Ona rozšafná a jistě i ctnostná dáma, která nás v televizní reklamě ujišťuje o tom, e normální je cítit se dobře, neprdět a dělat pevná hovínka, z kteréto příčiny máme pravidelně pojídat jistý mléčný výrobek, by nám jakoto očividná znalkyně trního smyslu ití také snad mohla vysvětlit, zda je normální, kdy chléb zakoupený v českém supermarketu třetí den zaroste plísní, a co s našimi hovínky a s naším ivobytím vůbec udělá vytrvalá spotřeba šmejdu, nominálně ovšem desetkrát drašího, ne byla vcelku poctivá šumava bolševická. Potí je pochopitelně v naší bezbřehé ochotě prodávat svou práci hluboko pod cenou a chabý výtěek utrácet za předraený nebo šizený krám. Čech bude šidit, podvádět a krást u pudově a za jakýchkoli okolností, i kdyby ho to mělo zabít (protoe národ, jeho základní politickou strategií je zlodějna, se nakonec stává především národem okradených), je to u jeho nová přirozenost; a kdopak by svou přirozenost chtěl váně potírat? Klause nám nevnutili Rusové, Američané ani Němci, vybrali jsme si ho mezi všemi Čechy sami. Ta sametová poddajnost pod maskou vychytralosti, český národní stihomam ústící v bezbřehou důvěřivost neunikne nikomu, tak se nedivme, e si na nás dravci dovolují. Jsme u zase taková malá výzkumná laboratoř příštího odcizeného světa. A pořád se najde dost uspávačů, kteří vám vysvětlí, e jsme na tom daleko lépe ne jinde, kde mají válku, choleru a hladomor, dokonce korupci ještě větší, co nás má zřejmě těšit: co je nám po těch chudácích, jen ať si to vyerou. Buďme rádi, e jsme rádi, dokázali jsme, e to dokáeme, dospěli jsme, kam jsme dospěli, nic nehoří, a doeneme a předeeneme Haiti, Véna z Hradu pískne. Zatím se řaďme pěkně do osmistupů před montovnami zbytečných autíček, která brzy nebude mít kdo kupovat, a zanotujme si tu naši starodudáckou:
Hjundaj, hjundaj, hjundaj dá.
Leč i zpívání tak vstřícné asijským průmyslníkům podle všeho rve uši, a český slouha ju hubu kroutí a do reklamní češtiny montuje akési čudné, asi korejské, foneticky obtíně popsatelné samohlásky, které v českém hláskovém systému neexistují. Skloňovat ve vlastním jazyce základní číslovky, rozlišovat krátkou a širokou třetí osobu mnoného čísla u sloves jako učit (oni učí) nebo umět (umějí), dodrovat rodovou shodu u příčestí minulého, to ubohý Čech nezvládne, ale korejské fonémy mrská hned ostošest. Jaký div, e mi vysokoškolští studenti nerozumějí, kdy se jim snaím vysvětlit, e slovem klasa lze snad známkovat kabanos, ale rozhodně ne ty nejušlechtilejší a nejvytříbenější výtvory našeho umu – prostě proto, e slovo podřadné hodnoty nemůe pojmenovat nic vynikajícího a nedostiného bez nejapné konotace (proč u to nenazvat rovnou špica nebo eňoňůňo?); stejně vulgární je stále běnější označování státní pokladny jako kasy. Zatím nejhorší vulgaritu zavedl ministr předešlé hulvátské vlády Ivan Langer, údajný absolvent dvou vysokých škol, kdy se opováil jednu instituci českého státu pojmenovat anglickým výrazem, který není nic jiného ne vekslácká slovní hříčka (Czech Point). Pokleslá úroveň našeho vědomí tak na nás čiší a čouhá u málem z kadého slova; a není to maličkost, právě naopak: roztrušuje-li se veřejná rakovina a do takových metastází, neumřít na ni bude těké.
Pro začátek říkejme těm slavným korejským vozítkům pěkně po středoevropsku Hunyadi, ale to ostatní bez velké změny nepůjde: tak velké, e k ní lidstvo patrně nebude mít sílu. Hlavní potí se všemi škrty, které jsou mu dnes vnucovány (a jde o skutečný výškrt dějin, větší ne vymazávání paměti, které svého času diagnostikoval Kundera u komunistů: pravý, důstojný význam slova reforma se obrací v hrobě), tkví toti v tom, e neberou ohled na ivot, nechtějí ivot zlepšovat, jen po něm dupou. Má správa lidských věcí vypadat takhle? Na program co největšího štěstí pro co největší počet lidí, který stojí v počátcích západního liberalismu, dnešní takyliberálové podle všeho zapomněli; chybí u jen to, aby katolická církev za Klausova spokojeného pokyvování znovu spustila svou tisíciletou písničku o slzavém údolí a marné snaze něco na tom měnit.
Utkvěl mi v mysli jeden neprávem zapomenutý kocourkovský výrok premiéra Nečase ze samého počátku jeho vlády. V soukromém sektoru, pravil tento kazatel trního nesmyslu, je deset procent nezaměstnaných, a ve veřejném sektoru jenom sedm, take stát logicky musí propouštět, aby se nepoměr vyrovnal. (Za cifry neručím, ale takhle to řekl.) Čáry máry fuk, a je po problémech. Tihle povedení liberálové si zřejmě představují, e se propuštěná pracovní síla vypaří jako semeno praského arcibiskupa. ijeme ve svobodné společnosti: ať se jdou třeba utopit. Tento způsob uvaování, zvlášť v podobě tak primitivně hloupé, zjevuje nadmíru jasně, do jaké slepé uličky dostala současná ekonomika a jí otročící politika západní civilizaci: tato lidská ekonomika nepracuje pro člověka; člověk je pro ni míň ne surovina, míň ne stroj, míň ne materiál. A pokud tomu tak skutečně je, je současná ekonomika Zlo, v tom nejpřesnějším a nejlogičtějším slova smyslu: závěr, jej nelze nevyvodit!
Posledně jsem ukázal věc kadému jasnou, i kdy ji prolhaní ekonomové zapírají: vzhledem k tomu, e průběný důchodový systém závisí výhradně na ceně práce, nemůe být neudritelný, pokud obecné bohatství vzrůstá a jeho rozdělování probíhá v souladu s elementární spravedlností. Je to naopak jediný únosný systém rozumného starobního pojištění, protoe nejméně podléhá historickým zvratům.
Malůvka se dá k plné míře své sprostoty dokreslit takto:
Představme si moment produktivity práce, kdy k vytvoření jistého bohatství bylo zapotřebí dvou ekvivalentních pracovních sil. Práci kadé pracovní síly odpovídala cena x a z ní se do průběného důchodového systému odváděla částka y; z daného objemu bohatství přicházela tedy do důchodového systému suma 2y. Produktivita práce se však zvyšuje, a k vytvoření stejného bohatství stačí jediná pracovní síla; ta je hodnocena cenou z, tato cena je však menší ne 2x, a při velkém stlačování ceny práce, jaké prosazují současní ultraliberálové, by mohla být dokonce menší ne původní x; take odvod do důchodového systému bude menší ne 2y, v krajním případě i menší ne y (i kdy se můe měnit i poměrný díl odváděný z ceny práce). Přebytek bohatství (2x – z) skončil tedy jinde, a chybí nejen v pracovníkově mzdě, ale přímo úměrně i v důchodovém systému. Protoe však celek společnosti bohatne, prostředky pro udrení důchodového systému rozhodně existují, musí být tedy doplněny odjinud, například z miliardářských dávek; co výsledně tak jako tak znamená zvýšení ceny práce. (Příslušnou rovnici ať u si Vladimír Dlouhý a jiné antisociální karikatury, ke šplhu zdárně vycvičení u komunistů, nakreslí sami.)
Komparativní výhoda spočívající v neustálém stlačování ceny práce není jen ubohou zbraní chudých (nebo chytráků, kteří si s chudobou zahrávají); začnou-li o ni usilovat všichni, jako se to dnes děje, má ten zvrácený účinek, e ekonomický růst, pokud by na chvíli i nějaký byl, ničí prosperitu, místo aby ji budoval, a míří tudí neodvratně k obecnému krachu. Prosperitou se nedá nazvat bezstarostný ivot několika set lidí, kteří se uzavřou v bunkrech a samými roupy nebudou vědět, jakou předpotopní stvůru si ještě dát naklonovat do svého soukromého zvěřince. Jiří Hanák mě nedávno v Právu předběhl, shrnu tedy tu myšlenku v obecné podobě: protoe pracovní síla je zároveň jediný člen hospodářského cyklu schopný vyrobený tovar také spotřebovat, zvlášť má-li se ho chrlit čím dál víc, není logika růstu slučitelná s logikou stále niší ceny práce. Ta se toti zakládá na dynamismu útlumovém: stlačí-li se cena práce ideálně k nule, neméně ideálně ustane také veškerá výroba a s ní i ivot lidského druhu (připomenu, e s výrobou se kdysi, prý po odchodu z ráje, začínalo kvůli nutnosti člověka ivit a šatit, a vlastně je tomu tak pořád, i kdy na to ekonomové, celí zblblí z virtuálních peněz, neberou zřetel); a protoe lze předpokládat, e se někteří lidé přece jen pokusí přeít, čeká nás nejspíš znovu pořádné peklo.
A protoe nějak zapomínáme na to, e pořád ještě vlastníme (my lidstvo, konkrétně však ti, kdo nás zrovna do katastrofy enou) obrovskou zásobu pouitelných jaderných zbraní, můe se stát, e nepřeije vůbec nikdo.
Učitel národů Nečas nám na počátku své vlády zvěstoval také to, e podnikatel je jediným tvůrcem národního bohatství. Ké bychom si tak mohli sednout a vděčně ho pozorovat, jak tvoří! Tak jako se vším, co nám tahle vláda bulíkuje, je to samozřejmě jinak: jestli čeští podnikatelé vůbec vytvářejí nějaké bohatství, pak hlavně své vlastní, z ukradené práce, za kterou nechtějí platit. Na to, co jim skončilo v kapsách, pak jeden z jejich pohůnků posílá srdceryvné sloenky důchodcům a neméně srdceryvně káe o tom, jak musí zadluená rodina šetřit a utrácet jen tolik, kolik má. Bohatí příbuzní mu z té rodiny ovšem nějak vypadli, a ádný z úsluných novinářů mu ten příměr nevmete zpátky do tváře: kdy se nějaká skutečná rodina ocitne v nesnázích a shodou okolností se v ní najde i bohatý strýček, očekává se, e právě ten strýček pomůe trochu víc ne jiní členové rodiny, kteří tolik peněz nemají. Musí mít strýček limuzínu? Musí mít doma tygra, při svém vzdělání? Musí mít jachtu, aeroplán a vilu v Dubaji? A kdy strýček pomáhat nechce, musí si ostatní vskutku pomoci sami, ale určitě si nevyberou strýčkova šafáře, aby je přitom poručníkoval a honil. Jene smějící se česká bestie to vidí jinak: volí TOP 09, své pomyslné dluhy platí jak mourovatá, a ve skutečnosti se skládá na blahobyt bohatého strýčka. Dvacet let před jednou chimérou prchá, a za druhou se slepě ene.
Bylo by omylem se domnívat, e okolní svět je na tom lépe. U nás jen mají hlupáci a lotři větší vliv, všechno vystupuje ve zřetelnějších obrysech. U dávno se však svět tak poválivě nepotácel. Klasická udrovací levice u není alternativa, a dá se říci, e na pořádnou levici se zatím čeká marně. Kdo by se také do té práce hrnul: nejde o nic menšího ne předělat základní parametry, dát ekonomii nový smysl, odpoutat ji od bezobsané spekulace a obrátit zpět k práci – k reálné ekonomice a k uitné hodnotě, neboli od zvrhlého materialismu bez hmoty k poctivé hmotě ivota, kterou musíme ivit, aby z ní rostl náš duch; překonat všeobecné společenské šarlatánství současného kapitalismu – a nezničit přitom svět. Leckdo vidí, e sociální demokracie je dnes u jenom menší zlo, a e menší zlo nestačí. Je zapotřebí myšlenek, dokonce utopií v původním smyslu koncepcí obrácených do neuzavřené budoucnosti. Rozhoupat se je těké.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.