Kdy jsem přišel studovat do Brna, jedno z prvních okouzlení mi přinesla přehrada. Připadala mi jako modravý klenot v zeleném okruí lesů. Stala se zdrojem nejen estetického, ale i fyzického potěšení. Kolikrát jsem za horkého večera na kolejích sklapl knihu, a i kdy to od tehdejší konečné tramvaje v Bystrci byl ještě kus pěšky, spěchal jsem se ponořit do jejich lahodných vod. (Dnes, kdy mám tu vodu na dohled z okna, mě u představa návratu do kopce obvykle odradí.)
Jednou jsem velebil přehradu ve společnosti, v ní byli i pamětníci. Jednoho z nich jsem svým plácáním uvedl do smutné nálady – byl ze zatopených Kníniček. S podobnou nostalgií jsem se později setkával i u těch, kterým sice pod vodou nezmizel domov, ale milá místa vzpomínek na koupání a snění, výlety a schůzky. Smutek zatopených byl ovšem nejvýraznější. Protoe ve mně – jako v hrdinovi Čapkova Obyčejného ivota – koexistovaly různé osoby a jednou z nich byl spisovatel, napadalo mě někdy, jak silným námětem by bylo zatopení vsi pro literární dílo.
To u nenapíšu, ale protoe přehrad je po světě rozeseto hodně, je jich určitě dost. Já sám znám tři. Začnu tím nejnovějším – románem Jiřího Hájíčka Rybí krev. Musím přiznat, e váhám, mám-li kupovat novou knihu a začítat se do nového autora. Ale neváhal jsem, kdy jsem se z nějaké recenze dověděl, o čem kniha je. A nelitoval jsem. Příběh rodiny a jejího lidského okolí ze vsi na Vltavě, její polovina se ocitla pod vodou, je také obrazem doby mezi léty 1983 a 2008, rozčísnuté rokem 1989, který však pro lidi zakořeněné ve svém domově znamenal méně, ne sami očekávali. Potřeby a mravy neúprosné civilizace se v zásadě nezměnily, i kdy po Listopadu bylo mono si bez obav stěovat a poadovat, ale nic víc.
Někteří Hájíčkovi čtenáři si jistě vzpomenou, e knihu s podobným ústředním tématem u četli – bylo to Loučení od Valentina Rasputina. V Gorbačovově éře jsem příběh zatopené vsi na Angaře chápal jako protest proti totalitnímu násilí, dnes bych v něm moná vnímal spíše smutek z pomíjivosti všeho, co jsme si zamilovali.
O Rasputinově knize se u nás svého času hodně psalo, nemyslím však, e by někdo připomněl českého spisovatele, který o tématu psal mnohem dříve. Byl to Jan Čep v povídce Zatopená ves ze sbírky Modrá a zlatá. Čep reaguje na zatopení Bítova Vranovskou přehradou. Po Hájíčkovi otevírám Čepa a doporučuji to kadému čtenáři. Půl století, je příběhy odděluje, je dost dlouhá doba, abychom posoudili, co zůstalo stálé a co se změnilo.
U Hájíčka i u Čepa nacházíme lidi, pro ně se ztráta domova rovná ztrátě ivota, a jiné, kteří se s ní těce vyrovnávají. Centrálním bodem Čepovy povídky je kázání místního faráře, který připomíná farníkům: Bůh nás odtud vyvádí a dává nám nový prostor, abychom jej zpracovali pro něho. Hrdinka Hájíčkovy knihy by pana faráře sice ráda viděla, ale přečkat bohoslubu bylo pro ni poslední dobou k nevydrení. Záměrná aluze, či náhoda? V Čepovi nechybí útěšný akord – nad přehradou se buduje nová ves, v ní snad dojde k zachování jisté spojitosti se ztraceným domovem. Hájíčkovi hrdinové se rozptýlí po sídlištích, po blízkých obcích i po vzdáleném světě a zdá se, e pro jejich potomky u domov primární hodnotou nebude.
Nedávno brněnskou přehradu čistili a téměř vypustili. Překvapilo mne, jak rychle se příroda vracela do původního stavu – za několik měsíců ji obklopovala proudící řeku na dně kaňonu hustá vegetace. Z geologie vím, e ani řeka tu nebude věčně. Z kosmologie vím, e věčně nebude ani tu. Všeho do času. Je něco na věky?
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.