Vzpomínáte často vděčně svého otce. Jinak vás lze povaovat za samouka?
Ano, fotografii jsem nikdy nestudoval. Otec mi dal ji v útlém mládí základy i první fotoaparát, avšak fotografii jsem se začal systematicky věnovat a někdy okolo roku 1974. Do té doby jsem hrál v bigbeatové kapele a později se věnoval vlastní písničkářské tvorbě. Také moje první váné fotografie byly z hudebního prostředí, kterému jsem se dlouho věnoval. Spolupracoval jsem s některými hudebními časopisy. Tuto dlouholetou tvorbu jsem pak zúročil v roce 2003 v knize STOP TIME.
Jistě jste měl vzory, zahraniční, ale moná i v československé fotografii? Bylo se za vašeho mládí u nás čím inspirovat?
Vdy je čím se inspirovat, ale přiznám se, e jsem do fotografie spadl zcela přirozeným vývojem a vzory či inspiraci v některém autorovi jsem neměl. Samozřejmě e tehdejší elezná opona vykonala svoje a k informacím o světovém dění jsme se dostávali velice těce. Jeden příklad za vše: Kdy jsem v roce 1987 vystavoval v tehdy prestiní galerii Fotochema v Praze své Otisky generace, PhDr. Antonín Dufek v textu do katalogu napsal, e navazuji na tvorbu takových autorů jako August Sander či Richard Avedon. A po přečtení jsem si teprve zjistil, o kom je řeč.
Koho si ceníte ze současných kolegů, českých i zahraničních?
Nemohu jmenovat některé autory konkrétně, váím si mnoha fotografů, kteří fotografií vyjadřují svůj názor, jejich fotografie má co říci. Nerozděluji fotografii do škatulek, uznávám jen dva druhy fotografií: dobré a špatné.
Nedá mi to, abych se nezeptal – ale pokud to má zůstat záhadné, ať zůstane... Jak se v Kladně za vašeho ivota objevilo na obchodě ruské smíšené zboí a německá pekárna?
Rád odpovím. Ten dům byl v asanačním pásmu starého Kladna. První fotografie z roku 1981 vznikla ještě za jeho plné funkčnosti, byla v něm půjčovna průmyslového zboí. V následných letech pak byl často vyuíván filmaři. Naštěstí přišel listopad 1989 a nesmyslné asanování starého centra Kladna se zastavilo. Dnes, po přístavbě, je v domě italská cukrárna.
Některým vašim kolegům se zdá, e dokumentární fotografie s uměleckými či myšlenkovými ambicemi a přesahy se musela klidit do galerií, případně sponzorovaných knih. Jak vy vidíte její místo v našem veřejném prostoru?
Samozřejmě kvalitní tvorbu, nejen dokumentární, v současné době válcuje komerční, konzumní reklama. Pokud však bude dále v galeriích a publikacích, myslím, e je to pro ni důstojné místo. Nemá potřebu se za kadou cenu vnucovat, její hodnota je nadčasová.
-vb-
Jiří Hanke (1944) se narodil v Kladně, kterému věnuje velkou část tvorby. Měl desítky samostatných výstav, zúčastnil se desítek výstav kolektivních; vydal řadu knih. Jeho práce jsou zastoupeny ve sbírkách Národní galerie,Uměleckoprůmyslového muzea, The Witkin Gallery (New York), Gallerie und Buchhandlung für Fotografie und Film (Stuttgart), Victoria and Albert Museum (Londýn), Národního muzea fotografie (Jindřichův Hradec) aj. Více např. zde
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.