Ve dnech vedních plníme obvykle řadu rolí, sledujíce své zájmy a povinnosti bez hlubího zamylení. Jsme otci rodin, kamarády, zaměstnanci jistého podniku či nositeli ouřadu, funkce oficiální či dobrovolné, fandy určitého politického proudu nebo sportovního klubu atd. atp. Myslíme předevím na úkoly, které z naich rolí a zájmů vyplývají, a podle nátury se snaíme je nějak splnit, někdo svědomitěji, jiný alespoň pro formu. Dovedeme spolupracovat s druhými, ale zůstáváme přitom sami sebou. Jsou vak chvíle sváteční, kdy najednou cítíme, e jde o něco, co se týká nás vech. Co nás spojuje, co nás zavazuje něco podniknout, co nás mobilizuje k nadosobnímu pohledu a k spontánnímu jednání i v riskantní situaci.
To něco cítili například vojáci, kteří v mobilizaci v roce 1938 li bez zaváhání hájit hranice proti hrozící nacistické agresi, hořelo to v srdcích těch, kdo se postavili na odpor faistickému či bolevickému bezpráví, to něco ostatně cítili lidé v listopadu 1989, kdy vyli do ulic a náměstí, třebas jen proto, aby cinkotem klíčů dali najevo, e chtějí pro sebe a celou společnost něco jiného ne přiblblou diktaturu vládnoucí garnitury.
To něco, co v takových chvílích spojuje, co mobilizuje, co nás zařazuje do velkého kolektivu společnosti, její se cítíme pevnou součástí – je pocit identity, vztah k tomu, čeho se nehodláme vzdát, protoe bychom se vzdávali základních hodnot naeho ivota, chtěné kvality svého lidství. Identifikujeme se s hodnotami a symboly, které nás spojují v historickém společenství, v něm člověk hledá oporu a útočitě. V dnení době, trpící nedostatkem jednotícího étosu, která je plná nebezpečí atomizace společnosti, je národ se svou kulturou stále nejspolehlivějí formou, je je s to zajistit soudrnost a solidaritu mezi jeho členy. Národní identita vystupuje nejsilněji ve chvíli kolektivního ohroení, ale vnímáme ji v různé síle i ve svém úsilí o rozvoj a úspěch národa ve světovém společenství. Vedle identity zaloené na univerzálních hodnotách, je jsou lidstvu společné, je ovem také degenerovaná forma národní identity, která stojí na ovinistickém přeceňování vlastního národa a na nepřátelství k jiným; ta národ z tohoto světového společenství spíe vylučuje. Je tedy na místě otázka: Na jakých hodnotách, perspektivách a představách spočívá nae dnení identita, co je nám společné, kdy jde do tuhého, k čemu se vztahujeme, kdy se vydáváme k novým horizontům?
Identita společnosti ijící v českém státě není daná jednou provdy. V různých epochách historie se vědomí této společnosti ztotoňovalo s různými symboly, institucemi a hodnotami. Tato identita byla vdy vícevrstevná, ale jeden rys v ní obvykle dominoval. V nejstarí době to patrně byla identita daná přísluností k území a vrchnosti: byl to tehdy lid panovníkův, který vnímal identitu společné země a společného zřízení. Během prvních staletí naich dějin se územní a státní identita postupně měnila a nabývala stále více charakteru náboenského: Boí pravda zvěstovaná evangelii spojovala lid Boí v zápasu proti překrucování Kristova poselství. Přičinili se o to zejména reformátoři 14. a 15. století, plně se identita náboenská rozvinula v husitství a v následujícím střetu dvou církevních vyznání a organizačních modelů: katolického a reformačního. Tato identita byla naruena náboenským rozkolem v 16. a 17. století a poté mocensky prosazovanou rekatolizací naich zemí. Také renesance svým lascivním způsobem ivota, a zvlátě osvícenství se svým důrazem na autonomii rozumu ji pak dále zpochybnilo.
V 19. století se začalo utvářet nové pouto. Po revoluci amerických osadníků a Velké revoluci ve Francii, které v roce 1789 vyzdvihly proti autoritativním vládám práva člověka a občana, se v období romantiky vynořil nacionalismus a s ním identita národní, tj. jazyková a kulturní. Opřeno o filozofii Herderovu spojilo hnutí národního obrození úsilí o povznesení jazyka s poadavkem národní svébytnosti, která se sice nedefinovala jetě politicky, ale kulturně. Tak například Palackému lo o povznesení národa jako kulturně a jazykově svébytného subjektu k vyí úrovni vzdělanosti evropské – v rámci federalizované říe habsburské. Národní identita integrovala lid český ve snaze získat větí autonomii vůči jinonárodní vládě a převaze její kultury. Toto vědomí národní jednoty se stalo oporou i samostatného státu, kterého se v roce 1918 podařilo dosáhnout. Vlivem Masarykovým se vak národní program modifikoval. Masaryk pochopil, e v době ohroení jazyka a kultury spojovala sice nacionalistická ideologie národní společnost do účinného obranného kolektivu, ale současně – zejména ve své krajní, ovinistické verzi – měla tendenci izolovat nás od okolního světa. Usiloval proto o otvírání národního vědomí navenek k univerzálním lidským hodnotám. Nebezpečí národní izolace mělo být zaehnáno příklonem k evropskému humanismu. Česká otázka byla pro něho – Evropana – otázkou lidskou.
S tímto programem humanity v rámci demokratického státu je spojován ideový základ první republiky. Nebyl ovem přijímán meninami (zejména německou, maďarskou, a také ne vemi slovenskými katolíky; distancovali se od něho zpočátku i stoupenci komunismu), a nebyl proto schopen integrovat různé národnosti v jednom politickém rámci. Napětí, které tu od vyhláení samostatného Československa existovalo, se vlivem evropského politického vývoje stupňovalo a pod náporem faismu v roce 1938 explodovalo. Československo bylo rozbito, hraniční území s německým obyvatelstvem přivtělena k Říi. V okletěném útvaru Protektorátu, ohroovaného nacistickými plány na zotročení a postupnou likvidaci Čechů, byla identita národní účinným faktorem odporu – její humanistická komponenta konfrontovaná s krutostí nacismu se ovem octla v defenzívě. Na Slovensku, které se v dohodě s Hitlerem osamostatnilo, triumfoval fundamentální nacionalismus naplno, třebae přitom ztratilo ve prospěch Maďarska část svého území i obyvatelstva.
Konec druhé světové války přinesl sice obnovení Československa, ale nikoli u jako iroké demokracie masarykovské, nýbr jako omezené demokracie socializující, vylučující opoziční politické síly z vlády a veřejného ivota. Navíc dolo k vyhnání německé meniny, a to ne právě humánním způsobem. Filozofii humanity, válkou a dobou protektorátu značně oslabené, vyvstal v nové konstelaci Evropy jiný nesmiřitelný soupeř: ideologie marxismu-leninismu, která hodnoty evropské humanity (tj. zejména chápání člověka jako bytosti svobodně myslící a morálně hodnotící) zavrhla jako subverzivní zbraň buroazní ideologie. Vlivem leninismu, který se etabloval jako ideologie státní, se měla nastolit identita třídní. Část společnosti, která se přiklonila k leninsky vedené komunistické straně, skutečně tuto identitu lidu proletářské revoluce přijímala. Aby zasáhla i irí vrstvy, spojili ji komunisté s krajním nacionalismem, zaměřeným hlavně proti Němcům, které pauálně ztotonili s faismem. Přes absurditu tohoto spojení internacionální doktríny s mobilizací nacionální to u mnohých zabíralo.
Ačkoli propagandistický a mocenský nátlak na mylenkovou a hodnotovou orientaci obyvatelstva byl silný, ila přesto identita masarykovské republiky ve vědomí národa dál, a udrovala tak spojení národní filozofie s humanitním smýlením a morálkou při ivotě. Rozdíl mezi identitou masarykovskou a komunistickou byl mj. v tom, e první směřovala k hodnotám velidským, univerzálním, druhá stavěla na parciální ideologii jedné třídy, která je povolána druhou část společnosti zčásti zlikvidovat (jako nepřátelskou), zčásti usměrňovat (převychovávat, manipulovat), a hlavně: vést. V humanistické verzi jde vdy předevím o člověka. V pragmatické převauje zájem o politický či ekonomický úspěch systému.
*
V roce 1989 (po průkopnické práci chartistů, HOS a jiných občanských aktivit) se chování české a slovenské společnosti začalo měnit. Nespokojenost překonala čtyřicetiletou vládu strachu a přizpůsobivé pohodlnosti, začalo se chodit do ulic a na náměstí. Ukázalo se, e i v národě diktaturou ubitém dřímou duchovní síly, které jsou schopny se znovu zmobilizovat. Vední den v diktatuře byl a zahanbující převaující zakřiknutostí obyvatelstva, ale pak přiel svátek, kdy to lepí v nás najednou vyrazilo na povrch. Marxisticko-leninský systém se v dané situaci zřítil, začala se nová kapitola národního ivota.
Ve změněných poměrech podrela identitu marxisticko-leninského poslání jen menina. Přesto se masarykovský humanismus, potlačovaný a pronásledovaný za komunistické diktatury, nestal po listopadu 1989 jednoznačnou alternativou, která by integrovala svou hodnotovou orientací drtivou větinu českého národa. Masarykova filozofie českých dějin, která jetě silně působila v zápasu proti oběma diktaturám, ztrácela po srpnovém zlomu v roce 1968 s nástupem duchovního marasmu normalizace na své síle. To dobře vystihl Havel: vytrácí se spiritualita a s tím vzrůstá relativismus, který oslabuje funkci hodnot, je společnost spojovaly.
Nový tlak na humanitní formu identity přiel odjinud. Výkyv vývoje ve směru volného kapitalismu, který nastal za Klausových vlád, vynesl do popředí ideu svobody úspěného jednotlivce, nepříli solidárního se svými (zejména sociálně slabími) spoluobčany. Politika i ekonomika se staly soupeřstvím skupinových zájmů, neměly vak ádný korektiv v humanitní ideji, který by vycházel z mravní síly společnosti a z citlivého svědomí individua. Ačkoli humanitní slovník se pouívá i nadále, politika i společnost se chovají převáně sobecky. Identita národa je tím oslabována; tvoří ji dnes pro větinu lidí jen společná řeč, zvyky, politické hranice státu, vlajka, hymna, matné povědomí společných dějin, úspěchy sportovců apod. Duchovní a mravní náplň se z ní vytrácí.
Sobeckým zájmům vyznavačů svobody úspěných je druhý člověk předevím prostředkem (k moci, majetku, popularitě, vzestupu, záitku příjemného apod.), nikoli cílem, nikoli zdrojem harmonického, solidaritou a respektem k druhým pojatého ivota. Identita národa sice nabyla v posledních dvaceti letech výrazněji charakteru politického, ale není to ten poadavek rádlovské politické identity, která měla být pevně opřena o humanitní hodnoty a mravní náplň občanství. Rádlovi byla měřítkem pokroku ve vývoji společnosti univerzální demokracie, slouící nikoli jen skupinovým zájmům a potřebám, nýbr vem občanům bez rozdílu. Lidství nelze chápat jen v dimenzi politické, nýbr předevím v dimenzi duchovní a morální, kterou právě demokracie má v sobě zahrnovat. – Naproti tomu dnes se do popředí dere politická identita opřená o skupinové zájmy, která si bere na pomoc primitivní nacionalismus, plný jetě podezřívavosti ke vemu, co je zatíeno letitými předsudky. Kdy se Klausova ODS vydělila z Občanského fóra, distancovala se od nerealistických názorů moralizujících a historizujících intelektuálů, proti nim své pojetí označila za pozitivní, realistické a dopředu hledící. Kontrast mezi oběma identitami nemohl být vyjádřen zřetelněji ne v této konfrontaci dvou názorových konceptů, personifikovaných od počátku soupeřstvím mezi Václavem Klausem a Václavem Havlem.
*
Po listopadu 1989 převáila snaha vrátit se do kulturního a politického okruhu Západu. O tom, e evropská humanitní kultura je neoddiskutovatelnou součástí kultury naí, se dnes nepochybuje. Její morální kodex, hodnoty pravdy, svobody, demokracie a tolerance jsou i součástí naí národní identity. Silnou komponentou této evropské humanity je vak i pouto sociální solidarity, které u nesdílejí vichni. Bylo zřetelné v pojetí Masarykově (Otázka sociální), působilo výrazně v zákonodárství první republiky. Poadavek sociální solidarity ovem předpokládá existenci ivého svědomí, které citlivě reaguje na poruování spravedlnosti a je schopno hluboké empatie k lidem postieným nemocí, sníenou schopností obstát v konkurenci se silnějími; nebo také k lidem postiených katastrofami buď přírodními nebo ekonomickými či katastrofálním jednáním úřadů, soudů a vlád. Evropský humanismus je zaloen na respektu k lidské bytosti, její svobodě spoluurčovat svůj osud, a tedy na přesvědčení, e člověk – a nikoli jen hladký chod systému či neviditelného mechanismu – nám musí být stále cílem. Z této filozofie vychází i přiznání lidských práv vem bez rozdílu pohlaví, rasy, národnosti, náboenského či politického přesvědčení. Patří sem i přiznání respektu, podpory a solidarity k těm, kteří jsou dočasným systémem znevýhodněni. Sociální solidarita není jen politickým poadavkem ani jen utilitárním kalkulem jak udret sociální mír, nýbr důleitým předpokladem společenské integrace, a tím i předpokladem vědomí národní sounáleitosti.
Důrazem na svědomí a spravedlnost se humanitní identita masarykovského typu zařazovala do ducha evropské kultury. Naproti tomu pojetí, které nalézá podporu zejména u některých reprezentantů politické pravice, se pokouí sniovat její morální citlivost. Popírá nezbytnost sociální solidarity a povyuje neviditelnou ruku trhu na nejvyí instituci upravující lidské jednání a vztahy. Snaí se odtrhávat nás od probíhající evropské integrace návratem k úzce nacionalisticky chápaným národním zájmům. Apotolové této doktríny nás nabádají, abychom dobrovolně přijali otroctví různých neosobních mechanismů a vzdali se své svobody a práva korigovat jejich nectnosti a selhání. Neboť víra v nadřazenost neosobní neviditelné ruky trhu jako nejvyího regulátoru nejen nabídky a poptávky, ale i zaměstnanosti a tím i lidských osudů je v rozporu s humanistickým chápáním lidské svobody a důstojnosti, které klade odpovědnost za vývoj společnosti do rukou člověka.
V neprůzračných vodách této politiky se identita často nejeví u ve své pozitivní formě jako vůle k vyí úrovni lidskosti, ale v tom, co člověka děsí, co v něm vyvolává strach. Politický marketing objevil, e tím můe získat podporu nemalé části voličů. Jsou politici, kteří záměrně sondují, které druhy ohroení mohou jetě získat spolehlivou voličskou podporu: rozkřikují, e nás stále jetě ohroují Sudeťáci monými nároky na odkodnění, e nás Evropská unie okrádá o suverenitu, e nás ohroují ekologové, homosexuálové, občantí aktivisté atp. Pravicoví obranáři vymýlejí vdy nová ohroení, která jsou odhodláni potlačit. Patří k nim v poslední době i sociální stát s neúměrnými sociálními výdaji, které zatěují podnikatelské aktivity a tím ohroují zisky. Ty nelze podle nich sniovat vyím daňovým zatíením – etřit se naopak musí na sociálně slabých. Krize, vyvolaná ziskuchtivými bankami a dále ivená spekulantskými miliardami, se dobře hodí jako argument k odbourávání sociálních podpor a ochran. Ohroení, které konzervativní nacionalisté malují na zeď, vyvolává strach. Emoce zaloené na strachu se zdají být ve volebním boji silnějí ne racionální úvahy spojené s odpovědností za demokratický chod společnosti.
Stojíme tedy v přítomné době před otázkou, která z těch dvou soupeřících podob identity se u nás v budoucnosti stane převaujícím celospolečenským postojem. Bude to identita humanitní, která ponese charakter působení Masaryka, Rádla, Patočky a Havla, dominovaná morálními hodnotami a sociální solidaritou – anebo identita sobeckého utilitarismu, sledující úspěch a růst předevím materiální, která má pro sociálně postiené jen minimum porozumění?
Odchodem Václava Havla ztratila humanitní identita silnou orientační postavu. O to závanějí je jeho odkaz, který vracel naemu veřejnému i privátnímu ivotu mravní rozměr a mobilizoval proti nadvládě systémových mechanismů, které nemají svědomí. Udret a posílit jeho působení není úkol jen pro humanisticky orientované intelektuály a občanské aktivisty, ale pro kadého z nás. Péče o kvalitu naí identity by se měla stát také záleitostí těch politických subjektů, které – jako například sociální demokracie – mají ve své tradici masarykovský humanismus a sociální solidaritu pevně zakotvené. I kdy humanita a přiznání k evropskému společenství mají v naí identitě stále převaující zastoupení, nelze podceňovat snahy některých sil tyto sympatie zvrátit ve prospěch euroskepticismu a s ním spojeného fundamentálního nacionalismu, který nás má od ostatní Evropy oddálit. Neboť identita se sice nejintenzivněji projevuje (a osvědčuje či selhává) ve chvílích nevedních, její tvorba vak probíhá v kadodenním vedním ivotě nás vech. Vyaduje to od kadého občas se nad jejím obsahem zamyslit.
Karel Hrubý (1923) je sociolog, politolog a politik. Od roku 1945 působil v ČSSD, později exilové; v 50. letech byl vězněn.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.