Václav Havel byl mimořádně úspěným disidentem i vůdcem revoluce. Nebyl vak stejně úspěným prezidentem. Z věcí, na kterých mu záleelo, prosadil máloco. Jeho odlinost od profesionálních politiků mu vak vynesla světovou proslulost. Podle konvence se mrtví nemají kritizovat. Ovem zemře-li velká osobnost, její činy utvářely dějiny, reflexe jejího působení je na místě. Václav Havel takovou osobností nepochybně byl.
Roli vůdce revoluce zvládl bezchybně, roli prezidenta hůře. V důleitých otázkách kolísal. Ačkoliv vycházel z přesného vycítění problému, neuměl zvolit takové politické kroky, kterými by ho dokázal vyřeit. Naopak, často se dostal do slepé uličky a musel měnit kurs. Řeení problému se tím ovem zkomplikovalo.
Kritika v domácích médiích se v naprosté větině případů zaměřovala na okrajové věci – rozsáhlou počáteční amnestii, udělování milostí, nápad zakotvit pravomoci manelky v zákoně či na hádky s Václavem Klausem. O tzv. omluvě sudetským Němcům a humanitárním bombardování se zmíním níe. Sám prezident zase říkal, e jenom on ví nejlépe, co dělá patně. Stěí mohl přesvědčivěji předvést, e své chyby nevidí. Pokusme se tedy zhodnotit, jak Václav Havel své prezidentství zvládal.
Začněme tím, co je nesporné: při organizaci disentu a řízení prvních měsíců revoluce byla role Václava Havla nezastupitelná. Vzpomínám si, jak se v Laterně Magice připravovala manifestace na Letné. V místnosti sedělo 30–40 velmi vyhraněných individualit. Zdaleka ne vechny byly Václavu Havlovi přátelsky nakloněny. Například Emanuel Mandler. Okolo stolu padaly dosti divoké návrhy. Petr Oslzlý říkal: Václave, ty nemůe stát na tribuně, kde stávali bolevičtí papalái, ty se musí nad Letnou vznáet v balóně! Kdy po hodině zcela nesourodé diskuse udělal Václav Havel závěr, nikdo neprotestoval, protoe bylo zřejmé, e konzistentnějí závěr nelze udělat. Díky jeho charismatu se necítili dotčeni ani ti, jejich návrhy padly pod stůl. Mezi revolucionáři nebyl nikdo, kdo by ho dokázal zastoupit. Zde bylo názorně vidět, v čem spočívala síla Václava Havla. Měl charisma i talent, které dokázal uplatnit v osobní komunikaci, co ho činilo přirozeným vůdcem v meních skupinách, posléze mu získalo i obdiv veřejnosti.
Kdy přiel návrh na přijetí pěti zástupců Občanského fóra do Adamcovy vlády, Havel neomylně vycítil, e to je málo. e to, co by před týdnem bylo obrovským úspěchem, by veřejnost povaovala za slabost. A tak i pod hrozbou ústavní krize – po odchodu prezidenta Husáka z funkce by nebylo moné jmenovat federální vládu – nabídku nepřijal.
Dalím faktem myslím nesporným je, e veřejnost oslovená sdělovacími prostředky během jeho pohřbu o Havlovi hovořila jazykem, jakým mluvíme o rodinných příslunících. Bylo to hodně podobné způsobu, jakým Britové mluvili o lady Dianě. U Havla pouze jetě zdůrazňovali jeho boj za demokracii a lidská práva. Jinými slovy: nikdo se nezmiňoval o politických konceptech Václava Havla. Jak to, jistě se zeptáte. Copak lidská práva nejsou politický koncept? Jsou a nejsou. V politické teorii se rozliuje tzv. ústavní politika od politiky obyčejné. V čem je rozdíl? Podívejme se na fotbal. Působí v něm lidé, kteří se starají o velikost hřitě, o rozměry branek, viditelnost lajn, a ti, kteří fotbal hrají. Ti první stanovují pravidla hry pro vechny. Ti druzí mají za úkol připravit svá mustva na zápas proti jinému mustvu.
V politice je tím hřitěm ústavní upořádání. Říkejme politikům, kteří touí nastavovat ústavní rámce, je mají platit pro kadého, pracovně politici zjevené pravdy. Mají–li svoje silné názory, za které jsou ochotni se nasazovat, co Havel jako disident předvedl měrou vrchovatou, hrozí jim nebezpečí, e propadnou představě, e jejich názory vyjadřují univerzální odborné konvence, které vlastně politický charakter nemají.
Mají za to, e není-li občan mravně naruen nebo trouba, musí jimi navrhované řeení, které je odůvodněné věděním, přijmout. Jinými slovy, jim vlastně nejde o politiku, která vdy souvisí s konfliktem a jeho překonáním, ale o zvěstování jakési univerzální metapolitiky.
Limity politiky zjevené pravdy jsou dané základními parametry masové společnosti.Politici zjevené pravdy musí mít problémy s demokratickou legitimací své politiky. Ve starověkých Athénách ilo několik tisíc lidí, ale pokud by vůdce chtěl působit svým charismatem a pravdou deset minut na kadého občana patnáctimilionového státu, potřeboval by na to mandát 215 let. Trochu nepraktické, e.
Zastupitelská demokracie vychází stručně řečeno z představy, e svobodný občan se můe podřídit jen takovým zákonům, na jejich přijímání se sám podílel, byť jenom účastí ve volbách. A protoe lidé ve společnosti mají bezpočet nejrůznějích navzájem neslučitelných zájmů, je třeba tyto zájmy integrovat. To mají za úkol politické strany. Je to úkol nesmírně sloitý. V politických stranách se málokdy angaují skromní a loajální lidé, spí různé mutace alfa samečků či samiček. Politický vůdce se pak nutně podobá spí krotiteli ne reflektujícímu intelektuálovi. Není patrně náhoda, e kancléř Kohl, baronka Thatcherová, Václav Klaus či Vladimír Mečiar byli v mezilidských vztazích víc ne čím jiným proslulí arogancí. Vliv uvnitř stran se udruje úplně jinými technikami ne osobním charismatem, o jaké se opírá politik zjevené pravdy.
Předseda strany musí své postavení odvozovat jednak od schopnosti oslovit veřejnost, co se vesměs děje mobilizačními technikami masové komunikace, které jsou ovem vím jiným ne upřímným hlásáním pravdy, jednak uměním v zákulisí tahat za nitky a obsazovat svoje lidi na klíčové pozice, a je-li to nezbytné, posílit vliv úplatky. Vzpomeňme, jak CDU cynicky prala pinavé peníze jako příspěvky idovských obětí ze výcarska. To ovem straně dává skutečně demokratickou legitimaci mobilizované části veřejnosti.
Shrňme rozdíly mezi ústavní a obyčejnou politikou. Politika zjevené pravdy obvykle charakterizuje silně vyvinutý pocit odpovědnosti za celek a přesvědčení, e o pravdě se nedá hlasovat. Přitom se mu hnusí pinavá politika partají. Z toho plyne tendence ignorovat demokratické procedury. Václav Havel se těmto svodům moci nevyhnul.
Charismatický politik v roli hlavy státu v systému politických stran nutně vyvolává třecí plochy například v personální politice. Pro něj je nepředstavitelné, e by jím nominovaná osoba neměla jeho důvěru. Kdy Václav Havel chtěl zajistit, aby se velvyslancem v USA stal Martin Palou, odmítl několik měsíců jmenovat vládě jakéhokoliv jiného velvyslance. Má to logiku: důvěru mohou mít pouze jeho známí, které znal z dřívějka, čím se noví politici automaticky začnou dělit na vnitřní a na ty ostatní. Kdy se po volbách v roce 1990 obsazovala místa předsedů výborů FS, postupovalo se podle výsledků voleb: svoje zastoupení měli i komunisti, ale za Občanské fórum se stali předsedy pouze bývalí disidenti nebo lidi roku 1968, a protoe ty komunisty podle tehdejího jednacího řádu muselo volit OF, vedlo to ke vzbouření na vsi. Jako reakce vznikl meziparlamentní klub demokratické pravice, z něho se posléze zrodila ODS.
Jako představitel státu navenek Václav Havel obstál výborně. Prezident, který poívá vánosti, dodává vánost i státu, který reprezentuje. To není zanedbatelné: i světová politika je personifikovaná. Václav Havel měl v mezinárodní komunitě vysokou presti. Účast hlav států na jeho pohřbu ukázala názorně jeho proslulost. Cesta k světovému uznání vak nebyla bez zákrut. Na počátku své prezidentské funkce se domníval, e čas po pádu elezné opony bude také časem konce vojenských bloků. V projevu v Kongresu USA v únoru 1990 vyzval k odchodu amerických vojsk z Evropy – a ačkoliv jeho projev měl mimořádný úspěch a skončil dlouhotrvajícím potleskem ve stoje, v tomto bodě narazil na nesouhlas. Václav Havel vak rychle zkorigoval své původní představy a začal chápat prioritní význam integračních struktur. Evropská integrace, NATO i Visegrád (spolupráce Maďarska, Polska, a Československa) se staly pilíři jeho zahraničněpolitické orientace.
Problematické bylo i jeho – řekněme tomu tak – protimnichovanství. Václav Havel si Mnichov vyloil jako selhání západních demokracií tváří v tvář nastupujícímu nacismu. Podle něj měly západní demokracie proti Hitlerovi pouít sílu hned v zárodku. Nelámal si příli hlavu tím, co by zbylo z demokracií, kdyby pouívaly sílu stejně lehce jako diktatury. Polome si otázku: Způsobil by drsný útok na Německo v době, kdy jetě nedolo ani k celoněmeckému pogromu na idy, Křiťálové noci, kdy neexistovaly vyhlazovací tábory ani plán na konečné řeení idovské otázky, kdy idé mohli z Německa vycestovat, kdy Hitler neustále hovořil o míru, takovou katarzi, jakou znamenala prohra ve válce? Velmi pochybuji. Teprve barbarství, která spáchal nacismus ve jménu Německa, otřásla touhou Němců po světovládě.
Jedině při ignorování dějinného kontextu je moné, aby Václav Havel pronáel své kategorické soudy. Není to tak nevinné, nejde toti pouze o Mnichov. Stejně přistupoval i ke konfliktu v bývalé Jugoslávii a posléze k Iráku. Miloevič a Hussajn pro něj představovali Hitlera. Zařadilo ho to po bok amerických neokonzervativců a k obhajobě konceptu preventivních válek a humanitárního bombardování. Známý slovinský filozof Slavoj iek a dalí levicoví intelektuálové se mýlí, kdy si myslí, e tím Havel zradil sám sebe – naopak: obhajoba bombardování Srbska byla v logice jeho mylení.
Ačkoliv přísloví praví, e doma je málokdo prorokem, u Václava Havla to platilo jen částečně. Mnoho let si udrel podporu víc ne poloviny obyvatel. Pravděpodobně zde existuje souvislost s vysokou prestií úřadu hlavy státu u od první republiky – Masaryk vědomě ztělesňoval otce národa. V takové atmosféře se vztah veřejnosti k prezidentovi samozřejmě utváří spí na základě citů a tradičního respektu k symbolu Hradu, ne na základě střízlivého rozboru prezidentových skutků.
V počátečním období Václav Havel sehrál mimořádnou roli, byl integrující osobností, dokázal stanovovat blízké cíle podřízené základnímu záměru: přivést zemi bez závaného konfliktu ke svobodným volbám. Jeho autorita byla nesporná. Byl jedinou osobností, kterou zcela nesourodé vedení OF skutečně respektovalo. Měl cit pro rychle se měnící atmosféru ve společnosti.
Toto období vak trvalo poměrně krátce: Skončilo po pěti týdnech volbou Václava Havla prezidentem ČSSR. Téměř okamitě nastaly potíe, které měly jednoho společného jmenovatele: Havel chápal politiku jako slubu veřejnosti s osobním ručením. To je ovem těko slučitelné s kolektivní tvorbou vůle v moderní demokratické politice. Ta vzniká při řeení konfliktů odliných hodnot a preferencí jednotlivých občanů.
Jene v pojetí Václava Havla politik, který na tiskové konferenci obhajuje stanovisko strany, je se lií od jeho osobního názoru, nejedná autenticky (nechceme-li rovnou říci, e se chová jako pokrytec). Pak je zřejmé, e měl k politickým stranám víc ne zdrenlivý postoj. Strany podle něj brání lidem, aby se mohli rozhodovat podle svého svědomí. Úvahy některých historiků, e Václav Havel mohl zaloit vlastní politickou stranu, jsou proto naprosto liché.
Nejde přitom o nedorozumění, ale o hluboké přesvědčení Václava Havla, které vychází z mylení Martina Heideggera a Jana Patočky. Z něj čerpal sílu pro svůj disidentský zápas proti moci. Pro jeho roli prezidenta u mu vak neposkytovalo ádné vodítko. Heidegger nepovaoval demokracii za vhodné uspořádání pro řeení problémů s planetární technikou a neviděl podstatný rozdíl mezi USA a SSSR. Patočka zase mluvil o duchovním člověku, ne o praktickém politikovi.
Havel s tímto zásadním rozporem zápasil celou dobu, co byl prezidentem. Pevně věřil v transcendenci, vlastně v náboenské zakotvení ivota člověka, ačkoliv se slovu Bůh vyhýbal. Mluvil spí o něčem nad námi, o paměti bytí, o tajemném řádu kosmu. Politika pro něj byla výrazem odpovědnosti za celek. Veřejnost povaoval za antickou obec: politik se pohybuje na trhu, kde ho vichni znají. Základem věrohodnosti je jeho mravní integrita a ctnost.
Tato platónská tradice – velmi ivá u Masaryka, Rádla, Kosíka i Havla – vak má odvrácenou tvář. Platonův ideální stát nesnáel disidenty. Odchylka od zákonů státu znamenala odchylku od dobra a trestala se smrtí. Platonský stát prostě předpokládal, e vichni občané sdílejí stejné pojetí dobra. To je v masové společnosti nesplnitelný předpoklad. Moderní společnost, v ní existují nejrůznějí představy jedinců o tom, co je pro ně dobré, je zaloena na studených formálních pravidlech. To u nás stále málokdo chápe a odezva na smrt Václava Havla ukázala, e platónský sen s ním sdílí podstatná část světa.
Havel roli politických stran nerozuměl a nikdy se s nimi nesmířil. Proto prosazoval větinový volební systém. Chtěl mít v politice osobnosti. Jak by před takovým parlamentem, který by se jen velmi obtíně na čemkoliv dohodl, mohla obstát libovolná vláda, ho zřejmě netrápilo.
Tím, e si Václav Havel neuvědomil, jak pronikavě se změnilo jeho postavení přijetím ústavní funkce, pokračoval v roli vůdce revoluce i jako prezident. Představoval si, e politické strany budou překonány fórem, aténskou trnicí, kde se scházejí svobodní občané. Politici, s uchem na tepu fóra, dokáí vyjádřit jejich přání a budou je uskutečňovat. (Při jednání s kancléřem Kohlem řekl, e vechny evropské politické strany by se měly rozpustit a nahradit jedním velkým evropským občanským fórem. To byla i na ostříleného kancléře silná káva: poker face se rozplynul a kancléř obrátil oči prosebně k nebi.) Jene politik má vést, ne poklonkovat davu.
Základní osu polarizace české společnosti tvořila otázka vyrovnání s minulostí. Co slyel Václav Havel s uchem na tepu doby? Ve svém důleitém projevu z 21. srpna 1990 reagoval na proměnu ve společnosti, která po volbách vyměnila heslo nejsme jako oni za popěvek buďto s nimi zametem, nebo oni s námi. Václav Havel vyel náladě vstříc, mluvil o temných ilkách sluovických mafií a o druhé revoluci. lo o jeden z klíčových momentů porevolučního vývoje. Byl to osudný omyl.
Charta 77 vznikla jako iniciativa na ochranu lidských práv. Čí lidská práva byla po revoluci v ohroení? Pochopitelně těch, kteří v minulém reimu poívali privilegií, tedy komunistů. Liberální demokracie musí trvat na tom, e z hlediska ústavy si jsou vichni rovni. Havel zde bohuel zcela selhal. Odtud vedla přímá cesta k lustračnímu zákonu a k roztěpení společnosti. Václav Havel probleskujícímu antikomunismu poehnal z nejvyích míst.
V čele ústavních institucí – kromě ČNR – byli vesměs bývalí komunisté, kteří nemohli proti prezidentovi vystoupit. Vypadali by, e obhajují vlastní věc. Antikomunismus se stal kladivem v politickém zápase. Přispěl k odcizení Slovenska, které poslední léta reálného socialismu proívalo jako nejlepí léta prosperity, zatímco české země jako léta úpadku. V ČR se kryptobolevik stal cejchem, který se vypaloval kadému, kdo se postavil proti primitivním frázím o trhu bez přívlastků.
Pak u bylo málo platné, e se Václav Havel od lustračního zákona distancoval. Zákon o protiprávnosti komunistického reimu – pod tlakem veřejného mínění – u podepsal bez zdráhání. Takové zákony vak liberální demokrat nemůe schvalovat. Nejsou spravedlivé a poruují princip ústavního konsensu. Najednou se ze strany vzelé z demokratických voleb stala strana nedemokratická. Protikomunistický zákon a jeho potvrzení zpolitizovaným Ústavním soudem vyvolaly kvůli retroaktivitě ostrý konflikt mezi nejvyími soudními institucemi státu; konflikt pak dlouho přeíval.
Prezident Mandela, který strávil v jihoafrických věznicích téměř třicet let, se po nástupu k moci věnoval předevím usmíření společnosti, zcela roztěpené zločiny apartheidu. Bohuel Václav Havel od podobného programu ustoupil, i kdy se zpočátku o smíření pokouel. Nakonec vak KSČM zcela přehlíel.
Prezident Havel si byl citlivosti slovenské otázky jako jeden z mála českých politiků vědom od počátku – ovem po svém. Na první manifestaci VPN přehráli magnetofonový pásek s jeho pozdravem demonstrantům. Havel v něm volal po autentické federaci a kritizoval dosavadní tuhý model. V Letním přemítání píe, e měl na mysli federaci skutečnou, demokratickou, spravedlivou, tedy jakési opozitum proti federalizované totalitě, která byla veskrze formální (neautentická).
Je zřejmé, e Václav Havel v té době ústavnímu uspořádání vůbec nerozuměl. Ústavně federace vůbec nebyla totalitní, naopak, byla velmi volná, s konfederativními prvky, dokonce s ústavně zakotveným právem odtrení, co bychom nenali jinde ne v ústavě SSSR. Pevnost státu spočívala na moci ÚV KSČ, ne na ústavě.
Autentická federace se stala ihned velmi populární. Slováci ji pochopili jako jednosměrný přesun kompetencí z federace na republiky. O tom, e v mnoha ohledech bylo třeba posílit roli centra, zejména v kontrolních funkcích a při řeení sporů, nepadlo ani slovo.
Citlivost česko-slovenských vztahů vyplynula na povrch hned při pokusu prezidenta vypustit z názvu státu adjektivum socialistická, z něho se vyvinula známá pomlčková válka. Kdy přinesl do Federálního shromádění návrhy na změnu státního znaku, nevzal v potaz, e o návrzích musejí nejdřív jednat národní rady, čím okamitě vzbudil podezření Slováků, e se je bude snait obléci do koile první republiky, kdy bylo Slovensko neviditelné. Vedlo to ke konfliktu s poslanci FS. Cituji z řeči na Staroměstském náměstí 25. února 1990: Z důvodů, které mi nejsou jasné, dodnes Federální shromádění nerozhodlo o mém návrhu vypustit z názvu naeho státu jedno slůvko, které tam nikdo nechce mít. V Rumunsku to trvalo jeden den. U několik týdnů se kdekdo pokouí vrit jeden heraldický nesmysl na druhý, jako kdyby o znaku moderního státu nerozhodovala komplexní politická, heraldická a výtvarná úvaha odborníků, opřená o relativní lidový konsensus, ale sbor nahodilých rádců, malujících lva jako irafu a nechávajících ho uráejícím způsobem tancovat, ať u na hlavě orlice nebo vrcích slovenských hor. – Co myslíte, získal si prezident srdce poslanců? Asi stěí. Odtud u vedla přímá cesta a k poadavku, aby mu FS odhlasovalo monost řeit ústavní krizi prostřednictvím prezidentských dekretů. lo o nejflagrantnějí útok na polistopadovou demokracii. Nadřazení jedince nad parlament. V Letním přemítání lituje, e netrval na tom, aby se parlamentní procedury malounko poruily. Tak vypadá politika zjevované pravdy.
Od voleb 1990 se česko-slovenská stanoviska začala rychle rozbíhat. Prezident Havel udělal dalí klíčové rozhodnutí. Těsně po volbách slíbil premiérovi Mečiarovi, e se kompetence republik upraví jetě předtím, ne se připraví nová ústava, e se toti ústava bude přijímat po částech. Neuvědomil si, e protahované jednání o ústavě povede k vyostření vnitropolitického napětí.
To se také stalo. Federální vláda předala po volbách 1990 na republiky kompetence v těkém průmyslu a s dalím nespěchala. Slovenská vláda proto na jednání do Trenčanských Teplic připravila nový kompetenční zákon, který v mnoha ohledech zakládal duální federaci. Tato druhá poadovaná změna kompetencí v krátké době za sebou u vyvolala na české straně značnou nevoli. Václav Havel změnil kurs a začal kolísat mezi nejasně definovaným pojmem autentické federace a posílením funkcí federálních orgánů, předevím role prezidenta. Pokouel se sám zprostředkovávat jednání, ani byla připravena experty, čím přispíval k pocitu frustrace.
Snaha Václava Havla řeit česko-slovenské vztahy apelem na občany, aby vyvinuli nátlak na parlament (listopad 1991), patří pak k největím skvrnám jeho politické kariéry. Prezident ukázal, e ústavní dělbu odpovědnosti vlastně neuznává. Vyvolal tím ostrý konflikt mezi ústavními institucemi a ztratil tím monost ovlivňovat slovenskou politiku. O sedm měsíců později, poté, co sloventí poslanci ve FS zablokovali jeho znovuzvolení, Václav Havel na svůj úřad rezignoval.
S odstupem je zřejmé, e udret společný stát by bylo obtíné, i kdyby Praha nedělala ádné chyby. Zejména osamostatnění Pobaltí značně ovlivnilo touhu slovenských politiků po samostatném státě. Jene Praha dělala velké a zbytečné chyby. Neochota brát váně slovenský zájem o uspořádání já pán – ty pán přispěla k odcizení od federace i těch politiků, kteří zpočátku neměli rozdělení státu v programu.
Před Vánocemi 1989 německý prezident Weizsäcker citoval z dopisu Václava Havla, který napsal do Frankfurtu při příleitosti udělení ceny německých knihkupců. Z dopisu, který Havel psal jetě jako disident, citoval pasá: Já osobně – stejně jako mnozí mí přátelé – odsuzuji vyhnání Němců po válce. Povaoval jsem ho vdy za nejhlubí nemorální čin, který způsobil nejenom Němcům, ale snad v jetě větím měřítku Čechům samotným jak morální, tak také materiální kody. Na dotaz moderátorky Václav Havel své stanovisko zopakoval v televizi u jako kandidát na prezidenta.
Prohláení způsobilo ok. Přilo poté, co předseda bavorské vlády Streibl vyzval československou vládu, aby se omluvila za vyhnání. OF se od Havlova postoje distancovalo. Na české straně vyvolalo ostraitost (dokonce veřejnou protestní hladovku), na německé straně očekávání, e se sudettí Němci dočkají nějakého odkodnění. Prezident Havel si vak neuvědomoval, e jeho prohláení bude vnímáno – v kontextu německé politiky – jako začátek pokusu křivdy zmírnit. Myslel si, e morální distance ve vyřeí. Havel nevěděl, e Německo se nespokojilo s omluvou Izraeli, naopak přebralo odpovědnost za zločiny nacismu a oběti odkodňovalo. S rostoucí nespokojeností pak sledoval, jak se na německé straně stále zřetelněji formulují poadavky na navracení majetku. Privatizace státního majetku toti definitivně pohřbívala naději části sudetských Němců na restituce. Na české straně se postoj prezidenta Havla začal stále častěji vykládat jako politická chyba, která – místo uzavření temné minulosti – otevřela cestu majetkovým nárokům. Změnu nepřinesla ani smlouva o dobrém sousedství z roku 1992. Naopak debata o ní – těsně před volbami v ČSFR – postoj k Německu vyhrotila.
Prezident Havel jako český prezident se změnil. Snail se stát se reálpolitikem. Vyměnil svůj tým, přátele nahradili profesionálové. Začal sledovat dopad svých projevů na veřejnost. Původní přímočaré hlásání pravdy za kadou cenu nahradily silové hry. (Po uzdravení z těké nemoci, kterou Havel pochopil jako varování před zpronevěrou svému přesvědčení, se vak zase vrátil k původnímu prorockému chápání politiky).
Projev v Karolinu v únoru 1995 byl součástí takové hry. Prezident oproti očekávání německé strany přitvrdil a přeel na tradiční české stanovisko: Zlo odsunu bylo jen smutným vyústěním zla, které mu předcházelo. Havel odmítl diskusi o odkodnění. Ústavní soud ČR v té době naletěl na provokativní alobu R. Dreithalera zpochybňující právo prezidenta Benee vydávat dekrety a místo toho, aby ji s ohledem na princip právní jistoty odmítl, pokusil se dodatečně zkonstruovat soulad dekretů, v nich se vyvlastňoval majetek na základě etnické příslunosti, s Listinou základních práv a svobod. Absurdita! Na německé straně to vzbudilo velmi nepříznivou reakci i mimo okruh sudetských Němců. Bývalý prezident Weizsäcker, přítel České republiky i Václava Havla, se o nálezu vyjádřil jako o politickém, právním a mravním paskvilu.
Deklarace, kterou navrhl bavorský ministerský předseda Stoiber, měla česko-německé vztahy vyvést ze slepé uličky. Povedlo se to sice jen částečně, ale vzájemné vztahy odblokovala. České oběti nacismu dosáhly odkodnění. Největí straák, zablokování vstupu ČR do EU, se kterým se sudetoněmečtí reprezentanti pokoueli manévrovat, se rozsypal sám, kdy se ho pokusili přinést na půdu Evropského parlamentu. Posudky, které si Parlament nechal udělat, ukázaly, e prezidentské dekrety byly jednorázové právní akty, které ádné nové právní vztahy nezakládají.
Na druhou stranu teď Evropa, nejen Německo, zná poválečnou československou legislativu a očekává od nás vyjádření distance. Je otázka, kdy se dočká dospělého pohledu na nae vlastní hříchy.
Václav Klaus a skupina ekonomů okolo něho měla od počátku vyhraněný názor na způsob provedení ekonomické reformy. Na rozdíl od jiných ekonomů východního bloku (například L. Balczerowicze) vak Klaus chápal, e k prosazení reformy potřebuje mít politické zázemí. OF, v něm byly mocenské struktury neúměrně rozvolněné (centrum nemělo kontrolu nad vládami ani nad poslaneckými kluby), pro něj spolehlivé zázemí nepředstavovalo.
Pro Klause nebyl spolehlivým partnerem ani Václav Havel. Prezident nechtěl, aby se po volbách v roce 1990 Klaus stal ministrem financí, prosazoval ho na místo guvernéra Státní banky, v něm by Klaus neměl přímý mocenský vliv. Klaus – ani vedení OF – s tím nesouhlasil a prezident nakonec po tvrdých jednáních ustoupil.
Svou nespokojenost dal najevo v projevu, v něm federální vládu představoval Federálnímu shromádění. O Klausovi se nezmínil vůbec a při představování místopředsedy vlády Valee prohlásil, e je zárukou obrany proti snaze slepě promítat do hospodářské praxe kolské poučky a různé, leckdy i dobou překonané ekonomické teorie. V tomté projevu uloil ekonomickým ministrům, e transformace musí proběhnout bez inflace a bez nezaměstnanosti a e zde neplatí ádné ale. Jinými slovy, nařídil jim nakreslit kulatý čtverec.
Prezident tím na počátku transformace předvedl, e ekonomice nerozumí, svoje projevy nekonzultuje a nemá v lásce architekta ekonomické transformace. Sluný vklad na pozdějí konflikty. Domácí komentátoři si Havlova projevu nevimli, v zahraničí vzbudil rozruch. Klaus pochopil, e musí mít vlastní mocenskou bázi, jinak se můe stát obětním beránkem při prvních potíích transformace.
Roztěpit OF se mu podařilo celkem lehce: objel Moravu, kde kandidoval, a opřel se o placené volební manaery OF, jim nabídl funkce s hlasovacím právem! Snaha OF oddělit placené a volené funkce byla vepsí. Najednou mělo OF strukturu jako KSČ.
Naproti tomu prezident Havel nebyl schopen přeloit své politické názory do srozumitelného akčního programu. Spí prosazoval osoby, kterým věřil. Nedisidenttí, nepratí politici OF to nechápali jako projev jeho zodpovědnosti, ale jako snahu disidentů monopolizovat si křesla.
Poté, co se stal českým prezidentem, několik let nepronesl na adresu reformátorů ádnou kritiku, i kdy v těch letech docházelo k největímu mrhání s národním majetkem. Kdy se v polovině devadesátých let začal od reformy distancovat a ve známém kontroverzním projevu v prosinci 1997 transformaci podrobil síravé kritice, scházela mnohým posluchačům prezidentova sebekritika vlastního podílu na chodu událostí. Proč projevu kontroverzního? Protoe to byl projev vůdce opozice, ne prezidenta, který se jako součást moci výkonné na řízení státu celou dobu podílel.
Václav Havel chápal občanskou společnost v kontextu svého celoivotního postoje. Vdy mu byla blízká ochrana rozhodování občanů před zásahy státu. Je tedy pochopitelné, e pozornost soustřeďuje předevím na rozíření prostoru, v něm nerozhoduje vláda, ale sami občané. Proto věnoval tolik pozornosti roli neziskových organizací.
To je ovem zúení problému ve dvojím ohledu. Za prvé, Havel neměl stát v lásce (kdy se snaí, jako ve svém projevu k 28. říjnu 1997, státu vdechnout étos, ztotoní ho se společností). To je sice u nás obvyklý, ale zavádějící postoj. Stát je mocenský nástroj a jeho do určité míry odosobněná tvář je nutným předpokladem, aby mohl plnit svou základní funkci: zajistit dodrování práva a zákona pro vechny. Bez státu, bez jeho mocenských nástrojů občanská společnost nemůe fungovat. Spontánní koordinace občanské společnosti toti nemá pouze kladné znaménko – viz například hnutí skinheads. Kvalita státu závisí na plnosti ivota občanské společnosti. Ale sama občanská společnost bytostně závisí na kvalitě státu. Václav Havel to přehlíel.
Ve svém okouzlení samoorganizací ivota si neuvědomoval, e význam dobrovolných institucí ve společnosti je omezený, pokud na ně stát nepřenese část svých rozhodovacích kompetencí. Pokud je vak přenese, je na místě velká ostraitost: Dobrovolně se toti neorganizují jenom altruisté Armády spásy, ale i dravá lobby, její vliv na chod státu můe být obrovský.
Ze sloité vazby mezi státem a občanskou společností Havel opět jednostranně zdůrazňoval jeden aspekt. Bohuel tím přispíval k podceňování institucí státu a formálních vazeb mezi nimi. Teprve ve svém projevu Jednou budem dál z roku 2009 pochopil, e i politické strany jsou plody občanské společnosti. koda e tak pozdě.
Na nedobrém výsledku české transformace se do značné míry podílí fakt, e oba čelní politici – Havel i Klaus – podceňovali roli institucí. Havel proto, e kladl neúnosný důraz na samoorganizaci občanské společnosti a morální výbavu občanů. Klaus proto, e instituce povauje za překáku volného působení soukromé iniciativy a trních mechanismů. Nechuť prezidenta Havla k institucím la tak daleko, e ve svém projevu ke studentům 17. listopadu 1994 tvrdil, e se společenské klima vyznačuje rezistencí vůči vem jednoduchým institucionálním či systémovým návodům, jak je změnit k lepímu. Z institucí si dělal legraci: zřízením Ministerstva pro pěstování občanské odpovědnosti bychom nedoli nikam.
Jde o jeden z nejvánějích omylů prezidenta Havla. Jistě, takové ministerstvo by byl nesmysl. Jene se společenským klimatem to je podobné jako s květinami na zahrádce. Květy si nevynutíme ádnou přímou akcí. Můeme jen pečlivě hnojit, sázet, zalévat, okopávat a plít – a pak, moná, jednou bude zahrádka plná květů.
Společenské klima také nemůeme přímo změnit mocenským zásahem ani káráním. Měnit můeme jen instituce. Musíme pečlivě dbát, aby plnily své určené role, aby se mezi nimi dodrovaly formální vztahy. Příklad? Obecně se věří argumentu, e dnení neutěený stav etiky podnikání způsobilo čtyřicet let komunismu. Ve skutečnosti se se stejnými jevy – spekulacemi, tunelováním, korupcí – setkáme v kadé společnosti, která v ručení za podnikatelský neúspěch přechází z neomezeného ručení osobním vlastnictvím na omezené ručení pouze majetkem firmy a kde se rozsáhle podniká na úvěr. Po roce 1860 byly ve starém Rakouskou-Uhersku – v době povinného náboenství a hluboké jednoty oltáře a trůnu – korupční skandály, zpronevěry a spekulace na denním pořádku. Bez specializovaných institucí se toti podnikání od spekulací odliit nedá – a nae instituční uspořádání bylo na počátku transformace stejně děravé jako tehdejí. Americký kapitalismus u nás dodnes nemáme. Regulace kapitálového trhu by pro etiku naeho podnikání udělala mnohem víc, ne kdyby vichni ústavní činitelé kadý večer v televizi vyzývali k poctivosti.
Politik, který nechce přijmout omezení vyplývající z jeho role a rád by ovlivnil společenské klima jako mravní reformátor, problematizuje obě role. Mravní reformátor je toti přesvědčivý jenom v odporu proti svévoli moci. Jak říká americké přísloví: Nemůe jedním zadkem jezdit na dvou koních. Nutnost dělat kompromisy, která je v politice nezbytná, zabraňuje ostře vyhraněným postojům. Bez nich je vak poselství mravního reformátora rozmazané. Václav Havel svým setrváním v úřadě chtě nechtě legitimizoval politiku Divokého východu, která zde na počátku devadesátých let kvetla. Jeho kritika moci, její důleitou součástí po celou dobu byl, pak přirozeně vzbudila u řady občanů rozpaky, u příznivců ODS a KSČM intenzivní pocit nespravedlnosti.
Kadé hodnocení Václava Havla je zároveň hodnocením vývoje československé, posléze české společnosti. Do úřadu ho vynesl historický kolaps sovětského impéria, na který nebyl nikdo připraven – na Východě, ani na Západě (a jeho ochota to na sebe vzít!!!). Jako profesionální politik by Václav Havel pravděpodobně některé chyby neudělal, ale stěí by se stal charismatickou osobností, tak zcela odlinou od vech protagonistů světové politiky. Česká republika mu vděčí za presti, kterou by bez něj neměla.
Základní transformační politiku ovlivnit neuměl, ale to nezvládli ani profesionálové Mezinárodního měnového fondu. Přes vechny chyby Václav Havel vejde do dějin jako člověk, který významně přispěl k zapojení České republiky do nejdůleitějích integračních seskupení globálního světa. Byl snad nějaký jiný úkol tak plně v souladu s naím státním zájmem?
(Protoe autor sledoval prezidentskou dráhu Václava Havla jako publicista průběně, je zde pouito i jeho starích prací.)
Václav ák (1945) je éfredaktorem Listů.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.