Řečeno s inenýrem Vodňanským, jsem jen dalí parazit, který přeloí původní dílo do jiného jazyka, a tak by mi to mohlo být celkem umák, ale dění kolem zcizování autorských práv mi lhostejné není. Za oprávněným rozhořčením nad kontrolami obsahu notebooků a ipadů na hranicích a cenzurou internetu toti čím dál víc uniká podstata jevů a ostrá prohláení přispívají k matení veřejnosti. Chci věřit, e ne záměrně, ale o to je to moná horí.
Pravil mi jeden český pirátský Anonymous: Četí piráti jsou sluní a autorská práva ctí: Nové knihy nabízíme okopírované k volnému staení a půl roku po vydání. S upozorněním, e podle autorského zákona jsou práva v případě literatury chráněna v souladu s enevskou úmluvou jetě sedmdesát let po smrti autora, se vypořádal pohotově: Autorské právo je zastaralé, brání svobodné výměně informací, a tudí je jen správné, jestlie ho nerespektují. Právě tento zdánlivě ulechtilý boj proti cenzuře, ochotně přejímaný i českými dezorientovanými médii, mi připadá zavádějící a nebezpečný. Mnohem nebezpečnějí ne samotný fakt, e mi na internetu někdo zcizí knihu a přečte si ji zadarmo.
Autorské právo čeká na velké předefinování. Můe se ale také stát, a je to pravděpodobnějí, e nový funkční model správy duevního vlastnictví nikdo nevymyslí, a jen se vrátíme do normálních poměrů před sto lety, kdy nikoho ani nenapadlo, e by se měl ivit něčím, co není schopen prodat. Zdá se, e hudebníci to u pochopili. Amanda Palmerová v závěru praského koncertu prohlásila: Kupte si v předsálí tričko a písničky si můete stáhnout zadarmo z internetu.
Literatura se spí ale znovu stane výsadou lidí majetných nebo umanutých (kdo si koupí tričko s oblíbeným překladatelem?). Kafka bude zase psát po pracovní době, jen červ pochybností, zda ho jetě rozpoznáme a objevíme, hlodá stále usilovněji. Současná debata je proto důleitá.
Předevím je třeba situaci pojmenovat. Lichá je reklama na obranu autorských práv: Máslo v samoobsluze byste taky neukradli. Není to pravda, kdybychom mohli krást beztrestně máslo, větinově bychom je také kradli. Ale stejně liché je vydávat kriminálníky ze serveru MegaUpload, kteří si nejen na reklamě přili na miliony, za oběti v boji za svobodu internetu. Mně nevadí, kdy si nemajetný člověk bude číst mé knihy zadarmo, ukradené z internetu (můe si je ostatně, má-li zájem, zadarmo půjčit v knihovně), ale, abych jetě jednou parafrázoval pana inenýra, musí vědět, e je to kradené. To není zbytečné slovíčkaření a mravokárství. Jakou tradici vzdělanosti a kultury předá svým dětem sličná studentka, která v televizi bez uzardění prohlásí: Knihy a učebnice jsou drahé, take si je samozřejmě skenujeme a vzájemně mezi sebou poskytujeme, je to běné a nevidím na tom nic patného.? Alarmující je právě ta konzumní samozřejmost, nikoli skutek sám. A kvalitní knihy nebudou, neboť ty odejdou – pobídnuty nejen zlodějnou, ale i zvýenou sazbou DPH – jako první, budeme zkrátka konzumovat to, co bude na svobodném internetu zrovna k mání, to je ta pravá hrozba budoucnosti. Precedens u tu je: bezpočet amatérsky vyrobených filmových titulků, často v okující nekvalitě a mnohdy v několika variantách k jednomu titulu, které si můete stáhnout spolu s pirátskou filmovou kopií. A zase: Je a tak patné, e můete zhlédnout film, který se nehraje v kině a třeba ani nevyel na DVD? Mám zato, e není. Jen byste měli vědět, e kradete, a umět poznat, e titulky jsou nekvalitní. Bojím se, e povědomí o obojím upadá.
Vědci z Univerzity Karlovy mě upozornili, abych jim v anglických textech neopravoval Czechia na Czech Republic, protoe prosazování jednoslovného názvu republiky povaují za věc národního uvědomění. Argument, e slovu Czechia téměř nikdo v anglosaském světě nerozumí, nepovaují za relevantní.
No právě. Mega Czechia Upload.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.