Kdy se rodící se ekumenické hnutí Faith and Order obrátilo na katolickou církev s pozváním ke spolupráci, Svatý stolec toto pozvání odmítl a zdůvodnil to 26. 1. 1928 encyklikou Mortalium animos. Pius XI. tam mimo jiné píše: Je jasné, e Svatý stolec... se nemůe ádným způsobem účastnit těchto konferencí. Z tých důvodů se nemohou katolíci zúčastňovat takových podniků a podporovat je. Kdyby to činili, uznávali by falešné křesťanské náboenství, zcela odlišné od jedné Církve Jeíše Krista. Co můeme strpět, aby se Pravda, a to Pravda Bohem zjevená, stala předmětem vyjednávání? To by bylo počínání svrchovaně hříšné.
A hle, po 34 letech schvaluje II. vatikánský koncil 21. 11. 1964 dekret o ekumenismu, Unitatis reintegratio, v něm tvrdí, e Pán věků, který moudře a trpělivě vůči nám hříšníkům uskutečňuje záměr své milosti, začal v poslední době ve větší míře vzbuzovat v křesťanech navzájem odloučených upřímnou lítost a touhu po jednotě. Tato milost zapůsobila všude na mnohé lidi; také mezi našimi odloučenými bratry vzniklo působením milosti Ducha svatého den ode dne sílící hnutí za obnovení jednoty všech křesťanů. Tohoto hnutí za jednotu, které se nazývá ekumenickým, se účastní ti, kteří vzývají trojjediného Boha a vyznávají Jeíše jako Pána a spasitele nejen jako jednotlivci kadý zvlášť, nýbr také ve společenstvích, ve kterých uslyšeli evangelium a které označují jako církev svou i Boí. (UR 1) Jak patrno, je to obrat o 180 stupňů.
Vytyčme protiklady. Encyklika povauje jednotu církve především za danost. Koncil ji povauje té za cíl. Encyklika nepovauje obnovení jednoty za úkol katolické církve, neboť katolická církev je jejím ztělesněním. Koncil ji za úkol katolické církve povauje. Encyklika vidí obnovení jednoty v návratu odštěpených církví do lůna původní jednoty katolické církve – pojetí zvané unionismus. Koncil poaduje společné úsilí všech církví o stále lepší uskutečňování této jednoty – pojetí zvané ekumenismus. Encyklika dává vinu za církevní rozkoly těm druhým. Koncil přiznává vinu té církvi katolické. Encyklika vychází z Bellarminovy protireformační definice církve jako viditelné společenské instituce, její jednota je dána poslušností vůči nejvyšší církevní autoritě. Koncil vychází z mysterijního pojetí církve, její jednota je dána jednotou tajemného těla Kristova; jednotou sice svrchovaně reálnou, avšak neviditelnou, a proto se doadující svého stále plnějšího viditelného vyjádření.
Koncil pak navíc dodá, e Kristus volá katolickou církev ke stále větší věrnosti jejímu povolání a k neustálé reformě, kterou trvale potřebuje, nakolik je institucí lidskou a pozemskou. (UR 6) Proto opravdový ekumenismus není moný bez vnitřního obrácení. (UR 7) Nestačí jen čekat, a se odloučení bratři vrátí do lůna viditelné katolické církve, ale je třeba činit k nim i první kroky a zároveň uvaovat o tom, co je třeba obnovit a udělat ve vlastní katolické rodině. (UR 4) Tolik koncil.
Jak šla věc ekumenismu dál, kdy pominula povznesená koncilní nálada a začal všední církevní provoz? Silným popudem byla encyklika Jana Pavla II. Ut unum sint. Její přínos spočívá v důrazu na postoj dialogu nejprve jako jedné základní dimenze lidské přirozenosti a pak jako hlavního prostředku v ekumenickém úsilí o jednotu. Pape vychází ze skutečnosti, e dialog je na cestě k naplnění člověka jako jedince i kadého lidského společenství povinností (č. 28), a pak zdůrazňuje, e je třeba přejít od antagonistické a konfliktní pozice na takovou úroveň, kde se jednotlivé strany vzájemně uznávají jako partneři. Od počátku dialogu musí kadá strana u svého protějšku předpokládat vůli po smíru a po sjednocení v pravdě. (č. 28) Největší ekumenický počin této encykliky však tkví v tom, e pape v ní – takříkajíc – přichází s vlastní kůí na trh. To sice učinil u dříve v homilii, kterou proslovil u příleitosti setkání s ekumenickým patriarchou Dimitrijem I. (6. 12. 1987). Nyní to však opakuje, čím dává své výzvě ještě větší váhu i naléhavost: Jako římský biskup jsem si plně vědom, ... e Kristus touí po plném a viditelném společenství všech těchto komunit, v nich díky Boí věrnosti přebývá jeho Duch. Jsem přesvědčen o tom, e mám v této oblasti zvláštní zodpovědnost spočívající především v uznávání ekumenických snah většiny křesťanských společenství a v pozornosti vůči poadavku, abych nalezl způsob, jak vykonávat primát; (....) Bez ustání se modlím k Duchu svatému, aby nad námi zazářilo jeho světlo a osvítilo všechny pastýře a teology našich církví, abychom mohli – samozřejmě společně – hledat formy, v nich by se tato sluba stala slubou lásky uznávanou všemi zúčastněnými. To je bezbřehý úkol, který nesmíme odmítnout a který nesmím uskutečňovat sám. Nebylo by moné, aby reálné, i kdy nedokonalé společenství, které mezi námi existuje, přesvědčilo církevní představitele a jejich teology, aby se se mnou spojili v trpělivém a bratrském dialogu na toto téma?... (č. 95–96) Tato výzva se zatím dočkala jen několika zajímavých studií bez ekumenického ohlasu.
Je však ještě další pozoruhodné prohlášení Jana Pavla II. v jeho knize Překročit práh naděje. V ní klade Vittorio Messori papeovi otázku: Proč Duch svatý dopouští tolik a tak hlubokých rozdělení a nepřátelství mezi lidmi, kteří o sobě prohlašují, e věří tému evangeliu a e jsou učedníky tého Krista? A pape odpovídá: Ano, je to tak...: proč Duch svatý všechna rozdělení dopustil? Jejich dějinné příčiny a mechanismy obecně vzato známe. Právem si však klademe otázku, zda k nim nevedly také naddějinné motivace. Na tuto otázku můeme odpovědět dvěma způsoby. Zápornější odpověď vidí v rozdělení hořký plod hříchů, kterých se křesťané dopustili. Ta druhá, kladnější, vychází z důvěry v toho, který dokáe vytěit dobro i ze zla, z lidských slabostí: nebylo by tedy moné, e i rozdělení jsou určitou cestou, která církev vedla a vede k objevování ohromného bohatství Kristova evangelia a vykoupení, které nám Kristus přinesl? Moná by tyto poklady jinak nemohly vyjít na světlo. (Překročit práh naděje, Tok, Praha 1995, ss. 139–140)
Odpověď k zamyšlení! Nemluví tak podobně i sv. Pavel, kdy říká, e je zapotřebí, aby byly rozkoly? (1 Kor. 11, 19) Jan Pavel II. tu ovšem přechází – jako u dobře známé – dějinné příčiny a mechanismy, je vedly k rozdělení křesťanstva, a předkládá k uváení vedle té zápornější odpovědi tu kladnější, podle které ta rozdělení jsou určitou cestou, která církev vedla a vede k objevování ohromného bohatství Kristova evangelia. Tu se nám však vnucuje otázka: Je myslitelné, aby ta pravá, hluboká jednota církve, za kterou se Kristus modlil a kterou ustavuje svým zmrtvýchvstalým, oslaveným bytím, překáela plnějšímu projevení evangelia? A odpověď, která se vnuká, zní: Tato neviditelná mysterijní jednota církve rozhodně ne. Ta viditelná však ano. Neboť ta, jakmile začala na sebe brát podobu nepravé, vnějškově zákonické a mocensky vynucované jednoty, musela vyvolat, k čemu došlo: k protestantské revoluci. Naddějinná stránka papeovy otázky se tak opět vrací do dějin, odkazujíc na vrcholného viditelného představitele této jednoty, na papee.
Proto asi Jan Pavel II. vhazuje do ekumenického dialogu papeskou funkci, jejím je nositelem a je ho začleňuje do dlouhé řady jeho předchůdců a nástupců. Nahlédněme proto na papeskou funkci v její historické perspektivě. V ní však okamitě bije do očí skutečnost 32 vzdoropapeů (uváděných v Annuario Pontificio), co svědčí o tom, e i samo vrcholné zastřešení viditelné jednoty církve se štěpilo. První rozkol v papeské funkci se udál ve 3. století (sv. Kalistus 222 – sv. Hyppolit 235 ve vyhnanství), poslední v 15. století (Even IV. 1447 a Felix V. 1449). Fenomén vzdoropapeů, vyskytující se v dějinách od 3. do 15. století, je rozloen do dvanácti století, take na kadé z nich připadá dva a půl vzdoropapee. K tomu třeba ještě přičíst dlouhé sedisvakance, dvě dvouroční (1241–1243; 1292–1294) a několik mnohaměsíčních, které jsou jakousi latentní formou papeského rozkolu, kdy voliči nejsou s to se sjednotit na jednom kandidátovi. Uvame navíc, e kadé papeské schisma mělo určité časové trvání, někdy i letité; to předposlední trvalo bezmála čtyřicet let (1378–1416), a poslední schisma vzdoropapee Felixe V. (1439–1449) bylo navíc spojeno ještě s vánějším rozkolem mezi papeem a koncilem. Uváíme-li tudí tuto nejednotu církve na nejvyšší úrovni, nejednotu, způsobovanou rozličnými příčinami, která však ve stoletích 14. a 15. nabývala stále obludnějších rozměrů, pak se klade otázka: Čím to, e s výbuchem protestantského církevního rozkolu končí rozkoly papeské? Nebylo zásluhou protestantské revoluce, e konečně ustaly rozkoly papeské a e se konečně mohl sejít opravdu reformní koncil Tridentský? Z naddějinného hlediska Jana Pavla II. se proto můeme ptát, zda si tu Duch svatý neposlouil metodou vyráet klín klínem.
A na otázku, zda to vedlo té k objevování ohromného bohatství Kristova evangelia, Jan Pavel II. odpovídá kladně. Neříká však v čem. Dovolím si to naznačit: v hlubším poznání Bible, v teologii všeobecného kněství věřících, v teologii ospravedlnění a nakonec v samých koncilních konstitucích o církvi Lumen Gentium a o zjevení a tradici Dei Verbum, neboť bez přispění tohoto rozkolu by neříkaly, co říkají.
Ostatně máme ještě pět let času k promyšlení pozitivního přínosu reformace, abychom její půltisícileté narozeniny v roce 2017 slavili tak, jak si to zasluhuje.
Karel Skalický (1934) je katolický kněz, teolog, redaktor, publicista; v exilu působil také jako tajemník J. Berana; nyní ije a pracuje v Českých Budějovicích.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.