Obec Zapomnění existuje od mé nepaměti. Byla u, ne jsem se narodil. Narodili jsme se tam všichni. Kdy po dlouhém odloučení přicházím jako poutník do naší rodné vsi, kdy se k ní blíím, stávám se čím dál více zřetelným. Jsem najednou více svůj. Přicházím toti do místa, které mi vtisklo podobu. Jsem zde viděn, poznáván, rozpomínán. Rodiče, kamarádi, nepřátelé, listonoš, prodavač, blázen, potulný pes, divně vonící jarní vítr po dešti, červená voda pod vrbou u kříku, puch z vepřína. To vše je jakoby moje. Spíše ale já toho všeho jsem.
Tady je kruh, tady je dvůr, tady bydlí, zpívá Vlasta Redl v Přijdu hned. Domov si nejde naplánovat, předem přichystat, on se nám stane a a po narození, vreni do světa, zíráme na to, jaký je. Tohle je stůl, tohle je čaj a tohle papír, mávni tukou a tvoji mrtví oijí. Je to tak snadné, a to mrzí, e nejde chtít být tak drzý a stvořit si svět jenom z vět a melodií. Měl jsem štěstí, Zapomnění bylo poklidné a malebné. Aspoň teď to tak cítím. To vpravo je les, to dole je vřes, a tudy sever. Téhle cesty u je konec na dohled.
Konečně do něj vstupuji. Do Zapomnění. Nepoznávám ho. Fotbalové hřiště je zastavěno, v místě nepatřičně působícími, domy. V kulturním domě, jeho součástí byla kinokavárna, u dávno nevoní káva. Dokonce se tu ani nehraje, protoe po tom, co zemřel pan řídící, se u nikdy nesešlo pět lidí, co byla povinná účast, aby spustil na promítačce širokoúhlý barevný film v české řeči. Těch pět lidí udruje nyní při ivotě hernu, oddělenou nějakými plechy od skladových prostor, naplněných stále přibývajícím nepotřebným zemědělským haraburdím. Svahy nad Zapomněním zeloutly. Na zavřeném obchodě cedule, e plynové bomby se budou odebírat v pátek před třemi roky. Ulice jsou prázdné. Domy barevné.
Z oken domů navíc blikají nadějně ivotadárná světýlka. To všichni sami u svých počítacích strojů sní svoje sny, baví se s přáteli, jsou tak nádherně vlastně spolu. A při tom mohou být ve skrytu. Mohou si dokonce hrát na jiného. Ale paradoxně se i jako jiní stále zaplétají do dalších a dalších sítí, bohuel jen ve svých hlavách, virtuálně, ne tělesně. Pokud by chtěli být opravdu zcela cizí, museli by s nadměrnou flexibilitou měnit svou totonost. Stali by se tak avatáry fantaskního světa Raye Bradburyho, kde se jeden z dětských hrdinů neustále mění podle přání rodičů, kteří hledají své pohřešované děti. V závěrečné scéně běí ulicí a všichni jej volají domů a on se doslova, kdy plní jejich přání, rozteče do břečky bezdomoví před jejich očima. Všem nám dnes říkají, jak velkou devízou je, kdy se naučíme být právě takovými trvale udritelnými bezdomovci.
Rainer Maria Rilke napsal o návštěvě Vrchotových Janovic svému bratru: Leí mi především na srdci, abych se mohl někam vracet domů. Věřte mi, Janovice mají pevné místo v takových myšlenkách na domov. Jsou silně vrostlé do mého citu a do mých vzpomínek velmi silně. Myslívá na červeň pláště Sidonie Nádherné, která mu v tom místě přišla vstříc. Na společné procházce do lesa Miláčova vidí Sidonie louku očarovanou tmavým lesem, vynořují se básně, domů jdou kolem příšerně tmavého černého rybníka. Sidonie naslouchala okolí svého domova, stejně jako svým slavným muským protějškům, vdy skryta spoluvytvořila svět, kde se potkávalo nebe se zemí, park, který Karl Kraus nazval: Ráj proti peklu Vídně. Zde se mísí lásky Sidonie, láska k přírodě, bolest ze smrti otce i obou bratrů, láska přírody. Femme fatale, osudová závislost na všem ivém. V parku se odvíjející příběh, který otevírá člověka světu, kosmu, ivotu. Krajiny domovů jsou plné takových příběhů, stačí naslouchat, čekat, obohacovat se otázkami, které k nám s nimi přicházejí.
Vcházím do školy v Zapomnění. Vida, je tu plno. ákům se na hrudi houpají kovové cedulky s barevnými grafy. Červený sloupek určuje jejich cituplnost, šedý ekonomickou vzdělanost, modrý vzdělanost jinou, lutý poslušnost plnit zadané úkoly. Číslo v levém rohu nahoře je IQ. Svítící kolečko dole říká, e školné bylo zaplaceno. Učitel taky sedí u počítače a sumarizuje vše přehledně do různých výkazů, co mu stále více šetří práci. Pro rodiče, pro ředitele, pro inspekci, pro ministerstvo, jeden navíc, kdyby přišel nečekaný host. Všichni pod dohledem bezpečnostních kamer. Všechno je mono dosledovat, dovyhodnotit, evaluovat. Nikoho to ale nezajímá. áky, učitele, ani rodiče. Ministr naštěstí občas prohlásí, e něco, co se tvrdí, není pravda, kdy je přece na první pohled jasné, e ukazatele rostou. Všechny je tak mono uvést na definitivně pravou míru. Všichni flexibilně plní, co je jim zadáno. Je jedno, e nikdo nezná zadavatele. Prostě je to tak.
Kdy jsem zděšeně přeskočil elektronickou uklízečku, vyběhl jsem, trošinku dezorientovaný, ze školy, z naší obce, ven, za humna Zapomnění. Tam jsem uviděl podivnou učitelku, která se zapomněla se svými áky za školou. Nespěchali. Učili se společně názvy starých míst i s příběhy, které se v nich udály. Všimli si při tom, e všechny ty příběhy jsou součástí příběhů jiných a tvoří ivot. Snaili se porozumět tomu, co jim sděluje osvětí. A k rozumu při tom pouili i své tělo. Oivili své smysly, s jejich pomocí se pokoušeli znovu objevovat svět. Třeba to, e hovězí z nedaleko se pasoucí krávy musí být přece levnější ne hovězí z Kanady, a to navzdory tomu, e se jim při tomto objevu na hrudi výrazně sníil šedý sloupek. Zaslechl jsem dokonce smích, který svědčil o tom, e áci své problémy nechali ve škole, aby v krajině domova našli tajemství, na které zcela zapomněli. Kupodivu bylo zjevné, e je baví toto učení, na jeho neviditelném konci je orientace v tom, proč jsou tím, čím jsou. Dokonce to umějí říct ostatním. Jaká krása.
Právě přibíhá předem rozčilený školní inspektor, aby tu krásu proměřil!
Psáno pro: Metodika tvorby vlastní regionální učebnice. Jak pracovat s regionem školy při výuce (D. Zouharová a kol.) a Listy; citáty z dokumentárního filmu Josefa Platze o Sidonii Nádherné (ČT) a knihy Aleny Wagnerové Sidonie Nádherná a konec střední Evropy (Argo, Praha 2010).
Michal Bartoš (1964) je absolvent katedry ekologie Přirodovědecké fakulty UP v Olomouci. Je vedoucím Střediska ekologické výchovy Sluňákov olomouckého magistrátu a organizátorem festivalu Ekologické dny Olomouc.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.