Národní archiv a Odbor archivní správy a spisové sluby MV vydaly koncem minulého roku sborník samizdatových memorand, dopisů, polemik a jiných textů Čestmíra Císaře z let 1975–1989. Je to zásluný čin, a to nejen proto – jak ukáeme později –, e rozšiřuje naše znalosti o statečném odporu proti politice tzv. normalizace a vývoji opozičního myšlení této doby. Doby, kdy u pominul první šok z úderu zasazeného v srpnu 1968 a v následujících měsících nadějím na demokratickou obrodu socialismu v Československu a kdy u se také rozplývaly iluze, šířené určitými skupinami reformistů, e Husákovo vedení po úlitbě v Moskvě vytvoří v zemi snesitelné klima a vrátí se alespoň částečně k polednové politice. (Mimochodem tyto iluze po jistou dobu choval i autor textů sborníku, jak dokládají nejstarší dokumenty v něm zařazené.)
Je to chvíle, kdy se aktivizuje a zesiluje odpor různých opozičních seskupení nebo jednotlivců proti reimu poslušnému okupantů, kdy se zejména intelektuálové slovy Václava Havla začali pokoušet znovu o vytvoření jakýchsi forem samostatného a nezávislého myšlení. Sborník I kapky proděravějí kámen ukazuje, jaké místo v takto charakterizovaném myšlení zaujímá Čestmír Císař. Po mém soudu je především dáno jeho patnáctiletým zápasem o pozdější Praské jaro 68 jako podstatnou politickou a morální hodnotu moderních českých dějin. Na této skutečnosti nic nemění srpnová poráka a tím méně hysterie, s ní noví dritelé moci socialismus s lidskou tváří prokleli.
Císař chápe společenské reformní hnutí vrcholící osmašedesátým rokem v širokých historických souvislostech. Spatřuje v něm součást poválečného československého vývoje, přímo navazující na ideu specifické cesty k socialismu. Jejím jádrem byl příznivý poměr sil mezinárodní aréně, daný vzestupem Sovětského svazu a jeho autoritou v naší veřejnosti. Spolu s početnou a vyspělou dělnickou třídou, s inteligencí, sympatizující se socialismem, s demokratickými tradicemi a vůlí překročit poměry první republiky, která ztroskotala za Mnichova – to všechno umoňovalo vytvářet nový řád v souladu se zvláštními československými podmínkami.
Gotwaldovské vedení KSČ se v roce 1948 – a tím méně později – o specifickou československou cestu k socialismu nejen nepokusilo, nýbr vyhlásilo přibliování k sovětskému vzoru za zákon socialismu. Snaha vnutit středoevropské zemi s pokročilou sociální strukturou i ekonomikou, s moderními institucemi a vyspělou kulturou stalinský model vyrostlý z války, nesoucí znaky polofeudálních poměrů a tomu odpovídajících metod, vytvářela tragickou situaci. Marxova představa řádu osvobozujícího člověka od jakéhokoli útlaku nabývala v sovětské a pak i československé praxi odpudivých a někdy i zločinných forem. Nutně vyvolávala napětí a vyústila do společenské krize.
Císař spatřuje pozoruhodnou sílu socialistické myšlenky ve skutečnosti, e v Československu v závěru šedesátých let nevedl téměř všeobecný odpor k neostalinismu k zavrení socialismu vůbec, nýbr k podpoře jeho demokratické reformy, k jeho humanizaci. To svědčí o tom, dovozuje autor sborníku, jak hluboce pronikly myšlenky o sociální spravedlnosti, o rovnosti lidí a o jejich svobodě do československé společnosti, do její kultury. Tajemstvím tohoto překvapivého vývoje je prostý fakt – politická, ekonomická, zahraničně politická i kulturní část Akčního programu KSČ z dubna 1968 i způsoby, jimi měly být uplatňovány, se shodovaly s potřebami, zájmy a očekáváním hlavních společenských sil. Jakmile se pak zápas s domácími konzervativními skupinami přeměnil i pro veřejnost na odpor proti sovětskému vměšování, stal se jednou z kapitol boje za nezávislost naší země a právo lidu určovat svůj vlastní osud. Čestmír Císař velmi přesvědčivě poukázal na mravní základ tohoto úsilí a prokázal, e šedesátá léta tím navazují na velké děje naší minulosti a jsou od ní neodmyslitelná.
To neznamená, e by snad neviděl slabiny reformátorů nebo se domníval, e lze Praské jaro v nezměněné podobě opakovat v normalizačních poměrech nebo později. Ví, e 21. srpen, Husákův nástup a existenční pogrom na půlmilion stoupenců socialismu s lidskou tváří vytvořil nové podmínky, které to neumoňují. Upozorňoval však, e politické vedení spjaté s Moskvou nevyřešilo jediný společenský problém vyvolaný politikou neostalinských sil, a e tedy návrat před leden 1968 a obnova neostalinismu nemůe přinést řešení. Biľakovské a fojtíkovské klatby nad Praským jarem 68, pronásledování stoupenců reformního hnutí, předstírání jednoty strany a lidu ani vychloubání domnělými hospodářskými úspěchy nezastřou sterilitu normalizační politiky, ekonomickou stagnaci a úpadek vzdělanosti, školství, kultury a společenské morálky.
Východisko spatřoval Císař v navázání dialogu mezi vedením strany a státu, který by umonil zastavit zvyšování společenského napětí, dovolil hledat cesty k politickému dorozumění, obnovil dynamiku hospodářství a vytvořil snesitelné ovzduší v kultuře. To by usnadnilo návrat k politice reforem, bez nich nebylo mono vybřednout z marasmu. S nástupem nového generálního tajemníka KSSS Andropova, po něm Černěnka a v roce 1985 Gorbačova, jejich kroky Císař od počátku pozorně sledoval, se stupňuje i jeho kritická činnost. Své analýzy uveřejňuje v samizdatových časopisech Diskuse a Ze zásuvky i z bloku a zasílá je i premiérovi Štrougalovi, předsedovi české vlády Adamcovi, velvyslanci SSSR Lomakinovi a některým dalším představitelům moci. Zdůrazňuje v nich, e sovětské vedení, je kdysi pohřbilo československou reformu, se nyní samo vydává v jejích stopách. Gorbačovova perestrojka a glasnosť nemohou popřít svou inspiraci Praským jarem – a pro Prahu je toto jaro i nadále smrtelným hříchem! ádné zaklínání Husáka nebo Biľaka však nemůe zakrýt, poznamenával Císař, ani jejich strach z vývoje v Sovětském svazu, ani občanské oivení u nás doma, ani pokusy jednotlivců z vládnoucí kliky reagovat s větším pochopením na novou situaci.
Přesvědčení Čestmíra Císaře, e návrat základních myšlenek Praského jara do politické reality umoní obnovit občansky plnohodnotný ivot společnosti a dovolí dále ho rozvíjet, můeme označit jako reformně komunistické. Představitelé normalizační moci povaovali takovýto postoj za největší nebezpečí hrozící jejich reimu. Avšak někteří Císařovi přátelé doma i v zahraničí, jako on bývalí členové KSČ, v tu dobu u pozici reformního komunismu opustili. V bolestné reflexi se tázali sami sebe i jeden druhého, zda je po tom všem, co jejich generace proila, po odhalení Stalina, po krvavém potlačení maďarské revoluce a sovětském vpádu do naší země ještě moné hlásit se ke komunistické myšlence. Zda jsou politické procesy minulosti, gulagy i pronásledování disidentů jen omyly, jen odchýlením od jinak zdravého trendu, nebo zda je to projev podstaty systému. O Praském jaru se Zdeněk Mlynář vyjádřil, e mohlo jen odstranit starý stalinský systém a otevřít cestu novému, který by slučoval nekapitalistické ekonomické a sociální vztahy s politickou demokracií. Teprve na této základně, otevřením celého systému západoevropské politické kultuře, by pak započal další svobodný vývoj společnosti.
Na pozadí těchto názorů je dobře patrné, v jakém směru prohlubuje vydání sborníku I kapky proděravějí kámen poznání ideově politického vývoje domácích odpůrců normalizace, jejich myšlenkového zrání za izolace od západního světa, jejich odvahy nevzdat boj ani tehdy, kdy drtivé mocenské převaze musí čelit – jako v případě Čestmíra Císaře – jedinec jen s malou skupinou nejbliších. Ze sborníku také vyplývá, e aktivní odpor proti moskevským místodritelům byl širší, ne by se mohlo dosud zdát, a e politická diferenciace proběhla i mezi disidenty s komunistickou minulostí.
Podle mého soudu má zveřejnění Císařových textů nejen historickou hodnotu, ale je inspirující i pro současný společenský diskurs. Nejen pro imponující hloubku znalostí z oboru dějin, sociologie, politických věd a dalších oblastí, o ně Císař opírá své soudy. Především pro jeho schopnost soustředit se na rozhodující problémy, chápat současné otázky v jejich dějinných souvislostech a nikdy nepomíjet jejich mravní rozměr.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.