Dostal jsem pozvání na poněkud opoděnou oslavu padesáti let od naší maturity v květnu 1962. Součástí pozvánky je kopie tabla, kde kromě 42 hlaviček spoluáků jsou tři větší hlavy, patřívající obvykle na tablech řediteli a třídnímu. My jsme toti měli třídní učitelky dvě. Jedné jsme říkali křestním jménem Vlasta, druhé podle poněkud archaického účesu Rulička. Před maturitním ročníkem jsme po prázdninách s údivem zjistili, e nám vyměnili (jako třídní i jako učitelku češtiny) Vlastu za Ruličku, která předtím učila někde v cizině na velvyslanectví. Vlasta byla přes poměrnou přísnost a poněkud cholerický temperament oblíbená – byla to osobnost, dáma oblečením, chováním i mluvou, dovedla vzletně a nadšeně mluvit o literatuře. e jí nebylo dopřáno dovést nás k maturitě, nebylo hezké k ní, k její třídě, ale ani – a to především – k její nástupkyni, která se v očích třídy Vlastě nikdy nemohla vyrovnat.
Proč se to vlastně stalo? Mám dojem, e jsem o tom tenkrát nedumal, kladu si tu otázku a dnes. Někde na dně zásuvky naštěstí leí šest ještě poněkud dětským písmem popsaných sešitů, do nich jsem se pokoušel ztvárnit své záitky z esvévéšky v podobě jakéhosi románu. Třeba z něho něco vyčtu?
Začítám se do svého dávného díla a vybavují se mi Goethova slova: báseň a pravda. Pravda je věcný, ironickocynicky laděný záznam různých podob věčného konfliktu mezi študáky a kantory. Prosakuje do něho jistý dobový aspekt: pohoršení rozhněvaného mladého mue nad všeobecnou přetvářkou. V šedesátých letech u komunismus (či jak to nazvat) ztratil zuby a drápy a dalo se s ním ít, nesměl se jen zbytečně drádit. Bylo třeba chodit na manifestace a do průvodů, sedět na svazáckých schůzích, pečovat o výzdobu ve dnech výročí a o ideové nástěnky. Mladý mu touil slouit něčemu většímu, ne je sám (v jiných dobách by se patrně dočasně přimkl k náboenství), tohle mu však připadalo jako šaškárna, která ideu jen kompromituje. Nebyl ještě schopen si přiznat, e – abychom uili slov Milana Kundery – ivot je jinde. V románu (v něm sám vystupuje pod jménem Toník) si proto vysnil jakési alter ego, činorodého Juru, který tuto šaškárnu nejen nelibě vnímá, ale také usiluje o nápravu. V tom ovšem nemůe uspět a jeho úsilí končí podobně jako nájezdy dona Quijota na větrné mlýny. Podlehne skepsi a začne se vyívat v dadaistických happeninzích. Toník a Jura spolu neúnavně politizují a filozofují.
To je tedy báseň. Kritik by mi mohl vytknout, e s pravdou dobře nesrůstá. Hájil bych se tím, e čtenář nemusí brát Juru jako reálnou postavu, ale spíše jako obraz Toníkova vnitřního ivota, v něm vedl dialog sám se sebou. Jura ovšem potřeboval podporu a záchranu, kterou mu Toník poskytnout nemohl. V básni se proto objevuje jako deus ex machina ještě Ljuba, která chápe Jurovy snahy, ale na rozdíl od něho ví jak na to. Román končí sblíením Jury a Ljuby a nadějí na nalezení cesty k všenápravě.
Musím přiznat, e Ljuba – můj někdejší erotický ideál – je mi teď z duše protivná. Nacházím například záznam jejího konfliktu s Vlastou (příběh se zřejmě skutečně přihodil s nějakou konkrétní spoluačkou):
Vlasta: Já vás mám učit literatuře! Já vás mám seznamovat s dědictvím věků! Víte, jak mi to někdy připadá? Je to biblické přirovnání. Malina! Nevíš. Pavlík! Taky nevíš. Vanišová!
Ljuba: Já bibli nečtu. Do náboenství nechodím.
Vlasta: Tak ona bibli nečte. A s jakou hrdostí to říká! Bible – to není katechismus. To je kniha knih. Co vůbec čteš? Co víš o světě? Neházejte perly sviním, tak zní ono přísloví.
Protiví se mi zejména to samolibé nečtu. Kdyby aspoň řekla nečetla jsem. Dodatečně, po padesáti letech, oceňuji Vlastu, je ve vhodný čas připomněla, e nečíst Bibli není moudré.
Jako Šeherezádu ráno, zastihuje mě tu konec stránky. O Vlastě a Ruličce tedy ještě příště.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.