Ve vzpomínkách na autora a přítele Listů pokračujeme jeho někdejším hlasem v anketě nad básnickou skladbou Czesława Miłosze Teologický traktát (Literární noviny č. 13/ 2002).
-bt-
Jako Czesław Miłosz a mnozí jiní v této krajině jsem byl pokřtěn ve venkovském kostele katolické farnosti; a dobře chápu, proč básník říká, e narazil na obtíe kvůli souvěrcům. Na rozdíl od Czesłava Miłosze však nejsem dědic mystických lóí. Ani jsem v brutalitě chlapeckých hřišť nezjistil, e jsem neschopen boje (jsa tak nucen snášet neštěstí, jak snášíme své zmrzačení). (...) Náklonnost ke zvláštní, bezmála manichejské podobě křesťanství jsem sice pocítil, ale potlačil jako nerozumnou marnivost; stejně jako sklony k surrealistickému básnění... Dospělou podobou mého křesťanství se stalo přesvědčení vychovávající k racionální kázni, bez ní – jak se mně zdálo – bych se svou citovou výbavou v ivotě neobstál.
Mluvím ovšem o přesvědčení zaloeném na přitalivosti politična – tedy o přesvědčení komunistickém. Vůbec nejlépe proto rozumím Miłoszovu verši o pohrouenosti do dějin dvacátého století – do absurdity jeho skutků a řady zázračných zachránění. Taky proto jsem před lety napsal, e v nejhlubších vrstvách myšlenkového pohybu dvacátého století se objevil katalyzátor, který do šířky i do hloubky rozvinul novou subjektivitu – silný smysl pro smysluplné neznámo. Tomuto postřehu se dostalo přátelského ocenění, jeho autorem je (...) Karel Skalický. Ze slova o smysluplném neznámu vyčetl cenné svědectví o povaze duchovního vývoje mnohých předních českých intelektuálů. Podle jeho výkladu jsem popsal jejich přechod z původně protikřesťanských pozic k postojům buď zcela křesťanským, nebo aspoň křesťanské víře blízkým a vstřícným. Karel Skalický má pro tento závěr dobré důvody. Nejen proto, e neznámo s přívlastkem smysluplný znamená v náboenském slovníku Bůh. I racionální humanistické přesvědčení, sahající hlouběji ne k pustině úzce stranického přesvědčení, můe mít charakter víry biblické. Víra se nikdy nepodává jako divácká zkušenost. (...) Ale takto negativnímu vymezení fenoménu víry chybí něco podstatného. Mluvme tedy o člověku odhodlaném v našem chladném světě obstát v připravenosti interpretovat Slovem boím sebe sama. Neboli poměřovat se mírou odvozenou ze zákona s velkým Z. Věřícím je pak ten, kdo promlouvá sám se sebou v jeho duchu. Ať u přímo, nebo nepřímo. A pečuje tak o nejzazší záhyb vlastní duše (spolehneme-li se na dikci Paula Ricoeura nebo Jana Patočky). Tato promluva je moná jen v naprosto nepodmíněné závislosti na vůli, která nás předchází, a přesto kotví ve svobodné důvěře v budoucnost. V důvěře tak nepodmíněné, e v posledku obrací v naději kadý důvod k zoufalství bez výjimky. Příběh, který se tváří v tvář tomuto nároku rozpadá, je příběh nevěřícího... (...)
Czesław Miłosz se rozhodl napsat Teologický traktát, jím by vykoupil hřích pyšné sebelásky, ani by se vzdal svého putování na pomezí hereze. O putování nejen po okrajích hereze, ale přímo v jejích hájemstvích – v těch křesťanských i v oněch komunistických – něco vím. Ale nevím, jak bych vykupoval hřích své pyšné sebelásky. Na to, abych hýbal se svou zkoušenou a zkrušenou sebeláskou, jsem u příliš starý. A vykupovat zločiny, které jsem nespáchal, ale jimi jsem obtíen v očích našich zoufale předpojatých antikomunistů, nehodlám. Především však: nastínit cokoli podstatnějšího z této pouti nelze v plné pohrouenosti do cizího díla, jakkoli mne fascinuje. To lze jen na jeho vnějším okraji.
Mou povinností vůči pravdě, která je první (jak se praví v úvodním paragrafu Traktátu), je odlišit individuální konverzi od dějinné katarze. Odlišit zvrat či obrat, který je vůči dějinám lhostejný, od očisty a obnovy, je uvádí do duchovnějších kolejí dějinná hnutí – výboje literárních generací, reformy náboenské, revize politických učení... Za konverzi k nové víře nemohu proto vydávat své rozhodnutí vstoupit do komunistické strany. (...) Konvertitu ze mne nemohl udělat ani normalizační reim. Od čeho k čemu bych mohl konvertovat? Jedno svědectví ovšem vydat musím: v týdnech, kdy jsem se nemohl smát (ve vězení se mnou skončily všechny mé děti), jsem znovu proil starou chlapeckou úctu k pravzoru všech pravzorů dějinného optimismu, jeho hrdinou je Jeíš Nazaretský; podstatně to ve mně posílilo úctu k těm, kdo v něj věří, ať u věří jakkoli. Vyvozuji z toho poučku, e křesťané a volnověrci mého typu jsou koneckonců, takříkajíc světonázorově, na jedné lodi.
Moná, ba jistě se i na mne hodí americké úsloví vymyšlené s nevlídným úmyslem: Jednou katolík, provdy katolík. Na rozdíl od Miłosze bych nedodal bohuel. (...) A to nemluvím o filozofičtějším rozměru věci: i Masarykovi nebyla univerzalistická idea člověčenstva jako přátelského všecelku jen ideou křesťanskou, ale přímo katolickou – katolickou ve smyslu plného a sjednocujícího obecného lidství, jím, jak víme, dějiny nezačínají, ale k němu spějí... Ale moná, ba jistě, se na mne hodí úsloví ještě mnohem nevlídnější (a a příliš české): Jednou komunista, provdy komunista. Ani v tomto případě neřeknu bohuel. Snadno lze pochopit, e spíš ne o ideologii jde o příběh člověka, jen si váí sám sebe. Ideologie, která zasluhuje jméno komunismus (jeho konstitutivním rysem je víra v uspokojování potřeb v charismatickém společenství, je se obejde bez trhu a peněz) v době, kdy jsem se stal majitelem komunistické legitimace, skomírala na úbytě. Našimi učiteli byli nejen Marx a Lenin, nýbr i Masaryk. A idea parlamentní cesty k socialismu bez diktatury proletariátu, je si s komunismem nelámala hlavu, byla doktrínou zcela oficiální. To nebylo samo od sebe. Rychle se zvrhávající kultura bolševické revoluce byla raněna mrtvicí u povstáním v Kronštatu v roce 1920. (...) Osmašedesátníci v otřesu z nejtemnějších poválečných letech neudělali nic jiného ne to, e začali odklízet její rozloenou mrtvolu. Není jen jejich vinou, e se to nepovedlo napoprvé. Bez rozpaků se proto hlásím k celkovému výkonu generace, která byla zleva vrena doprostřed dějinotvorného zápasu dvacátého století o novou demokratickou ideu a která mu neuhnula. (...)
Znovu proto opakuji: jednou věcí je konverze jako událost v podstatě iracionální a nedějinná, a jinou věcí katarze jako proměna dějinné skladby lidské subjektivity. V druhém případě není u díla úlevná přemoc iracionality, ale racionalita stupňovaná zápasem za společenskou přeměnu. Dramata dvacátého století představují jedno mocné podloí takto strukturované proměny novodobého lidského údělu. O přechodu českých intelektuálů z pozic protikřesťanských a proticírkevních k postojům tak či onak křesťanským či vůči křesťanství vstřícným je proto třeba ještě přemýšlet, chceme-li odemykat pravý – a tedy ne-manichejský – horizont křesťanství.
Zárukou odemykání tohoto horizontu křesťanství jsou zkrátka proměny, o nich platí, e mají dějinotvorný ráz: odehrávají se nejen ve vnitřní evoluci církví, ale v evoluci politična vůbec. Soudím, e z teologického hlediska je to tvrzení jen krotce troufalé. U v 80. letech jeden kryptonymní katolík napsal, e obnova křesťanství zahnaného liberální epochou do historické defenzívy a ze všech stran – a hlavně zevnitř – erodovaného sekularizací nemůe být návratem ke křesťanství; návratem k tomu, co pominulo. Můe být jen návratem křesťanství (bez předloky ke), tj. tichým vpádem tvořivé budoucnosti do nahromaděného duchovního dědictví věků. Kacířštější je tato vize z pohledu tradičního levicového ateisty. Existuje ovšem dost dobrých důvodů i pro opačnou domněnku (tradiční levicový ateista je dnes spíše ateistou předkřesťanským ne protikřesťanským). Co jistě můe těšit nejen mého milého římsko-budějovického teologa (jemu vděčím za víc, ne tuší), ale kadého, kdo stejně jako Czesław Miłosz jednoho dne věří, a druhého nevěří. V tomto nepokoji není nic zavreníhodného. Kdo se, jako on, nechce paktovat s nepřáteli osvícenství, jim je jazyk liberalismu a tolerance k jinověrcům od ďábla, nemá jinou volbu.
V Brně dne 17. 3. 2002
Rozhovory s Jaroslavem abatou I.
Václav Burian a Tomáš Tichák: Jaroslav abata, 2. 11. 1927–14. 6. 2012
Jaroslav Šabata: O volnověreckém dialogu
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.