Mnozí se shodují, e s nedávným odchodem velkých postav kultury a politiky cosi skončilo, nepanuje jen shoda co vlastně. Já bych řekl, e končí epocha, kdy se lidé podepisovali pod své názory, scházeli se na náměstí bez komiksových masek, kdy se volající do rozhlasu jetě nepředstavovali jako posluchač Karel z Moravy a anonymní byly nanejvý dopisy. A e začíná éra, v ní budeme bloudíce svobodně anonymním kyberprostorem svět vidět u jen skrze makroekonomické ukazatele.
Vimněme si, e benefity, bondy, indexy, valy, deriváty a jiné sofistikované jevy, v době prvobytně poplatné primitivně shrnované do má dáti – dal, jsou tématy větiny zpráv. A e se tie a nenápadně nejvlivnějím televizním pořadem stává Studio burza. Je toti nejblíe zdroji, z něj ve vyvěrá. Podobně jako bylo kdysi potřebné číst tiskový orgán ÚV KSČ, teď nás na cestě k zásadním informacím navigují finanční analytici. Vezměme třeba zprávu, kterou jsem si zapsal: Mrazy působí na komoditní sektor, tento ko je ale v down trendu: plyn byl toti přeprodaný a lze predikovat, e prorazí rezistenci a moná začne formovat nějaké dno. Pak snad dojde ke konexi vzhůru. Co je proti tomu prostoduchá předpověď počasí? Jistě, jako před čtvrt stoletím i teď je třeba ovládat specifický jazyk, kterým k nám Zasvěcení promlouvají. Odměnou ale pak mohou být třeba i havé novinky zahraničně politické: Cena ropy kolísá, v Íránu jsou značné třenice. Anebo dokonce petka východní filozofie: Takové vydefinování nemůe být nějakou mantrou.
Začíná převládat jistota, e fiskální pohled je konečně tím správným vědeckým světovým názorem. A taky e důleitějí ne třeba návyky hygienické jsou pro ivot člověka ty ekonomické. Vánoční svátky se zdály být Lidovým novinám vhodným časem, aby si posvítily na to, jaký vliv na vytváření správných instinktů mají pohádky. S pomocí Miroslava Svobody z Vysoké koly ekonomické podrobily analýze některé známé příběhy a dospěly k alarmujícímu zjitění, e jsou plné patných ekonomických návyků. Například se ukazuje naprosto nevhodné chování na trhu práce. Hlavní hrdinové pohádek získají poklady a těstí větinou jen díky tomu, e jsou hodní. Vlastní tvrdá práce a přičinění se jim nedostává. Některé dokonce vedou děti přímo k nezákonnostem, třeba pohádka O perníkové chaloupce bezmála navádí děti, aby kradly cizí majetek. Kdy jsou v pohádce majitelkou daného obydlí chyceni a po zásluze potrestáni, je ona vykreslena jako zlá jeibaba. Nebo chudák Trautenberk: Kreativní podnikatel chce třeba podnikat ve farmacii – prodávat léčivé bylinky – nebo prodávat vodu z přehrady svého panství. Neschopní a líní zaměstnanci, spolčení s mocným sousedem Krakonoem, mu vak házejí klacky pod nohy. Vrcholem bludů jsou podle citovaných expertů pohádkové předměty: Oslík, z kterého se sypou peníze, by jistě způsobil hyperinflaci, ubrousek, který se sám prostírá, by zdevastoval zemědělce i potravináře. A vůbec nejhorí pohádka? Sůl nad zlato! To, e dám přednost kilogramu diamantů před kilogramem soli, neznamená, e neznám správné hodnoty. Za normálních okolností sůl, které je dostatek, nemá přece takovou hodnotu jako drahé kovy. Take Maruka byla úplně mimo, pozastavuje se ekonom.
Natěstí nejsou vechny pohádky tolik kodlivé, například seriál My z Kačerova, v něm strýček Skrblík nabourává stereotypní pohled na boháče jako na zlé a líné postavy. Nejzářnějí výjimkou je ale dle vědce ekonoma filmová pohádka Čert ví proč: Král vyhlauje zákonné platidlo a zavádí jeho nucený oběh výměnou za to, e Lucifer bude po dobu jednoho roku financovat chod hospodářství, respektive státní pokladny. Cenou je králova due. Chudák král ve své neznalosti netuí, e raba státních nekrytých peněz lidem vůbec nepomůe...
Jene co kdy je peklo akciová společnost na anonymní doručitele? – podotýkám zasvěceně.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.