Jste zde: Listy > Archiv > 2012 > Číslo 1 > Greg Evans: Carter proti Reaganovi: zvolila Amerika patné paradigma?
Vzpomenou-li si lidé v zemích bývalého východního bloku vůbec na Jimma Cartera, obvykle se jim vybaví jako slabý předchůdce Ronalda Reagana, tedy jako prezident, který nedokázal čelit sovětskému tlaku. Ve Spojených státech je Carter viděn také jako prezident, jeho neúčinná vláda symbolizovala americkou blbou náladu sedmdesátých let – období, které se vyznačovalo pochybnostmi o národním sebeurčení v důsledku prohrané války ve Vietnamu, aférou Watergate, ropným embargem a ropnými oky, a také národním poníením, kdy bylo 52 amerických občanů zadrováno v Íránu jako rukojmí.
Jestlie vak uváíme těkou politickou a hospodářskou situaci, které byl Carter za svého prezidentství (1977–1981) vystaven, pak je jakýkoli takto obecný rozsudek příli rychlý a pravděpodobně mylný. Jeho největí chybou vak je nepochopení cílů a záměrů, které Carter sledoval. Toto nepochopení pak můe před naimi zraky zakrýt křiovatku, na které Amerika před volbami v roce 1980 stála. Rozhodnutí, které v těchto volbách učinila, dodnes ovlivňuje podobu Ameriky: naskýtá se nám tak podívaná na extrémně zadluený americký kolos, polykající ohromné mnoství energie a potácející se od jedné války k druhé ve strategických (čti: na zdroje energie bohatých) oblastech světa.
e Carterova vláda bude neobvyklá a e bude přímo vyzývat k nepochopení, bylo vidět ji při prezidentské inauguraci. Carter nevystupoval jako někdo silný a velký, jako velitel, před ním vichni musí mít respekt, co bylo od 2. světové války, kdy se Amerika stala globální velmocí, jakousi nepsanou normou, ale spíe jako skromný, sám sebe upozaďující člověk. Chtěl být protiváhou arogantního imperiálního prezidentství Richarda Nixona. Také proto byl jedním z jeho prvních rozhodnutí příkaz, aby slavnostní prezidentské příleitosti ji nebyly doprovázeny vojenským pochodem Hail to the Chief (Vzdejte hold veliteli!). Důleitějí bylo, e Carter omezil podporu reimům poruujícím lidská práva a stal se prvním (a zatím jediným) moderním americkým prezidentem, který nikdy nezahájil vojenský útok na druhý stát. Důraz na lidská práva se tak za jeho prezidentství stal výsadním prvkem veřejné diplomacie Spojených států.
Oficiální historie prosazuje narativ, který Cartera líčí jako naivního idealistu, jen se snail uskutečnit abstraktní ideály lidských práv nebo mezinárodní diplomacie, následkem čeho nutně jako prezident selhal. Carterův ivotní příběh se vak takové představě vzpírá: absolvoval elitní Námořní akademii USA v Annapolisu, slouil jako námořní důstojník ponorkové flotily, kde se účastnil slavného programu admirála Hymana George Rickovera, jen v 50. letech vybavil americké námořní loďstvo a ponorky jadernými pohony. Poté, co odeel z vojenské sluby, nastoupil politickou kariéru, která ho od pozice senátora (1962–1966) přivedla v letech 1972–1975 k funkci guvernéra Georgie, tedy státu, který nám nedávnou popravou Troye Davise, vykonanou navzdory mezinárodním protestům, připomíná, e rozhodně nejde o místo, kde se daří naivním, idealistickým politickým snílkům.
Zřejmě tedy bude lepí říci, e Carter byl dostatečně ctiádostivý, ale i mazaný a tvrdý, aby se mohl stát prezidentem. Nestačilo to ale k tomu, aby prosadil svůj ambiciózní – vskutku transformační – politický program. Obzvláť to platilo o jeho pokusech omezit rozpínavost národa, který měl rozpínavost v krvi ji od svého zrodu. Ve světle dneních problémů USA, kdy vidíme, jak právě vojenská strategie zemi finančně vyčerpává, je pak moné Carterův program dokonce chápat jako spíe praktický ne idealistický.
Carterův politický program a jeho vize byly snad nejvýmluvněji vyjádřeny v dramatickém projevu, který pronesl 15. července 1979 uprostřed ropné krize, vysoké inflace a krátce po havárii v jaderné elektrárně Three Mile Island v Pensylvánii. Jak napsal historik Kevin Mattson v podtitulu své nedávné knihy Co to sakra děláte, pane prezidente? Jimmy Carter, americká nevolnost a projev, jen měl změnit zemi, tento projev měl změnit Ameriku. Skutečnost, e k tomu nedolo, nám podle Mattsona pomůe pochopit, čím jsme se stali poté, co se jsme v roce 1979 dostali za bod zvratu, a připomíná nám, co jsme zapomněli, kdy jsme Carterova varovná slova hodili za hlavu. Tento projev je něčím, co Cartera a Reagana spojuje – byl tím, na co Reagan zaměřil svou polemiku s Carterem v předvolebním boji, z něho vyel v roce 1980 vítězně.
Není těké pochopit, proč se Carter po takovém projevu stal politicky zranitelným, dokonce jetě zranitelnějím, ne byl do té doby. Carter si v projevu troufl tvrdit, e poválečná představa Ameriky jako společnosti nekonečného růstu a spotřeby (tj. současná verze amerického snu) není kvůli omezeným domácím zdrojům energie a omezenému přístupu ke zdrojům v zahraničí uskutečnitelná. A el jetě dále: označil tento sen za problematický i bez ohledu na energetické otázky. Jeho slovy: V národě, který býval pyný na svou pracovitost, silné rodiny, vzájemně propojené komunity a víru v Boha, má příli mnoho z nás nyní sklon zboňovat poitkářtí a konzum. Lidská identita ji není definována tím, co člověk dělá, ale tím, co vlastní. Objevili jsme vak, e vlastnit a konzumovat věci neuspokojuje nai touhu po smyslu. Uvědomili jsme si, e hromadění materiálních věcí nedokáe naplnit prázdnotu naich ivotů, ve kterých tak není sebedůvěra ani smysl.
Američané se tak podle Cartera ocitli v historickém bodu zvratu. Musíme si vybrat ze dvou cest. První cesta, před kterou jsem ji dnes večer varoval, vede k fragmentaci a prospěchářství. Na této cestě leí pochybená představa svobody, práva vyuít druhé ve svůj prospěch. Tato cesta by se vyznačovala nepřetritým bojem mezi úzkými zájmy a skončila v chaosu a ochromení. Po této cestě se dojde k úpadku.
Druhá cesta je cesta společného záměru a obnovení amerických hodnot a Amerika by na ní mohla znovu vzít do rukou ná společný osud. Měla by být prosazena na energetickém bojiti. Do dvaceti let se podle Cartera Amerika dostane od energetické nezávislosti k příliné závislosti na OPEC a na cizí ropě. Taková závislost, tvrdil Carter, ohrozí hospodářskou nezávislost, a tudí i bezpečnost Ameriky.
Jako odpověď na tuto hrozbu navrhl Carter energetický program, který nyní vzbuzuje dojem, jako by spadl z jiného politického vesmíru. Hlavními body programu bylo: 1) Od této chvíle nebude tento národ nikdy spotřebovávat více cizí ropy ne v roce 1977 – nikdy. 2) Poádáme kongres o nejrozsáhlejí mírové vázání peněz a prostředků v dějinách naeho státu, abychom vyvinuli své vlastní alternativní zdroje energie. 3) Poadavek, aby podniky veřejných slueb do deseti let zredukovaly spotřebu nafty o padesát procent a začaly vyuívat jiné zdroje energie. 4) Smělý plán etření energie, který se bude týkat kadého Američana a kadé domácnosti, přidělení 10 miliard dolarů k posílení veřejné dopravy.
Ačkoli byly první reakce na projev pozitivní, ádný z jeho návrhů nebyl přijat. Carter se prosazování projektu nemohl dlouhodobě intenzivně věnovat, neboť musel čelit výzvě senátora Edwarda Kennedyho (bratra JFK) v boji o nominaci Demokratické strany do prezidentských voleb a pak zase řeit sloitou situaci, kdy bylo na americkém velvyslanectví v Teheránu zadrováno dvaapadesát amerických občanů jako rukojmí.
O něco víc ne rok po projevu začal boj o Bílý dům mezi Carterem a republikánským kandidátem Reaganem, přičem Reagan význam projevu snadno překroutil. Jak je pro kritiky zprava typické, ignoroval podstatu projevu, tj. otázku, zda je konzumní a materialistický přístup vůbec schopný řeit americkou energetickou krizi, a nahradil ji interpretací, podle ní Cartrer přemítal o duevním rozpoloení malaise, jakési nespokojenosti nebo blbé nálady, je se Američanů zmocnila. Projev proto veel ve známost pod titulem the malaise speech, ačkoli Carter tento výraz vůbec nepouil. Reagan přitom dobře vyuil svou optimistickou hollywoodskou osobnost a nabídl Americe rozmáchlou vizi budoucnosti, podle ní měla Amerika pokračovat v posilování své velikosti – bez sebezpytování, sebeobětování a bez energetické nezávislosti, jak to poadovaly Carterovy vize.
Kdy Reagan 13. listopadu 1979 vyhlásil svou prezidentskou kandidaturu, nepřímo se s Carterem konfrontoval, kdy prohlásil, e jsou lidé, kteří říkají, e doba naí velikosti ji končí, e trpíme nějakou společenskou nemocí (malaise). Já ádnou národní ,malaise' nevidím. Nezdá se mi, e by na Američanech bylo něco patně, dodal. V závěru svého projevu pak evokoval odvěkou představu Ameriky jako toho zářivého města na kopci – tj. země Boí, která bude příkladem celému světu. Vyvolal tak, jak píe Matteson, vykupitelský americký nacionalismus v jeho plné síle, a ten od té doby [co se Reagan stal prezidentem] tvořil základ americké zahraniční i domácí politiky. Toti [přesvědčení] e Bůh Americe propůjčil zvlátní milosrdenství, zodpovědnost a světové poslání a e miluje Američany právě takové, jací jsou. Carter svou řečí o sebezpytování, vládních regulacích a nutnosti, aby se Amerika veobecně omezila, podle Reagana zradil Ameriku v úsilí dosáhnout vrozeného, Bohem uděleného významu a světové dominance.
Poté, co vyhrál volby a stal se prezidentem, uskutečnil Reagan svůj program a rychle a systematicky zruil nebo oslabil kroky, které Carter učinil v energetické politice. Reaganova vláda tak usilovala o zruení federální podpory veřejné dopravě (a zároveň zvyovala federální podporu stavby dálnic). Reagan dal odstranit solární kolektory, které nechal Carter instalovat na střechu Bílého domu (a Obamova vláda je nedávno znovu nainstalovala), a také vykuchal rozpočet na podporu výzkumu a vývoje v oblasti solární energie. Spojené státy tak nyní vyuívají 0,1 % solární energie namísto Carterem navrhovaných dvaceti procent. Podíl USA na globálním trhu solárních článků poklesl ze 40 procent na současných 5 procent. Carterova opatření na etření energií, je měla podstatně sníit energickou spotřebu, byla také oslabena nebo přímo odstraněna. Spotřeba energie se v letech 1983–1998 v přepočtu na hlavu ročně zvýila o průměrně 0,8 procent a poté se během následujících 10 let ustálila – začala klesat a s nástupem recese v roce 2008. Nejvýmluvnějí je pak fakt, e USA se ani nepokusily o sníení závislosti na dovozu ropy, jak to poadoval Carter. Ten pokládal za rozumné, aby se v roce 1990 dováelo jen 4,5 milionů barelů denně, v současné době se denně dováí kolem 10 milionů barelů.
Reaganova energická politika se místo toho soustředila na dvě věci: veřejně prohlásil, e deregulace je zázračný lék, který zabezpečí energetické potřeby Ameriky, neboť dovolí naftovým společnostem zvýit těbu ropy; v zákulisí vak prosazoval politiku vojenských a politických intervencí na Středním Východě – americké zásoby ropy toti k zásobení ohromného vozového parku a dalích energetických potřeb národa nestačily. Operace na Středním Východě měly mít – a měly – ten důsledek, e OPEC ji nemohl vyhroovat embargem na dovoz nafty do Spojených států. Taková intervenční politika vak není levná, a kdy byla navíc doprovázena nárůstem vojenských výdajů (ospravedlněným strategií konfrontace se Sovětským svazem) a sníením daně z příjmu, není divu, e státní dluh za Reagana narostl z 26 % HDP v roce 1980 na 41 % v roce 1988, tedy z 0,9 bilionu USD na 2,6 bilionu USD, a Spojené státy se tak z někdejího největího věřitele staly největím dluníkem. Tím Reagan vyvrátil dlouhodobé politické paradigma, podle něho jsou republikáni fiskálně etrní a demokraté fiskálně nedisciplinovaní.
Nové paradigma se ostatně odráelo i v osobnostech obou prezidentských kandidátů. Nápadné to bylo například v jejich prezidentské debatě – jediné, která se uskutečnila: sympatický a veselý Reagan proti vánému a někdy přísnému Carterovi.
Prostá víra, e Američané, tj. Vyvolený národ, nemusí věnovat pozornost detailům, jako jsou například energetické zdroje, protoe nakonec stejně vechno dobře dopadne, to byl typický Reagan. Skutečnost, e USA, čítající 5 procent světové populace, v současné době spotřebují 25 procent světové energie nebo e Amerika vydává na armádu tolik, kolik ostatní svět dohromady, tedy Reagan nepovaoval za selhání své politiky, ale naopak za úspěch.
Nebyly to samozřejmě jen osobnosti Cartera a Reagana, co tvořilo základ politického paradigmatu, ale předevím jejich různé společenské síly a hospodářské zájmy. Carter vychází z tolerantní tradice amerického evangelismu, zatímco Reagana podporovali křesťantí fundamentalisté jako Jerry Falwell nebo Pat Robertson; v podpoře obou prezidentských kandidátů můeme vidět i odraz odvěkého amerického boje primitivních komoditních kapitalistických koncernů (jako jsou například texaské naftové firmy, u nich solární energie není nikdy v oblibě) a technologicky vyspělých průmyslových firem (které kladou důraz na výzkum a vývoj); dále přetrvávající vliv alternativní kultury 60. let v protikladu k praktikám a zvykům establishmentu (tj. existujícího kapitalismu) a silný pravicový odpor vůči hippies a dalím společenským hnutím jako např. feminismu; a dokonce i rozdíl mezi těmi, kteří si přáli, aby Spojené státy byly znovu republikou, a těmi, kteří by rádi vládli globální říi.
Teď teprve vidíme v plné íři význam otázky, kterou na konci své knihy klade Matteson: Jsme si opravdu jistí, e jsme si vybrali správný směr, kdy jsme volili Reagana? Tím, e si dnes připomeneme projev Jimmyho Cartera [a program, který reprezentoval], můeme si tuto otázku poloit s morální váhou, jakou si zaslouí.
Greg Evans (1960) je novinář a překladatel, ije v ČR a USA.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.