Nakladatelství Triáda přineslo na trh kritické, komentované vydání dvou monografií Přemysla Blaíčka o poezii Vladimíra Holana a Karla Tomana.
Přemysl Blaíček vnesl do českého mylení o literatuře kromě originálních soudů a čistého jazykového stylu dva výjimečné rozměry. Prvním je hledisko filozofického zájmu, v něm umění minulého století nabývá nového, oivujícího smyslu díky zprostředkující roli filozofie. Blaíčka v tomto ohledu orientovaly zejména texty H. Bergsona, M. Heideggera, M. Merleau-Pontyho a F. Nietzscheho, v českém prostředí pak styk s L. Hejdánkem, J. Němcem a J. Patočkou. Druhým Blaíčkovým vkladem je pohled na tvůrčí i provozní mechanismy akademické literární vědy, jen zároveň představuje anci pro tuto disciplínu a moné východisko ze současné slepé uličky nadbytečných textů o umění (inspirací mu byly osobnosti F. X. aldy, J. Grossmana a E. Staigera). Jako přísluník generace Mukařovského áků si při poznání metodologických podnětů strukturalismu uchoval od této orientace kritický odstup a spolu s individuálně odlinými cestami J. Lopatky, J. Vohryzka a R. Grebeníčkové představují jeho texty jednu z mála původních hodnot české literární esejistiky posledních čtyřiceti let.
Přemysl Blaíček (16. 4. 1932 v Matějově u ďáru nad Sázavou–26. 4. 2002 v Praze) pracoval po ukončení vysokokolských studií (1956) od roku 1958 po celý ivot v Ústavu pro českou literaturu, kde se podílel na tvorbě slovníkových a literárněhistorických příruček, zejména na čtyřech dílech Lexikonu české literatury (1985, 1993, 2000, 2008). Po letech 1968–1969 rezignoval na vědeckou kariéru, nepřistupoval na politické kompromisy, v letech 1969–1989 nepublikoval v oficiálních periodikách a ex private industria napsal pět pronikavých monografií o V. Holanovi (1969, vydáno 1991), K. Tomanovi (1979, vydáno 1995), J. Holečkovi (1981, vydáno 1992), J. Hakovi (1989, vydáno 1991) a J. kvoreckém (1992). V procesu s českým hudebním undergroundem v roce 1976 se expertním posudkem angaoval ve prospěch stíhaných básníků. Soubor jeho časopiseckých studií a recenzí z let 1955–1969 a 1990–2002 vyel v Triádě pod názvem Kritika a interpretace (2002).
Tento svazek obsahuje první dvě knihy Přemysla Blaíčka, napsané v edesátých a sedmdesátých letech a vydané pak v letech 1991 (Sebeuvědomění poezie) a 1995 (Poezie Karla Tomana). Jejich sousedství je dáno chronologií vzniku i faktem, e jde o monografie o poezii (odtud souhrnný titul knihy). Editor Michael pirit navázal edičně a typograficky na soubor autorových studií a článků Kritika a interpretace. (Následovat bude svazek s třemi dalími Blaíčkovými knihami, které pojednávají o románech J. Holečka, J. Haka a J. kvoreckého. Celkem třídílný projekt přinese v jednotné vydavatelské péči autorovo kompletní dílo.)
O nenormální situaci v české literární vědě po roce 1968 vypovídá fakt, e Blaíčkova disertační práce Sebeuvědomění moderní české poezie byla předloena k oponentuře (oponenty byli Z. Mathauser a Z. Peat) a obhájena v dubnu 1970, ale teprve jedenadvacet let po obhájení a po uzavření strojopisu vypravil Blaíček svou práci knině. Délku trvání způsobilo zostření politických poměrů v Československu, k němu dolo po srpnu 1968, resp. po dubnu 1969. Jako nestraník mohl sice Blaíček v Ústavu pro českou literaturu ČSAV (od 1970... pro českou a světovou literaturu) zůstat, ale v reimu časově limitovaných smluv a v kontextu politicky exponovaných událostí (prověrky a pohovory po r. 1970, účast na pohřbu J. Procházky 1971, J. Patočky 1977 apod.) bylo jeho zaměstnávání nepřetritě ohroováno. Zpoděné nebylo jen vydání jeho disertace, ale i kandidátského diplomu. Přestoe byl datován dnem obhajoby, Blaíček ho obdrel a v květnu 1990. (M. pirit).
Můeme si na závěr poloit stejnou otázku o jaké byla zmínka v úvodu: Nejde i v tomto případě o dalí rozmnoování redundantních textů o umění? Jsem přesvědčen e nikoli. Ji delí dobu pozoruji tendenci kritiků zamýlet se nad vlivy Holana na tvorbu současných autorů, a pokud se objekt jejich zájmu dokonce k oblibě autora Noci s Hamletem přiznává, je to pro vlivologicky orientovanou kritiku učiněný balzám pro ui. Stačilo by si vak najít alespoň pasá o Holanově metafoře, a vlivy Holana na kteréhosi současného poetu odsunout do říe pohádek a nonsensu. Sám jsem se o uitečnosti Blaíčkových studií o Holanovi, Tomanovi a Nezvalovi přesvědčil při zkoumání metafory krnovského básníka Duana Cveka. Vyjdeme-li z rozvrstvení české poezie z hlediska metaforiky tak, jak to učinil Blaíček na materiálu poezie 30. let (s přesahem k symbolismu a dále k májovcům), má Cvekova metafora blízko k metafoře Tomanově a Nezvalově. Dalí příleitost ke komparaci nabízí srovnání Blaíčkových a Justlových přístupů k Holanovi (Blaíček se Justla, mj. autora souboru studií Holaniana z r. 2010 a autora koncepce básníkových sebraných spisů, nikde nedovolává) a ze současných holanologů by mohl být konfrontován s Vladimírem Křivánkem jako autorem monografie Vladimír Holan básník (2010). Pochopitelně to nejsou ani zdaleka vechny monosti, které Blaíčkovy práce bohemistům nabízejí k poučení a vyrovnání se s jeho vědeckým odkazem.
Přemysl Blaíček:
Knihy o poezii: Holan – Toman, uspořádal, k vydání připravil a komentářem opatřil Michael pirit, Triáda, Praha 2011, 471 s.Libor Martinek (1965) je literární historik, editor a překladatel.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.