Obyvatelé Nového Sadu si v lednu připomenuli oběti stanného práva, vyhláeného před sedmdesáti lety v tomto městě jeho maďarským vojenským velením. Během třídenní razie tehdy přilo o ivot více ne tři tisíce lidí, předevím Srbů a idů, větinou postřílených maďarskými andarmy a následně vrených do Dunaje. Letoní pietní akce vak neprobíhala v atmosféře smíření a nařčením z politicky motivovaných rozhodnutí kolem výročního programu se neubránila ani srbská pravoslavná církev, která jej pořádala.
Výjimečný stav, jemu Srbové říkají novosadska racija, začal 21. ledna 1942. Do ulic města tehdy vykročily oddíly vojáků a hlídky pod vedením plukovníka Józsefa Grassyho. Důstojník maďarské královské armády tak realizoval plán svého nadřízeného, generála Ference Feketehalmyho-Czeydnera zakročit proti partyzánům (hlavně srbským komunistům, i kdy politická a národnostní příslunost členů hnutí odboje na těchto územích za války je samozřejmě komplikovanějí). Občanům Nového Sadu bylo během tři lednových dnů přísně zakázáno zdrovat se v cizích domovech, byla jim přitom do značné míry omezena monost pohybovat se po městě nebo je opustit, nefungovaly telefony a nedalo se ani poslouchat vysílání rozhlasu. Pročesávání ulic a domů hlídkami začalo postupně přerůstat do útoků proti nemaďarskému obyvatelstvu města, doprovázených loupením majetků a násilím. Tyto surovosti, podporované navíc veliteli posádky, vedly nakonec k hromadným vradám, jejich podstatná část se odehrála na dunajském nábřeí. Těla zabitých byla potom házena do řeky, její zmrzlou hladinu museli pachatelé roztrhat na několika místech dynamitem. Podle různých zdrojů stála razie ivoty 3300 a 3800 lidí, včetně sto padesáti dětí a tří set starců. K těmto číslům se často přidávají dalí stovky (nebo tisíce) obětí dřívějích odvetných akcí proti partyzánům, prováděných na přelomu let 1941 a 1942 v nedaleké oblasti ajkaka, zeměpisně vklíněné mezi Dunaj a Tisu.
Maďarská historiografie pouívá k označení událostí z ledna 1942 termín novosadský masakr (az újvidéki vérengzés) nebo chladné dny (hideg napok) podle titulu známého románu Tibora Cserese a stejnojmenného filmu Andráse Kovácse. Obě tato díla ukazují razii z perspektivy jejích čtyř účastníků, vězněných po válce ve společné cele a vzpomínajících kadý na svou více nebo méně významnou úlohu při pacifikaci města. Cseresova kniha, vydaná poprvé v roce 1964, se v Maďarsku povauje za svého druhu gesto pokání a uznání viny za zločin. Stále se přitom ozývají hlasy, které naznačují, e fakta sice nesporně vypovídají o velkém počtu nevinných obětí, avak nebezpečí ze strany partyzánů tehdy opravdu existovalo, jejich sabotání akce sílily od počátku ledna, tedy v době, kdy začali pronikat z Němci okupovaného Banátu přes Tisu právě do Bačky, obsazené maďarským vojskem. Někteří historici dokonce tvrdí, e větinu zabitých v Novém Sadu tvořili právě zákodníci, kteří ohroovali bezpečí vech obyvatel města. Značná část obětí navíc údajně padla během přestřelek s řádným vojskem nebo se andarmy.
Novosadská razie bezpochybně pokodila mezinárodní pověst Maďarska, která byla sice beztak poramocená spojenectvím s Hitlerem, mnozí antinacisté vak počítali s tím, e země nakonec přestoupí do jejich tábora. Připomeňme, e Budapeť v červnu 1941 vyhlásila válku Sovětskému svazu a na podzim proti němu poslala i svůj armádní sbor, v prosinci pak na výslovné přání Německa, vypověděla válku i Spojeným státům. Známý historik 20. století Ignác Romsics ovem zdůrazňuje, e Američané povaovali Maďarsko za zem, která se ocitla mezi členy Osy proti vůli mnohých svých politiků a hlavně občanů, a proto si nijak zvláť nepřáli ocitnout se s ní ve válečném stavu. Události z ledna 1942 ale znamenaly zvrat v mylení Spojenců. Za vechny uveďme výrok Winstona Churchilla, který v rozhovoru s maďarským velvyslancem v Lisabonu tento zločin označil za velkou skvrnu na cti jeho národa.
Chladné dny byly zároveň tragickým následkem revizionistických snah, které prostupovaly zahraniční politikou Horthyho státu mezi dvěmi světovými válkami. Touha získat zpátky území, o ně přili Maďaři po trianonské dohodě, se mohla proměnit v úspěch a s Hitlerovým vítězným pochodem Evropou. V letech 1938–1941 bylo ke staré vlasti postupně anektováno skoro 80 000 km2, tedy přiblině 40 procent toho, oč země přila před dvaceti lety. Vůdce Třetí říe si vak za svou pomoc při vrácení dávných teritorií Maďarům nechal draze platit. Zatímco opětovné včlenění jiního Slovenska na podzim 1938 jako vedlejí výsledek Mnichova nebo anexe Podkarpatské Rusi po zániku Československa v březnu 1939 mohly jetě působit jako velkorysá gesta, vrácení části Sedmihradska a Sikulska dle tzv. druhé vídeňské arbitráe v létě 1940 stálo Budapeť pár závaných ústupků nacistům: zavedení dalích diskriminačních zákonů proti idům, proputění faizujících politiků z vězení, konečně pak připojení k Paktu tří. Nejosudovějí se stala realizace posledního bodu revizionistického plánu, tedy znovuzískání Vojvodiny, mezi jejími obyvateli tehdy bylo více ne třicet procent Maďarů (podle některých zdrojů dokonce skoro čtyřicet). Hitler v tomto případě poádal Horthyho poprvé o vojenskou účast. Maďarsko ovem podepsalo v prosinci 1940 s Jugoslávií dohodu o věčném přátelství, která teď měla být jednou ze stran poruena. Teprve perspektiva vyhláení nezávislého chorvatského státu ustaovci a tím způsobený zánik Karadjordjevićovy monarchie jako signatáře dohody se naskytly budapeťské vládě jako vhodné ospravedlnění útoku. Ministerský předseda Pál Teleki ovem tíhu rozhodnutí svého kabinetu neunesl, a přestoe hlasoval pro účast na agresi, 3. dubna 1941 spáchal sebevradu. V dopise Horthymu napsal, e si přepadením Jugoslávie bere na sebe jeho národ úlohu olupovače mrtvol a e se sám cítí zodpovědný za to, e tomu nezabránil.
Dne 11. dubna 1941 vstoupily maďarské jednotky na území svého jiního souseda. Stalo se to pět dnů po německém útoku na Jugoslávii. Vojvodina byla nakonec rozdělena do tří správních oblastí, odpovídajících jejímu historickému členění. Maďarům se dostala jen jedna z nich, provincie Bačka, leící severně od Dunaje a na západ od Tisy. Úzký pás Sremu, ohraničený na severu Dunajem, na jihu pak Sávou, byl anektován chorvatským státem. Banát, poslední ze tří oblastí, byl nakonec kvůli sporům mezi Maďary a Rumuny, z nich si obojí toto území nárokovali pro sebe, formálně ponechán Srbsku, v něm Němci dosadili loutkovou vládu generála Nediće; fakticky byl spravován okupantem a místními vábskými starousedlíky. Ve vech obsazených provincích probíhala válečná léta ve znamení perzekucí, které postihly nejen partyzány nebo lidi, kteří jim pomáhali, ale často naprosto nahodilé oběti. Jednou z takových neslavně proslulých akcí byla novosadská razie.
Masakr měl pro maďarské obyvatelstvo v Bačce a celé Vojvodině zvláť neblahé následky na podzim roku 1944, kdy jejich jednotky toto území vyklidily a začala se na něm ustavovat nová komunistická moc. V paměti porobených vak zůstala vzpomínka na utrpení a křivdy okupace, a tak v nich začala sílit touha po odvetě. Maďartina se tímto způsobem obohatila o dalí metonymii – jetě chladnějí dny (még hidegebb napok), která se vztahuje na násilí a vrady spáchané jednak komunisty, jednak obyčejnými obyvateli Bačky během několika měsíců od října 1944 do jara 1945 (ovem i později) na příslunících národnosti někdejího okupanta. Podle různých zdrojů se mohlo stát obětmi těchto dnů několik desítek tisíc lidí (i kdy odhady počtu zavraděných se často podstatně lií, uváděná čísla se pohybují mezi pěti a čtyřiceti tisíci). Toto téma zůstává pro mnohé Maďary bolavým místem, neboť o zločinu se dlouhou dobu nesmělo ani zmiňovat, nato dovolávat se trestu pro jeho pachatele (skoro vichni důstojníci, kteří odpovídali za novosadský masakr byli souzeni, proti několika byly dokonce vyneseny rozsudky smrti). Otázku vojvodinských odvetných akcí otevřel opět Tibor Cseres, který v roce 1991 vydal tentokrát u ne román, ale historickou práci Pomsta v Bačce (Vérbosszú Bácskában), která výčtem krutostí připomíná místy Kosińského Nabarvené ptáče nebo také do četiny přeloený román Vuka Drakoviće Nů.
Cseresova kniha vyvolala v Maďarsku diskusi, která trvá dodnes. Její zatím poslední kapitolou byl proces kapitána Sándora Képíróa, který se jako osmadvacetiletý andarm zúčastnil razie v Novém Sadu; kvůli chybějícím důkazům o jeho podílu na vradách byl vak v roce 2011 zprotěn budapeťským soudem obaloby. Képíró zemřel krátce poté a jeho pohřeb se stál politickou manifestací, na ní se objevili i poslanci strany Jobbik nebo přísluníci Maďarské grady. Od roku 2010 se tématem traumatické minulostí zabývá společná srbsko-maďarská komise, sestavená z historiků dvou zemí, která zkoumá zločiny spáchané na obou národech během druhé světové války. Vznikla jako následek dohody mezi prezidenty Borisem Tadićem a Lászlem Sólyomem v roce 2009; tehdy slíbil Tadić i přístup k dokumentům Srbského historického archivu.
***
Letoní výročí razie a předcházejících pogromů v jiní Bačce organizovaly hlavně srbská pravoslavná církev, idovská obec a několik občanských sdruení. Památku zahynulých uctil nejdříve na začátku ledna v oblasti ajkaka bačský biskup Irinej, který tu slouil parastos, tradiční pravoslavný alozpěv. Záduní liturgii v Novém Sadu pak 23. ledna slouil srbský patriarcha Irinej, proslov měl i éf Centra Simona Wiesenthala Efraim Zuroff. Organizátorům se vak nepovedlo oprostit se od politiky, mezi oficiální hosty nebyli pozváni velvyslanci Maďarska a Izraele, stejně jako novosadský primátor Igor Pavličić, významný člen vládnoucí Demokratické strany, nebo předseda sněmovny autonomní provincie Vojvodiny a současně předseda Svazu vojvodinských Maďarů Sándor Egeresi. Bylo jim také znemoněno poloit věnce u pomníku obětí razie. Egeresi nakonec vyzval ve svém prohláení přítomné a budoucí generace Vojvodiny, ať respektují, e se zdejí ivot zakládá na úctě a respektu k ostatním, toleranci mezi přísluníky různých etnických a náboenských skupin, hodnotách občanské společnosti, nikoliv na nesnáenlivosti a nenávisti mezi národy a náboenstvími.
Krzysztof Wołosiuk (1984) je bohemista a hungarista.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.