Kdy jsem v devadesátých letech studoval v západním zahraničí, říkal můj profesor: Váš problém není marxismus, ale rusifikace. O vyvinění marxismu z marasmu, do něho bylo uvedeno tehdejší Československo, jsem nechtěl slyšet, podobně jako by to asi nechtěl slyšet nikdo z generace těch, kdo se účastnili převratu v roce 1989, nebo ho alespoň vítali. Řečeno s jistou nadsázkou, všichni jsme tehdy chtěli být pravicoví, a to znamenalo jediné: pryč od komunistické ideologie, pryč od totálního státu a všeho, co k němu mohlo vést. Nedocházelo nám ještě, e jsme byli proti jedné z patologií pojmu republiky ve dvacátém století – a vlastně nepřímo i proti té druhé, kterou byl nacionální socialismus. Take – jak dnes začíná být teprve obecně přijatelné – jsme vlastně mohli být klidně i levicoví, nejen pravicoví, pokud levicovost a pravicovost jsou jen dvě moné odpovědi, jak mít republiku, a tedy individuální svobodu.
Co jsme hledali? Víme to dnes snad lépe, a kdybychom bývali byli vzdělaní, mohli jsme to moná vědět ji tehdy, i kdy zkušenost určité vzdělanostní obsahy spíše teprve znovu přibliuje a je v tomto smyslu zřejmě nezastupitelná. Republika a demokracie jako její význačná forma je státním zřízením, v něm mohou jedinci existovat – a koexistovat – jako individuality. Je to státní forma teoreticky rozvinutá v osvícenství, která si klade za cíl individuální svobodu. Vychází z toho, e svobodná individualita není stvořená, tedy není postulátem, stejně jako neplatí, e člověk se rodí svobodný. Rodí se jen s vlohou, s dispozicí být svobodný, a záleí na něm a na povaze společenství, které si vytvoří, resp. které spoluutváří, zda a jak dalece tuto vlohu či dispozici rozvine. Jeho svoboda je a výsledkem takového uspořádání, v něm můe existovat jako svobodný.
Osvícenský a poosvícenský člověk přitom ví, e jeho podstatou či pojmem je svoboda a tu je třeba zajistit prvně, před vším ostatním. Teprve bude-li osobou, garantovanou co do své svobody – k ní patří pochopitelně i ochrana soukromého vlastnictví –, má smysl klást si otázku, jaké chce realizovat soukromé cíle. Osobou ale můe být jen v prostředí, v něm on i jiní mohou existovat jako ti, jim nikdo nesebere to hlavní: toti moci jednat a ke všemu přistupovat z vlastní vůle. Denně o takovém prostředí rozhoduje ve způsobu, jak jedná, kdy váí, zda pravidla, jimi se ve svém jednání řídí, takové prostředí skutečně podporují a nejsou s ním v rozporu. V širším smyslu si pak vytváří republiku jako obecný instituční rámec, který garantuje jeho svobodu. Na případy, v nich by prostředí, je garantuje svobodu všech, mělo být flagrantně porušováno, má republika zákony a soudnictví a policii. Zákon však ctí z podstaty kadý, kdo si uvědomuje, e by bez něj stejně jako bez republiky přišel o podmínky své svobody.
Návrat k republice jsme chtěli, dovoluji si říci v plurálu, kdy jsme jako převratová a popřevratová generace chtěli být všichni pravicoví. Ve skutečnosti jsme zase tolik pravicoví být nechtěli, alespoň ne všichni. Jen jsme si tak vykládali to, co jsme vlastně chtěli: vrátit se k republice, její patologii jsme na vlastní kůi zaili v komunistickém reimu. Chtěli jsme opět ít v prostředí, v něm je člověku zachována jeho hlavní důstojnost: být svébytným a autonomním jedincem. A kde jsme byli? Stále ještě v prostředí, v něm se i po převratu – stylem naučeným před ním – tato důstojnost pošlapávala. Na místo odpovědné svobody, je ručí za utváření prostředí svobody, se pěstovala osobní libovůle. Právo a další podmínky svobody nebyly leckdy uznávány jako skutečně nezbytné. Místo prostředí svobody se velkou měrou stále utvářelo prostředí, v něm kadý šlape po krku kadému a kde si jedinec nakonec nemůe být jist ničím. Jistý si můe být, jedině kdy se tak jako před převratem stane součástí či alespoň spojencem mocné krakatice – řekneme-li to slovy Ondříčkova filmu Ve stínu.
Tak to asi byla – a dílem stále je – ona rusifikace.
Film Ve stínu nás, domnívám se, staví tváří v tvář této situaci. Není to film, který by něco přikrašloval, nemoralizuje hřebejkovským způsobem: všichni jsme stejně (tak nějak ji odjakiva) rusifikovaní – a alternativa k tomu není. Alternativa naopak je. Je jí péče o prostředí, v něm člověk můe existovat jako jedinec. O prostředí spravedlivé, v něm lze s plným opodstatněním, kdy je třeba, říci i: Zatýkám vás ve jménu zákona. Hrdina filmu Ve stínu, policista kapitán Hakl, je jistě hrdinou. Není to ale rozšířený typ hrdiny, jeho jednání by nás uvádělo v napětí tím, e bojuje sice neznámo za co, ale v mnoství vyhrocených situací všechny ostatní bravurně přemůe. Náš hrdina je civilní a činí jen to, za co je v práci. Není zdaleka hrdinou proto, e vítězí – vdyť spíše prohrává. Zůstává s ním ale síla zákona, resp. jeho principu. Napětí, které proívá divák filmu, je proto jiné a nesrovnatelně silnější ne u detektivek, v nich se jen čeká, a zase vyhraje ten nejlepší.
V padesátých letech, kdy se děj filmu odehrává, teprve nastává situace, kdy se republika a všechno, co spolu s ní ji platilo za samozřejmost a čeho ochrana je Haklovou prací, stává hříčkou mocné krakatice. Ta se tehdy utvářela okolo vlivu Sovětského svazu na Československo, je spadlo do jeho okupační zóny. Přispívali k jejímu vzniku ti, kteří spojenectví s touto mocí přijali, stejně jako by přijali spojenectví s kadou jinou jako prostředek k dosaení vlastního výlučného postavení a prospěchu. Tato krakatice jedná jen ve prospěch své instalace, podrobuje si stát a z jeho aktů činí divadlo. Rozhoduje ji něco jiného ne logika prostředí, v něm všichni jsou si jako občané rovni a které je spravedlivé. Zájem krakatice, resp. těch, kteří se s oporou v ní domáhají převahy nad ostatními, nastupuje na místo práva a veřejného zájmu. Republikou je tento stát ji jen co do názvu a z jednajících osob se stávají loutky moci, které dokáou být podivuhodným způsobem kruté a – odosobněné.
Tato situace teprve nastává, nebyla s ní dosud ádná zkušenost (kterou zná a má na mysli divák filmu). Nedůvěru v systém proto loajální občan svého státu ještě nezná. Chová se dál tak jako kapitán Hakl, který je prostě jen v práci. Nastane ale chvíle, kdy chovat se takto přestane být samozřejmostí. Na krakatici a jí skrytě prosazované cíle přichází Hakl postupně a jaksi přes drobné nesrovnalosti ve zdánlivě běném vyšetřování, které však postupně vedou ke krakatici. Stejně tak jako předtím v Německu s nacismem, nebyla tu ještě dostatečná zkušenost s komunistickým reimem. V Německu také přijala instalující se národní socialismus většina, ať u aktivně, či s mlčenlivým přitakáním. Nepřijatelný byl jen pro ty, pro ně byly nepřijatelné zdánlivě drobné nesrovnalosti, jako napříkla kdy v roce 1935 jedna skupina občanů, těch idovských, byla tzv. norimberskými zákony poškozena na svých občanských právech. Drobnou nesrovnalostí se Haklovi stává skutečnost, e je mu najednou bráněno v běném vyšetřování, a také ostatně paušální obviňování idů. (Dalo by se pochopitelně diskutovat, zda důstojník policie skutečně nevěděl, jak se proměnila doba, ale to ponechme stranou, jde přece o určitou filmovou zkratku a nejedná se o dokument.) Film pak rýsuje větší rozměr podezření vznikajícího na pozadí těchto nesrovnalostí. Paralelu k nim tvoří měnová reforma, tedy de facto státní bankrot, k němu došlo v roce 1953.
Reim se všude snaí veřejné mínění uklidňovat slovy, e měnová reforma nebude, e koruna je pevnější ne kdy předtím. Stejně se republika chce ukázat důsledněji spravedlivější ne kdy předtím, kdy připravuje livý proces s členy idovské obce, údajně strůjci velkého finančního podvodu ve prospěch cizích a nepřátelských zájmů. Právě přípravě tohoto procesu se Hakl dostává na kloub přes vyšetřování zprvu zdánlivě běného kriminálního činu a od té chvíle se snaí ji o jediné: jak této nespravedlnosti zabránit. Činí tak neokázale. Jako ten, který nediskutuje, zda má co ztratit, přestoe, jak se ukazuje, se mu bude ukládat nakonec i o ivot, bude-li pokračovat. Kapitána Hakla vede zprvu jen neschopnost smířit se s nepřijatelnými věcmi. Zřejmým hrdinou se stává v momentu, kdy jej jeho postoj staví do nebezpečí, e bude muset obětovat sebe a své soukromí.
V té chvíli u stojí v kontroverzi, v ní se rozhodovali všichni, kteří se svým jednáním stali příklady a vzory republikánských ctností. Ti, kteří věděli, e se obětují, ale zároveň věděli, e se takto ještě jako právoplatní jedinci staví proti bezpráví, je chce zničit jejich stát a s ním prostředí ivota jejich i všech ostatních jako svébytných jedinců. Boj kapitána Hakla vypadá beznadějně, kdy stojí proti krakatici, která má všechnu moc. Má ji ale skutečně? Co kdy se najdou ti, kteří nesouhlasí s tím, s čím souhlasit nemohou? V té samé souvislosti nás napadá otázka, odkud bere kapitán Hakl jistotu. Tuto otázku má on, zdá se, zodpovězenou: dělá svou práci v systému, který povauje z dobrých důvodů za samozřejmý. A kdy vidí, e jsou porušována lidská práva a samozřejmé instituce k jejich garanci jsou ji vyřazeny, dokáe se za ně individuálně brát a být přitom odváný.
Patologie republiky vznikající ve 20. století se nemohly opírat tak jako republikánské systémy o legitimitu vyrůstající z faktu, e republika je institučním rámcem individuální svobody jedinců. Tyto reimy musely hledat jiné cesty, jak se etablovat. Namísto oprávněnosti musely nabídnout těm, o jejich podporu stály, nějakou výhodu. Byly to systémy protekce, jejím prostřednictvím si kupovaly ty, kteří by s nimi byli ochotní spolupracovat. Tyto reimy si postupně koupily dost z občanů předchozích republik na to, aby v nich mohly existovat. A nakonec se – jak to známe z doby normalizace – staly velkými distributory neoprávněných výhod v mezích zákona. Co jiného příjemcům těchto výhod také zbývalo ne soukromý prospěch a jeho stupňování? Jak jinak by se dokázali udret v onom zvláštním odosobnění, ano: v ivotu ve li?
Tak rostla moc krakatice a jejího stylu. Nás pochopitelně zajímají důsledky a pozůstatky tohoto stylu, je mají ve společnosti svou setrvačnost. Lze se proto také domnívat, e kdy je u nás řeč o klientelismu a korupci, hovoříme přinejmenším z jedné, ale nikoli nepodstatné části stále o pokračování systému protekce, známostí a vůbec oněch neoprávněných výhod v mezích zákona, je známe z minulého reimu. Máme sice instituce, které toto jednání explicitně kladou mimo zákon, a náš systém by u neměl mít zapotřebí sniovat se k protekčním formám vládnutí, k nim se musely uchylovat nelegitimní reimy 20. století. Mělo by v něm jít o řešení věcných problémů veřejného zájmu a o legitimní akty, které mohou a mají být otevřené. Přesto, jak jsme se ujistili, jsou u nás silné tendence ke skrytému protekčnímu stylu vládnutí a jednání, které v našem případě nese své specifické předznamenání.
Nevýslovných, zprvu nikoli dobře rozpoznatelných pohrobků reimů 20. století se po převratu našlo dost a pod jejich vlivem se noví naučili jejich způsobům. Je tak zřejmé, e s pozůstatky totalitního stylu vládnutí u nás se ani v tomto případě – tedy v případě stylu krakatice – za nás nevyrovná nějaká generační výměna. S protekcionismem krakatice se budeme muset vypořádat sami – kadý tím, jak kadodenně jedná, a všichni v rámci republiky, kterou jsme po převratu opět získali zpět a její ideu snad dokáeme skutečně naplnit. A bude k tomu třeba i odvahy a svébytnosti – která ostatně k občanství neodmyslitelně patří. To je, domnívám se, hlavní poselství, jím je Ondříčkův film tak napínavý a naléhavý a co z něj dělá dílo promlouvající o dnešku, přestoe vypráví příběh zdánlivě vzdálený a děkuje v závěrečných titulcích těm, kteří se u nás dokázali postavit komunistickému reimu.
Jan Kuneš (1969) je filozof.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.