Zájem o vysokoškolské studium u nás i ve světě enormně roste. Kupříkladu v desetiletí 2001–2010 se počet vysokoškoláků zvýšil téměř na dvojnásobek: z 203 tisíc studentů na 390 tisíc. Podobné trendy lze zaznamenat i v Evropské unii. Podle Eurostatu se počet absolventů vysokých škol v letech 1998–2003 zvýšil téměř o třetinu z necelých 2,4 milionů na 3,1 miliony. Někteří autoři tvrdí. e enormní nárůst zájmu našich studentů o studium na vysoké škole má na svědomí sniování kvality poskytovaného studia. To je otevřeno prakticky kadému, kdo má maturitu, popřípadě dostatek prostředků na studium na některé z 50 soukromých vysokých škol. V mnoha případech pak výrazně klesá náročnost studia. A se někdy zdá, jako by vysokoškolské studium bylo u nás veřejným statkem. To je ovšem jen nadsázka.
Na úvod naší úvahy si však polome otázku jak chápat princip spravedlnosti ve vzdělání; je to rovnost příleitostí a má mít monost studovat na vysoké škole kadý, kdo chce, stačí jen přání nebo jen majetek, má studovat jen ten, kdo na to má? Zajisté nikoliv. Rozhodující jsou schopnosti, kvalifikace, talent, pracovitost a vytrvalost a zájem o daný obor. Mají-li kupříkladu dva lidé takové schopnosti, mají mít oba stejnou monost studovat, a to bez ohledu na majetek či příjem. Jen tehdy bude rozdělení zdrojů určených na vzdělání spravedlivé! Obdobná je odpověď na otázku, zda vysokoškolské vzdělání je či není základním právem pro všechny. Kladná odpověď je opět vázána na průkaz kvalifikace, jak o tom byla právě řeč. Bez osvědčení kvalifikace nelze o právu ani o spravedlivém přístupu ke vzdělání hovořit.
Vysokoškolské studium si vyaduje značné náklady, a proto nemůe být bezplatné, jak to alespoň tvrdí mnozí protagonisté reformy vysokých škol. Ono fakticky stejně bezplatné není, protoe za toto vzdělání platí všichni daňoví poplatníci. Ti financují vzdělání studentů jak ze zámoných, tak ze sociálně slabších vrstev. Rostoucí výdaje na vysokoškolské vzdělání je stále obtínější pokrýt jen z daní, a proto na programu dne je zavedení školného jako dalšího zdroje financování. Tím dospíváme k jedné ze základních otázek naší úvahy: jakou část nákladů na vyšší vzdělání má hradit stát (daňoví poplatníci) a jakou část studenti, resp. kolik jde z veřejných zdrojů a kolik ze zdrojů soukromých. V teoretické rovině je odpověď na tuto otázku jednoduchá: za soukromý prospěch, který vyšší vzdělání poskytuje jednotlivci (private benefit), by měl platit kadý student sám. Za veřejný prospěch (external benefit) by měli platit daňoví poplatníci, resp. stát. Pro praxi je však takové pravidlo jen hraběcí radou, bez valného pouití.
Mnozí jsou přesvědčeni, e soukromý prospěch lze snadno změřit výší budoucích pracovních příjmů, tedy e platí úměra: čím vyšší vzdělání, tím vyšší budoucí příjmy. V praxi to ovšem zdaleka neplatí. Nehledě na to, e různé obory lidské činnosti jsou vzdělanostně různě náročné a e absolventi některých náročných studijních oborů vydělávají nepoměrně méně neli jejich kolegové v módních oborech a v dalších oborech není vysokoškolské vzdělání buď k dispozici, nebo pro výkon povolání není vůbec zapotřebí. Kupříkladu některé modelky, které patří do jedné z nejvyšších příjmových skupin, si se vzděláním nemusejí dělat starosti, a přesto budou jejich výdělky nadprůměrně vysoké. Vůbec platí, e mnohé tzv. celebrity s nevalným vzděláním vydělávají nesrovnatelně více neli špičkoví vědci, lékaři a profesoři. Vysoký soukromý prospěch mnohých celebrit nemá nic společného s vyšším vzděláním či s vědeckou činností. Tyto osoby vyšší vzdělání nepotřebují, ve výkonu jejich povolání by jim spíše škodilo, neli prospívalo. V těchto oborech je proto soukromý prospěch vzdělání namnoze nulový a jejich příjmy jsou důsledkem vysokých kladných externalit, je jejich aktivity vyvolávají. Je to jedna z forem plýtvavé společenské spotřeby. Pokud jde o měření či kvantitativní vyjádření veřejného prospěchu vzdělání, je situace ještě daleko sloitější; veřejný prospěch vzdělání má toti vesměs hodnotový obsah.
V rámci reformy vysokých škol se vedou diskuse, zda má být zavedeno školné či nikoliv. Zaznamenal jsem názor, e vysokoškolské vzdělání bez školného je velice nákladné. Je to paradox, nebo jen hloupost? Z pohledu kandidáta studia na vysoké škole právě školné podstatně zvyšuje jeho náklady na studium, a proto je nákladné studium se školným, nikoliv bez něj. Avšak pro stát, který veřejné vysoké školy financuje, tomu bude naopak; ten musí pokrýt mezeru, která v rozpočtu v důsledku výpadku školného vznikne. Cesty jsou dvě: zvýšení daní, nebo zvýšení státního dluhu. Dopad prvního opatření rozhodně nepřispěje k ekonomickému růstu, spíše naopak, druhé opatření vyvolá náklady na obsluhu státního dluhu, co rovně systém bez školného prodraí. Pro stát bude tedy systém bez školného opravdu drahý. Která hlediska by však měla převáit, zda studentů, nebo daňových poplatníků, to si musejí rozhodnout voliči.
Znalostní společnost vyaduje zpřístupnit vysokoškolské studium všem, kteří mají předpoklady úspěšně studovat, i kdy některým z nich se na studium nedostává prostředků, tedy nejen zámoným, nýbr i chudým. Proto se tolik diskutuje o studentských půjčkách, o vzdělání na úvěr. Znalostní společnost, která získává stále více na významu, zvyšuje poptávku po kvalitním vysokoškolském vzdělání. Protoe daňová zátě obyvatelstva, respektive podíl veřejných výdajů na HDP má svoji mez, k ní se mnohé země ji nebezpečně přibliují, je zřejmé, e financování vysokoškolského studia nebude jen z veřejných zdrojů moné a e bude nezbytné, aby k tomu cíli byly v určitém rozsahu mobilizovány i zdroje soukromé. Sociální struktura vysokoškolských studentů zahrnuje všechny vrstvy, převauje však střední třída. Dejme tomu, e studenti ze středních a vyšších příjmových vrstev převaují. Při nízkém počtu dětí v těchto rodinách mono předpokládat, e rodiny budou schopné samy financovat vysokoškolské studium dětí. Pokud by však náklady studia i těchto vrstev nesl v plném rozsahu stát, tedy všichni daňoví poplatníci, bylo by to vůči niším příjmovým skupinám, které jsou ji beztak relativně neúnosně daňově zatíeny (vysoká DPH, rovná daň nebo nízká progresivita daně z příjmů fyzických osob), nespravedlivé. Tyto vrstvy by toti platily i část nákladů na studium dětí z rodin bohatých. To je jeden z dalších argumentů, proč nelze vysokoškolské studium hradit jen z daní a proč se na něm musejí podílet i soukromé osoby.
Pravicoví politici a neoliberální ekonomové si přejí malý stát a u vůbec ádný stát sociální, a proto prosazují sniování objemů veřejných výdajů na HDP. Za pravicové politické konstelace je nepředstavitelné, e by vysokoškolské studium mohlo být financováno jen z daní. Kromě financování studia studentů z chudších vrstev bude nutné zvýšit zdroje i na zvyšování kvality studia. Jak známo, vysokoškolští učitelé, alespoň ti, o jejich vysoké kvalifikaci nemůe být pochyb, jsou velmi špatně placeni, a i proto se budou náklady na vysokoškolské studium zvyšovat.
Za takové situace bude nutné financovat vysokoškolské studium i pomocí půjček. Existuje více typů těchto půjček, z nich zde budeme rozvaovat jen jeden, tzv. půjčku důchodovou, která je zaloena na anticipaci budoucích disponibilních příjmů dluníka (studenta). Doba splácení půjčky nemůe proto být předem stanovena, neboť závisí na velikosti budoucích příjmů absolventa vysoké školy. Bývá však stanovena její nejzazší mez, kterou je odchod dluníka do důchodu. Podstatnou výhodou těchto půjček je jejich závislost na velikosti budoucího výdělku dluníka. Velikost splátek je určena procentní sazbou z hrubé mzdy či platu, stejně jako tomu je kupříkladu u daně z příjmu nebo odvodů na sociální a zdravotní pojištění. Schopnost splácet je dána výdělkovou schopností dluníka. Většinou se stanoví nějaká minimální výše platu, od ní se teprve začíná se splácením. Nehrozí proto nebezpečí, e by půjčky tohoto typu poloily dluníka hned na počátku splácení na lopatky. Pokud bude vydělávat málo, bude i málo splácet, pokud ztratí zaměstnání, nebude po dobu nezaměstnanosti splácet nic. Se splácením začne, a se jeho výdělková schopnost obnoví. Takto konstruované půjčky nejen e otevírají monosti studia kadému, nýbr umoňují studovat i na těch vysokých školách či na těch oborech, kde školné je vysoké, tj. i na prvotřídních univerzitách. Naopak charakteristickým rysem standardních půjček je, e je uzavírají lidé, kteří vědí, kolik dnes vydělávají a jaké jsou jejich majetkové poměry, a kolik si tedy bez velkého rizika mohou půjčit. To všechno studenti nevědí. Své budoucí příjmy pouze anticipují, a mohou se tedy i velmi mýlit. Pro studium se mimo jiné rozhodují také proto, e si přejí takových příjmů či majetku v budoucnosti dosáhnout. Studentské půjčky nejsou tedy určeny současným sociálním postavením studenta a jeho rodiny, nýbr postavením, kterého si přeje adatel o půjčku v budoucnosti dosáhnout. Jak u penzijních fondů, tak i u úvěrového financování studia jde o jakousi časovou redistribuci zdrojů. Zatímco v penzijních systémech jsou současné zdroje pracovně aktivního obyvatelstva redistribuovány do budoucnosti, v ní se současná generace přesune do důchodového věku, je tomu u studentských půjček naopak: anticipované budoucí zdroje financují současné potřeby studentů. Tato časová redistribuce zdrojů není ovšem ani zdaleka jen technickou záleitostí.
Důleité je, jaký mají tyto půjčky charakter, zda jsou soukromým nebo veřejnoprávním institutem, zda je poskytují banky či stát. Splácení je vdy spojeno s riziky a je velmi pravděpodobné, e banky by vyadovaly odpovídající garance státu. I kdyby je dostaly, nebylo by to výhodné. Plně státem garantovaná půjčka by nepřiměla banku, aby při operacích tohoto druhu postupovala s péčí řádného hospodáře a aby včas a důrazně vyadovala splácení. Spíše naopak. Jistota, e banky v tomto případě o své peníze nemohou přijít a e naopak na úrocích a penále mohou hodně vydělat, by je nepochybně vedla k velmi laxnímu a blahosklonnému postoji vůči těmto klientům. Za této situace lze pochybovat, zda tento způsob financování má vůbec ještě soukromý charakter. Státem plně garantovaná bankovní půjčka by proto opustila komerční sektor a stala se nejspíše součástí nástrojového aparátu sociálního státu.
Úročná, či bezúročná půjčka? Pokud by studentský úvěr poskytovaly banky, je poloená otázka nesmyslná. Banky nemohou své peníze půjčovat, ani by poadovaly odpovídající úrok. Tato otázka můe tedy být kladena jen vůči státu jako eventuálnímu poskytovateli úvěru. Bezúročné státní půjčky si lze představit jen v rámci rozvinutého sociálního státu, přesto by však byly spojeny s velkými problémy. Studenti, jejich rodiče mohou studium z vlastních zdrojů snadno financovat, půjčku nepotřebují. Pravděpodobně by však o bezúročnou půjčku přesto poádali a získané prostředky by obratem investovali, kupříkladu do státních dluhopisů. Takovou investici by zhodnotili o vyplacené úroky, popřípadě o zvýšenou trní cenu těchto cenných papírů. Ke zhodnocení jejich investice by došlo i tehdy, jestlie by úroková sazba půjčky byla niší neli úroková sazba z dluhopisů. Nízkoúročené nebo bezúročné půjčky by tak nabízely výhodnou finanční spekulaci. Naopak studenti z chudších rodin by takovou příleitost neměli.
Na druhé straně nelze ovšem nepřiznat, e úroky půjčku prodraí. Úrokové břemeno bude tíivé zejména v prvních letech splácení, kdy pracovní příjmy absolventa budou nízké, take splátka sotva uhradí úroky, někdy ani ty ne, a tak v prvních letech splácení můe dluh dokonce růst. Je to nesporně negativní stránka tohoto způsobu financování studia. Na druhé straně si nelze nepovšimnout stimulačního účinku pro zvyšování pracovního výkonu a jeho efektivity.
Jak by měla být studentská půjčka vysoká? Měla by krýt jen školné, nebo i ostatní ivotní náklady studenta? Nepochybně ano. Studentům ze slabých sociálních vrstev, popřípadě z rodin s větším počtem dětí by půjčka na školné asi nepomohla. Půjčka by proto měla krýt nejen školné, nýbr i ostatní ivotní náklady studenta. Volba výše půjčky by byla na studentovi.
Kdy začít se splácením? Hned po vstupu do zaměstnání nebo později, a dluník dosáhne určité výše příjmu? Pro obě varianty lze nalézt důvody. Pro okamité splácení hovoří to, e tento způsob podporuje pracovní úsilí, spolehlivost v práci, snahu o úspěch a o kariérní postup, co vše ovlivňuje růst platu. Touha sníit co nejdříve břemeno zadluení tyto snahy dále podporuje. Naopak odklad splácení je zdůvodňován vysokými výdaji absolventa, spojenými s bydlením, zaloením rodiny, vysokým zdaněním, poplatky na sociální a zdravotní pojištění atd. Snad lze počítat s daňovými úlevami pro tyto rodiny.
Kdo by měl systém půjček spravovat? Správou studentských půjček by měla být pověřena nějaká státní agentura nebo existující orgán státní správy, kupříkladu finanční úřady. Ty by půjčky nejen poskytovaly, nýbr by jim dluníci i své závazky spláceli. Tyto instituce by vymáhaly i dluné částky, respektive nesplacené splátky, co by mohlo být obtíné v případě, kdy se dluníci vystěhují do zahraničí a závazky odmítají plnit. Zdůraznit třeba, e vymáhání splátek studentských půjček státem bude podstatně obtínější, neli tomu je u jiných pohledávek, a bude v mnohých případech neúspěšné. Student či absolvent se toti můe snadno stát platebně neschopným, například proto, e neprojde zkouškami a studia nedokončí, onemocní nebo nenalezne odpovídající zaměstnání a stane se dlouhodobě nezaměstnaným. Získal sice znalosti, vytvořil lidský kapitál, na trhu však po něm není poptávka. Věřitel (banka či stát) nemohou tento zastavený kapitál prodat, co na rozdíl třeba od hypotéčního úvěru přestavuje problém. Věřitel utrpí nutně ztrátu. Protoe garantem, poskytovatelem a správcem studentských úvěrů je stát, postihne tato ztráta právě jej.
Podle nedávno zveřejněných údajů činí hodnota nesplacených půjček amerických studentů okolo 1 bilionu $, co je víc, ne kolik obnáší celkový dluh za nákup automobilů nebo hodnota úvěrů čerpaných kreditními kartami. Jednou z hlavních příčin tohoto enormně vysokého zadluení je rostoucí počet nezaměstnaných absolventů vysokých škol (kolem 25 %).
I z makroekonomického hlediska mohou být se studentskými půjčkami, s jejich financováním nemalé problémy. Státní pokladna se toti bude muset umět kadoročně vypořádat s nemalou poptávkou po těchto úvěrech, co znamená, e alespoň v prvních 10–15 letech od spuštění systému bude tok hotovostí ve směru státstudenti mohutnět. Teprve později splátky a úroky sílu toku postupně zmírní, a se jeho směr obrátí. Stát můe půjčky financovat buď z běných rozpočtových příjmů, tj. z daní, nebo úvěrem. V druhém případě se zvýší státní dluh. Zajištění studia nadaných, leč nemajetných studentů bude tedy na státní pokladnu klást nemalé nároky, které můe plnit jen dobře hospodařící sociální stát.
Zajištění studia všem nadaným studentům bez ohledu na majetkové poměry rodičů je tedy zřejmě moné jen v rámci sociálního státu. Ji tento segment veřejné politiky přesvědčivě ukazuje, jak krátkozraké a nedomyšlené jsou postoje těch neoliberálních politiků, kteří prosazují stále se zmenšující roli státu a zánik státu sociálního. V rámci naší úvahy stačilo se poněkud zamyslit nad rolí státu při financování vzdělání, abychom dospěli k závěru, e ani zde to bez sociálního státu nepůjde. Se vzrůstajícími majetkovými a důchodovými nerovnostmi se jeho role ve společnosti bude zvyšovat. Ovšem jen za předpokladu, e tento stát nebude zadluen, e bude pracovat s vyrovnaným rozpočtem. Pro zadluené státy nepřichází zavedení školného a studentské půjčky vůbec v úvahu. Notoricky zadlueným státům nezbyde nic jiného, ne aby rozsah a kvalitu vysokoškolského studia regulovaly v souladu se svými rozpočtovými monostmi.
Václav Klusoň (1926) je ekonom.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.