Na jaře 2012 uvedly festival Jeden svět a Česká televize dokument s názvem Nedokončený film. Originální název v ivrit zní Stikat Haarchiyon. Od roku 2010, kdy byl poprvé uveden, získal film několik mezinárodních ocenění. Jeho reisérka Yael Hersonski k němu pouila připravovaného nacistického filmu, který se v květnu 1942, tedy ještě před začátkem masových deportací do likvidačních táborů, natáčel přímo ve varšavském ghettu. Na rozdíl od proslulého snímku Kurta Gerrona Theresienstadt (známějšího pod názvem Vůdce daroval idům město) varšavský film nebyl nikdy dokončen ani uveden. Natočený filmový materiál se našel a čtyřicet let po válce v trezoru v německých horách. Autorem tohoto připravovaného filmu s pracovním názvem Ghetto byl německý kameraman Willy Wist.
Reisérka Yael Hersonski se svým štábem vyuila dokumentárních záběrů a konfrontovala je s jinými dobovými dokumenty, deníkem předsedy idovské samosprávy ghetta Adama Czerniakówa, zápisky z tzv. Ringelblumova archivu a hlášením místního velitele SS. Czerniaków (několik týdnů po natáčení spáchal sebevradu, kdy se dověděl o připravovaných deportacích, jim nemohl zabránit) se zmiňuje například o tom, jak byl jeho byt kvůli filmu vybaven nábytkem, květinami, jídlem a pitím. Tyto záběry, stejně jako scény z divadla, z bohatě zásobeného trhu s masem a husami, z kavárny a restaurace s šampaňským, zpěvačkou a tancem, měly působit jako obrazy ze ivota bohatých idů, kteří i v ghettu ili údajně pohodlně a bezstarostně. Zpráva velitele SS naproti tomu líčí mimo jiné problémy s natáčením ve věznici. Vězni, kteří byli vyvedeni z cel, byli přesvědčeni, e jdou na popravu, a a po nějaké době se uklidnili a mohli být pouiti pro natáčení.
Aktuální časovou rovinu tvoří rozhovory s několika pamětníky, kteří přeili varšavské ghetto, a také s tvůrcem filmu Willym Wistem. Pamětníci uvádějí na pravou míru některé scény filmu. Například záběry, v nich idovská policie rozhání obyvatele ghetta, musely být několikrát přetáčeny, dokud nevypadaly podle představ nacistů. Willy Wist tvrdí, e netušil, co ho při natáčení čeká, a potom u neměl šanci cokoli měnit na připraveném scénáři. Příslušníci SA mu nařizovali, co má točit, přiváděli mu herce a připravovali aranmá. Do jaké míry jsou jeho slova pravdivá, je těko posoudit.
Bizarní nacistická záliba v prezentaci idovských rituálů se promítla do několika viditelně zmanipulovaných scén: schůzka rabínů u Czerniakówa, vznešený pohřeb s rakví vezené na autě (auto muselo být přivezeno, v ghettu ádné nebylo, navíc tvůrci filmu netušili, e idé nepohřbívají mrtvé v rakvích), rituální lázeň (k nahým enám byli násilím nahnáni mui, co je také v rozporu s rituálními předpisy, ale patrně to mělo doloit idovskou chlípnost). Ve srovnání se zmíněným Gerronovým dokumentem z Terezína, který působí jako poklidná idyla, je Wistův film mnohem kontrastnější. Vedle stylizovaných záběrů blahobytu jsou tu překvapivě drsné sekvence: lidé zapřaení do vozíků, vyhladovělí ebráci, vysílené postavy lidí na pokraji smrti nebo u mrtvých leící na chodníku, byty chudých, hromady odpadků a fekálií před domem. Šokující jsou záběry na odváení mrtvol, na kost vyhublých, na jejich hromady v jakési kůlně, na masový hrob s mnoha vrstvami těl, zasypávaných hlínou a vápnem.
Proč byly natočeny tyto záběry, které ukazují reálnou ošklivou tvář ghetta, není úplně jasné. Patrně měly působit jako kontrast ke scénám hodování a přepychu a ukázat cyničnost bohatých idů. V jedné scéně se ebráci objevují přímo před restaurací. Musíme také vzít v potaz, e film Ghetto nebyl dokončen. V kadém případě je to jedinečný snímek, který dnes vnímáme – podobně jako třeba dokumentární záběry z politických poúnorových procesů – zcela jinak, ne jak byly původně zamýšleny.
Jiří Holý (1953) je literární vědec, profesor UK.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.