Korupční kauza dnes u bývalého středočeského hejtmana za sociální demokracii Davida Ratha, kterou zahájilo jeho zatčení při údajném přebírání úplatku za zmanipulování veřejné zakázky na opravu buštěhradského zámku, je dvojsečná zbraň jak z politického hlediska, tak z hlediska věrohodnosti liberální demokracie u nás.
Politici z vládního tábora se vcelku pochopitelně snaili a snaí skandál vyuívat jako příklad rozsáhlé korupce v opoziční sociální demokracii i jako důkaz korupčního jednání na krajské úrovni, kde vládne ČSSD, popřípadě jako jednání, které ohrouje čerpání evropských fondů. Hodně jsme také slyšeli o tom, e byla konečně chycena pověstná velká ryba, co prý můe být jakýsi bod obratu v boji s korupcí.
Jene u první reakce veřejnosti, jakkoliv většinově pozitivní, pokud jde konkrétně o zatčení nepopulárního Ratha, naznačovaly, e a se uklidní první emoce, můe si leckdo začít klást znepokojivé otázky, které k celkovému boji s korupcí a větší důvěře občanů v demokratický proces příliš nepřispějí.
Po první euforii ze zatčení prvního politicky významného korupčníka se například někteří komentátoři začali vcelku logicky ptát, jak věrohodná je verze justičních orgánů, e dopadení Ratha nebylo výsledkem politické objednávky.
Na jedné straně téměř nikdo nezpochybnil oficiální verzi, podle které se Rath takříkajíc připletl do vyšetřování korupce při nakládání s evropskými fondy v Severočeském a Středočeském kraji, a e šlo tedy o šťastnou souhru okolností. Na druhé straně enormní snaha příslušného státního zastupitelství a policejního týmu vyšetřování utajit, a to dokonce i před nadřízenými, rozsáhlé odposlechy a nasazení rozsáhlého vyšetřovacího týmu můe leckomu připadnout jako výsledek v moderní české historii všeobecně rozšířeného odečítání ze rtů mocných. Jinými slovy, lze se ptát, jakou roli hrála v enormním úsilí, které nakonec vedlo ke zdárnému výsledku, skutečnost, e Rath byl významným představitelem opozice a krajským hejtmanem, přičem průzkumy ukazovaly, e v krajských volbách obhájí ČSSD většinu svých mocenských pozic v krajích, které s výjimkou Prahy ovládá všechny.
Ve světle předlouhé řady korupčních podezření, které obklopují politiky vládní koalice, jako i ve světle nikdy nerozpletených kauz, v nich jde o miliardy a v nich se tak či onak objevují jména vládních politiků nebo kmotrů z politického zákulisí zejména vládní Občanské demokratické strany, není moné se neptat, zda by při stejném nebo dokonce i dost menším úsilí vyšetřovacích orgánů nebylo moné dopadnout u dávno velkou rybu z vládního tábora. Jene jak si ještě všichni pamatujeme z případu Jiřího Čunka, po něčem takovém není politická poptávka.
Navíc i kdybychom nikterak nezpochybňovali politickou nezaujatost vyšetřovatelů před dopadením Ratha, je z hlediska procesní spravedlnosti nešťastné, jakým způsobem státní moc zacházela s Rathem po jeho zatčení. Zatímco známý lobbista Roman Janoušek, v minulosti spojený především s magistrátem v Praze pod vedením ODS, zůstal po činu, který můe leckdo povaovat za úmyslný pokus o zabití, na svobodě, a mohl si dokonce ponechat řidičský průkaz i pas, na Ratha byla uvalena vazba. Údajně ze strachu, e by mohl ovlivňovat svědky.
V následujících dnech jsme pak byli svědky doslova šaškáren, kdy byl zadrený poslanec převáen z vazby ozbrojenci na předem neznámé místo k setkání se členy mandátového a imunitního výboru a kdy se kolem něho vytvořila atmosféra, která připomínala zacházení se zatčeným bossem mocné mafiánské skupiny někde na Sicílii. Vedly se také nekonečné úvahy o tom, zda má poslanec Rath vůbec právo promluvit k Poslanecké sněmovně před tím, ne ta rozhodne o jeho případném vydání k trestnímu stíhání.
Předsedkyně PS Miroslava Němcová ustaraně sdělovala veřejnosti prostřednictvím ČT, e si nedokáe představit, e by Rath měl do Sněmovny přijet, a vůbec u ne, e by v budoucnosti hlasoval o zákonech, pokud se odmítne vzdát svého mandátu. Jakkoliv je taková situace samozřejmě sloitá jak z hlediska ústavního, tak z hlediska politické hygieny, i zde se vůči zatím neodsouzenému Rathovi postupovalo naprosto nepřiměřeně, vezmeme-li v úvahu, e ve Sněmovně dál sedí a hlasují v první instanci pro trestné činy ji odsouzení Vít Bárta a Jaroslav Škárka.
Jinými slovy, okolo Ratha se rozpoutalo místy a fraškovité politické divadlo, reírované částečně vládními politiky. V kontextu, kdy justice na organizování této frašky zatím plně spolupracuje, se dá cynicky předpokládat, e proces s Rathem začne čirou náhodou nedlouho před krajskými volbami a bude mít vyvrcholení před volbou prezidenta republiky.
Výše řečené nemá zpochybnit Rathovu vinu ani to, e má být potrestán po zásluze. Je to spíše varování, e vládní politici i část médií ve své horlivosti vytěit z kauzy Rath politicky co nejvíce obnaují dosti účelové chápání spravedlnosti u nás a případný význam chycení první velké ryby devalvují.
K tomu začala přispívat u vyjádření některých vládních politiků ke kauze Rath jen několik hodin po zatčení. Ministr financí Miroslav Kalousek například prohlásil, e ČSSD v krajích ohrouje čerpání evropských fondů, a okamitě pozastavil regionální operační programy pro střední Čechy, jakkoliv Rath byl zatčen nikoliv za manipulaci s evropskými fondy, ale za úplatek týkající se veřejné zakázky na opravu buštěhradského zámku.
Ačkoliv je moné, e policejní šetření ukazovalo, e Rath v minulosti nějakým způsobem evropské fondy manipuloval nebo e se k tomu chystal, jisté je, e Středočeský kraj před jeho zatčením na rekonstrukci buštěhradského zámku ádné evropské peníze nedostal.
Jisté také je, e ačkoliv některé kraje měly s průhledným čerpáním evropských fondů problémy, největší problémy vznikly jak kvůli neschopnosti centrální vlády nastavit lepší pravidla pro čerpání peněz z EU, tak kvůli zpackaným, ba moná dokonce úmyslně zmanipulovaným projektům některých ministerstev. České republice tak hrozí úplné zastavení čerpání peněz z EU ve výši stamiliard korun, přičem kraje jsou jen menším viníkem takového karambolu.
Je bohuel dost pravděpodobné, e v hluboké defenzivě operující vládní koalice se bude snait v příštích měsících vytěit kauzu Rath nejen k odvedení pozornosti od vlastních kolosálních selhání při čerpání evropských peněz, ale i od potenciálně zkorumpovaných projektů, jako jsou elektronické zdravotní kníky neboli IZIP.
Problém pro současnou vládu je v tom, e na Ratha, popřípadě ČSSD, bude moné svalovat průšvihy, které má na svědomí v první řadě vládní tábor, jen tak dlouho, dokud se nerozptýlí kouřová clona způsobená mediálním přeexponováním kauzy Rath. Ta můe ještě nějakou dobu gradovat, například v podobě obvinění i proti některým dalším hejtmanům za ČSSD nebo v podobě tyjátru, který nás čeká, a začne proces s Rathem.
Jene dlouhodobě nebude moné odvádět pozornost od skutečnosti, e jakkoliv má ČSSD na systémové korupci svůj díl viny, většina systémové korupce tak či onak souvisí nejen s projekty pravicových vlád a radnic v posledních letech, jako jsou například zmanipulované zakázky na stavby dálnic, tunelů či obchvatů nebo schémata typu IZIP či financování Praských dopravních podniků, ale také souvisí s téměř programovou liknavostí současné vlády při zavádění protikorupční legislativy.
Systém liberální demokracie stojí a padá s principem spravedlnosti. Ten je v současné České republice v těké defenzivě, a to dokonce i případě, kdy se konečně podařilo chytit pověstnou velkou rybu. Dál tak bude panovat přesvědčení, e vláda můe mít je těko právo poadovat o občanů ekonomické oběti v situaci, kdy pokračuje v neztenčené míře systémová korupce, v ní podle odhadů mizí ročně a stamiliardy, jako i v situaci, kdy vláda vyzývající k úsporám není schopná ani vytvořit pravidla a funkční systém pro čerpání stovek miliard z evropských fondů.
V této situaci můe případ Rath vnímání demokratického systému u nás ještě zhoršit. Nejene můe být stále více lidí pobouřeno účelovostí, s ní vládní tábor tento případ zneuívá k zastírání vlastních problémů i k ovlivňování nadcházejících voleb, ale mnoho občanů také nejspíš dojde k závěru, e zkorumpovaní jsou opravdu všichni politici, ať u jsou z levice nebo z pravice. A to je přímo pozvánka pro nové čisté politiky, kteří budou slibovat, e Augiášův chlév české politiky pěkně vymetou, anebo pro masová hnutí, která odmítají stranickou politiku jako nevyléčitelně zkorumpovanou.
Jiří Pehe (1955) je politolog, ředitel New York University v Praze.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.