl zaloen v květnu 1945 v Praze, na připojení Luice k ČSR nenalezly oficiální podporu československé vlády a byly Postupimskou konferencí vítězných mocností odmítnuty. Ovšem dosti významným projevem poválečné podpory československého státu Luickým Srbům byl vznik luickosrbského gymnázia v severních Čechách. Československá vláda tehdy zaloila tzv. Staškovo luickosrbské gymnázium, které bylo pojmenováno po JUDr. Františku Staškovi z České matice školské, jen měl o zřízení této školy značné zásluhy. Výuka byla zahájena 1. prosince 1945 v České Lípě, další tři roky bylo gymnázium umístěno ve Varnsdorfu a ve školním roce 1949/50 studovaly dvě třídy v Liberci.
Čtyřletý pobyt v českém prostředí ovlivnil luickosrbské studenty na celý ivot. Později se stávali učiteli, lékaři, kněími, novináři a spisovateli. Vytvořili tak velmi aktivní poválečnou vrstvu luickosrbské inteligence, která ovlivňovala kulturní, vědecký a společenský vývoj nejmenšího slovanského národa po celou druhou polovinu 20. století.
Dne 13. 10. 1912 byla luickosrbskými vlastenci v Hoyerswerdě (Wojerecy) zaloena národně obranná instituce Domowina jako zastřešující a vrcholná organizace srbských sdruení a spolků, která svépomocí zajišťovala budování srbských škol a vydávala luickosrbský tisk. K zaloení Domowiny jako reprezentativní organizace Luických Srbů došlo v důsledku zvýšeného pocitu národního ohroení v době, kdy do Luice přicházely za prací v nově otevíraných dolech stovky a tisíce německých rodin, je měnily národností charakter dosud slovanských částí Luice. Dalším důvodem mohl být vzestup státem podporovaného německého nacionalismu vpředvečer rozpoutání první světové války. Předsedou Domowiny se stal Arnošt Bart. Vypuknutí světové války o dva roky později mělo pochopitelně negativní vliv na činnost Domowiny, luickosrbští poslanci však i nadále prosazovali kulturní a hospodářské zájmy Srbů v saském sněmu. Německá výmarská republika (1919–1933) Luickým Srbům ponechala jejich dosavadní jazyková práva, nicméně i pro ni Slované na Labi představovali určitý rizikový faktor.
Za hitlerovské diktatury byla (1937) Domowina po několika letech nacistických ústrků i represí rozpuštěna, kdy se odmítla označit za organizaci sdruují slovansky mluvící Němce. Nacisté postupně zastavili vydávání všech luickosrbských novin a časopisů, včetně náboenských. Jakákoliv školní výuka v srbštině ustala a byly dokonce zakázány srbské bohosluby i pohřební obřady. Plány nacistické moci na rozsídlení Luických Srbů – a tím i jejich násilný zánik – znemonil obrat na frontách druhé světové války v roce 1943. Ihned po poráce nacismu byla Domowina 10. 5. 1945 v Chrosčicích u Budyšína obnovena. Domowina – na rozdíl od praského Luickosrbského národního výboru – však nepoadovala připojení Luice k Československu a spíše se orientovala na prosazování národních práv Luických Srbů v rámci sovětské okupační zóny a později i NDR.
V době čtyřicetileté existence Německé demokratické republiky (1949–1989) byla ovšem Domowina – podobně jako další tehdejší politické strany a masové organizace – ovlivňována ideologií vládnoucí komunistické strany SED. V činnosti pokračuje Domowina stále, i kdy po pádu východoněmeckého reimu prošla – jako instituce do značné míry spjatá s politickým systémem NDR – určitou ideovou i organizační krizí, kterou však postupně překonávala.
Hlavním úkolem Domowiny v loňském roce byla příprava slavnostního zasedání, jeho konání bylo dlouhodobě plánováno na podzim roku 2012 ve Wojerecích u příleitosti 100. výročí jejího vzniku. Dne 13. října 2012 se ve zdejším Luickém centru shromádilo více ne 800 účastníků oslav – většinou luickosrbských aktivistů z nejrůznějších národních spolků, souborů a organizací, ale té významných představitelů zemských a celoněmeckých institucí. Na tomto zasedání vystoupil s hlavním projevem současný předseda Domowiny David Statnik a dále předsedové zemských vlád Braniborska a Saska Matthias Platzek (SPD) a Stanislaw Tillich. Tento křesťanskodemokratický politik je prvním Luickým Srbem, který se stal předsedou saské zemské vlády (2008). Pozdravný list účastníkům zaslala spolková kancléřka Angela Merkelová.
(Literatura: Jan Galandauer,
Vznik Československé republiky 1918, Praha 1918; Libuše Hrabová, Stopami zapomenutého lidu, Praha 2006; Karel Kaplan, Pravda o Československu 1945–1948,Praha 1990; Pavel Kosatík,
České snění, Praha 2010; Ludvík Kuba, Čtení o Luici, Praha 1925; Ludvík Kuba, Západní hranice Slovanstva, Slaný 1938; František Vydra, Tonoucí ostrovy, 1999;Česko-luický věstník 11–12/2012)
Zdeněk Víšek (1968) je učitelem na Obchodní akademii ve Slaném. Příleitostně publikuje články s historickou tematikou v časopisech Dědictví Koruny české, Fakta a svědectví, Literární noviny, Navýchod a Přísně tajné!
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.