Poměrně bulvárně znějící titulek je bohuel aplikací odborné terminologie na české podmínky. Otázku, zda je pro zkorumpovaný systém lepší, je-li země centralizovaná a vládne v ní hradní lapka (stationary bandit), či decentralizovaná s velkým mnostvím potulných lapků (roving bandit), si v roce 1993 poloil Mancur Olson. Stejně tak i pojem kleptokracie je ji dobře odborně definován. Například Susan Rose-Ackermannová jej vymezuje pro situace, kdy relativně úzká skupina politiků vyuívá veřejný sektor a stát jako hlavní nástroj pro získání renty (osobních zisků).
Otázka vůbec není nezajímavá a můe nám pomoci ozřejmit mnohé politické procesy, ať ji jsou veřejnosti na očích, či probíhají v zákulisí a probíhají doma, nebo v zahraničí. A podobně jako v medicíně je nutné si nejdříve udělat představu, čím a proč pacient trpí, také ve společenských vědách je nutné hledat hlubší souvislosti. Zmíněná otázka, zda je korupce centralizovaná, či decentralizovaná, má význam pouze tehdy, nejde-li o jednotlivé nahodilé případy nebo nepostihuje-li korupce jen velmi specifické sektory ekonomiky (třeba prodej ilegálního alkoholu), ale zasahuje-li systém jako celek.
Jak ale poznáme, e korupce ji nabývá systémového charakteru? Kadá země je samozřejmě jiná, někde probíhá korupce v reimech demokratických (alespoň formálně), jinde je spjata s autoritářstvím. Země jsou také ekonomicky různě vyspělé – není ale bohuel pravda, e by se korupce rozvíjela jen v těch rozvojových. Pronikání korupce do systému je kromě toho postupné, má svoji dynamiku a je také proměnlivé; zdánlivá vítězství v protikorupčním boji často vedou jen k dílčím proměnám a ke hledání a nalézání nového korupčního prostoru.
O tom, e je korupce součástí fungování systému, svědčí řada charakteristických příznaků: systém je schopen z větší částí vytvářet ochranu pro hlavní i dílčí účastníky korupční sítě (policie, soudy, státní zastupitelství-prokuratura), prosazovat korupční cíle prostřednictvím zákonů (tunely ji přímo zabudované do zákonů); legislativa je také málo vstřícná vůči monosti komplikovat praní špinavých peněz. A především nejsou budovány, případně jsou odbourávány základní regulační mechanismy, které mají zabezpečovat určitou kvalitu ivota bez ohledu na to, zda v dané oblasti působí stát či soukromý sektor. Jde o ochranu zdraví a ivota obyvatel, zajišťování základní bezpečnosti, kvality vzdělání a fakticky všeho, co vytváří veřejný prostor.
Systémovou korupci poznáme také podle výrazného propojení ekonomiky a politiky a toho, e se (i díky tomu) stírají rozdíly a rozmělňují hranice mezi legálním a ilegálním byznysem. Systémová korupce v demokratickém státě (státě s formálně demokratickými procedurami) proniká do volebního procesu ve snaze ovlivnit výsledky voleb. Volební manipulace můe mít nejrůznější podoby: od vytváření volebních obvodů, které zvýhodní jednu stranu (gerrymandering), přes změny volebního systému s tzv. posílením vztahu občana a konkrétního politika (v prostředí systémové korupce to znamená posílení vlivu kmotra na jím přímo řízené poslance, ministry či prezidenta). V ideálním případě je kmotr přímo v parlamentu, ve vládě, v prezidentském úřadě zastoupen.
Ačkoli bychom jistě našli další rysy, které naznačují, e určitý stát funguje pod vlivem systémové korupce, zkusme se nyní vrátit k původní otázce: Jaký je rozdíl mezi tím, zda systémová korupce probíhá v prostředí centralizovaného rozhodování, či v prostředí decentralizovaném?
Jak vypadá centralizovaná systémová korupce? Finanční toky se pohybují směrem nahoru k relativně úzce vymezené politické elitě, která má tyto procesy víceméně pod kontrolou, vytváří se korupční prostředí, ve kterém je přítomna i jistá důvěra mezi účastníky sítě, protoe existují i neformální pravidla a instituce. Například se v zásadě tuší cena korupčního příspěvku (třeba 20 procent z ceny zakázky), jsou nastaveny mechanismy, jak se dostat ke kýenému cíli (losovačky, dohody firem při výběrových řízeních), systematicky jsou odstraňovány kontrolní mechanismy. Opozice vůči konkrétní vládnoucí skupině je spíše formální a kritika je zaloena jen na rétorice (nutno říci, e často velmi slabé úrovně). Podstatná je schopnost centra kontrolovat situaci, vytvářet silné klientelistické a zároveň hierarchizované vztahy a sítě. Je zde i schopnost potrestat ty, kteří se vymknou kontrole (například porušují neformální pravidla či hierarchii, kradou příliš, mají mocenské ambice). Putinovské Rusko je myslím velmi dobrým příkladem centralizované systémové korupce; přičem Putin svou kontrolu získal po období velmi decentralizované a anarchické korupce jelcinovského období.
V situaci systémové centralizované korupce se i tato kleptokratická elita musí snait o základní legitimizaci své vlády; pokud nevládne pomocí přímého násilí, musí být schopna alespoň částečně prokázat jakousi funkčnost systému. Snaí se tedy relativně udret základní kvalitu vládnutí – stát v mnohých oblastech funguje, pokud to není přímo proti zájmům této elity.
Decentralizovaná systémová korupce, co je pravděpodobně trend našeho současného vývoje, znamená, e vzhledem k přístupnosti podstatných veřejných zdrojů i mimo kontrolu centra se rodí vlivní regionální kmotři, kteří se propojují s lokální politickou elitou. Centrum začíná být postupně vyprázdněno, dostává se pod tlak silných, různě utvořených mocenských skupin, které spolu soupeří o přístup k veřejným prostředkům centrální vlády. Kvalita centrálních politických vůdců přestává být podstatná; ideálem je slabý a ne příliš schopný šéf strany, do vedení resortů se mnohdy dostávají loutkoví ministři, šedé eminence se mnoí, prudce klesá kvalita státní správy; ideální špičkový pracovník je hloupý a líný. Hloupý, protoe bez otázek plní instrukce shora (neuvědomuje si rizika, stačí mu ochrana ze shora), a líný, protoe není iniciativní a nekomplikuje situaci nemístnými nápady. Boj všech proti všem (vláda vůči opozici, koaliční konflikty, vnitrostranické konflikty) nakonec vede k další blokaci kontrolních mechanismů, respektive k tomu, e kadé významnější místo ve státní správě je předmětem ostrých konfliktů a nakonec zůstává často neobsazeno. Jen za posledních pár týdnů si můeme v České republice vzpomenout na neobsazení míst hlavního hygienika, šéfa NKÚ, na spor o vrchního státního zástupce, na odvolání policejního ředitele, ředitele Národního divadla, ředitele Dopravních podniků, Czechinvestu. Ale můeme pak ještě mluvit o různých správních či dozorčích radách, například VZP, kauze IZIP... Rebelové z ODS, kteří potápějí vlastní vládu, pravděpodobně hledají také další instituce, které by bylo moné obsadit. V hledáčku je zřejmě Česká exportní banka, Evropský garanční fond a pojišťovací společnosti; připravují se další privatizace.
Katastrofa decentralizované systémové korupce spočívá v tom, e ji vlastně nikdo nedbá ani na tu nejzákladnější efektivitu státu; prosazuje se logika nástupu průměrnosti či podprůměrnosti, nefunkční základní kontrolní mechanismy nakonec vedou k naprostému omezení schopnosti státu garantovat základní funkce. Stát je rozebrán a zprivatizován, veřejný prostor osekán. Není to příliš krásná perspektiva a případ metylalkoholu je jen jedním z tragických projevů tohoto stavu.
Je snad ještě čas na změnu a klíčem k ní je institucionální nastavení státní správy na všech úrovních, eliminace role různých hochštaplerů spojených s politickou či ekonomickou elitou. Současný stav brání rozvoji kvalitního podnikání, rozvoji lidského kapitálu země a vytváří prostor pro to, aby náš národní stát s plnou suverenitou (mimo Evropu to půjde jednodušeji) se stal jednou velkou montovnou, prosperujícím černým trhem s čímkoli, velkou pračkou špinavých peněz. Je to opravdu na nás, co všechno si necháme líbit a jaká řešení budeme hledat.
Vladimíra Dvořáková (1957) je politoloka.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.