Zítra je Silvestr 1944. Před čtyřiačtyřiceti lety lidé oslavovali příchod prvního roku nového – dvacátého – století. Zřejmě tehdy čekali, e to bude století plné naděje. Na rozdíl od nich my letos oslavovat nebudeme. Jsme schovaní na půdě a zamaskovaní stěnou se senem.
Na seníku, odkud se nesmíte přes den ani hnout, aby vás neuviděl nikdo známý, který by se mohl pak stát příčinou vaší smrti, se příliš oslavovat nedá. Jediné, co se dělat dá, je vyprávět si a hlídat, jestli nejdou oni. Oni – v podstatě to můe být kdokoli, ale hlavně to jsou vojáci wehrmachtu nebo banderovci. Jsme tady čtyři – já, Juraj Lukáč, rozený Spitzer, můj bratr Michal, moje maminka Cecílie, rozená Paukerová, a tatínek Gejza. Jsme v lesovně Rovienky. Náš strýc Pali se svou enou a s jejich dcerami Majou a uou jsou v jiné lesovně jménem Brunov, asi čtvrt hodiny pěšky odtud. A naše babička od nás odešla do lesovny v jiném údolí, poněvad jsme jí tady na seníku zakázali kouřit a ona bez cigarety nevydrí.
Pořád musím myslet na Jolanku a její dopis z Birkenau. Píše, e její dvě sestry Boszi a Truda jsou u Albert bačiho. Albert bači je mrtvý, znamená to, e Truda a Boszi také? Odjely s Jolankou do Birkenau a teď jsou u mrtvého Albert bačiho? Pokud Birkenau posílá ivé k mrtvým, musí to být děsivé místo. Zvěsti o tom, co se tam děje, se dostaly a k nám. Prý se tam dějí hrozné věci...
Nechci na to myslet. A rozhodně tam nechci. Ani odsud se mi nechce. Není to tady sice moc pohodlné, ale lesník Zúbek a jeho paní i jeho děti jsou na nás strašně hodní. Představte si to, můou je všechny klidně zastřelit jen za to, e jsme tady na návštěvě.
Nejsem u dítě. Vím, e tady nejsme na návštěvě. Jsme na útěku. Jsme idé. Píše se rok 1944.
Právě před čtrnácti dny mi bylo sedmnáct. Je to divné, jak nedůleité se to tady zdá být. Schováváme se u třetí měsíc. Jsme schovaní v lesovně pod Kráľovou hoľou, druhou nejvyšší horou Nízkých Tater. Nejbliší vesnice je pět hodin cesty pěšky – Liptovská Teplička. Proto se máme do určité míry dobře. Kadý večer se můeme jít dolů do lesovny umýt, navečeřet a protáhnout. Tatínek si protahuje svaly při sekání dříví. Já jsem se to tady naučil taky.
Ovšem dnes to nepřichází v úvahu. Právě přišel do kůlny pod námi lesník Zúbek a povídá: U jdou ďáblové, dívejte se a buďte zticha.
Na seníku je okénko, kterým je vidět na protější stráň. Vidíme, jak po ní sjídějí vojáci v bílém oblečení na lyích. Vtrhli do lesovny. Chce se mi strašně na záchod a celou dobu, kdy lesovnu prohledávají, jsem v dvojí agonii: Najdou nás? Vydrím to? Prohledali celou lesovnu, ale nás nenašli. Jsme dobře ukrytí za senem. Ovšem problémy nastaly stejně. Tito banderovci bojují s partyzány a snaí se jim všemoně zlikvidovat veškeré opěrné body v lesích. Spoustu lesoven v tomto pásmu u vypálili. A teď oznámili i Zúbkovým, e se mají sbalit a odstěhovat do Liptovské Tepličky. Zítra lesovnu spálí.
Nebylo zrovna nejpříjemnější schovávat se na seníku, ale teď jde opravdu do tuhého. Pan Bacherník, se kterým byl tatínek dopředu domluvený, nám v lese vykopal díru do země, 2 x 5 metrů. Dva metry na výšku člověka, a pět metrů je zhruba taková délka, aby se tam vešlo osm lidí vlee vedle sebe. Naši rodiče, já s bratrem, strýc a teta a naše sestřenice. Hluboká je asi metr. Asi to nebyla legrace kopat ve zmrzlé půdě... Na zem jsme dali slámu, na ni potraviny, na to zase slámu a na ni deky. Na nich tady přes den budeme všichni vedle sebe leet. Nad jámu jsme umístili stan, na něj postupně napadal sníh asi na dva metry vysoko.
V této díře teď budeme bydlet. Jak dlouho, to nikdo neví... Ale naštěstí v ní není zima, je nás tu osm, take se zahřejeme. Taky u se tolik nebojíme, e nás najdou. Je leden a je takový nečas, e ani horliví Němci nejsou schopní propátrávat tyto obrovské lesy...
Ranní toaleta se odehrává ve sněhu, to u takové teplo není. A večer vaříme. Máme tady dva pytle brambor. Samozřejmě, e zmrzly. Máme i chleba, zmrzl. Fazole, které si šetříme na nejhorší. Taky zmrzlé. Sádlo – to je taky na kámen. Ještě je tady krabice marmelády a sardinky. Hlavní jídlo dne jsou vdycky brambory. Napřed ale musíme ze sněhu vyrobit vodu. Nikdy by mě nenapadlo, jak je těké získat vodu ze sněhu. Je na to potřeba spousta dřeva. A ty zmrzlé brambory v ní uvařené... Chuť je to příšerná, i kdy do nich přidáváme pokadé konzervu sardinek. Původně jsme doufali, e to chuť brambor trošku vylepší. Teď u víme, e chuť pomrzlých brambor se vylepšit nedá. Budu si ji asi pamatovat a do smrti. Dalo by se říct, e to není k jídlu. Ale mých sedmnáct let má velký apetit. Sestřenice ua a Maja jsou i tady v jídle vybíravé, a tak vdycky dojídám to, co nechají. Porce, které odměřujeme tak, abychom tady vydreli co moná nejdéle, mi nestačí. Po večeři vdycky míváme dezert – kuličku sádla pro kadého... Sádlo toti zmrzlo zvláštním způsobem – udělaly se z něj takové kuličky. A kromě toho taky zkouším, jestli by se nedala jíst smůla ze stromů. No, moc jedlé to není... Ani můj o šest let mladší bráška Miši není takový jedlík. Jednou jsme místo brambor uvařili fazole. Kadý z nás dostal kvazifazolovou polévku a k tomu fazole. Sestřenice prohlásily: Ta voda se dá pít, ale ty fazole nejsou k jídlu! Tak jsem zkusil navrhnout: Já vám dám tu vodu z fazolí, a vy mi dáte fazole, co vy na to? Jejej, Ďurinko, to je dobrý nápad! A já byl tak rád!
Abychom tady vydreli co nejdéle, vaříme jenom jednou denně, večer. Kromě toho je tady taková nepříjemná věc. Ve Vykartovském mlýně jsme toti potkali slovenské vojáky, kteří utíkali z východní fronty. Dali nám deky. Moná nám tím chtěli pomoct. Jene byly plné vší. Take nás kadý večer maminka odvšivuje. Je to opravdu veliká zábava. Musíme se v tom mrazu svléknout donaha a ona z nás vši ručně sundává. Trvá to u týdny. Snad to nakonec pomůe.
Jinak tu není co dělat. Celý den po ranní toaletě ve sněhu trávíme dny v poloze vodorovné, v díře, leíme vedle sebe a vyprávíme si o tom, co jsme zaili. Probíráme všechny události, které se staly rodičům a nám v časech Slovenského štátu. Mluvíme i o věcech starších. A hlavně o jídle. Jiný program není, jen mluvené slovo.
Mně se během těch dnů vybavují různé střípky událostí, tak jak mi je zachovala paměť a vyprávění:
Můj tatínek Gejza Spitzer se narodil ještě za Rakouska-Uherska roku 1897 v Dolné Dubové, malé obci nedaleko Piešťan. Kdy byly tatínkovi dva roky, proběhla zemí zpráva o vradě Aneky Hrůzové. Vrada se odehrála na konci idovského svátku Pesach. Podle pitvy Aneka ztratila víc krve, ne se našlo na místě, kde bylo tělo nalezeno. To stačilo. Vrada byla zcela jistě rituální, a vrahem musel tedy být id. Na obranu Leopolda Hilsnera, který byl z vrady obviněn, se tehdy postavil také profesor Tomáš Garrigue Masaryk. Veřejnost měla ale jasno – idé jsou rituální vrazi. Na Masarykovu adresu se sloila posměšná básnička – Zaslouil bys, Masaryčku, jít s Hilsnerem na houpačku. Dvacáté století začalo v Rakousku-Uhersku ve znamení antisemitských nálad.
V roce 1914 tatínek narukoval. Rakousko-Uhersko bylo – spolu s Trojspolkem – ve válce s Dohodou. Tatínek byl odvelen na haličskou frontu. Rakouští vojáci, i jejich velení, byli plní odhodlání bojovat za císaře pána a zuřivě se bránili zajetí. Myslím to samozřejmě ironicky. Tatínek strávil v ruském zajetí celkem tři roky. Pracoval u sedláka a taky v cukrovaru. Kdy u toho měl dost, prostě se pěšky vydal na cestu domů. Z oblasti Smolenska a do Drahoviec. Nějakých 1500 kilometrů. Mladý člověk nemá problém.
Domů se tatínek vrátil v roce 1917. Vznikla Československá republika v čele s T. G. Masarykem. Ale to, e prezident je vůči idovské komunitě spravedlivý, ještě nezaručuje, e se tak bude chovat i celý národ. A někteří v národě se rozhodli, e za válku můou idé. V roce 1918 došlo k pogromům po celé Evropě a Slovensko nebylo výjimkou. Sedláci v Drahovciach měli také pocit, e idé jsou kořenem všeho zla, a protoe neměli co jíst, rozhodli se, e si zajdou do idovské hospody. Peníze si s sebou nebrali, nehodlali přece idům platit. Jednoduše šli rabovat.
Tatínek se strýci měli ale tvrdou náturu. Postavili se do dveří jako hradba a prohlásili: Chcete rabovat? Dobře, ale jedině přes naše mrtvoly. Sedláky odpor překvapil, nečekali to. Nakonec pokrčili rameny, otočili se, a šli domů. Gejza, Pali a Július Spitzer protentokrát vyhráli.
Maminka se narodila v Popradě roku 1902. Do obecné idovské školy chodila také v Popradě, dokonce si pamatuji, jak se jmenoval její učitel – byl to pan Gottlieb. Poté, co vystudovala učitelský ústav v Budapešti, učila ještě s učitelem Gottliebem na jedné škole. Gottlieb měl syna, který zahynul při výstupu ve Vysokých Tatrách.
U Popradského plesa je cintorín na památku lidí, kteří na různých výstupech zahynuli, mezi nimi je i jméno Gottlieba mladšího. Kdy se jde ze Štrbského plesa na Popradské, musí se jít okolo tohoto symbolického hřbitova – tedy vlastně pouze tabule, která tyto lidi připomíná.
Kdy studovala maminka v Budapešti, její sestra Szerena u tam byla provdaná.
Jakmile vystudovala, přijela zpátky za svými rodiči do Popradu, kde se shodou okolností vyskytoval Gejza. On tam zaloil v roce 1920 se svým bratrem Pavlem a otcem Albertem obchod. Kdy se toti vrátil tatínek z války, začaly pogromy, odešli všichni Spitzerovi z Drahoviec, aby našli místo pro zaloení obchodu. A náhodou se zastavili v ilině, kde il jejich bratranec Olčojánoš, který měl čtyři děti, samé holky. Ten řekl: Helejte se, kluci, v ilině ádné štěstí neuděláte, ale já vám poradím, kam byste měli jet. Jeďte do Popradu, to je pod Vysokýma Tatrama a právě to místo skýtá budoucnost. A byl to geniální nápad. Geniální nápady nejsou často ty, které se těce rodí. Bratranec měl pravdu. V té době ještě turistický ruch pod Tatrami nebyl v takovém rozkvětu, ale Poprad se stával stále víc centrem turistického ruchu. To vše přálo našemu snu o podnikání. Město Poprad mělo však i své stinné stránky, které jsme mohli nyní v úkrytu okoušet na vlastní kůi – nenávist místního obyvatelstva k idům. Byla ještě znásobená přítomností spišských Němců v této oblasti.
Tatínek s maminkou se vzali v roce 1926. Já jsem se narodil devět let po vzniku Československé republiky, v roce 1927 v bytě dědečka z matčiny strany – Paukera.
Po mém narození maminka přestala učit jako pomocná učitelka namísto pana Gottlieba – jednou nebo dvakrát jsem ho viděl, ale moná si to jenom namlouvám. Vychovávala mě. Byla velice šťastná, e má syna. A do roku 1939 zachovávala všechny idovské svátky a rituály, byla velice poboná. Na svátky jsme chodívali k jejímu otci, dědečkovi Paukerovi. Šábes jsme slavili doma. Maminka při začátku šábesu zapálila vdycky dvě svíčky a modlila se u toho. Vidím ji při tom modlení, měla takový šátek. Ty svícny byly vyšší, stříbrné a úplně jednoduché. Proč se před šábesem zapalují zrovna dvě svíčky, to nemám tušení. Ale v roce 1939 to skončilo. Prohlásila: Jde nám o ivot, nebudu se zabývat podrunostmi! Dokonce pak byla v kontaktu i se sionistickými aktivisty, kteří organizovali vystěhování do Palestiny. Předsedou téhle organizace byl doktor Pártoš. Jednou bylo v Gánovcích nedaleko Popradu – jsou tam lázně – setkání idovských dětí. Tam jsem poprvé slyšel a naučil se Hatikvu...
Maminka nepracovala, byla doma, výjimečně si sedla dolů do obchodu do kasy a inkasovala. Tedy ne e by nepracovala, samozřejmě se starala o domácnost, vařila a tak dál, ale nebyla mimo domov. Nikdy od otce nedostávala mnoho peněz, take kdy je jednou na něco potřebovala, obrátila se na mě: Ďurinko, poičaj mi peniaze. A já na to: No samozrejme. I půjčila si ode mě, bylo mi asi sedm let. Já jsem toti dostával vdycky od babičky Fany celou korunu, kdy jsem k ní přišel, nastřádal jsem si jich takhle asi osm set. Jednou jsme šli na nějakou túru a já byl drzý, take jsem dostal facku. V tu ránu jsem se rozčílil a utrhl jsem se na maminku: Tak, a teď mi všechny ty peníze v tu ránu vrátíš, nebo bude zle! Tatínek se tomu ještě dnes směje, jak malý kluk vymáhal dluhy. U si nepamatuji, jestli jsem ty peníze dostal zpět, nebo ne, ale tu facku si pamatuji přesně, ta byla solidní...
Můj bratr, Miši, o sedm let mladší ne já, často křičel, vdycky kvůli mně – Ďuri ma kopol, Ďuri ma to a iné... Kdy u toho měla maminka dost, vzala jedno z polínek, kterých bylo vdy doma dost, a lup ho po mně! Maja a ua si ještě dodnes pamatují, jak jednou to polínko na mě letělo.
Maminka mě ale strašně moc milovala, stejně jako já ji – svého času jsem čekával před dveřmi, kdy šla na záchod, aby se mi náhodou neztratila...
Můj dědeček Pauker byl řezník, malý řezník; malý znamená, e vydělal stěí na chleba. Míval vdycky v obchodě košer klobásy a čtvrtku hovězího. Pamatuji si, jak jsem vdycky loudil po dědečkovi právě ty klobásy, které mi maminka zakazovala. Měli koně Kedveše, co znamená maďarsky milý. Kdy jsem byl malý, vozíval mě Kedveš po Popradě.
Spitzerovi zaloili obchod na náměstí, pak v ulici 1. máje, kde byla naproti volná parcela a my jsme zde později v roce 1936 postavili dům s obchodem. Patří dodnes k jedněm z nejmodernějších domů v Popradě – navrhoval ho architekt Oskar Singer. Obchod měl tři filiálky v Tatrách – ve Starém Smokovci, to byl prodejní obchod, v Tatranské Lomnici, tato filiálka byla první, a v Novém Smokovci. To byly maloobchody, v Popradě byl maloobchod i velkoobchod. Zboí jsme dodávali do měst – Kemarku, Levoče, Košic, Prešova atd. Tatínek vdycky jezdil kadý týden sjednat objednávky a pak jsme zboí rozváeli našimi nákladními auty. Před válkou jsme měli jeden velký nákladní chevrolet, byl jsem z něj nadšený, nevím sice, kolik spotřeboval benzínu, ale pamatuji se, jak jsme s ním jeli plně naloení do Tater a předjíděli kadý osobák – a já byl na vrcholu blaha! Mívávali jsme dva, tři šoféry, podle situace. Jeden z nich, Kijovský, měl asi deset dětí, podle všeho nic jiného ne řídit a plodit neuměl. Tedy vlastně uměl, dokázal odnést metrákový pytel krystalového cukru. Prostě si ho přehodil přes rameno a donesl ho do obchodu z auta. Dost od nás dostával – jídlo, peníze. Paní Kijovská měla takovou kníku, do které se jí psalo, co všechno si z obchodu vzala, ale nikdy to nezaplatila. Ta kníka byla víceméně jen tak jako... Ale kdy přišli Němci, respektive gardisti, tak pan Kijovský s gustem řekl: Konečně jsem se zbavil těch idovských... Kdo jim potom dával na dluh, to opravdu nevím, ale měl prostě obrovskou radost z toho, co nás potkalo.
Často jsem chodíval k Maje a ue na návštěvu, a taky na jídlo, maminka to nenesla úplně dobře, teta Janka nevařila košer, a mně to dost chutnalo. Teta Janka, manelka strýce Paliho, obsluhovala v našem obchodě.
Ale maminka vařila taky dobře, po roce 1939 u taky ne jen košer. Na šábes například jsme měli vdycky dobrou hovězí polévku – s noky, bývaly buď játrové, nebo krupicové. (Velký hrnec, půl kila předního hovězího, hrudí, nebo ebro a zelenina. Půlka kapusty – slovensky kélu –, mrkev, kedlubna, celer a petrel. ádné koření. A květák, neboli karfiol.) To bylo kadou sobotu. Polévka a nudle, doma dělané. (Vajíčko, mouka, udělat těsto s troškou soli, vyválet, usušit, nařezat.) A pak jsme měli většinou pečené kuře nebo slepici z polévky vařenou, někdy byla kachna, někdy husa. Nebo kuřecí perkelt. Nebo hovězí maso z polévky s hořčicí. A farvele. (To je stejné těsto jako na nudle, ale nastrouhá se to na hrubém struhadle a pak se to v troubě mírně suší a trošku peče, aby to bylo dozlatova – tak dvacet, třicet minut. Vaří se to jako rýe – to znamená rozpálí se olej, na to se to nahází, trošku ohřeje a zamíchá a podlije polévkou, kdy je, kdy není, tak jenom vodou. Voda se nechá vyvařit a ono to nabude.) Ty se podávají k vařenému masu, třeba se zelím – sladkým nebo kysaným. (Zelí dělala maminka na husím sádle, míchá se to, dokud to není měkké, a pak se to zahustí jíškou a povaří.) Já rád jíšku – jako Werich. Taky mám rád kyselé zelí. Rád jídával farvele, říkává se u nás, kdy někdo zemře.
Taky si vzpomínám na některé další maminčiny recepty. Tady v lese je takový hlad, e kdy sem přišel pan Bacherník – byl to tak trochu šok, schováváme se pod stanem v díře a najednou strčí pan Bacherník hlavu dovnitř – a donesl nám syrovou husí kůi, tak jsem ji celou snědl. Sám, ostatní se jaksi nemohli odhodlat, ale já jsem to dokázal.
Nemohu si pomoci, ale vybavují se mi tady spousty maminčiných receptů:
Noky na perkelt
1–2 vejce, trochu vody, mouku hladká. Vypracovat těsto tak, aby nebylo příliš husté. Těsto na vál, vytrhat noem noky 3 cm v průměru, ty se dají do vroucí slané vody. Povaří se, musí projít var.
Halušky s brynzou
Strouhané syrové brambory, mouka, sůl. Těsto protlačit sítem na halušky do vroucí slané vody, povařit, a jak vyplavou (2–3 min) vyndat. Roztavená vepřová slanina, brynza, zelí.
Třešňový koláč
loutky z vajíček, lička cukru, 8 dkg másla. Dva balíčky prášku do pečiva. Třešně, vypeckované. Dvě líce mouky hladké. Připravit si vymaštěný plech, vysypaný moukou. Nejdřív loutky vymíchat s cukrem, pak přidat mouku a sníh. A to bude zamíchané všechno, dát na plech a posypat.
Ořechový dort.
6 vajec, loutky, šest lic práškového cukru, zamíchat, 15 dkg mletých ořechů. Dvě ličky kakaa, trochu mouky, sníh.
Plech vymazat, dát papír na pečení, do formy, dát do vyhřáté trouby. 3 hodiny péct.
Ananasový krém.
Šťávu z jedné plechovky ananasu, 3 loutky s cukrem, mícháme na kamnech, dokud nezhoustnou. Smetanu na šlehání vyšlehat do husta. Do toho dáme vychladnutý krém. Nakrájíme ananas, dáme do skleniček a zalijeme krémem.
Macesové knedle
Macesová mouka (na idovské obci), sůl, pepř, voda, jedno vejce, zamíchat do polotuhé konzistence, koule, do vroucí vody.
Doboš dortu nám dělávala maminka, kdy jsme měli narozeniny. Upeče se na plechu normální tenký piškot – půl centimetru a centimetr. Zvlášť se udělá dobrý máslový čokoládový krém. Nakrájí se piškot na pruhy nebo podle libosti a vrství se střídavě piškot a krém do výšky deset patnáct centimetrů. Pak se na to nalije karamel – kostky cukru se roztaví a tím vrch poleje. Velice rychle, protoe karamel rychle tuhne, nesmí se u toho filozofovat. Nechá se vychladit a z boků se natře krémem. Krájí se noem namočeným do vroucí vody, jinak se karamel poláme.
Musím říct, e jídlo je to hlavní, na co tady v lese teď myslím – nejen já, ale i všichni ostatní. Ale musím se ovládat a přemýšlet i o jiných věcech. Jako třeba o dědečkovi – opapa Spitzerovi...
Můj dědeček, Albert Spitzer, měl v Drahovciach hospodu a tři syny – Gejzu, Pavla a Júlia, který poměrně brzy, roku 1924, zemřel na srdeční chorobu. Albertova ena, moje babička, se jmenovala Fany a své syny bezmezně milovala. Babička Fany byla prostě fantastická enská. Měla ráda zvláště prvorozené, take jak mého otce, který byl také prvorozený, tak i mě velice milovala.
Dědeček Albert se svými třemi syny se přestěhoval v roce 1919 do Popradu, kde zaloil po roce 1920 obchod. Děda byl ji v té době starý a jeho hlavní touhou byly karty (preferáns). Donedávna říkávali kartári, kteří se scházeli v kavárnách, jakmile se začali škorpit: Takhle ty somár vynášet nemůeš, to by se starý Spitzer musel obrátit v hrobě. Takhle by opapa Spitzer nevynášel, takhle by opapa Spitzer nehrál! V letech 1925–1930 jezdíval vlakem do Bohumína a zpět jen proto, aby si zahrál s někým, kdo ho ještě neznal. Starý Spitzer byl mezi kartármi prostě obrovským pojmem, a to nejen u idů. A tuto jeho zálibu a schopnost zdědil po něm i jeho prvorozený syn, můj otec Gejza. Já jsem tátovi při jeho hře často kibicoval. Za války, kdy jsme se schovávali v lesovně, jsem se s otcem i bratrem často pouštěl do hry, ti dva to hráli vdy strašně váně, ale já jsem po chvíli hraní obvykle začal dělat blbosti a on pak říkal: No jo, Ďurinko u zase začíná blödlovat (blbnout). A jak můj bratr bral hru šíleně váně, byli s otcem z mého hraní otrávení a přestávali kvůli mně často hrát. Take já jsem opravdový kartár nikdy nebyl.
Opapa Spitzer zemřel v roce 1937, take tohle běsnění ho minulo.
Do Wunscherdorferovy ulice jsme se od dědečka Paukera odstěhovali, kdy mi byly dva roky. Měli jsme tam velký byt a jeden pokoj nebyl vůbec zařízený a v zimě tam parkovala tatínkova motorka – Harley Davidson – bez sajdkáry.
Bývaly mi tři, čtyři roky a já dodnes ten pokoj vidím, byla tam zima, netopilo se v něm, venku pod nulou, já vydrel na té motorce hodiny sedět a dělat: vrr, vrr, vrr. Všichni se mi smějí a dodnes. Otec jezdíval domů na obědy autem – určité údobí měl jenom motorku, na tu mě nebral. Ale auto, to bylo jiné! V místě, kde jsme bydleli, byly dva okruhy – kleine Runde a také grosse Runde. Vdycky jsem tatínka prosil: Dneska velký okruh, prosím... Ale většinou to byl okruh malý. Tatínek mě vezl autem, seděl jsem mu na klíně a řídil jsem. V Popradě bylo v té době pět policajtů, které jsme dobře znali, take se pokuty nebál.
Auto jsme neměli v sousedství jen my, Lichtmannovi ho měli taky. To byli rodiče mé první lásky Hildy, zamiloval jsem se do ní, kdy nám bylo šest – měli hadimršku, tatrovku 1936. Maminka s paní Lichtmanovou chodívaly spolu do města nakupovat.
Tady v lese vzpomínám, jak jsme si spolu hrávali, měla krásné vlasy a postavu, bylo mně s ní vdy tak dobře, teď o Hildě nevím nic, jen to, e je taky v Birkenau.
Vzpomínám taky na Kováčovy, u těch jsme ještě letos byli na prázdninách, Karči se mnou chodil do školy, mají ještě jednoho syna. Kováčovi mají bohaté příbuzenstvo, jejich tatínek je mlynářem a strýc vrchním polesným u rodiny bulharského krále, který emigroval na Slovensko. Naše lesy jsou částečně biskupské a částečně patří této královské rodině.
Zoly Hoelflich – ještě dnes mám před očima tu scénu, kdy jsme se Zolym a ostatními kluky dělali hlouposti, dnes je to jako dávná minulost. U nás v ulici bydlel jeden truhlář, veliký nacista, Němec, a nás kluky nenapadlo nic lepšího ne mu zazvonit na zvonek a utéct. Já s Petrem jsme byli rychlejší, ale Zoly neběel tak rychle, take ho truhlář zahlédl a volal za ním německy: Jestli tě chytím, dám ti takovou facku, e ti z nosu vylítne červená polívka!!!
Zoly je nejmladší bratr Joky, ten je teď někde s falešnými dokumenty jako dřevorubec. Zoly i jeho sestra Magda jsou oba v koncentráku. Mají krásnou matku, vyslovenou krasavici, Maďarku, z Krompach, jestli se nemýlím. Jejich maminka se vdycky koupala v těch plavkách se sukýnkou, my jsme skákali před ní, za ní, okolo ní a ona maďarsky křičela. Děti, neskákejte, já mám novou frizúru! O to víc jsme skákali. Já jsem se maďarsky naučil, protoe tak spolu mluví rodiče, kdy nechtějí, abychom jim my děti rozuměly.
Taky máme v Popradě i v Gánovcích cikány, jedna krásná cikánka mi popletla hlavu, ale jen platonicky. Jinak je s cikány problém ít, aspoň ti naši nebyli schopní ít civilizovaným ivotem a své okolí ničili psychicky i jinak. Ale to mě teď tolik tady v lese netrápí.
Rád vzpomínám na své první seznámení s písničkami Voskovce a Wericha, to mi bylo nějakých pět let. Sestřenice se hrozně divily, e je neznám. Byli to skvělí herci a jejich písničky mají úasný náboj.
U zase mám myšlenky u jídla – šoulet, celá idovská komunita si ho nosila péct k našemu pekaři, ony se ty fazole a kroupy musí péct s uzeným masem strašně pomalu, nějakých 5–6 hodin, a tak jsme všichni nosili hrnce k němu, aby se upekl v jeho pekařské peci. Jednou ale paní Lónská dala dovnitř místo košer masa vepřové koleno. To byl poprask! Znesvětila mu pec a od té doby u nikomu šoulet nepekl. Mně to bylo spíš k smíchu, naše maminka po roce 1939 u stejně nevařila košer. Ale ostatní idé moc rádi nebyli...
Kdy mi byly asi čtyři roky, měl jsem spálu. Spousta lidí na ni umřela, ale já jsem to zvládl. Kdy jsem se trochu zotavil, odjela se mnou maminka do hor a chodili jsme na túry. Vdycky jsme došli do naší filiálky v Tatranské Lomnici a tam jsme si koupili housku se šunkou. Ptal jsem se maminky, proč si tu housku musíme kupovat, kdy je to náš obchod. Řekla mi: Pořádek musí být.
V našem obchodě byla zaměstnaná Jolanka Schwartzová. Hofíroval ji Rosenberg, my kluci jsme je šmírovali, nic moc jsme neviděli, ale teď jsou oba v koncentráku. Nastoupila u nás v 30. letech, strýc Pali ji přijal jako fakturantku, to právě skončila obchodní školu, naučila se tam kromě jiného německý těsnopis a počítat uměla rychleji ne strýc na stroji. Kdy přišla poprvé do obchodu do práce, seděla právě v kase babička Fany. Kdy viděla, jakou má Jolanka v kabátě v té zimě díru, vzala peníze a povídá: Takhle přece nemůeš chodit k nám do obchodu. Tady máš peníze, jdi k Löwům a kup si pořádný kabát. Do chvíle, ne ji odvezli do koncentráku, vzpomínala Jolanka na to, jak jí babička Spitzerová dala peníze na kabát, ještě ne v obchodě udělala jakoukoli práci. Naši byli na chudý lidi hodní – i kdy to je jen asi taková pohádka bohatých lidí, e jsou na chudáky hodní.
Otec mi vdycky říkával: Ďurinko, Ďurinko, co z tebe bude? – Jezdil kadý den do okolních měst okolo Popradu, napřed na motorce, pak autem, pak trochu vlakem. A kadý den si vzal jiný oblek, a ten předchozí pověsil na idli u postele. A ne ho maminka stačila uklidit, vdycky jsem mu prohledal kapsy. Nikdy jsem nic nenašel, maximálně drobné. A jednou jsem šáhnul a našel jsem takový balík stokorun. To jsem si řekl, Jeíši, to já si nemůu nechat. A neuběhla ani hodina a otec se ptá: Kontroloval jsi mi kapsy? A já: Jo, tady jsou. Tatínek to věděl – chybělo mu to, jak inkasoval za zboí, které jsme posílali – citrony, pomeranče, mouku.
V našem obchodě pracoval i Béla Kolenka, slušný člověk, Slovák původně z Prešova, křesťan, který věděl o idovství víc ne my idé. V době, kdy přišli fašisti, převzal náš obchod jako arizátor a v podstatě nás zachránil. Béla byl také mým průvodcem po Vysokých Tatrách, spolu jsme byli na mnoha výletech. Pamatuji se, jak jsme přespávali na Zbojnické chatě a ráno před výstupem jsem byl Bélou donucen si dát na posilněnou velký pohár slivovice. Přeil jsem to, ale jen s obtíemi.
Měl jsem velmi rád také svého strejdu Paliho, který tu se svojí rodinou s námi přeíval. On mě bral vdy váně a poučoval mě o všech moných věcech. Taky se mnou jel do Kemarku na přijímací zkoušky do primy. Pamatuju se dodnes, jak se procházel se mnou chodbami gymnázia při čekání na zkoušku a dodával mi elánu a síly, které jsem opravdu potřeboval, protoe moje příprava z obecní školy u učitele Maxmiliána Laufera nebyla nijak valná. Šel jsem na zkoušky ze 4. řídy obecné školy, rok mi tak chyběl. Ani nechápu jak jsem ty zkoušky udělal, nedokáu říct, jestli v tom mohla být nějaká protekce nebo co vlastně. Zkoušky jsem tedy nějak udělal a prima mi dala hodně zabrat. Matka se jako učitelka se mnou dost učila, ale moc platné to nebylo. Tento můj chabý přístup se táhl se mnou a do septimy, pak jsem navíc musel dva roky chodit na měšťanskou školu v Popradě, protoe my idé jsme měli v té válečné době zákaz chození do gymnázia. Měšťanka v Popradě měla mizernou úroveň.
Můj strejda Pali byl obchodním duchem celého podnikání v obchodě. Protoe na tom nebyl zdravotně nejlépe, nebyl za 1. světové války odveden jako voják na frontu, a mohl tak absolvovat obchodní akademii v Budapešti, a měl tak velmi dobré středoškolské vzdělání. Protoe s otcem společně obchodovali, měli často bratrské konflikty, ale jejich vztah neutrpěl a byl vdy perfektní a i při sebevětším konfliktu na něj do pěti minut zapomněli. Otec spíš jenom prodával, inkasoval, kdeto strejda řídil celý obchod. Obchod se dobře vzmáhal v době první republiky, a to a do války. Postupně vznikl velkoobchod v Popradě a dále pak byly zaloeny i tři filiálky v Tatrách. Obrat byl slušný, otec se strejdou postavili pěkný dům v Popradě a obě rodiny ily v dobrém blahobytu.
Otec jako prvorozený syn byl tvrdší povahy ne jeho bratr Pali, a kdy přišel po roce 1939 fašismus, vedený Hlinkovou Slovenskou ľudovou stranou, na Slovensko, snášel fyzické násilí podstatně lépe ne strýc, který byl z bití vdycky úplně vyřízený. Pamatuji se, jak ho gardisti v koupelně potápěli do vany plné vody, cpali mu mýdlo do pusy – podobné humánní metody se gardisti od fašistů učili velmi rychle.
Nikdo si asi dnes z mladé generace nedokáe plně představit a pochopit, co znamenal antisemitismus pro mladého kluka, jakým jsem v té době byl. V Popradě jako i na celé Spiši ila, do té doby v klidu, významná menšina spišských Němců. Mnozí z nich v době nástupu fašismu v Německu oili a za hlavního viníka, nepřítele začali označovat nás idy. Poslední dobou se z nich stali následovníci Karmasina, svého vedoucího – hitlerovce, horlivého slovenského nacisty. Nemám pro něj jediné hezké slovo, řeknu-li to velmi eufemisticky. Od 12 let jsem se musel spolu se svými idovskými kamarády častokrát účastnit bitek, ve kterých jsme schytali mnoho ran od německých kluků. Nebyli jsme rození bitkári.
V roce 1940 jsme se museli na základě vydaného verdiktu vystěhovat ze svého domu, všichni idé se museli přestěhovat na jeden břeh řeky Poprad. Tak jsme opustili domov a ocitli se v domě, ve kterém u ila německá rodina se třemi kluky. Někdy jsme s nimi hráli i fotbal, sledovali jsme spolu situaci na frontě a oni se pyšnili, e jejich otec, pan Klinga, má na stěně velkou mapu s našpendlenými praporky, naznačujícími rychlý postup německé armády v Rusku. U máme Leningrad, jednou se ti kluci chlubili. Nevěřili jsme jim, a tak nás pozvali se podívat na tu velkou mapu.
A skutečně, na místě Leningradu u byla připíchnuta německá vlajka. Jejich otec, vedoucí SA v Popradě, nám to vysvětlil: Kluci, ještě tam nejsme, ale já to u mám zabraný dopředu, vdyť je to kadému jasné, jak to dopadne. Naštěstí to jejich touebně očekávané velké vítězství zůstalo jen na jeho mapě. Dva Klingovi kluci šli do armády SS, padli u Stalingradu, třetího ke konci války zavřeli v Košicích.
Nejhorší vzpomínky však mám na dobu, kdy byly zahájeny transporty. V tom měl Poprad jako silně Němci ovlivněné město prvenství. První transport ze Slovenska byl transport popradských idovských děvčat, přiblině osmnáctiletých. Po nich následovaly transporty celých rodin, rodičů s dětmi. To jsou události, na které nikdy nemohu zapomenout. Mému kamarádovi Palo Schwartzovi, s kterým jsem hrával ping-pong, tekly slzy proudem. Jako by věděl, e se loučí se svým domovem a kamarády navdy. Také vidím před očima, jak odvádějí našeho popradského rabína Prágera a šachtera Kalabáčiho. Můj dětský svět se hroutil, mí přátelé, příbuzní, moje dětská láska zmizeli z mého ivota. Celá idovská obec postupně odešla do koncentračních táborů, vrátilo se jen pár. Můj strach kulminoval, nakonec jsme ztratili i my jako pokřtění idé jakoukoli ochranu. Hlinkův Slovenský štát odsouhlasil transporty a likvidaci všech idů bez výjimky. Dokonce Slovenský štát schválil příspěvek 500 marek Německu za kadého transportovaného ida jako nákladu za přemístění těchto nepohodlných obyvatel do Němci obsazených oblastí Polska. V té době jsme se snaili zfanatizovanému světu uniknout a skrýt se v hlubokých lesích Nízkých Tater. Začalo Slovenské národní povstání a Němci pročesávali lesy, vypalovali hájovny, snaili se potlačit partyzánský odboj. Nám tak hrozilo velké nebezpečí, přesto jsme stále doufali, e se jim nepodaří nás v divočině Nízkých Tater objevit, pokud se nějak sami neprozradíme.
***
A tak přišel očekávaný konec války. Přeili jsme. Váleční spojenci se shodli na zrůdnosti německého fašismu a nacismu, norimberský proces odsoudil mnohé z hlavních viníků k trestu smrti či na doivotí.
Nastal čas míru. Alespoň na chvíli. Mnozí mí přátelé se však nevrátili, nepřeili, ani má první láska Hilda, ani můj kamarád Palo. Nepřeil rabín Práger a další...
Celou anabázi slovenských idů nelze jen tak v krátkosti vylíčit. Co je ale fakt, e protiidovské zákony, které vyšly ve fašistickém Slovenském štátu a které nás vylučovaly ponejprv z veřejného ivota a postupně ze ivota vůbec, byly to nejhorší, co jsem v ivotě zail.
Po válce, po osvobození, nastal pro zbytek idů, tedy asi 10 procent z původního počtu před válkou, čas ulehčení, čas pokoje. Brzy vznikl i stát Izrael, v který jsme my idé vkládali velké naděje. Nastalo velké stěhování do této malé země, v té době z větší části pusté, plné pouští i bain. Téměř všichni jsme se upínali k dávnému snu. Být konečně po dvou tisících let pány ve své zemi, ít v pokoji. Do Izraele začali proudit idé ze všech končin světa, ze všech národů, kontinentů. Tento náš dávný sen po domovině naráel hned zpočátku na mnohá úskalí. Bylo to nepřátelství okolních arabských zemí, které hned po vzniku Izraele vyhlásily právě narozenému státečku válku, dále problémy s aklimatizací nově příchozích, problémy se zúrodňováním země. Mnozí nadšenci tyto tlaky nevydreli a vraceli se do svých původních domovů či se stěhovali do obrozujících se demokratických států. Sám jsem se v době vysokoškolských studií zúčastnil náboru na vystěhování do Izraele v touze pomoci nově vzniklému státu, chránit ho před sousedními nepřáteli. S touto myšlenkou jsem se jel tehdy svěřit svému otci na Slovensko do Popradu. Otec mi tenkrát poradil: Ďurinko, to je skvělá myšlenka, nejdřív však dostuduj a pak jeď. Mezitím čas pokročil, já se oenil, a prvně tak navštívil Izrael a po roce 1989.
Po roce 1938 se situace s naším podnikáním výrazně zhoršila, na Slovensku začala všeobecná arizace. Obchod převzal náš přítel Béla Kolenka, přes jeho snahu však podnikání během války moc nešlo. Po válce se drtivá většina idů k podnikání nevrátila, byli zavraděni v koncentrácích ve východním Polsku díky slovenskému parlamentu, který odhlasoval propuštění idů na tzv. nucené práce, v reálu na fyzickou likvidaci. Další ranou byl příchod komunismu, který nám zabral, znárodnil i to něco málo, co z původní prosperity pozůstalo. Po roce 1948 obchod stále vedl Béla Kolenka spolu se svým synovcem. Ale obchod u většího úspěchu nedosáhl.
Ještě před koncem války jsem začal studovat na gymnáziu v Levoči u jezuitů. Byl to čas, kdy jsem se zotavoval ze všeho napětí skrývaného štvance. Ubytován jsem byl na jejich internátě, vládl tu přísný řád a zároveň přátelská atmosféra. Přestoe jsme se tu nemohli volně pohybovat a měli jsme spoustu zákazů, rád na tu dobu vzpomínám. Stačil jsem se tu i zamilovat do krásné dívky. Ve třídě bylo dvanáct studentů. Neměl jsem moc dobré základy pro studium, gymnázium jsem nedokončil kvůli příchodu fašistické moci, která nám idům omezila i studia, náhradní měšťanka byla spíš flákárna a navíc jsem rok ztratil nedobrovolným pobytem v úkrytu pod Kráľovou hoľou. Tady jsem však v učení chytil druhý dech a mnohé dohnal. Měli jsme tvrdou latinu, tu jsme prostě museli umět. Na latinu jsme měli pátera Urbana. Pokadé, kdy jsme četli hexametry, dával najevo spoluákům, e nemají sluch, ale jen spišské uši, které vůbec neslyší krásu latiny v hexametrech. Profesor říkával: Podívejte se, jak ten Lukáč krásně čte ty hexametry, v hlavě měl nějak zafixované, e jsem obzvlášť nadaný latinář, a dával mě za vzor. Ale mně se to zdálo jako mýlka a měl jsem obavy, e se to provalí. Zvláštní je, e i má další profesorka Konická, za svobodna Skoknová, mimochodem moc hezká a mladá dáma, pokračovala obdobnou nezaslouenou chválou mých školních úspěchů. Kdy u ve třídě nenacházela nikoho na správnou odpověď, často se za mě postavila a říkala: Juraji, dávej pozor a piš, uka všem, jak je to správně. Prostě se ve mně taky nějak zhlédla, nebylo to pedagogické. Vdy jsem měl u ní jedničku, a přestoe jsem nebyl a tak špatný, na výtečnou to prostě nebylo. Taky s profesorem Slavkovským na fyziku jsem měl podobné zkušenosti. Ale tam to mělo alespoň racionální důvody, byť ne a tak spojené s předmětem samotným. Moc rád jsem hrával volejbal, protoe jsem však byl spíše menšího vzrůstu, na síti jsem se moc neuplatnil, zato stal jsem se nejlepším nahrávačem právě našeho fyzikáře. Protoe jsem byl nejlepší nahrávač fyzikáře, byl jsem i nejlepší fyzikář. To však nebyla pravda, a taky se mi to později málem vymstilo.
Po maturitě jsem chtěl na studia do Prahy, kde ji studovala moje sestřenice Zúza medicínu. Zvolil jsem si chemii na VŠCHT, snad hlavně proto, e nepoadovali deskriptivu. Vystál jsem frontu na zápis; pedel, který zapisoval kandidáty, se mě snail od studia odradit, prý ať studuji v Bratislavě a zůstanu na Slovensku, odkud pocházím. Nevzal mě, ale já si stoupl znovu do fronty. Mezitím pedel odešel na oběd a jeho zástupkyně mě zapsala. Tak začala moje dráha chemika. Jakkoli jsem byl na gymnáziu v Levoči vedený jako vynikající fyzikář, na vysoké škole mi právě tento předmět připravil těké chvíle. V rámci první státní zkoušky jsem musel dělat fyziku u profesora Horáka. Byl jsem z toho úplně na dně. Ještě dnes si pamatuji, jaké otázky jsem dostal, první byla z optiky (to byla teorie, kterou jsem víceméně uměl), druhá z mechaniky (to u jsem dost tápal) a třetí z elektřiny (to u pro mě byla věc naprosto cizí, mimo rámec mého pochopení). Po tom stále větším utrpení mi profesor řekl: No tedy nic moc, Lukáč a nabídl mi čtyřku, nebo e můu přijít ještě jednou. Pro mě to bylo jasné, vzal jsem čtyřku a rád, protoe jsme jednu čtyřku mít mohli.
Studium nebylo lehké, byl jsem ale docela pilný a šlo mi to jinak dost dobře. Za čtyři roky jsem vystudoval organickou chemii, které jsem se věnoval po celý ivot.
Na studiích jsem se stačil oenit s Evou Roubíčkovou. K seznámení s touto nejchytřejší a nejvzácnější enou na světě mi nechtě dopomohl můj starostlivý otec. Přijel ze Slovenska, aby mi našel v Praze bydlení. Bydlení v podnájmu u vdovy s dcerou mu přišlo ideální, zvlášť proto, e si myslel, e se mi ta mladá holka nebude líbit. Ač se otci jen výjimečně nějaký odhad nepovedl, tentokrát se přepočítal. Eva měla těký ivot. Její otec Roubíček byl jako id poslán do Terezína, a ačkoli přeil, brzy po návratu umřel na následky zacházení v koncentráku a na nemoc srdce. Eva se vyučila švadlenou a po válce dostudovala filozofickou fakultu, dějepis a zeměpis.
Kdy jsem se měl enit, měla moje nastávající ena z několika věcí hrůzu, a jedna z nich byla, abych nezdědil po otci a dědovi vášnivý vztah ke kartám. Dlouze jsem ji musel ujišťovat, e můj intelekt na takovou hru nesahá.
Evina matka umřela krátce po svém manelovi a já se s Evou oenil, a zachránil tak i byt. Tedy pro pochopení: Evu jsem si nebral jen kvůli bytu. Moji rodiče nebyli svatbou nijak nadšeni, spíš naopak. Vše se napravilo po narození syna Michala. Začali jsme jezdit na Slovensko, největší radost z vnuka měl dědeček. Podařilo se nám vypěstovat v synovi velkou lásku k Nízkým i Vysokým Tatrám. Kadý rok jsem ukazoval synovi místa pod Kráľovou hoľou, kde jsme se za války skrývali.
Eva byla velice pilná a inteligentní, nejdřív pracovala v ústředním archivu Prahy na ministerstvu vnitra. Byla tam velice váená. Po narození syna musela místo opustit, pak pracovala na různých místech, zaloila archív dopravních podniků a vydala několik knih, například Od koňky k metru. Byla také přísnou matkou, co se pozitivně projevilo ve studiu našeho syna.
S manelkou jsme jezdili na dovolené pouze na Slovensko, do zahraničí málo. Já bych rád jel k moři, ale Eva nebyla ochotná se mnou cestovat. Hlavně ne do Německa, neboť měla ještě v ivé paměti hrůzostrašné vzpomínky, které zaila se svým otcem a vlastně s celým příbuzenstvem, je beze zbytku absolvovalo koncentrační tábory. Eva byla nemocná na srdce, co zdědila po svém otci, a to byl také důvod její velice brzké smrti v roce 1981.
Já jsem zpočátku pracoval jako výzkumník v laboratořích, postupně jsem se dostal k vedení laboratoří. Hlavně kvůli lepšímu ivotu našeho syna jsem pak udělal chybu, za kterou se dodnes stydím. Eva se rozhodla: Juraj, já ke komunistům nikdy nevstoupím, ale ty jsi flexibilnější, tak to spíš zvládneš. Kdy za mnou pak přišli, tak jsem jim teda kývl. Ve straně jsem zůstal a do roku 1989. Bylo a s podivem, e jsem nikdy neměl v Čechách problémy s tím, e můj otec byl velkoobchodníkem. Ne tak bratr, který zůstal na Slovensku. Kdy jsem naivně svému vzdálenému příbuznému zajišťoval papíry na izraelském velvyslanectví a zaparkoval auto přímo pod okny StB, známí se zhrozili a mysleli, e mě určitě vyfotili a zavolají si mě na kobereček. Ale nic. Taky díky kariérnímu postupu a do funkce 1. náměstka ředitele Léčiv, největšího farmaceutického podniku v Čechách, jsem se mohl sluebně podívat i do kapitalistické ciziny. Moná si někteří myslí, e jsem spolupracoval s tajnou slubou, ale kromě sluebních reportů z cest řediteli jsem jiné informace nepodával. Hlavně ne o utečencích, s kterými jsem se v cizině setkával.
Po odlivu nejzuřivější vlny komunistického systému nastalo v 60. letech určité uvolnění a s tím i určitá monost, i kdy ne legální, odchodu do ciziny. Mnozí mí známí tuto příleitost vyuili a vystěhovali se. Z rodiny to byla nejdřív sestřenice Zuzka, pak druhá sestřenice Maja s rodinami, a nakonec i strejda Pali s manelkou. Zuzka nejprve ila rok s rodinou v Izraeli (pracovala tu jako lékařka), ale dlouho tam nevydreli a odešli všichni do Německa. Pravda je, e další německá generace, kdy se dověděla o zločinech svých otců a matek, se chovala a chová k nám idům přátelsky. To my, starší generace, vdy rádi čteme či slyšíme. Cesta k tomuto stavu však nebyla jednoduchá, protoe denacifikace v Německu měla své problémy. V podstatě kadý evropský národ se s tím musel po válce vyrovnávat. Dekomunizace v našem státě na rozdíl od denacifikace není dosud vyřízena, komunistická strana není stále postavena mimo zákon.
Se strejdou Palim jsem se setkal, kdy jsem navštívil Německo při jedné své sluební cestě do farmaceutických podniků v západním Německu. Takové návštěvy jsem musel utajovat. Ze setkání jsme oba měli velikou radost, po dlouhé době jsme se mohli vidět. Jeho obraz vidím dodnes před sebou, jak na rohu v parku v Kolíně-Lindenthaalu sedí a čeká na mne opřený o hůl. Strejda Pali zemřel v Kolíně ve věku 88 let, také jeho manelka Janka ji umřela.
Chtěl bych také něco stručně vypovědět o historii města Popradu, města mého dětství, města, které mám tak rád a rád se do něj vracím. A to i přes vše zlé, co tu potkalo mé idovské přátele z dětství.
Poprad je a bylo krásné místo, ale zároveň bylo dosti blbým místem pro idy, jako v podstatě celé Slovensko. Poprad a jeho okolí byly bohaté na spišské Němce, které tam uherský král Vladislav II. Jagellonský v 15. století pozval, aby naučili místní sedláky obdělávat půdu. Nicméně kolem Tater se stejně rodily spíš jenom brambory. Němci tam přišli, zaloili osady, pak vesnice. Za války se právě mnozí z nich přidali na stranu fašismu.
Moje matka se v Popradě narodila na přelomu století. Tehdy byl Poprad ještě málo významným městem se třemi tisíci obyvatel. Mnozí lidé, zvláště ti, co vládli na úřadě, ji v té době věděli, e Poprad leí na krásném místě v blízkosti Tater i Slovenského ráje, a to zaručuje perspektivu jeho dalšího rozvoje. Dnes je Poprad s asi 40 tisíci obyvatel jedno z dosti významných měst Slovenska.
Vznik Československé republiky v roce 1918 znamenal pro Slovensko, dosud jen zaostalou část Horních Uher, velkou změnu a počátek cesty k větší demokracii a ekonomickému růstu. Masaryk pomohl k zaloení středně velkého státu, který měl v sobě vše potřebné k dosaení hospodářské stability. Jednak to byla průmyslová síla v českých zemích, vysoká zemědělská produkce na Moravě a jiním Slovensku a celková dobrá nálada a ochota budovat nový stát na principech moderní demokracie. ČSR byla jediným státem střední Evropy, který byl mezi válkami uznávaný po celém světě. Negativní události v okolním světě však tvrdě zasáhly i do vývoje mladého Československa. Krize 20. a 30. let se nevyhnula ani jemu. A krizových událostí vyuili různí světoví demagogové k šíření nových –ismů: fašismu v Itálii a Španělsku, fašismu a nacismu v Německu, komunismu v Rusku.
Po válce z Popradu zmizelo téměř všechno idovské obyvatelstvo, idovská obec tu není. idovský hřbitov v Popradě je stěí udrován, synagoga byla za Slovenského štátu pouívána jako tiskárna, idovská obec se sídlem v Košicích ji nakonec prodala.
Rusové za války dělali zvláštní politiku, na jedné straně neschvalovali obsazení Sudet, mnichovskou dohodu, odsuzovali nátlak Anglie a Francie na odstoupení pohraničních oblastí Němcům, na druhé straně vyjednávali s Němci o sférách vlivu (Pakt Ribbentrop – Molotov, smlouva o neútočení). Také idé utíkající před Němci do východní části Polska, ji pod ruskou vládou, si naivně mysleli, e je to zachrání. To byl ale velký omyl, Spadli z bláta do loue. NKVD, ruská tajná policie, tyto nelegální utečence, kteří utíkali před jistou smrtí v Němci obsazené části Polska, buď posílala zpátky, nebo zavírala a transportovala na nucené práce na Sibiř. Nezajímalo je, e většina idovských utečenců byla připravena pomáhat Rusku v boji proti Němcům. Stávalo se, e je nechávali potopit na lodích, které je převáely, nebo je nechali umírat bez jídla, bez oblečení v nesnesitelných podmínkách sibiřské zimy. Další z pro mě nepochopitelných činů ruské politiky, který mě opravdu dopálil, bylo nabídnutí budovy československého velvyslanectví fašistickému Slovenskému štátu a vedení diplomatických styků Moskvy se Slovenským štátem.
Můj bratranec Július Maybaum, který vystudoval práva v Bratislavě, utekl za války do Moskvy jako velký komunista. Tam u s novým jménem Bránik vystupoval jako speaker ve slovenském vysílání z Moskvy, my jsme ho poznali po hlase. Po roce 1945 se stal poverenikem, ministrem na Slovensku. Měl jsem kontakty s jedním z jeho bratrů, který byl také právník, ale utekl do Švýcarska.
Také si vzpomínám, e můj otec navštívil v roce 1945 v Košicích pana Husáka (pozdějšího prezidenta ČSSR). Jaký byl vztah mnohých komunistů k nám idům, můe dokumentovat i jeho odpověď na otázku mého otce, zda by něco mohl zjistit o Weclerových, utečencích v Anglii: Co si myslíte, e jste? Kdybych se měl starat o kadého ida, kam bych došel?
Je velmi smutné, e právě v době po válce, po tolika zbytečných obětech, Stalin jako válečný hrdina a osvoboditel rozpoutal čistky a také antisemitskou propagandu. Mnozí byli na jeho příkaz zlikvidováni.
Bohuel se i v naší době objevují antisemitské názory. Je velká škoda, e katolický klérus se před válkou jasně nedistancoval od antisemitských postojů. V roce 1939 se hlásila ke katolictví většina slovenských obyvatel, co dávalo velikou šanci mít zásadní vliv na události, na přeití mnohých idů na Slovensku. Místo aby jasně dali najevo biblické učení, e před Bohem jsou si všechny rasy rovny, e Bůh neselektuje, neodsuzuje a neposílá na smrt na základě rasové příslušnosti, buď mlčeli, nebo v horším případě ještě schvalovali a napomáhali k uskutečnění fašistických záměrů likvidace idů. Ani po válce, kdy svět jasně odsoudil zvěrstva nacismu, nevydal katolický klérus jednoznačný hlas proti antisemitismu. Tuto jedinečnou příleitost hlásat z kazatelen rovnost lidí před Bohem a jeho lásku předně k idovskému národu, z kterého vzešel Jeíš – zachránce idů i lidí ze všech národů, a vyvrátit tak historický antisemitismus, církev příliš nevyuila. Nesmyslné ideje antisemitismu doposud dřímají v hlavách mnohých lidí a čas od času se v plné nahotě odhalují v různých formách neonacismu. V září 2010 při fotbalovém utkání došlo v Bratislavě k masovému skandování protiidovských hesel, nenávistné skandování Jude, Jude, Jude bylo zachycené televizí a vysílané po celém Slovensku. Z vládních míst na Slovensku chybí snaha o řešení těchto negativních událostí. V mnohých takových případech byla policejní vyšetřování ukončena bez označení viníka. Nepochopitelné jsou pro mě snahy glorifikovat Ferdinanda Ďurčanského, který se stal se svým politickým ivotem ztělesněním radikálního křídla slovenského fašismu. Byl spolu s dr. Josefem Tisem přijat u Adolfa Hitlera, kde ubezpečoval, e Slovensko bude následovat německý vzor. Napomohl k rozdělení tehdejší ČSR a ještě z Vídně, kam utekl po válce, štval proti republice, které byl stále občanem.
Přestoe antisemitismus byl, je a asi i bude, je nemálo těch, kteří se proti němu stavějí a pomáhají nám idům. Moc rád vzpomínám na přítele naší rodiny, našeho zachránce Bélu Kolenku, který ji není mezi ivými. Béla Kolenka dostal izraelské vyznamenání Spravedlivý mezi národy nejen za pomoc nám, ale i dalším idovským rodinám. V Bratislavě mu vyznamenání předával izraelský velvyslanec.
Závěrem bych chtěl ještě shrnout, kdo do dnešních dnů, tedy do května 2011, z generace, kterou jsem popisoval, ještě ije a kdo u zemřel.
Zlé rány, které tak ničivě dopadly na nás idy, se naší rodině z větší části vyhnuly, téměř všichni lidé z mého okruhu zemřeli normálním způsobem. Výjimkou je moje teta z Budapešti, sestra mé matky, která byla poslaná do Osvětimi a ádnou zprávu jsme se o ní nedozvěděli. Dále byli vzati do Osvětimi naši dva příbuzní, kluci deseti a patnáctiletí, kteří se tam dostali smutným způsobem. Rodiče se rozvedli, otec il ve Vráblích, které patřily Maďarsku, a matka s dětmi ila v Nitře. Kdy začaly transporty na Slovensku, poslali kluky k otci, protoe v Maďarsku ještě transporty nezačaly. Problém však byl, e Vráble leely na území obsazeném Němci, odkud odsuny idů do koncentračních táborů začaly v Maďarsku nejdříve. Přestoe se mí rodiče snaili kluky zachránit, přijeli pozdě, a tak skončili v Osvětimi. Mám na ně intenzivní vzpomínky, byli stejně staří jako já s bratrem.
Dědeček Albert Spitzer zemřel v roce 1937 a jeho ena Fany zemřela v roce 1942, zrovna v době začátku transportů ze Slovenska. V tom neštěstí to bylo i štěstí, nemuseli jít na potupnou smrt do koncentračního tábora. Moje babička Paukerová se s námi schovávala v lese. V době, kdy jsme se schovávali v seníku, odešla od nás do sousední doliny. Byla velká kuřačka a bez cigaret nemohla ít. Babičku zastihla německá hlídka, pročesávající lesy při hledání partyzánů, a její soused Sútor, Spišský Němec, ji vlastnoručně zastřelil.
Moje sestřenice Zuza a Maja ijí do dnešních dnů v Německu. Obě se vdaly, obě mají dvě děti a také u vnoučata. Můj bratr Michal ije ve Spišské Nové Vsi, má také dvě děti a tři vnoučata. Já bydlím v Praze a mám jednoho syna a dva vnuky.
Ing. Juraj Lukáč (1927) se narodil v idovské rodině na Slovensku. Po válce vystudoval chemii, působil v národním podniku Léčiva Praha.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.