Rozhovor samé se sebou? S několika tazateli? Napsat knihu o sobě tím, e předstírám, e ji o mně píše má přítelkyně, je literární nápad, který odpovídá a vyhovuje autorčině sebestřednosti i její profesní snaze se za literární text skrývat. Moná tento výrok Evy Kantůrkové o Gertrudě Steinové něco napovídá o zvolené spisovatelské strategii? Třebae se sebestředností to nebude tak zlé, to by v knize nebylo tolik podrobnějších i působivě jen načrtnutých portrétů tolika lidí, a třebae tajemný tazatel v tomto kniním rozhovoru vystupuje v muském rodě.
Moná nejméně ze svých vrstevníků-spisovatelů a někdejších komunistů přistupuje Eva Kantůrková na dnešní dobová klišé o odčiňování a vyrovnávání se, kontroverznosti nebo klikaté cestě ivotem. Ne z cynismu nebo potřeby zastírat stopy, řekne toho na sebe hodně i z budovatelských dob, ale je příliš vzdorovitá, ne aby přistoupila na sebereflexi dnes ve středním proudu očekávanou: ... beru ivot jako celek. Některými skutky se zaskvíte, některé nejdou odpárat. Beru je ne v pořadí, jak přicházely, ale jaké jim připisuji hodnoty. ádného se nevzdávám. ivotopis si nepřepisuji. (...) Cítila bych se potupně, být rozpolcená, rozčtvrcená, po částech sebezapíraná. A moná bych ani nic pořádného nedokázala napsat. Tímto přístupem má ze svých vrstevníků jistě blí k nespisovateli a jednomu ze svých nejdůleitějších ivotních přátel Jaroslavu Šabatovi ne například ke spisovatelům Ivanu Klímovi či Pavlu Kohoutovi (ti samozřejmě nelou, v interpretaci svého generačního příběhu jsou však dnešnímu střednímu proudu bliší).
Štvali mě, a to v obou významech toho slova, i jako označení výpadů mstivé smečky, i jako pojmenování mého vnitřního pocitu, lidé neuchopitelní. Kluzcí. Bez hran čehokoli autentického. K čemu takoví lidé také mohou druhého člověka donutit? Eva Kantůrková odpovídá mimo jiné: Vést spory, které vést nechcete.
Hrany má. Brání se velmi úspěšně vnuceným otázkám. Proto nekádruje a nelustruje, ale dovede připomenout minulost tomu, kdo ztrácí vkus a soudnost. Tak po smrti Ivana Jirouse řekne: A Magorkem popřený střední proud pospíchá, aby se o něm rozepsal. A hájí vytrvale při kadé příleitosti Ladislava Fukse.
Kdy hrany, tedy hrany... Kadého bude řezat nějaká jiná. Kdy budu neslušná, řeknu, e Putna vylíčil Havla jako estetického, filosofického a náboenského eklektika; slušně a uctivě řeknu, e přesvědčivě popsal Havlovo syntetizující myšlení. Zde však lze jedovatost s úsměvem nakonec přijmout, vdyť na to se portrét Václava Havla – ale také sebereflexe vztahu k němu, je bude blízká leckomu – neomezuje. Moná menší smysl má srovnávání bratří Čapků, třebae to činil ledaskdo? A třebae jedna stránka spisovatele, přehlušujícího ducha buřičství, je popsána výstině, lze říci, e Karel Čapek maloměšťáckou omezenost zvěčnil, ani ji zpochybnil? Lze to snad říci o mnoha fejetonech a sloupcích, moná i některých apokryfech, ale lze to říci docela i o těch kapesních povídkách? A o Obyčejném ivotě snad ano?
V knize, která mluví o dětství, mládí, rodinných kořenech, láskách, ovšeme o Jiřím Kantůrkovi, o přátelích, Josefu Zvěřinovi, Ludvíku Vaculíkovi, Karlu Kosíkovi, Milanu Šimečkovi, se zároveň často komentují události dne. Je to snad projev novinářského temperamentu Eva Kantůrkové, ale patří ke zvolenému ánru, k onomu beru ivot jako celek; ivotní chronologie je jasná, ale kniha ji nesleduje stránku po stránce, ani fotografie ji nesledují – nedaleko za snímkem roční budoucí spisovatelky v koešinách a na ateliérovém křesle snad pseudorokokovém je zařazena její fotografie, na ní jedná za dnešní Obec spisovatelů. Ostře knihu člení přicházející zprávy o úmrtích blízkých, také Jiřího Gruši, a mění směr vyprávění.
V Listech musíme ještě dodat, e jedním z hrdinů knihy je i jejich zakladatel Jiří Pelikán; a je řeč také o jedné publikaci, kterou jsme nedávno vydali. Ale to u si kadý najde v knize. Protoe ji nejde přehlédnout a přeslechnout; její hlas se přidává k mnohohlasu významného pokolení, s ním zároveň ladí, a zároveň jej opět dokáeme odlišit od ostatních.
Eva Kantůrková:
Řekni mi, kdo jsi!, Torst, Praha 2012, 336 s.Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.