Kniha, která se právě ocitá na pultech, představuje kontrastní názory jedenácti osobností českého politického myšlení: Erazima Koháka, Marka Hrubce, Vladimíry Dvořákové, Jana Kellera, Milana Znoje, Miloslava Bednáře, Jiřího Přibáně, Petra Guasti aj. Připravil Jan Rovenský s kolektivem autorů.
Jakou debatu v politicko-teoretické rovině povaujete za klíčovou?
Za klíčovou nepovauji ádnou debatu, nýbr určitou skutečnost, současnou globální vzpouru movitých a mocných. Po roce 1945 Evropa toti dokázala něco obrovského. Vytvořila sociální stát, první stát v dějinách, který u není jen policista zajišťující výsady mocných, nýbr stát pečující, který se snaí vytvořit předpoklady svobody všech svých občanů. K čemu je toti svoboda člověku, který nemá práci, který ije ve strachu a bídě? Shrnul to americký prezident Roosevelt – stát je nástroj, kterým společnost zajišťuje všem svým členům rovnoprávně svobodu od bídy a útlaku, od strachu z nemoci a stáří. Byl to veliký výdobytek demokracie.
Jene počínaje Reaganem a Thatcherovou došlo ke vzpouře movitých a mocných proti pečujícímu státu ve jménu osobní volnosti. Za rétorikou volnosti ovšem stálo přesvědčení, e majetek a moc opravňují privilegované postavení – nejen dobrý ivot, ale pohádkové bohatství a odpovídající moc, neomezované ádnými pravidly.
Jene pravidla – regulace – jsou základem demokratického souití ve svobodě. Deregulace vytváří situaci boje všech proti všem. V takovém boji vládne ten nejsilnější, ten nejbezohlednější. Na Divokém západě neexistoval stát, který by stanovil pravidla, a neexistovala ani svoboda od věčného strachu a střehu. Divoký západ – to byl stálý boj, asi jako u nás v době kmenových válek před tisíci lety. Pak je těko mluvit o svobodě, leda jen pro ty nejmocnější.
Take deregulace vede ke stavu, e člověk člověku je vlkem?
Vede ke stavu zvěrství, jak to označoval Herder. Lidství – humanita – začíná právě tím, e boj všech proti všem omezíme pravidly vzájemné úcty a dobré vůle, tedy regulací. Reaganova dramatická deregulace vyústila v nárůstu anarchické svobody stálého boje, jako na Divokém západě, a k poklesu volnosti občanů, tedy svobody od útlaku a strachu. Moje volnost záleí i na tom, e se nemusím bát vyjít na ulici.
Tato svoboda ve veřejném prostoru byla velikým vynálezem sociální demokracie, konkrétně jejího propojení svobody a solidarity. Všichni ostatní teoretikové nás přesvědčovali, e se musíme vzdát jednoho, abychom měli to druhé. Komunisté tvrdili, e se musíme vzdát občanské svobody, abychom měli svobodu od bídy a strachu. Teď nám kapitalisté tvrdí pravý opak: musíte se vzdát základních lidských jistot a potřeb, abyste měli svobodu (a šeptem dodají: svobodu podnikání). U starý Honoré Balzac to ironizoval svým výrokem, e zákon ve svém majestátu zajišťuje milionáři i bezdomovci rovné právo spát pod mostem.
Take sociální stát je pro vás velmi široký pojem.
Je to civilizační pojem, i kdy má své ekonomické stránky. Především je to evropský ideál souití ve svobodě, v dobré vůli a vzájemné úctě. A to je také Masarykova odpověď. Naším úkolem je pro něj postupné budování předpokladů takového civilizovaného souití, zaloeného na společně přijatých pravidlech a na dohodě o jejich dodrování. Neoliberalismus byl prostě návrat do stavu anarchie, jaký převládá ve vyhořelých státech jako Somálsko.
Ano, je to ironie – liberalismus se z pokusu o osvobození člověka stal ideologií svévolného sobectví. Jene ivot bez pravidel je moný jen na pustém ostrově nebo ve stálém střehu, boji všech proti všem, bez volnosti ve veřejném prostoru.
Čím si vysvětlujete ústup sociálního státu?
S trochou ironie právě jeho úspěchem. Díky demokratickému sociálnímu státu vyrostla generace, která nezná strach z útlaku, strach z bídy, strach z nemoci a ze stáří. Povauje svoji jistotu za samozřejmou a v pravidlech rovnosti a solidarity vidí jen omezení dalších nároků. Prosazují nárok neomezeného sobectví a nenechávají si dojít, e právě z neomezeného sobectví vznikají stálé války po celém světě a nejsmrtelněji, světová změna klimatu a ekologická krize.
Ale sám jste říkal, e sociální stát svůj účel splnil. Take je třeba ho redefinovat?
To je zkratkovité. Je ho třeba především zachovat, aby dál plnil svůj účel. Je ho ale třeba vědomě rozšířit globálně, s ohledem na dvojí hrozbu všeničivých válek a souběné ekologické krize. To předvídal Roosevelt ve svém posledním inauguračním proslovu v roce 1944 – e a skončí světová válka, naše další úsilí se musí zaměřit proti bídě, nemoci, násilí. Chtěl zavést všeobecnou zdravotní péči, prostě všechno, co jsme v Evropě nakonec měli. Ač dnes u ani to nestačí. Globalizace vyaduje globalizaci sociálního státu, globalizaci pravidel souití ve svobodě. Místo toho Reagan a po něm oba Bushové začali sociální stát systematicky odbourávat a spoléhat na americkou moc. To nebyla redefinice sociálního státu, protoe sociální potřeby v USA stále byly.
Ostatně kdo dnes zpochybňuje sociální stát? Zpochybňují ho ČEZ, Siemens, General Motors a jejich mluvčí a se stejným zdůvodněním, jako na Divokém západě nejlepší střelec zpochybňoval uitečnost šerifa.
Nezpochybňují ho však sami občané hlasováním ve volbách?
Ano, leč upřesňujme: špatně informovaní občané. Ti, kteří jsou ochotní věřit, e oslabení státu otevírá občanům prostor svobody. Jene to neplatí v době nadnárodního kapitálu. Dnes stát vyrovnává rozdíly moci a majetku, chrání práva jedince. Oslabení státu znamená jen otevírání prostoru pro svévoli kapitálu. Dochází k monopolizaci trhu několika mocnými subjekty. Hrstka obchodních řetězců úspěšně vytlačuje drobné prodejce i výrobce. Vytlačuje drobné maloobchody, ale také místní výrobce. U nás jedna švýcarská rodina vlastní skoro všechen denní tisk. Pak média denně přesvědčují občany, e jejich problém není kapitálová svévole, nýbr právě jejich stát, který by je mohl před kapitálovou svévolí ochránit. Pak je těké očekávat od voličů inteligentní rozhodování.
Potřebujeme hledat způsob ivota, který by byl trvale udritelný. To rozvoj být nemůe. Je to jako s nafukováním balónku. I ten jednou praskne. Dnes povaujeme za smysl lidského ivota Pokrok, mít stále víc – dědeček měl kolo, tatínek babetu, já mám starou škodovku, tak ať má syn alespoň meďoura. Je to tak lidské, ale dlouhodobě to nutně vede k ekologické katastrofě.
Není v dnešní době státní soběstačnost nerealistická představa?
Jistě. Proto potřebujeme globalizovat problematiku pečujícího státu. Toti stejně nerealistická je představa, e v omezeném prostoru můe ta či ona mocná společnost nekonečně stupňovat spotřebu – a očekávat, e balónek zvaný Země nevybouchne. To nemůe zajistit volný trh. Kde se utváří nezodpovědná ekonomická moc, trh přestává být volný, Dostává se do područí mocného subjektu, jako zdravotnictví řízené zájmy zdravotních pojišťoven.
Volný trh drobných výrobců a prodejců původně představoval vzporu proti mocenské nadvládě šlechty. Úspěšní podnikatelé chtěli stejná privilegia, jaká měla šlechta. Jene on ten šlechtic dluil své výsostné postavení síle svého meče, stejně jako ten podnikatel dluil své výsostné postavení své ekonomické síle, svým ostrým loktům.
Rozdíly byly jinde. Staré Rakousko bylo nejkonzervativnější, nejpravicovější stát v Evropě, a také mělo nejméně volný trh. Přesto i tu vznikla silná vrstva movitých. Ono šíbovat penězi a poctivě podnikat jako řemeslník nebo obchodník jsou dvě zcela odlišné věci. Z poctivé práce nevznikají obrovské majetky. Ty vznikají vdycky ze schopnosti manipulovat penězi. Postavit mlýn, zřídit si ivnost, to je páteř společnosti, ale to nemůe fungovat v prostředí neregulovaného trhu. Podívejte se, jak dopadli naši řemeslníci. Havel si dělal iluze, jak na panelákových sídlištích vyroste spousta drobných krámků. Jene to je moné jen v regulovaném hospodářství, jako ve Finsku. Kde vládnou obrovské řetězce, nemají drobní podnikatelé šanci. Reklamy obchodních řetězců se nás snaí přesvědčit, e potřebujeme nejen lepší věci, nýbr hlavně víc věcí a co nejlevněji. To je pro drobné podnikatele naprosto zhoubné.
Proto sociální demokracie vdy zdůrazňovala spolupráci svobodných jedinců. Drustevní podnikání představovalo důleitou sloku sociálně demokratické ekonomiky. Celkový důraz je vdycky na společné úsilí, které vytváří podmínky pro svobodnou práci jedinců, a to i v podnikání.
Teď se potřebujeme společnými silami zaměřit na palčivé otázky dneška. Jestli si dokáeme vytvořit představu o lidském ití, která se neomezuje na spotřebu, nevím. Vím ale, e jestlie to nedokáeme, tak to můeme rovnou zabalit.
Lidstvo se s tímto problémem nikdy dříve nesetkalo, protoe jeho počty byly tak mizivé, e i ten nejnáročnější ivotní styl mohl ohrozit ekologickou základnu jen velmi lokálně. Ekologie se stává akutním problémem od konce 18. století, kdy populace začínají dramaticky stoupat.
Kdy se narodil můj tatínek, měla Země celkovou populaci jedné miliardy. Byl moný neomezený rybolov, protoe plození ryb bylo dostatečné, aby ho nahradilo. Dnes nás je sedm miliard a stoupá to dál, a ke 12 miliardám. Neomezený rybolov by se stal globálním ohroením. Za posledních pět tisíc let jsme to řešit nemuseli. Teď ale máme nů na krku.
Ukázka z knihy Jan Rovenský a kol.:
Krize a politické křiovatky. Rozhovory s českými politickými teoretiky, Filosofia, Praha 2012.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.