Těsně před vánočními svátky vyla v kvalitní i populární edici Dny, které tvořily české dějiny nová publikace teoretika médií, televizního scenáristy a reiséra, rektora Literární akademie, Soukromé vysoké koly Josefa kvoreckého Martina tolla. Hlavní titulek odkazuje na zahájení televizního vysílání Československé televize (ČST). Autor se vak nesoustřeďuje pouze na toto téma. První kapitolu věnuje stručné historii Československého rozhlasu. A historii ČST pojednává v kontextu s vývojem nového média vidění na dálku ve světě napříč kontinenty (v Americe, v SSSR, v Anglii, ve Francii, v Německu...) před druhou světovou válkou a poté. Jako datum zrození televizního národa v Československu určil rok 1961, kdy počet koncesionářů ČST dosáhl prvního milionu.
Kdo se aspoň trochu zajímá o vývoj televize, zná naeho průkopníka docenta Jaroslava afránka, technický vývoj televize v Tanvaldu, nebo si přečetl některou z dílčích prací různých autorů, věnovaných televizi. Najde je v závěrečném seznamu pramenů a literatury a v doporučené literatuře – výčet pramenů, které autor prostudoval – publikací, dobového tisku, vzpomínek pamětníků, internetových zdrojů a předevím archivních dokladů –, čítá jedenáct stran! Některé protokoly byly odtajněny v souvislosti s přípravou kníky v únoru 2011. Abych nenabízel kompilát sestavený z nemnoha dílčích a porůznu roztrouených zdrojů, píe autor v úvodu, vydal jsem se k primárním pramenům. Přiznám se, e jsem v mnohých chvílích zaíval návaly intelektuální rozkoe. Kdy ve Vojenském archivu jako první civilista v historii čtete výslechové protokoly tanvaldských pracovníků; kdy dríte v rukou telegram, kterým se televizní technika rozkazuje odvézt do Sovětského svazu; kdy probíráte zprávy ministerstva pot a telegrafů o plánech na vývoj televize nebo tajné materiály komunistického ministerstva informací a osvěty, resp. kultury; kdy máte příleitost vidět na vlastní oči dopisy i rukopisy předválečných průkopníků televize; kdy si můete dokonce ohmatat jejich přístroje, rozklepou se vám prostě ruce...
tollova publikace seznámí čtenáře kromě mnoha jiných objevných či málo známých faktů i s amatérskými průkopníky televize, podrobně i s velkou kapitolou jejího vývoje v Tanvaldu (mimochodem, tollovo líčení sleduje čtenář jako detektivku), s prvním televizním vysíláním pro veřejnost přístroji československé výroby z improvizovaného studia při příleitosti Mezinárodní výstavy k 25. výročí Čs. rozhlasu v roce 1948 (známé jako Mevro), podrobně se zahájením pokusného vysílání pro veřejnost onoho 1. května 1953, i s předchozími diktátorskými pokyny a zásahy KSČ; pod její diktaturou byla ČST přidělena jako první pracovitě zcela nevyhovující staroslavná Měťanská beseda oproti původnímu návrhu na polohou ideální – Kulturní dům na Vinohradech, přidělený Souboru písní a tanců. Televize tedy dostala pracovitě, kde první nadenci připravovali a vysílali program ve zcela nevyhovujících, zdraví ohroujících podmínkách. (Říkalo se tehdy, e televize jede na lidské nervy.)
Co komunistická moc od televizního programu očekávala, lze vyčíst z nejednoho dokladu. toll cituje například úryvek ze zprávy Sboru pro výzkum a technický rozvoj při ministerstvu informací z 18. září 1951: Zatím co v kapitalistickém světě je roziřována televize jako nástroj rozvratné a rozkladné propagandy soustředěné na úpadkovou kulturu a zvrácenou senzaci, televize u nás bude slouit tvořivým a mírovým hodnotám naeho socialistického budování.Teprve v socialistické společnosti, jak vidíme na sovětském příkladu, nabývá televize svůj pravdivý a uitečný, společenský význam. Rovně v roce 1953 byla při ministerstvu vnitra ustavena Správa tiskového dohledu, tj. cenzura, a Martin toll nepomíjí stroze ani její neblahou působnost.
V celé publikaci popisuje a rozebírá nejen dosud neznámá, ale i známá fakta mnohem podrobněji, ne jsme je dosud znali; lze říci objevitelsky.
Zrození televizního národa je kniha ojedinělá, dosud o historii ČST do roku 1961 nejkomplexnějí. Navzdory vědeckému bádání je psaná čtivě, poutavě, místy a napínavě. Je určena kadému čtenáři, který nesleduje pouze mnohdy slaboduché seriály a zajímá se, byť trochu, o vývoj společníka jménem televize. A je o to záslunějí, e – oproti rozhlasu – zájem České televize o vlastní historii se od odchodu generálního ředitele Iva Mathé v roce 1998 rovná nule.
Martin toll:
1. 5. 1953. Zahájení televizního vysílání. Zrození televizního národa, Havran, Praha 2011, 212 s.Jarmila Cysařová (1929–2013) byla historička a novinářka.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.