Jste zde: Listy > Archiv > 2012 > Číslo 2 > Václav Jamek: Právě e soudnost aneb Kdy se ani křesťané nebojí
Nejsem samozřejmě rád, kdy se někdo otírá o mou soudnost, jako to v minulém čísle Listů udělal, byť letmo, Ladislav Šenkyřík; pro ujasnění a pro vlastní poučení začnu svou úvahu odtud.
Posuzuji-li stav něčí soudnosti, musím se přitom pochopitelně spolehnout na soudnost vlastní, je se mi pro takový soud – kterýto pojem je náleitý nejen v soudnictví, ale také v logice – nejspíš jeví jako méně pomatená ne soudnost mého protějšku, a proto nadřazená, alespoň tentokrát, kdy shledávám v soudnosti druhého nedostatky. Pak bych si však měl být jist, e si moje soudnost obešla všechny parametry, které jsou pro spornou otázku důleité, aby mě hned první kámen úrazu neskolil.
Nue, co si mám myslet o soudnosti někoho, kdo o mém nedostatku soudnosti usuzuje z naivity ekonomického uvaování, kterou mi připisuje především proto, e jeho vlastní ekonomická naivita je ještě větší? Schytávám to po celý svůj ivot, a poslední dobou zejména od svých pravicových, nicméně vnitřně ušlechtilých přátel, kterých mám celkem dost (Ladislav Šenkyřík do této široké mnoiny patří): moje názory jim nesedí, a místo aby vzali jejich důvody váně a poloili si náleité otázky, jistěe podle svého vlastního myšlenkového ustrojení, vzpomenou si, e jsem vlastně básník, upřou těmto názorům veškerý racionální základ, mé pojmy označí za pouhé dojmy, ale mých textů si cení pro něco jiného, nejspíš tedy pro to, e jsou zajímavě napsané, čili pro krásu (která se takto ocitá v pozici hodnoty druhořadé). Jako první mi to provedl Vladimír Just, kdy jsem v roce 1992 jako jeden z mála na české straně zdůvodňoval, proč by se Československo nemělo rozdělovat bez referenda. Poslední dobou se jich zase několik nezávisle shodlo na tom, e můj tón je stále célinovštější (zřejmě kvůli umpíkům: za ty si však můe Schwarzenberg): z přátelství se rozhodli nebrat mé argumenty na vědomí; take chválí styl; v sociální psychologii by se tomu nejspíš řeklo ošemetný pokus o řešení kognitivní disonance.
Odkazem na poezii se ovšem myšlenka vyvrátit nedá: u leckoho se snášejí celkem dobře. To jistě automaticky neznamená, e i u mne: take k podstatě sporu. Demografická křivka (a pyramida) není zdaleka jediný faktor, na něm důchodový systém závisí, není ani ten nejdůleitější; zato je to jediný faktor, na který ustavičně poukazuje pravicová propaganda. Proto jsem si dovolil říci, e Šenkyříkova ekonomická naivita je o něco málo větší ne moje; patent na pravdu si jistě neosobuji, jen důvodnou pochybnost. Podstatnější se mi jeví vzrůst celkového bohatství a způsob jeho přivlastňování; co jsem myslím u podrobněji vyloil. Lze si představit stálý růst bohatství při stále se zmenšujícím vkladu lidské práce (ideálně tedy tíhnoucím k nule); v tom případě je jasné, e rozdělování bohatství by muselo být zaloeno dokonce na zcela jiném principu, ne je vlastnictví výrobních prostředků a cena práce, a e ani tehdy by nebylo lze dopustit vyhubení nemajetné většiny lidstva, její práce by nebylo zapotřebí. A není pak pravda, e dnešní ekonomická věrouka dopředu vůbec nevidí? Proto chce všechno upravovat na základě pohledu zpět. Futuristická přestavba celé společensko-ekonomické formace je nevyhnutelná; zatím k ní ještě nemusí dojít násilnou a ivelnou cestou, ústící nejspíš do nějakého dalšího nesmyslu.
ádat od ministra financí, aby zvyšoval mzdy, tak naivní ovšem nejsem; reagoval jsem jen na to, co Kalousek před zraky národa řekl: e kdyby směl, cenu práce by stlačil ještě ní (nějak ovlivňovat ji tedy umí). Přísně logicky z toho dál plyne, e ministr financí by průběný důchodový systém, na ceně práce cele závislý, nejradši učinil ještě neudritelnějším. e bych ho však chtěl nějak převychovávat, to je závěr tuze nesmělý. Od tohoto ministra ádné dobro nečekám, ádám úplně jinou správu lidských věcí: má-li mě u někdo pokládat za bláhového, ať je to aspoň ze správných důvodů. e se nad tím poníený český realista, přesvědčený o potřebě přizpůsobit se čemukoli, jenom pousměje, s tím počítám: nikdy jsem netvrdil, e se Češi o něco kloudného pokusí. Nový impuls přijít musí, a přijde odjinud. Největší naivita spočívá ovšem v představě, e cíle mají ve společnosti určovat ekonomové. Je tomu naopak: společenská zadání formuluje na základě objektivních ekonomických podmínek a pokud mono s jistou předvídavostí politika: ekonomie (jako aplikovaná disciplína) má tato zadání podle nejlepších moností ze všech sil plnit. Děje se tak samozřejmě i dnes: jenom ta politická zadání nevycházejí z instancí demokratické moci, ale od úzké podloudné vrstvy tíhnoucí k oligarchii, která své politické zájmy jako ekonomické imperativy maskuje, stejně jako maskuje svou politickou identitu.
Komunistický ekonomismus v sobě zahrnoval jistý étos, záhy cynicky popřený; kritika se mohla na nedodrení závazku právem odvolávat, a na základě úplného popření tohoto závazku také komunismus odsoudit. Dnešní liberalismus ádný étos nemá, toti má étos negativní (take v korupci můe být shledáván systémový rys). Jsme na tom hůř ne s komunisty: protoe si tento systém ádné obecné dobro za cíl neklade a všechny jeho tzv. reformy se naopak jakékoli představě obecného dobra vysmívají, není, na jakém základě ho opravovat; ádná relativní kritika není na místě, musí se obrátit proti samé jeho podstatě. Proto je také veškerá ekonomistní (někdy i právní) argumentace ze strany dnešní moci jen propaganda, která si chce zdáním esoterické náročnosti, vyhrazené zasvěceným, zajistit neomylnost: lid by se měl mít před vládou tzv. odborníků na pozoru, ne po ní hloupě volat! Odborníky hnát bičem zpátky do jejich uzounkých chlívečků a radit se s nimi, ne jim bezradně odevzdávat moc! Proti hrozící zvůli nás brání jedině soudnost, vázaná k nejcennějšímu statku, jej naše civilizace vypěstovala, toti ke kritickému duchu (který je nejobecnějším čili demokratickým lidským atributem): opřít se můeme jen o to, co před jejím lučebným zkoumáním obstojí. Ladislav Šenkyřík má tedy pravdu, kdy si dělá starost o tu mou, taková starost je vdy oprávněná; a musí být také vzájemná. Především na soudnost vlastně spoléhám; a jak říkal jeden paličák spadlý do kukaččího hnízda: aspoň to zkouším.
Oč vlastně by se mělo usilovat, aby svět ze své současné šlamastyky vybředl a nemusel se kvůli tomu zpátečnicky zříkat civilizačních výhod, které lidé svým úsilím získali (co také znamená zachovat lidstvu pro budoucnost nějakou monou ušlechtilost a velikost), nad tím rozmýšlím u řadu let, nejpozději od chvíle, kdy jsem začal s těmito fejetony. Některé z těch myšlenek se u začínají ozývat i odjinud, co mě trochu uklidňuje. Nakonec se mi ta úvaha ustaluje v pěti nebo šesti hlavních bodech; určitě to není všechno, co bude zapotřebí, ale odněkud začít musím:
1. Rozhodná obrana sociálních práv;
2. Rehabilitace státní, resp. veřejné moci jako nástroje obecného prospěchu a demokratické vlády;
3. Výstavba právního světa (komplexní globalizace);
4. Nahrazení konkurenčních a růstových dogmat principem rozumného blahobytu;
5. Povýšení ivotního stylu a kvality ivota na kritérium a základ kadého politického a ekonomického rozhodování;
6. Posílení vyšších demokratických hodnot; na to navazující obnova obecné vzdělanosti a společenské odpovědnosti vědy a duchovních elit vůbec.
Přitom však bude zřejmě čím dál obtínější najít společenskou sílu schopnou vzít takový (či jiný) soustavnější a komplexní program za svůj a prosazovat ho. Podstatná otázka tedy je, zda se dá rozpor mezi globální formou civilizace a jejím rozdroleným a rozmělněným obsahem (rozpadlou obecnou vůlí) vůbec překlenout; zda tedy lze uniknout jakékoli podobě oligarchické vlády kompaktně úzkých zájmů, která bude s to vyuít všeobecný komunikační chaos ve svůj prospěch; a je samozřejmě otázka, jak by taková oligarchická vláda asi vypadala, neboli zda u ji tu náhodou nemáme – protoe by pro ni mohlo být výhodné zůstat kryptokracií (odpor proti ní by mohl být diskvalifikován jakoto patologický). Premiér Nečas se koneckonců při obhajobě svého vládnutí na vůli globální kryptokracie celkem otevřeně odvolává: připusťme na chvíli, e toho ví víc ne my a na rozdíl od nás je mu jasné, e demokracie u skončila. S národem se nedomlouvá, protoe u je všechno jinak, a on se domlouvat nepotřebuje. I kdyby snad mezitím prohlédl a došlo mu, jaký je červík a loutka, musel by u do konce ivota zůstat tupým pravičákem, kterého nám předvádí (Antonín Novotný kdysi na chvilku zapomněl, kde je Moskva a kde je on, a jak dopadl: to drobné místodrící poučí); z ostudy koneckonců do budoucna nic nezůstane, dějepisci postdemokratického celoglobálu ho dodatečně zkrášlí, dávajíce mu zapravdu na celé čáře; trapnost vítězů přetírají hustými barvami odnepaměti, kvůli tomu si je moc vymyslela. (A na to, e Husák na to asi také spoléhal.)
U kvůli tomu by se chtělo věřit (a touha je to starší ne samo lidstvo), e existuje v součtu všech vesmírů nějaké místo nebo alespoň Slovo, je nelze utvářet livě, v něm se věci nutně uspořádávají podle pravdy a nic nezůstane zapřeno, utajeno ani pokřiveno. Křesťané tomu říkají Poslední soud, ale z toho, jak se chovají, to vypadá, e se ho asi příliš nebojí. A kdy se u ani křesťané nebojí, musí to s pravdou vypadat opravdu špatně.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.