V názvu toho zákona se hovoří o zmírnění některých majetkových křivd způsobených církvím a náboenským společnostem v době nesvobody. Avšak nemylme se, neběí jen o některé křivdy, nýbr také jen o některé církve. A církev, o ní bude řeč – ač se se skromností sobě vlastní církví ani nenazývá, přenechávajíc ten titul onomu jedinému společnému a tajemnému Tělu; i zove se raději náboenskou společností – odškodněna nijak nebude. Přitom její úděl během různých dob nesvobody podobá se snad jen osudu řeckých katolíků. Kdy jsem jednu listopadovou sobotu v praských Nuslích hleděl do usměvavé dvaadevadesátileté tváře leícího Jana Dostala, nestora české antroposofie a faráře Obce křesťanů, zdálo se mi, e jeho obočí a oči byly podobné těm Kristovým ze sousoší Reprezentant lidství – o něm jeho tvůrce Rudolf Steiner řekl, e má vyjadřovat vtělenou lásku. A hustá síť mluvou se vlnících vrásek na jeho čele jako by se proměnila v letopisné pole duchovní vědy i Obce, jejich údové cítí v sobě Krista.
K tomu ten skrovný a nuzný příbytek: v obývacím pokoji otevřené omšelé německé pianino, na polici eurytmické měděné hůlky, na vitríně dřevěná busta, kopie Donatellova mladičkého Jana Křtitele (v dalších inkarnacích Raffaela, Novalise...). Dostal, mírnost sama, leí v peřinách, hlavu podepřenou několika polštáři, obrázek rostlinnými barvami v lazurních tónech visí prostě, beze skla a rámu, nad postelí, po ruce dřevěná flétnička. Do pokoje táhne sirý listopad a slabé slunce. Zlomenina se brzy zahojí a ena Michaela, terpsichoré české eurytmie (alespoň se mi tak jeví), jeho éterické, astrální i fyzické síly léčebnou eurytmií zase brzy vyspraví. (Spartánské? Spíš jako z katakomb. Bratr Olbrama Zoubka, jiný antroposofický kmet Ratmír, mi tuhle do telefonu přispěchal s antickou anekdotou: Traduje se, e kdy psal Tacitus své dějiny Říma, přímo pod jeho domem vedlo rameno jedné z katakomb, ani by se jeho obyvatelé do jeho nadzemních dějin dostali.)
Obec křesťanů to od počátku nemá snadné, ije s cejchem sektářů, esoteriků či rovnou církve antroposofů; spíše z ekumény vyhnávaná, někdy na okraji trpěná: především kvůli svému otci-zakladateli, který si dovolil spojit Bhagavadgítu s epištolami svatého Pavla, který hovořil o dvou chlapcích Jeíších, který kázal o tom, e poté, co Kristus třetí den překročil smrt, proměnil se v obnovené Já planety Země, její auru proměnil. A tak bychom mohli pokračovat. Konvenční křesťany můe na Steinerově duchovní nauce, jak se zrcadlí v Obci křesťanů, iritovat mnohé, ale problém je ten, e oficiálně ádná závazná nauka v této církvi není. Ústředním sloupem tu je liturgie, ne nepodobná katolickému ritu, v ní se klade velký důraz na formy a barvy, ritualizovanou řeč a pohyby a na účinek svátostí i na jejich substance ve zcela přímé nesymbolické rovině. A i kdy se v kaplích Obce křesťanů vedle evangelia občas čte i z enigmatického díla pana doktora R. S., kdo se kdy dostal dovnitř, musel si povšimnout a enigmatické nedogmatičnosti, otevřenosti, opravdové ekumény, která v této církvi vládne. Můeme plně státi v Obci křesťanů, ani bychom souhlasili s následujícími vývody. Přijmeme je ve vší svobodě jako myšlenkovou monost a samostatně je zpracujeme bez přenáhleného ,ano' a ,ne'. S podobnými větami se v liturgické knize Obce křesťanů Sedm svátostí setkáte často. (Rudolf Frieling: Sedm svátostí, Práh, Praha 1938). A křesťan, jen má uši k slyšení, nemůe přeslechnout působivou krásu a poetickou hloubku liturgie a svátostí této církve.
Odkud se Obec křesťanů vlastně vzala? Počátkem dvacátých let 20. století se na Rudolfa Steinera obrátila skupina evangelických teologů a studentů teologie (...) s ádostí o poskytnutí nových spirituálních impulsů. Steiner na toto téma pořádal (...) celkem pět seminářů. Na třetím z nich se na podzim roku 1922 skupina asi padesáti osob rozhodla zaloit Obec křesťanů (Christengemeinschaft) jako ,hnutí za náboenskou obnovu'. V jejím čele stanul původně evangelický farář a teolog Friedrich Rittelmeyer (1872–1938), jen byl zároveň ve vedení Anthroposofické společnosti. (Rober Bezděk, Antroposofie a její vliv na spiritualitu v českých zemích, rigorózní práce MU, 2008) Dnes tato malá církev bytuje asi v 350 sborech po celém světě. V roce 1941 byla v Třetí říši zakázána a mnoho jejích kněí uniklo do ilegality, velké procento však neuniklo perzekuci a zajetí v koncentračních táborech.
V Praze začala působit v roce 1925. První dítě na hodinách náboenství této církve leí v poduškách před námi: Maminka mě odmalička strčila do Obce křesťanů, pokud se pamatuju, byl jsem první dítě, které chodilo na náboenství do Obce křesťanů, asi to byl rok 1927 nebo 1928. To náboenství bylo ještě tehdy německé, co pro mě nebyl problém, ale vím, e jsem byl sám v těch hodinách, take přepokládám, e jsem byl první. (...) Náboenství byla rubrika na vysvědčení a musel jsem přinést potvrzení od toho, kdo mě učil, e jakou známku dostanu. Přičem vím, e tehdá jednu dobu v Praze působil farář Rudolf Meyer, ke kterému jsem tak chodil na náboenství a ten, kdy jsem k němu přišel s tím poadavkem, e aby mně napsal takové vysvědčení, tak dělal trošku bu bu bu, e jakou známku mi má dát, e to jako neví, tak jsem měl malou dušičku, jestli mi dá trojku z náboenství. (...) Ta rubrika byla povinná, ale člověk nemusel chodit na náboenství ve škole. Obec křesťanů měla sídlo na Staroměstském náměstí v domě U jednoroce. Sál Tychona de Brahe v podzemí (ejhle, katakomby; pozn. aut.), tam byly obřady, ale náboenství bylo v bytech farářů. Postupně vznikly sbory v Pardubicích, Olomouci, Zlíně; přiblině v těch místech, kde byli nejsilnější skupiny antroposofů. Existují snad i skryté důvody, proč právě nejsilněji v Praze zapustila Obec křesťanů své duchové símě?
Cesta byla nachystána moná u magickým srocením mnoha význačných praských mágů a mystiků: Otec i matka se setkali s antroposofií v roce 1915. Otec byl na frontě a utrpěl průstřel levé ruky. Jako umělec pak u nemusel zpátky, take il v Praze a kamarád ho jednou vyzval, e v Praze bude přednášet jistý Rudolf Steiner a e to bude zajímavé, ale e by tam nechtěl jít sám, tak jej otec doprovodil. Tak s ním otec šel a měl velký dojem z té přednášky taky po stránce přednesu. A hned po přednášce sedl a napsal dopis matce, která za první světové války ila v Německu, v Darmstadtu; pošta tehdá nešla příliš rychle. A ten jeho dopis se kříil s dopisem, který mu posílala matka, kde mu psala o tom, e se setkala s antroposofií a e to je něco, čím se chce zabývat. Protoe já jsem se pak za pět let narodil, tak mám dojem, e v těchhle věcech jsem měl prsty. Dostal po kadé odpovědi tichounce píská. Jako by nad jeho lůkem krouil Světový humor (Weltenhumor) – na Steinerově sousoší je to malý putti. A Terpsichoré tu a tam přerušuje proud manelovy řeči laskavým chichotem, rytmicky, doztracena...
Pane Dostale, jak jste vlastně přišel na to, e se chcete stát farářem Obce křesťanů? To mi tak docela jasné není, osobně mám dojem, e ve chvíli, kdy Němci zakázali Obec křesťanů, jsem cítil takové povolání, prostě teď se musím za Obec postavit. A já chci v ní pracovat, teď kdy je zakázaná. Tak jsem se v tomto smyslu také spojil s farářem Adamcem...
Od 30. let se v Obci křesťanů můeme stále častěji setkat s osobou Josefa Adamce (1902–1995), který ji jako starozákonní Mojíš vedl více ne 40 let přes všechna údolí stínů. 8. května 1942 gestapo Spolek přátel Obce křesťanů zlikvidovalo a jeho majetek předalo německému červenému kříi. Koncem války také vyhořel dům U jednoroce. (...). Do ivota Obce křesťanů stejně jako většiny ostatních náboenských společností zasáhl negativně nástup komunistického reimu v roce 1948. Podobně jako Anthroposofická společnost i Spolek přátel Obce křesťanů odmítl ve své organizaci vytvořit ,akční výbor' (...). Spolek, který měl roku 1949 celkem 150 členů, se postupně rostoucím snahám státních úřadů o likvidaci snail čelit poukazem na financování z vlastních zdrojů (dobrovolných členských příspěvků), čím na rozdíl od mnoha jiných církví a náboenských společností nezatěoval státní finance. (...) Státní úřad pro věci církevní (...) hodlal zaujmout stanovisko k dalšímu trvání spolku teprve po detailnějším průzkumu toho, zda se v případě Obce křesťanů jedná o církev, či nikoli. (...) 14. července 1951 rozhodl Ústřední národní výbor hl. m. Prahy o rozpuštění Spolku přátel Obce křesťanů. Důvodem byl tajný výnos ministerstva vnitra z dubna tého roku, který nařizoval rozpuštění všech spolků Ťcharakteru náboenských sektť, které představují Ťhrozbu lidově-demokratickému zřízeníť, mezi ně byla zařazena také Obec křesťanů. (...) Členům Obce křesťanů bylo doporučeno sloučení s nějakou větší stávající náboenskou společností či církví. (...) V červenci 1951 vedl Josef Adamec jednání o spojení s Jednotou evangelických pracovníků a rozhodných křesťanů Snaha se sídlem v Pardubicích. (...) Společná fúze se však nakonec neuskutečnila. (...) V listopadu 1951 se pak ještě odehrál pokus o přidruení k náboenskému spolku Unitářů. (...) Unitáři dokonce poskytli Obci křesťanů své vlastní prostory pro konání jejich bohoslueb. To se také stalo záminkou pro další úder komunistických úřadů. Farář Josef Adamec byl obviněn ze slouení obřadů podle způsobu Obce křesťanů, co bylo vyhodnoceno jako přestupek porušení pořádku. Za tento přestupek se farář Adamec (...) v příštích letech nevyhnul osobní perzekuci. Zaměstnání získal pouze jako tiskařský dělník (...) a do roku 1967, kdy odešel do důchodu. Smyslem veškerých jednání o sloučení byla především snaha zachránit spolkový majetek a prostory k shromaďování zabrané státem. V okamiku, kdy bylo jasné, e se to nepodaří, se jakékoli pokusy o splynutí s jiným náboenským subjektem jevily jako zbytečné. Obec křesťanů se tak na příštích sedmnáct let vynuceně odmlčela. (Bezděk) Mnoho jejích členů-antroposofů se nevyhnulo vězení, nuceným odchodům ze zaměstnání, zabavení celých knihoven, soudům a mnoha dalším ústrkům. Po krátkém intermezzu, kdy byl v roce 1969 Spolek obnoven a roku 1971 zase zastaven, působila Obec křesťanů pouze v Praze a ilegálně díky nasazení Josefa Adamce, jeho byt poblí Karlova mostu s výhledem na Hradčany se stal jedním z ohnisek duchovního odporu. Po Listopadu Obec zakoupila své nynější sídlo Na Špejcharu a teprve roku 2002 se zaregistrovala jako náboenská společnost na ministerstvu vnitra. Právě přijatý zákon se jí netýká, ano, vlastně především z vlastního a dětinského nezájmu o to materiální a pozemské.
Jednou z největších devíz Obce křesťanů jsou bezesporu modlitby Rudolfa Steinera, jím vytvořený Obřad posvěcení člověka a dětský obřad: Od hlavy a k patě / obraz Boí jsem. / Od srdce a do rukou / cítím Boí dech. / Ústy promlouvám-li, / konám vůli Boí. / Zřím-li Boha všude: / v otci i té v matce, / ve všech milých lidech, / ve stromu i kameni, / v rostlině i zvířeti, / strach necítím před ničím, / jenom lásku ke všemu, / co jest kolem mne. Amen. V této modlitbě, kterou malé děti z Obce pronášejí před spaním, jako by se zrcadlilo celé její duchovní bohatství. Láska ke stvoření, je je ivoucím kosmem duchovních bytostí i v tzv. neivém, tíhnutí k vegetariánství, vědomí toho, e duch a hmota byli na počátku jedním a na konci času se opět jedním stanou, a zbytečnost strachu před čímkoli oproti imperativu lásky ke všemu.
Pro tuto vzácnou vyrovnanost, pro schopnost nést sůl ve vlastních ranách; pro deficit strachu, pro to, e ani po roce 1948 nebylo snadné se Obce křesťanů zbavit, neboť byla nezávislá na státu a jeho příjmech (i pro ten Weltenhumor), přejme Obci křesťanů, aby byla solí mezi našimi církvemi, které, zdá se, přijmutím restitucí na sebe berou riziko pádu do popela.
Čelo křtěncovo kropí se vodou ve formě trojúhelníku. Na bradě se vyznačuje solí čtyřúhelník. Prsa křtěncova znamenají se popelem v podobě kříe. Novalis mluví (...) o popelu a zároveň o mysteriu kříe: ,Největší tajemství jest všem zjeveno a zůstane věčně nezbadatelné. Z bolesti se zrodí nový svět a v slzách se rozpustí popel v nápoj věčného ivota.' (R. Frieling, Sedm svátostí)
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.