Úkol nelehký, před pár dny jsem rád napsal k Milanovu jubileu do týdeníku, s jeho jménem se cítil spjat natolik, e svou knihu vzpomínek nazval Literárky, můj osud. Po neuvěřitelných devadesátinách u kamaráda pak milá návtěva s několika spolupracovníky, a smutek: bylo to poslední setkání před odchodem ze světa. Z posledních bardů tam chyběl jenom Pařían A. J. Liehm. Bylo nám opravdu smutno, ale co Milan? Komu se potěstí, aby odeel, zanechav za sebou úctyhodné dílo, téměř o svých narozeninách, a nebyl v těch chvílích sám? Zamačkávám tedy slzy a raději píu jetě poslední vzpomínku, ji on nebude u číst. Ale bude poslední? Dobře vím e nikoli, v tuto chvíli je poslední jenom pro mne, a jetě pouze pro tento den.
Milan Jungmann nás toti opustil jenom zpola, podstatné po něm zůstává. Pro ty, jim druhá polovina uplynulého století začíná splývat s dějinami, je neproili (a o nich se mohou dočítat fakta, dnes jetě smísená s mýty, podle toho, nakolik se autoři dějepisu dokázali zbavit jedněch či druhých ideologických brýlí se stranicko mocenskou optikou, je se skrývá za politiku), je tu Jungmannovo rozsáhlé literárněkritické dílo, je jim pomůe tu ztěka pochopitelnou dobu osvětlit. Také aspoň trochu oivit, a navíc lidsky přiblíit. Avak pro nás, kteří jsme tu zbyli, je Milan ivý, není ukryt jenom v textech, ije ve stopách, je po sobě zanechal jeho charakter. ije v noblese svého kolegiálního jednání s přáteli. ije v příkladu odvahy a rizika, s jakými se dokázal brát za věci ve své době nepublikovatelné, také s nezbytnou mírou rafinovanosti při jednání s vrchností. Ostatně o tom u psali mnozí, naposled v rozloučení Ludvík Vaculík, který nezapomněl, čemu ho praktickým příkladem učil, a nenaučil, neboť Vaculíka literární diplomacii naučit nelze.
Abych byl přesný: Milan Jungmann, jakého známe od edesátých let, nespadl z nebe, náhle, a hotový. Dalo mu dost práce, aby se čestně prodral padesátými lety, je mladému levému intelektuálovi z hornické rodiny v Hořanech u Mostu nabízela oslnivou reimní kariéru. Vdyť ve třiceti, pouhé dva roky po absolutoriu slovanských literatur a estetiky na filozofické fakultě UK, byl u ředitelem Národní knihovny! (Co bychom dnes za takového ředitele této nebohé trýzněné instituce dali.) Nejspí láska k literatuře způsobila, e takovou kariérou pohrdl, vyměnil ředitelování a rád přijal redaktorské místo v Literárních novinách, kde v průběhu let dotvářel a upevnil svá hodnotová kritéria, a od nich pak u nikdy neustoupil. Poté, kdy vzpurnou redakci v roce 1964 opustil poslední shora dosazený éfredaktor Josef Rybák, přila Jungmannova éra neformálního éfa redakce, jeho vrchnost nikdy jako éfredaktora nepotvrdila (s jednou výjimkou: kdy edesátá léta pracovala ku svému konci a Literárky pomalu k zániku a moci u řídly zuby, mohli jsme v tirái číst pravdu).
Je třeba vydat svědectví: nahlédl jsem do redakce u někdy v létě třiapadesátého roku při studijní praxi, kdy tam Milan jetě nebyl, zato jsem poznal prvního éfredaktora, básníka Frantika Branislava, za jeho překvapivým jmenováním stál patrně Vítězslav Nezval. Snad ani nelo nepostřehnout, e tohoto křehkého lyrika mnohem víc vzruuje pohled z okna na protějí rozkvetlou petřínskou stráň se Strahovem a Hradčany ne éfovská řehole. Zato jsem stačil poznat blíe malíře Otakara Mrkvičku, dával mi úkoly, které se mi zdály nesmyslné, potkával se s oporou bývalých Lidovek, prvorepublikánským polyglotem Jaroslavem Kolaříkem a vzruujícími dámami, je také měly za sebou zkuenost z Lidovek. Pak přila zhruba desetiletá cézura, ale o Literárkách mě zpravoval systematicky a přesně Stanislav Budín, jejich stálý spolupracovník, s ním jsem pár let sdílel pracovnu. Později jsem do novin přispíval, a kdy se Milan Jungmann po Josefu Rybákovi ujal redakce, nabídl mi vést literárně kritickou část novin. Rád jsem přijal, zpočátku na rok, stejnou dohodou, jakou uzavřel s Mirkem Červenkou.
Literární noviny byly sice otrlá redakce (L. V.), Svaz spisovatelů jim poskytoval jakou takous zátitu, ale jen in politicis. Pokud vak lo o vlastní zájem spisovatelů, jím byla nejen publikace jejich tvorby, ale hlavně stáli o příznivou kritiku svých knih, nebyl Svaz u tak enerózní, byl s to hnát k odpovědnosti autory skutečných, tedy i nepříznivých kritik. Paradoxně byla kritická rubrika pro své redaktory poněkud horkou půdou. Milan měl v jednání se Svazem bohaté zkuenosti a začal rubriku rafinovaně obsazovat spolupracovníky, kteří měli stálého zaměstnavatele tu na Filozofické fakultě, tu v akademickém Ústavu pro českou literaturu. Kdy se vlivný spisovatel rozčílil nad běnou míru, redaktor pak nebyl předhozen lvům, ale pokojně se vrátil tam, odkud ho na rizikovou práci zapůjčili. Originální jungmannovská lest, je mu pomohla chránit nezávislost kritického soudu. Svobodu vyjádření respektoval a hájil vdy. (Abych byl spravedlivý, za krátkého působení Jiřího otoly tomu nebylo jinak, jenom básník, jeho vere prozrazovaly otolův dramatický nerv, nepůsobil v redakci tak dramaticky jako Milan, byl tehdy zasmuilý. Těko se s ním smiřoval Sergej Machonin, stěoval si, e se v redakci náhle cítí jako strojník. Myslím e zbytečně.)
Zůstal jsem v redakci nikoli pouhý rok, ale a do těch hořkých konců. Je moné se tomu divit? Prostředí inspirativní, svobodomyslné a bojovné, jeho přirozenou součástí byl iroký kolektiv liberální inteligence. éf se nikdy nesnail zabránit ádnému očekávanému průvihu předem, ač kadý text proel jeho rukama, tak byl zodpovědný. Nepamatuju, e by kdy zasahoval jinak, ne navrením úprav v neikovně vyjádřeném či nejasně formulovaném textu. Pod Jungmannovou profesionalitou, odvahou a lidskou noblesou jsem za ta léta nepocítil mocenský tlak. Dokonce kdy se i dosti tvrdá kritika dotkla jeho nejblií osoby, text nestáhl, nezasáhl do jediné věty, jenom poádal odloit kritiku o týden – nechtěl si zkazit dovolenou.
To je idyla, e? Oveme, ale jenom pro nás, neboť za celý ten redakční pytel blech nesl Jungmann osobní odpovědnost, a kdy vrchnost hrozila sankcemi, neschovával se za přísluného pachatele redaktora či za celou redakci, ale do sporu, kde se očekávaly existenční následky, el sám, pokud ovem vrchnost neměla spadeno na redaktora obzvlátě nepohodlného. Myslím, e sám Jungmann, Vaculík a Liehm byli nuceni odejít, ale vyřeilo se to alamounsky: byli na roční neplacené dovolené, ale s pomocí Literárního fondu pracovali v redakci dál.
Jak Milan Jungmann vedl redakci zodpovědně a co ho stálo času a sil vzdorovat vrchnosti, jenom aby udrel podmínky pro svobodnou práci, o tom svědčí, e v těch létech vlastně rezignoval na vlastní publikační činnost. Sotva se osvobodil, dostavila se tvůrčí erupce. V bilančním souboru kritik, nazvaném příznačně Obléhání Tróje (čti dobývání se názoru, metody, jimi se dobere pravdivé výpovědi o literatuře), jsou jenom tři kritické články, je vznikly v letech 1965 a 1967, a teprve závěr knihy tvoří pozdějí Listy ze zápisníku, texty publikované větinou v Hostu do domu, Orientaci, je byly zastaveny později ne Listy, a ve Slovenských pohľadech. Onu tvůrčí cézuru nepovaoval Jungmann pro svou profesi za ztracenou: vedení novin chápal jako čas zápasu za svobodnou kulturu, ujasnil jsem si v něm mnohé o ivotě i o kultuře a doel k závěrům, které bych asi minul, kdybych byl stál v ústraní.
Pak byl do ústraní postaven, ale v literatuře zůstal uvnitř, začal systematicky psát – viz Cesty a rozcestí, kde snad jako jediný kriticky reflektoval celou rozlohu české prózy, bez ohledu na to, zda ji vydávaly normalizační, či zahraniční nakladatelství, anebo byla roziřovaná samizdatem. Kritéria stejná. Platí to i o souboru kritik, psaných po převratu – V obklíčení příběhů.
Celý Jungmannův ivot proel dramatickými dobami, stejně tak jeho literárně kritické dílo – i organizační práce. Snad právě ona aktivita mu dlouhá léta udrovala duevní svěest a kritického ducha. Snad i proto zůstávají jeho texty ivým svědectvím o povaze moderní české prózy.
Vladimír Karfík (1931) je literární kritik, historik a editor; po r. 1989 byl éfredaktorem Literárních novin.
Milan Jungmann: Kniha výjimečných esejů
Milan Jungmann: Návrat ztraceného syna?
Obsah Listů 1/2012
Archiv Listů
Autoři Listů
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.