Evropou obchází straidlo primitivních krtů. Museum Bochum v německém Porúří, někdejí azyl mnoha východoevropských svobodných kulturních a uměleckých aktivit (s druhou největí a nejvýznamnějí mimočeskou sbírkou českého moderního umění), stojí na pokraji zániku. Městská rada vyhlásila v průběhu přítích deseti let jeho zavření, rozprodání sbírek a prodej muzejní budovy od věhlasných Dánů Bo a Wohlerta. Tento novodobý ikonoklasmus má uetřit prázdné kase Bochumských směných 1 240 500 eur ročního rozpočtu z celkového deficitu v řádech stovek miliónů. Do značné míry je bochumské muzeum dítětem celoivotního sisyfovského osudu českého historika umění Petra Spielmanna (kterého pozorný čtenář Knihovny Listů jistě zaznamenal jako objevitele Nezvalových zápisků z knihy Bojím se jít domů, e uvidím koené kabáty na schodech), dlouholetého ředitele bochumského muzea. Jako by se nad ťastným Sisyfem, ijícím dnes v. v. a v Brně, hrozivě zakymácela (krom obvyklého vlastního balvanu) celá hora.
-dv-
Loni v září byla v Kolíně nad Rýnem představena kniha Museum als Ort der Begegnung, kniha rozhovor s Petrem Spielmannem, dlouholetým ředitelem severorýnského Musea Bochum, který s ním vedl Hans-Peter Ries, jen byl na počátku sedmdesátých let praským korespondentem Stuttgarter Zeitung. Spielmann v ní chápe muzeum, a předevím to bochumské, které vedl po pětadvacet let, jako dynamické propojení a průsečík vech moných vztahů. Předevím se samozřejmě jednalo o setkání umělců s publikem, zároveň vak i setkání umělců s muzeem a umělců mezi sebou, o diskusní fórum mezi návtěvníky navzájem, o setkávání různých druhů výtvarného umění v komplexních výstavách a také o setkání výtvarného umění s architekturou u při novostavbě muzea. Dalí setkání se odehrávala na osách výtvarné umění – hudba, literatura – divadlo v působení v komunální, regionální a mezinárodní sféře. Nejdůleitějí setkání byla pro Petra Spielmanna ta na ose Západ – Východ, moderní umění ze Západu s moderním uměním ze zemí střední a východní Evropy. Jeho institut byl ve své době na světě jedním z mála, který se v době elezné opony systematicky snail o její překonávání. Tyto snahy podporovalo od konce sedmdesátých let organizovávání protestních akcí, jejich účastníci se zasazovali o osvobození politicky pronásledovaných a uvězněných občanů z tehdejích socialistických zemí, mj. Václava Havla a Jaroslava abaty.
Z rozhovoru při prezentaci knihy vyplynulo, e i v Německu v době před pádem zdi nebylo mezi kulturní veřejností příli nadení pro umění z Východu, jak je – geograficky nesprávně – jmenovala. Důvodem bylo kromě pochopitelného konkurenčního komplexu i přesvědčení, e v totalitě umění vznikat nemůe a e kultura ze střední a východní Evropy na Západě místo nemá. Petr Spielmann vak konsekventně a neúnavně opakoval, e umění jedné země tvoří celek a e se kultura značně ochuzuje, kdy chápe tvorbu umělců-emigrantů odděleně od těch, kteří ili a pracovali doma. Během celého svého působení na ředitelském místě muzea se proto snail o překonávání finančních i mylenkových bariér a není náhodou, kdy v závěru své knihy uvedl citát z Alberta Camuse o Sisyfovi: ... kadé zrnko tohoto kamene, kadý odtěpek této hory pro něho znamená celý svět. Boj proti vrcholu můe zaplnit celé lidské srdce. Musíme si Sisyfa představit jako ťastného člověka.
Petr Spielmann přiel do Bochumi jako mladý praktikant v roce 1969, aby podpořil tehdejího ředitele Městské galerie umění Petera Lea. Jako jeden z prvních západoevropských ředitelů muzea rozhodl se Peter Leo sbírat soudobé umění ze zemí za eleznou oponou. Spielmann jeho sběr rozířil a k roku 1900, neboť si uvědomoval kontinuity poválečné avantgardy, která navazovala na přeruené tendence předválečné. V edesátých letech byla Bochum středně velkým německým městem v průmyslovém Porůří s doly a slévárnami. Jejich pracovníci nepatřili zrovna k nadeným návtěvníkům muzea, ale přesto se ve městě vytvořil aktivní spolek přátel umění a muzeum navázalo úzkou spolupráci s bochumskou univerzitou i s bochumskými umělci, kterým byla od sedmdesátých let věnována kadý druhý rok souborná výstava pod názvem Bochumer Künstler. Dokladem sociálního zaměření městské a zemské politiky byl rovně fakt, e a do devadesátých let byl vstup do muzea zdarma.
V černém srdci Německa
Původně se měl Spielmann v Bochumi zdret pouze jeden rok, jeho pobyt pak oficiálními československými úřady nebyl prodlouen, odevzdal tedy československý pas a stal se emigrantem. Jeho vlastními slovy: neplavec byl hozen do studené vody. Začal tedy s podporou ředitele Lea v jeho práci, od počátku naplno pracoval v německém jazyce, prováděl výstavami, připravoval katalogy, spolupracoval s veřejností a získával detailní znalosti o umění Západu – předevím o umění severní Evropy a Německa, Holandska, Belgie, výcarska, ale i jiných zemí.
V roce 1972 zemřel Peter Leo a na místo ředitele byl vypsán konkurs. Ucházelo se sedmnáct kandidátů a místo dostal emigrant bez pasu Petr Spielmann, který se musel kadého půl roku hlásit u spolkových úřadů. Úkolem ředitele muzea nebyla pouze organizace výstav, setkání a kulturních akcí, ale předevím nákup nových umělckých děl a roziřování sbírek. Bochum s okolím byly součástí černého srdce Německa, ilo zde mnoství gastarbeiterů s vlastními tradicemi a kulturou. Tak vznikl i nápad na výstavu pod titulem Gastarbeiter – cizí dělníci, projekt řeckého umělce Vlassise Caniarise, jen proběhl v souvislosti s folklórním festivalem Kennade International, jen se pokouel integrovat jiné kultury jako obohacení kultury německé. V roce 1986 jiné kultury mapovala výstava Das andere Land, nad ní převzal zátitu spolkový prezident Richard von Weizsäcker. Tehdejí festival Kennade International navtívilo neuvěřitelných sto tisíc lidí.
Velký rozruch způsobila výstava Progresivní proudy v Moskvě 1957–1970, de facto první mezinárodní výstava undergroundové, neoficiální výtvarné kultury Sovětského Svazu na Západě. Frankfurter Allgemeine Zeitung reagovaly tučným titulkem Paované zboí z Moskvy v Bochumi a věnovaly výstavě zdrcující kritiku, avak ukázalo se, e i negativní kritika byla pro věhlas muzea důleitá. Největí přínos mělo pro sovětské neoficiální kruhy vypravení reprezentativního katalogu jako první významný doklad uznání jejích aktivit na Západě. Pro prezentaci umění z Východu bylo nejdůleitějí neustálé hledání kanálů po celém světě, neboť oni umělci nemohli obvykle posílat na výstavy svá díla oficiální cestou. Nemalé problémy přináel tehdejí ředitel české Národní galerie Jiří Kotalík, jen bochumskému muzeu na souborné přehlídky odmítal výpůjčky z fondů děl Národní galerie, a dokonce to zakázal i vem regionálním galeriím po celém Československu.
Velkého ohlasu dosáhly rovně souborné výstavy Imaginace – mezinárodní výstava výtvarné poezie, Umění v boji proti násilí, válce a sociální nespravedlnosti, Kubismus a hudba – Hommage a Picasso, Císař Karel IV. a Evropa, Franz Kafka a Praha, Umění východní Evropy ve 20. století ve veřejných sbírkách Spolkové republiky Německo a Berlína, Sochařské sympózium, Aspekt utopie v umění 20. století, Maďarská avantgarda ve výmarské republice, Československé umění z vlastních sbírek, Východoevropská avantgarda ze sbírky muzea Bochum a ze soukromých sbírek, Za panělsko – mezinárodní umění a kultura ke panělské občanské válce, Kde dlí, revoluce? Volnost, rovnost, bratrství dnes, Evropské dialogy, Konference o Franzi Kafkovi, Arménie – znovuobjevení staré kulturní krajiny, aj. A výstava děl Josefa Čapka byla první Čapkovou retrospektivou na Západě!
Kadou výstavu doprovázel katalog, méně či více výpravný, podle finančních moností, kromě toho vycházelo mnoství novinových článků, rozhovorů, reportáí. Spielmann vedl rozsáhlou korespondenci, take v knize Museum als Ort der Begegnung se čtenáři na 300 stranách dostává komplexního i komplementárního vhledu do dějin muzea, do profesních i osobních dějin jeho ředitele.
Na zasedáních kulturního výboru města Bochum sváděl Spielmann boje o prostředky na nákupy nových děl pro muzeum. Tak se mu také podařilo koupit rané dílo Frantika Kupky Sen, je se stalo nejádanějí výpůjčkou muzea a bylo vystavováno v muzeích celého světa od Spojených států a po Japonsko. O Spielmannově nadení pro muzeum svědčí také příhoda, jak nakoupil za své soukromé prostředky třináct kreseb a jednu litografii Kazimira Maleviče, a od místní spořitelny si na vlastní jméno vypůjčil 126 300 DM, díla uloil ve spořitelním sejfu jako protihodnotu a doufal, e v následujícím roce městská rada nákup schválí a on nebude muset splácet sumu ze svého.
Muzeum klidné krásy
Bochumské sbírky se postupně rozrůstaly a představitelé politických stran ve vedení města rozhodli, e je nutno muzeum rozířit. Konkurs na novou stavbu vyhráli dántí architekti Jorgen Bo a Vilhelm Wohlert, autoři slavné budovy muzea moderního umění v Lousianě poblí Kodaně. Bochumtí spolu s architekty Boem a Wohlertem navtívili mnoho novostaveb muzeí po celé Evropě a ptali se na zkuenosti z provozu, hlavně na to, co funguje patně či nefunguje vůbec, aby se vyvarovali chyb. Nová část muzea byla otevřena roku 1983. Petru Spielmannovi se v ní podařilo realizovat koncepci tzv. Kunst am Bau – setkání výtvarného umění se stavbou, s architekturou. Muzeum bylo postaveno tak, aby do něj proudilo přirozené denní světlo shora a mělo prostřednictvím stropní realizace přímý kontakt mezi exteriérem a interiérem, byly vystavěny terasy směrem k městskému parku, které se vyuívaly k výstavám pod irým nebem. Uvnitř muzea nebyla schoditě, nýbr rampa, umoňují volný průhled mezi jednotlivými patry, jednu stěnu o velikosti 10x20 metrů tvořila plocha z matového porcelánu, navrená umělcem Morgensem Andersenem a vyrobená v Královské porcelánové manufaktuře v Kodani. Dalím markantním výtvarným dílem spojeným s architekturou novostavby byl velký gobelín československého Maďara ijícího ve védsku Endre Némese, utkaný v manufaktuře v Jindřichově Hradci. Paříanka českého původu Terry Haass rovně vytvořila obří plexisklové reliéfní stěny pro muzejní knihovnu atd. Umění se tak samozřejmě zapojilo do architektury. Slavnostní otevření muzea se konalo 23. 10. 1983 a Die Zeit psal: Bochum získalo muzeum klidné krásy. Novostavba upevnila presti muzea, které získalo zcela jinou dimenzi a postavení na evropském muzejním trhu: náhle bylo salonfähig pro výpůjčky z mnoha kdysi uzavřených stran, například z Muzea Edvarda Muncha v Oslu či v Centre Pompidou v Paříi.
Čtyřstému výročí narození Jana Amose Komenského roku 1992 byla věnována zvlátní výstava, její ideový rámec tvořily Komenského Labyrint světa a ráj srdce a Orbis sensualium pictus. Základním mylenkovým principem výstavy se stala zásada, pocházející původně od Francise Bacona: Rozum nepřijme nic, co předtím nezaznamenaly smysly. Patronát nad výstavou převzal ministerský předseda spolkové země Severní Porýní-Vestfálsko, pozdějí spolkový prezident Johannes Rau. K výstavě Labyrint světa a Lusthaus srdce vyel rovně rozsáhlý katalog s texty Johannese Raua, Václava Havla, G. W. Leibnize, J. G. Herdera, T. G. M. a mnoha dalích.
Za svoji práci obdrel Petr Spielmann dva roky před odchodem do důchodu v roce 1995 vysoké německé vyznamenání Verdienstkreuz am Bande des Verdienstordens der Bundesrepublik Deutschland.
V závěru knihy Spielmann vyčísluje finanční náklady své dlouholeté činnosti. Z rozpočtových přehledů plyne, e se mu v některých letech dařilo shromaďovat prostředky, které čtyřikrát překračovaly rozpočet, jen byl muzeu určen ze zemských zdrojů. Získával sponzory, přesvědčoval umělce k darům a podílu na výstavách, dostával mnoství darů i mimo výstavní projekty apod. Willy Brandt kdysi vyjádřil názor, e je předevím úkolem státu, aby pečoval o rozvoj umění a financoval je. S muzeem jako se svým celoivotním dílem se Spielmann rozloučil mnohovýznamovou poslední výstavou. Projekt Totentanz – memento mori / aspekty smrti v umění. Tabuizované téma smrti Spielmann ukázal jako zdroj nové naděje. Výstava vrcholila Zmrtvýchvstáním.
Závěrem knihy jsou pod titulkem Přátelé, umělci, politici otisknuty texty o Spielmannovi, přehled jeho výstavních projektů z let 1972–1997, jen dosáhl úctyhodného počtu 367. Komentář Spielmannova syna Marka, fotografa, upozorňuje na zvlátní světelné monosti fotografování uvnitř bochumského muzea a podává vlastní důkaz – fotoreportá z muzea. V podobném duchu je napsán i příspěvek architekta Petera Kroppa, pod názvem S vědomím souvislostí, kde budovu charakterizuje jako moderní muzeum v tradici klasické moderny.
Práce Petra Spielmanna je velice kompaktním a obsáhlým uměleckým i souborným dokumentem doby, kdy bylo zapotřebí obhajovat a objevovat umění střední a východní Evropy v duchu, v jakém je obhajoval Endre Némes, Spielmannův přítel-emigrant, ve svém proslovu při otevření nového křídla Musea Bochum: Bylo by patné se domnívat, e umění socialistických zemí je pouze odrazem západního umění. Dá se tam objevit mnohé, co má nový a vlastní charakter. Úkol, který si muzeum dalo, nepatří k nejlehčím. Je nutno mít podrobné znalosti struktury těchto zemí, osobní vztahy a diplomatické sklony, aby se mohla zvednout opona, jak tomu bylo krátce kolem poloviny edesátých let.
Avak Spielmannova kniha není pouze pohledem zpět, poskytuje plejádu podnětů a nápadů pro muzejní a kulturní práci současnosti, pro propojení různých aktérů s jedním cílem, vytvořit muzeum jako místo setkání, jako místo dialogu k nápravě věcí lidských v Komenského smyslu. I proto je koda, e kniha dosud nevyla česky a je dostupná – díky podpoře bochumské spořitelny – pouze německy.
Peter Spielmann (ed.), Marek Spielmann, Peter Kropp:
Museum als Ort der Begegnung. Am Beispiel des Museum Bochum, Bochum 2010, 326 s., 500 obr., 29 eur.Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.