Na vzpomínkovém shromádění Charty 77 pod bezprostředním dojmem z pohřbu Václava Havla se státní účastí vzpomněl Miloš Rejchrt dalších dvou mluvčích Charty: Jana Patočky, který byl pohřben se státní účastí, ovšem v jiném slova smyslu, a Jiřího Hájka, jeho smrt v roce 1993 a následný pohřeb unikl širší pozornosti, nato státní účasti. Rejchrtův text otiskly nejen Listy, ale také měsíčník Protestant, kde na něj reagoval Marek Zikmund, známý nejen evangelické veřejnosti svými proslovy na pohřbech Jiřího Paumera a Josefa Mašína. Ze všech jeho textů vystupuje do popředí vedle obligátního antikomunismu neznalost reálií 50. let a zaujatost vůči členství v komunistické straně kohokoliv, kdekoliv a kdykoliv.
Často připomínají 50. léta jako doklad zločinnosti komunismu ti, kdo neznají mimo čísla zatčených a popravených vlastně nic. – A tak je nad jiné cenný kadý jednotlivý příběh. Nevšední a nečekaný obraz rozvíjejí chronologicky seřazené zápisky, vzpomínky, dopisy uveřejněné i dosud neuveřejněné a texty, které se týkají ivota a smrti Konstantina Biebla 12. listopadu 1951. Jsou nadepsány citací jeho slov, která, mám pocit, odvádějí pozornost jediným směrem, a tím zavádějí: Bojím se jít domů, e uvidím koené kabáty na schodech. Jde o Zápisky Vítězslava Nezvala a jiné dokumenty k smrti Konstantina Biebla, jak uvádí podtitulek. Kniha má všechny náleitosti, jako je rejstřík. Je hodná pozornosti.
Na přední straně obálky je reprodukce obrazu Jindřicha Štyrského, který visel v pokoji Bieblově a sehrál v příběhu svou roli. Na zadní straně je fotografie Konstantina Biebla, jeho přátel Toyen, Vladislava Vančury, Marie Bieblové a V. Nezvala z roku 1934. Je doplněna citacemi tří základních textů: Nezvalovým záznamem z listopadu 1951, zprávou o nálezu Nezvalových zápisků v roce 2004 a úryvkem z Bieblovy básně. K vydání texty připravili David Voda a Milan Blahynka. Uvedli je zprávou Petra Spielmanna a uzavřeli jeho hodnocením. Třebae se v něm výslovně říká, kolik neobjasněného zůstává v dějinách naší kultury. Je podivuhodné, kolik různorodých textů se editorům podařilo shromádit, jak působivě a napínavě je seřadili a jaký obraz 50. let jimi vykreslili!
Údaje o ivotě Konstantina Biebla jsou sporé. Narodil se 26. července 1898 ve Slavětíně u Loun, studoval medicínu, pracoval zřejmě jen občas v zubní ambulanci své matky. Podnikl cestu po Orientu, zvláště na Jávu, která ho bohatě inspirovala. Okruhy přátel nejsou zachyceny příběhy a vnějšími okolnostmi, ale dedikacemi básní: Demlovi u ve dvacátých letech, celých oddílů Jaroslavu Seifertovi, básnických sbírek Karlu Teigovi, drahé památce Jiřího Wolkera a dalším. Překvapující je mnoství básnických sbírek, které za první republiky vydal. Patřil mezi zakladatele Devětsilu. V roce 1934 počítal Vítězslav Nezval Biebla, kterého znal od 20. let, do nejušího kruhu Karla Teiga, rok nato mezi surrealisty a v roce 1937 ve svých Moderních básnických směrech vedle Jaroslava Seiferta, Viléma Závady a Františka Halase mezi zakladatele poetismu.
Na okraji mezi ivotopisnými údaji najdeme zmínky o třech lidech z Bieblova nejblišího okolí, kteří zahynuli jako sebevrazi. Za první války v Polsku zemřel tak jeho otec, za druhé před hrozícím transportem otec jeho eny, paní Marie Bieblové, a na konci války dentista, Němec, člen NSDAP, který pracoval v ordinaci jeho matky a bydlel v domě ve Slavětíně.
K vylíčení běhu ivota v době Protektorátu chybějí podklady. Po roce 1945 pozval Vítězslav Nezval Konstantina Biebla do filmového odboru ministerstva informací, take byl svým způsobem zaměstnán, i kdy ho to zřejmě moc netěšilo. Dne 25. února 1948 napsal Vítězslav Nezval do literárního týdeníku Tvorba Dopis Konstantinu Bieblovi k padesátinám. Rozebral a citoval v něm řadu Bieblových básní a vysoce je ocenil.V úvodu i závěru nás zarazí ideologické fráze, jich vedle ivotopisných údajů Nezval uil: Jak bys teď neměl býti mezi prvními, kdo si uvědomili v řadách básnické avantgardy z dvacátých let dvacátého věku, e Tvoje místo není a nebude nikdy jinde ne po boku pracujícího lidu a jeho boje za osvobození sociální, lidské a duchovní! Ztotonil ses s tímto lidem za všech situací... Spadají-li Tvé padesáté narozeniny právě do dnů, kdy náš národ a všechen jeho pracující lid zmobilisoval se k boji za svou dělnou jednotu na obranu pravé svobody a své lidově demokratické republiky proti zbytkům domácí a cizí reakce... spadají ... do dnů obrácených tváří k šťastné budoucnosti...
Ta šťastná budoucnost se jaksi nekonala. U po roce v dubnu 1949 zazněly kritické odsudky Nezvalovy poezie a objevila se parodie na soudobou Nezvalovu poezii nazvaná Socialistická láska, na ni Konstantin Biebl odpověděl rozsáhlou básní Manifest Vítězslavu Nezvalovi. Začíná slovy, v nich vystupuje jejich společná víra a naděje:
Stárnou stůňou umírají staří bouřliváci
A ti co zbyli mají ještě síly dost
Dokončit tu betonářskou práci
Na mostě přes který přejde zpívající budoucnost
Ještě nestačil Biebl svůj Manifest otisknout, kdy v Tvorbě, z ní se postupem času stávala ideologická platforma ústředního výboru KSČ, vyšla na jaře 1950 ostrá kritika básnické sbírky Píseň o Viktorce Jaroslava Seiferta. Kritika se stala jádrem sporu Vítězslava Nezvala a Jana Šterna z Tvorby; na básnický pamflet Zůstali vzadu, v něm Josef Kainar napadl celou tu bandu předválečných surrealistů a vůbec devětsilskou avantgardu, Biebl odpověděl polemickým manifestem Zůstali v řadě, kterou právě tak jako zmíněný Manifest Vítězslavu Nezvalovi zařadil do své jediné poválečné sbírky. Ze všech těchto událostí a sporů a tříměsíčního mlčení, které následovalo po vydání Bieblovy dlouho ohlašované a očekávané básnické sbírky Bez obav, která vyšla v červnu 1951, a útoku na surrealisty, mezi ně patřil, i z toho, e se nikdo neozval na jeho obranu, vyrostl Bieblův pocit vlastního ohroení, násobený starostí o přátele, zejména Vítězslava Nezvala, i o celý další vývoj v kultuře. V politických sporech stál jsem vdy po boku Vítězslava Nezvala, napsal v ten čas do svého ivotopisu.
Dne l. října 1951 zemřel na srdeční infarkt Bieblův přítel Karel Teige. V téme měsíci konečně v Tvorbě vyšla recenze Bieblovy sbírky Bez obav s druhou částí stati Teigovština – trockistická agentura v naší kultuře. Bieblova sbírka byla sice kladně oceněna, ale připomenutí jeho účasti na surrealismu a jeho přátelství s Teigem, Štyrským a Toyen (která byla v ten čas u v exilu) bylo zlověstné. Biebl za této situace odjel na týden do Slavětína, kde vedle maminky měl té sestru. V pondělí 12. listopadu se vrátil do Prahy a ve středu nato Svaz čs. spisovatelů ohlásil Bieblovu smrt.
Celkem stručně zaznamenaný příběh ivota a smrti Konstantina Biebla pokračuje kapitolami, v nich jsou zachyceny úřední záznamy, Nezvalovy zápisky o posledních dnech a smrti z podzimu 1951, ohlasy v tisku i netisku 1951 – a vzpomínání po letech. Třebae se v nich opakují základní údaje, jde o nový vhled do událostí smrti, ale i ivota. Kadý projev, vzpomínka, dokument je poznamenán svou dobou, ideologickým zaměřením i funkcí mluvčího. Z poctivé snahy dobrat se pravdy vyrůstají nové a nové otázky. Byla Bieblova sebevrada opravdu jen vyústěním jeho strachu, e bude zatčen, souzen, zemře ve vězení, jak naznačuje jeho výrok? Je jisté, e útoky na Karla Teiga vztahoval Biebl na sebe. S nejblišími přáteli hovořil o tom, e teprve v budoucnosti se pozná, jestli má pravdu Stalin, nebo Trockij.
Sebevrada jistě souvisela s jeho přecitlivělostí, zranitelností, neměl hroší kůi. Byl příliš jemná bytost a nevydrel lidsky to, co musíme nakonec všichni se snait vydret. Těce nesl nejen to, co ohroovalo jeho, ale i to, co hrozilo uhubit a uhubilo jeho přátele. Dnes u těko rozpoznáme, jakou roli hrálo to, e Biebl podle svědectví přátel nerozlišoval přesně mezi reálnou skutečností a vnitřním snovým světem, v něm il a který byl za určitých okolností pro něj určující. Byla v něm nejasná hranice mezi reálně itým a itým pouze niterně.
Pozoruhodná je v tomto směru snová vzpomínka Františka Hrubína z 60. let. Budu sedět sám u stolu, a budou u mrtví Halas i Hora i Hořejší, budu sedět sám, rozumbradům pro strach, kmotrům k zlosti, nikde na světě v tu chvíli nebude pro mne místo tak hořké a pusté. Objevíš se ve dveřích, Kosťo, s úsměvem na mne upřeš ty zvláštní oči a přisedneš si ke mně. Pohladíš mě po ramenou a řekneš svým útlým hlasem: ,Uvidíš, brzy to bude zase dobrý!' Budeš mi dret ruku – a já nebudu v tu chvíli vědět, zdali mě dríš nad propastí letmo zahlédnutých vesmírů, kam vrhají se básníci, nebo zdali se dríš mne. (143)
Do těko řešitelné situace se Biebl dostával tím, e do posledních chvil zůstával zásadním vyznavačem víry v poslání komunistické strany. Byl jejím členem zřejmě od roku 1921, nepřestával věřit v pravdu a v konečné vítězství revoluční myšlenky. Viděl však, jak ideál, jemu se v mládí upsal, se v praxi zlověstně deformuje. Útrky zaznamenaných rozhovorů dávají nahlédnout do propastí, které se tím před Bieblem otevíraly. e by ten ideál bylo cosi tak dokonale jiného, ne se nám jevil? Nebyla tato otázka vlastní příčinou jeho smrti?
U název poslední sbírky Bez obav napovídá, kolik obav ji provázelo. Je to výběr jeho básní z let 1940–1950, do něho vědomě nezařadil ty básně, které by se mohly jevit jako neaktuální a subjektivistické. Naopak je plná veršů, které, jako by doufal, e dojdou ocenění:
nevíru v lidstvo
odmítá kadý z nás
kadý, kdo s tebou věří
v dělnickou třídu
v sílu a tvořivost
pracujících mas,
kadý, kdo miluje Sovětský svaz
Jene do sbírky pojal i svrchu zmíněné verše, jimi chtěl zaštítit Vítězslava Nezvala. Sám pak se obdobného zastání, na které čekal, nedočkal.
Ojedinělé svědectví zachytil v roce 1956 Jaromír Měšťan ve své exilové sbírce v Básni na smrt Konstantina Biebla. Aspoň úryvek:
... Tady mě cosi mrazí.
Jsou to medúzy z obrazu paní Toyen.
Nebo ten bílý sníh na klobouce?
Já vím es měl rád
Utiskované Chudé Zdeptané
Vyděděnce
es neměl rád násilí
e myslíš na pronásledované
Hladové Na Číňany Na neúrodu rýových polí
A na Javance
Ale rozhlédl jsi se kolem?
Slyšíš okáč dětí a en
Kletby z cel Pankráce?
Vím, e slyšíš Slyšíme všichni
Proč klopíš oči
Stačí sklopit je nad bídou těchhletěch skutků? (128)
Měšťan poukazuje na to, o čem se v záznamech zachycených v Praze nemluví. e toti vedle úzkostí a strachu K. Biebla o sebe a přátele byla tu hrůzná situace celé společnosti. V posledních řádcích knihy se píše: Na otázku, proč Vítězslav Nezval napsal báseň Stalin, odpověděl Jan Werich, e ze strachu o ivot.
V září 1948 se Gottwald podřídil Stalinově směrnici o nevyhnutelném zostřování třídního boje, které mělo zahájit světovou socialistickou revoluci. Skončila spolupráce se Západní Evropou a USA z druhé světové války. Začala studená válka. Myšlenka vlastní československé demokratické cesty k socialismu, kterou do této doby Klement Gottwald proklamoval, byla hozena do koše, napsal ve svých pamětech Jiří Hájek. Na ministerstva do Prahy přišli sovětští poradci. V zemích sovětského bloku začala vlna zatýkání a inscenovaných procesů. Vedle čelných demokratů, kterým se nepodařilo včas utéci do exilu, byli u nás zatýkáni příslušníci protinacistického odboje a té komunisté. V únoru 1951 se octlo ve vězení celé vedení StB, která a dosud prováděla represe. Řada lidí byla popravena.
Bieblovo domnění, e proto, e byl označen jako trockista, je hlídán a sledován policií, se po letech v archivech nepotvrdilo. Jene proč při prohlídce Bieblova bytu po jeho smrti byl přítomen člověk z odboru trockistů? Bylo opravdu důsledkem toho, e Bieblův případ byl Bieblovou smrtí uzavřen, e se tolik dokumentů ztratilo nebo bylo skartováno?
Otázek, co vše vedlo Biebla k sebevradě, přibývá. Nejde však o minulost. Sebevrada sama vede k hlubokému zamyšlení.
Konstantin Biebl byl komunista. Jeho stranická příslušnost a vize sociálně spravedlivé společnosti pro všechny v demokratických poměrech první republiky byla součástí jeho poezie i přátelství s druhými, i těmi, jejich politická orientace byla jiná. Verše z doby druhé světové války a let poválečných známe jen částečně. Většinu jich spálil necelý týden před smrtí ze strachu, e by mohly být podkladem jeho policejního stíhání. Do sbírky Bez obav, vydané v červnu 1951, vybral ty verše, o kterých si myslel, e ho před postihem zaštítí. e by ho ochránilo před ideologickou čistkou to, e byl komunista a člen strany od samotného začátku, nepadalo v úvahu. Byla vize spravedlivé společnosti Konstantina Biebla totoná s tím, co se tu odehrálo po roce 1948?
Není paušální odsuzování komunistů za všechna ta zatčení a popravy jen pokračováním toho nejhoršího, co se tu prosadilo v 50. letech? Nemáme se spíše vrátit k tomu nejlepšímu, co tu bylo v době první republiky – k demokracii, která jde ruku v ruce s úsilím o sociálně spravedlivou společnost, v ní mohou ít důstojně všichni, ne jen někteří?
*
Bojím se jít domů, e uvidím koené kabáty na schodech. Zápisky Vítězslava Nezvala a jiné dokumenty k smrti Konstantina Biebla, připravili David Voda a Milan Blahynka, Knihovna Listů, Burian a Tichák, Olomouc 2011, 224 s., doporučená cena 250 Kč
Milena Šimsová (1932–2022) byla historička, editorka a publicistka.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.