Cenu Listů za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog přijala 12. prosince 2011 v Regionálním centru Olomouc Iveta Radičová, socioloka, předsedkyně vlády Slovenské republiky.
Následuje laudatio Listů, proslov místopředsedy Senátu Petra Pitharta a debata ze slavnostního setkání, jí se zúčastnili i Marta imečková, slovenská novinářka, a Aleksander Kaczorowski, novinář polský. Cena Pelikán se udělovala loni ji po osmé.
Proč udělit cenu Pelikán Ivetě Radičové? Řekněme to hned na začátku.
Protoe předsedkyně slovenské vlády má mimořádný smysl pro osobní odpovědnost. Myslíme ovem i na její předlistopadovou práci, kdy se snaila s přáteli a kolegy roziřovat prostor občanské a intelektuální svobody, i na práci polistopadové mluvčí Veřejnosti proti násilí. Nezapomněli jsme ani na to, e kdy udělala chybu jako poslankyně Národní rady, bez dlouhého váhání odstoupila. Dlouho bychom hledali obdobu této situace, nejen na Slovensku.
Ale dnes myslíme zejména na to, e se vzdala – byť přece jen doufáme, e ne navdy a definitivně – svého vysokého politického postavení v zájmu jedné z velkých věcí, které budou rozhodovat o přítí podobě Evropy; a je-li řeč o osudu Evropy, je samozřejmě řeč i o budoucím osudu světa.
Nikdo z nás neví, zda volíme nejlepí moná řeení, protoe k výbavě váných věd – včetně ekonomie či laureátčiny sociologie – větění nepatří. Máme vak jakousi zkuenost, e do budoucnosti přináejí zásadní vklad spíe politikové, kteří jsou v kritických situacích ochotni vsadit ve na jednu kartu v zájmu toho, co za správné a spravedlivé povaují – bez ohledu na své společenské postavení. Můeme zde připomenout Winstona Churchilla válečných let nebo Tomáe Garrigua Masaryka jeho největích bojů, ale můeme připomenout z novějí doby i dva laureáty ceny Pelikán – Jaroslava abatu roku 1968, 1977 nebo počátku 90. let či Tadeusze Mazowieckého, vůdce nejúspěnějí politické a ekonomické transformace ve středovýchodní Evropě – a zároveň premiéra s nedlouhým funkčním obdobím. Není jisté, zda patří do kategorie mediálních hvězd, celebrit či VIP-ů, ale jejich vklad lidskosti do dějin je nepochybný.
Někteří by připomněli, e Iveta Radičová sama váhala, ne se rozhodla solidarizovat se s větinovým hlasem Evropské unie. I to vak k politice patří. Hlasy vysvětlující její rázná rozhodnutí čímsi tak mlhavě popsatelným, jako je zvlátní enská citovost, naproti tomu za váné nepovaujeme. U proto, e city není dobré opovrhovat, ale zejména proto, e nikdo nemluví shovívavě o specifické emocionalitě politiků – muů napadajících novináře nebo fackujících spoluobčany, třebas nevychované.
Iveta Radičová je ostatně ilustrací toho, jak zrádné je v politice větění. Slovensko mělo po roce 1989 své úspěnějí i méně úspěné vládní sestavy, není vak pochyb, e jsme na ně, nejen my Čei, hleděli té skrze předsudky, často předsudky vlastní pohledu ze západu východním směrem. Po rozchodu Čechů a Slováků, přiznejme, se jedni báli neřeitelných ekonomických těkostí, do nich Slovensko upadne; přiznejme ovem i to, e někteří na toté kodolibě čekali. Slovensko nejen vstoupilo do NATO a Evropské unie, ale Slovensko také přijalo euro – a v tom je v naich očích před námi. Přijalo je přes vechny vnitřní politické spory za součinnosti nejvlivnějích politických sil. Slovensko, v rámci onoho předsudečného stereotypu rurální a patriarchální, má v čele vlády enu, která budí úctu a respekt. Někdy se také jako Čei zamýlíme s obdivem vůči Slovensku, zda si uvědomujeme, jak těké a Čechům vlastně neznámé starosti slovenská politika má: vnějí hranice schengenského prostoru, větí rozrůzněnost konfesní, ale zejména starost o to, aby Slovenská republika byla vlídným domovem nejen Slovákům, ale také Maďarům, Romům, Rusínům či Ukrajincům.
Nevíme, co nás čeká. Na konci 19. století se věřilo zejména na takzvané luté nebezpečí. Snad to připomíná dnení strach z islámského světa? Těko říci. Jedno je vak jisté: Evropa, která se kdysi děsila lutého nebezpečí, si pak připravila dvě světové války a dvě diktatury bez obdoby v dějinách sama. Podobně jsme ovem nebyli s to předvídat ani věci tak radostné, jako byl pád sovětského impéria. Ani to, e Západ bude schopen překonat své – pochopitelné – předsudky a obavy z nás a e budeme přizváni ke společnému rozhodování a hospodaření. Dovedeme – s vlastními předsudky vůči Slovákům nebo vůči Ukrajincům, Rumunům či Bělorusům docenit, e také Francouzi, Němci, Nizozemci a dalí museli překonávat své předsudky, ba strach z nás?
Nevíme, co nás čeká. Oveme si děláme naděje, ale také se bojíme budoucnosti. Bojíme se jí ovem méně s politiky, kteří umějí nést odpovědnost. A snad tím také ukazovat vzneenějí tvář politiky nám vem. Tedy také s Ivetou Radičovou.
Přijeli jsme do Olomouce, abychom se tu vyznali z obdivu a z úcty k paní Ivetě Radičové. A na důkaz toho obdivu a té úcty předali jí plastiku jednoho větího ptáka, který je v odborné literatuře veden jako pták společenský, toti inteligentně spolupracující s kolegy a kolegyněmi. Nejen při lovu. Velice prý obratný! Ačkoli vypadá neohrabaně.
Paní Iveta toho má určitě více před sebou ne za sebou, take se nehodí pokouet se tu o nějaké bilance. Řeknu to hlavní: u nějakou dobu nám imponuje svým sympatickým, věrohodným sebevědomím, které jí pohotově nabízí v rozhodujících chvílích jasná vodítka: ví, co má udělat v zájmu demokratického, prosperujícího Slovenska a v zájmu mírové a prosperující Evropy. Co má udělat teď, hned, tady. I kdy to není v jejím osobním bezprostředním zájmu. Jistěe se sama v sobě hodně trápí a kolikrát také neví, ale my jsme ti, kteří se na ni a na divadlo slovenské politiky dívají zvenku a vidí a slyí. Jsme ti, kteří obdivují její jakoby samy sebou se rozumějící činy a gesta.
To, co má udělat a vskutku pak udělá, není v dnení postkomunistické politice zdaleka běné. Kdekdo je tu jakoby zpanikařený a ne a ne trefit rozumnou míru. Od zdi ke zdi. Lhostejno, zda nalevo či napravo.
Vypadá to, e zejména my na Moravě, ve Slezsku a v Čechách jsme si to dnes udělali těí ne Slováci. Zejména ve vztahu k irímu okolí. Oddělili jsme se před skoro dvaceti lety od Slovenska mimo jiné přece také proto, e nás mladí bratr údajně zdroval na cestě do sjednocující se Evropy. Nai lidé tehdy objevili jako skandál existenci penězovodu – hnusné slovo, pravda – vedoucího na Slovensko a mnozí se nad tím upřímně pohorovali. To jim ovem nevadilo, aby jedním dechem nedodávali, e Slováci nás zdrují právě od toho, abychom se my sami co nejdříve napojili na roury s penězi o cosi irí, vedené tentokráte z Unie k nám.
Od té doby jsme vůči Evropě a jejímu sjednocování často nesrozumitelní. Chceme i nechceme. Chceme jistoty, ale mluvíme v kondicionálech. A tak nejenom současné Polsko, nejen Baltové, ale i Slovensko nás v řadě ohledů geopoliticky předběhlo v jednoznačném příklonu k evropskému Západu, zatímco my se právě teď, alespoň částí výkonné moci, korouhvičkou nad Prahou, nakláníme spíe k Východu. Slovensko k Unii, my ke slovanské matičce. Je to moná jen z jeitného vzdoru, ale i to se v mezinárodní politice počítá.
Jen po nějaký čas jsme Evropany překvapovali pro ně netueným zjitěním, e Vídeň je poloena východněji ne Praha. To byl ale zeměpis jen podle pravítka, přiloeného k mapě. Politicky a ekonomicky je dnes u Bratislava blíe Západu ne Praha. Ačkoli jen tak tak před lety vybrala prudkou zatáčku, ze které hrozilo vyletět do příkopu autoritářského reimu. Řekl bych, e je západněji předevím tím, e se rychleji zbavuje komplexů ne my. Komplexů, které umoňují, aby mnozí politici nae lidi úspěně straili a vzápětí jim nabízeli ochranu před nejrůznějími hrozbami. To je dnes to, co pohání dvě pokleslé postmoderní velmoci, myslím toti bulvár a politický populismus: vystrait, vyděsit a v pravý čas uklidnit, uchlácholit. A znovu vystrait... Politik uklidňuje tím, e nabízí ochranu – za to, e ho lidé zvolí.
S těmito komplexy, omlouvajícími zapklé sobectví a krátkozrakost, vydávajícími se za realismus a pragmatismus, je problém s penězovody v České republice obtíně řeitelný: zcela souhlasíme s tím, co přitéká k nám, ať toho teče co nejvíc. Evroptí byrokraté by nás přitom neměli ikanovat: myslí se tím, e by nám neměli hledět na prsty. My si to tu u nějak přerozdělíme. Nesouhlasíme vak s tím, co by eventuelně mohlo od nás odtékat.
My to toti máme tuze sloité. My jsme zvlátní případ. My jsme přece proili, co neproil nikdo jiný. My jsme trpěli jako nikdo jiný. Nám nebude nikdo nic vykládat. Nikdo nám nerozumí. My víme, co je zrada, pikle těch velkých, celé nae dějiny nás někdo zrazuje, nechává ve tychu. Nejen v Mnichově, který vlastně v naich myslích pořád trvá, protoe jsme se postavili jen slzami, ale i v Jaltě, kde tak tajně rozhodli, jak dopadnou nae volby v roce 1946, e se o tom nedochoval jediný důkaz. ijí na nás boudy, jednu za druhou, v srpnu 1968 nevytáhli na pomoc naim oddílům, teď nás Němci lákají do Evropy, aby si nás konečně podrobili, a to ekonomicky.
A tak vláda bude dnes znovu zvaovat monost uniknout dalí pasti tím, e se staneme druhou Velkou Británií. Byly by tu mimo Unii dva ostrovy: jeden vdy hrdý splendid isolation, obklopený moři a oceánem, a druhý pevninský, dokonce sevřený věncem hor, který proíváme spíe jako hluboký lavor ne jako věnec.
Paní Iveta toto nové Slovensko, postupně se zbavující komplexů, přesvědčivě, odváně a navíc elegantně zosobňuje. Neobejde se to bez obětí, i bez osobních obětí, ale ty jsou důkazem síly, nikoli slabosti. Vdyť osobní oběť je dnes pomalu jediný srozumitelný, věrohodný argument. Bez oběti lidé nezvednou hlavy od svých starostí a své nedůvěry. Jistěe paní Iveta to slovenské směřování vidí zevnitř nuancovaněji, ale dovolme si dnes večer trochu přehánět. A mluvit se starostmi více o nás ne o Slovácích: vidíme se toti skrze ty druhé, dnes skrze paní Ivetu a Slováky, jasněji ne při neustálém hledění do zrcadla.
Jiří Pelikán, zakladatel dvouměsíčníku Listy, který vychází u přes čtyřicet let v Římě, Praze a dnes v Olomouci, s tímto názorem, předpokládáme, souhlasí. A to je pro nás rozhodující. On byl přece naím prvním poslancem v Evropském parlamentu. Byl tam dvakrát zvolen, nikoli dosazen.
Cena spojená se jménem Jiřího Pelikána, člověka rozporného ivota, nakonec vak velkorysého a moudrého, bude paní Ivetě sluet a Jiří by byl určitě rád, kdyby viděl, jak ptačí spodoba jeho jména paní Ivetu vystihuje: inteligentní, společenská. Jen úsměv má mnohem, mnohem milejí ne ten tuze váný pták.
Kdy on to kvůli zobáku nedokáe, budeme se dnes na paní Ivetu usmívat my tady v Olomouci, její ctitelé a adorátoři.
Iveta Radičová: Prečo dnes znovu hovoríme o tom, e sa nachádzame v kríze, e stojíme na kriovatke? Čo sa udialo a na akeje kriovatke sme sa ocitli? Čo je podstatou náho rozhodovania sa a v čom tkvie ná dnený problém?
Nedávno som prednáala deťom na Univerzite Komenského v Bratislave. Odrazu sa prihlásilo asi osemročné dievčatko: Pani premiérka, mohli by ste mi povedať, čo sa u nás stalo za posledných sto rokov? Na okamih som zaváhala, zadívala som sa na to krásne blonďavé dievča, premýľajúc, čo mu povedať, aby som ho neobrala o ilúzie. Zhrnula som takto: dve strané svetové vojny, obrovská hospodárska kríza, dva najkrutejie totalitné reimy od dôb starého Ríma – faizmus a komunizmus, a potom zúfalý pokus o skutočnú slobodu a demokraciu, o návrat k človečenstvu, k ľudským hodnotám po roku 1989. Vojny vak pokračujú. Nezabúdajme na Balkán, na konflikty na juhu Európy, na prítomnosť aj slovenských ozbrojených síl na misiách v rôznych častiach sveta. Vojny nás neobchádzajú, nemôeme si povedať, e u niekoľko rokov máme mier. Rovnako prítomná je kríza, svojím rozsahom často prirovnávaná k tej z roku 1929.
Od mnohých analytikov a expertov čítame úvahy o jej príčinách. Ak ich pravdivo nepomenujeme, sotva budeme vedieť zvoliť správny spôsob liečby. Tým skôr, e sme klamali sami seba. Opäť sme klamali sami seba. Politici, ktorým ilo o ich vlastné zvolenie, ponúkali rieenia – nebolestivé, alebo čo najmenej bolestivé. Zväčovali tak priepasť medzi sľubmi a ekonomickou realitou. Priepasť u nadobudla také rozmery, e niet sily, ktorá by vedela ponad ňu postaviť most.
Ja ná problém pomenúvam slovným spojením strata dôvery. V intitúcie, politikov, v nové čerstvé mylienky, kontrolné mechanizmy spoločnosti. Mnoho ráz pritom ide aj o stratu dôvery v nás samých, v to, e má zmysel byť aktívnym občanom a angaovať sa vo verejných záleitostiach.
Max Weber kedysi rozdelil etiku na etiku hodnôt, čie etiku veľkých princípov, a na etiku praxe, praktickej politiky. Kontatoval, e medzi nimi je obrovský rozdiel. Práve v ňom vidím dôvod, prečo dnes stojíme na spomínanej kriovatke. Ak sa nám nepodarí tieto dva svety prepájať, budeme mať etikov – rozprávkarov ijúcich ako akési intelektuálne mimikry vo svojom uzavretom svete, a politických pragmatikov, ktorí s týmto svetom hodnôt nebudú mať vonkoncom nič spoločné, keďe vetko zdôvodnia nutnosťou praktických rieení tu a teraz. Takto pomenovaný problém zaívame v Čechách rovnako ako na Slovensku, ba vlastne vo vetkých krajinách eurozóny a Európskej únie.
Nazdávam sa, e dnená výzva súvisí s naou schopnosťou nahlas vysloviť pravdu, byť úprimný a odvány, v pravom okamihu vykríknuť, e kráľ je nahý, povedať, ako sme sa dostali na scestie, prstom ukázať na intitúcie, ktoré sa zjavne podpísali pod súčasný stav.
Kresťanská solidarita bola budovaná na princípe pomoci tým, ktorí ju potrebujú. Domnievam sa, e práve solidarita dnes chýba mnohým popredným politikom, keďe u začali veriť vlastným klamstvám. Úlohou občanov je svedčiť proti klamstu, zastaviť politikov, ak sa uberajú nesprávnou cestou a ponúkajú ľúbivé, no krátkodobé a v konečnom dôsledku nefunkčné a kodlivé rieenia. Lene, kto u by len mal rád politika, ktorý takéto niečo hovorí nahlas? Nie, takéto postoje sa naozaj nestretávajú s veľkou podporou, vo veobecnosti nie sú obľúbené. Napriek tomu si nemyslím, e patrím k osamelým becom. Vravím, e politika, ktorá sa robí bez citu, nie je nič iné ako bezcitná politika. A pod takú sa nepodpisujem.
Marta imečková: Pred mesiacom som v bratislavskom divadle Astorka počúvala diskusiu pani premiérky, éfa Financial Times Gideona Rachmana a Václava Bělohradského. Hovorilo sa o budúcnosti Európskej únie a zachytila som hlas slovinskej autorky Slavenky Drakulić, ktorá v hlbokom údive povedala: She sounds so competent! Uvedomila som si, e tých tristo ľudí, ktorí tam boli, myslí na čosi podobné, bez ohľadu na to, aké majú k svojej premiérke výhrady alebo dokonca kritický vzťah...
Vláda Ivety Radičovej trvala jeden a pol roka, a nedá sa nič robiť, kritériom úspenosti politika je, ako dlho sa v politickom ródeu dokáe udrať na onom divokom koni. Nejde o cynizmus, ale o to, či má alebo nemá ancu presadiť program, s ktorým predstúpil pred voličov. Existuje vak aj oveľa irie kritérium, a tým sú dejiny krajiny a aj dejiny jej budúcnosti: veľa skutkov, ktoré sa udejú vo verejnom ivote, nemá veľký bezprostredný význam. Pre budúcnosť sú vak rozhodujúce, hoci to nevieme včas rozpoznať. Signály, ktoré Iveta Radičová voličom vysielala, boli paradigmaticky, diametrálne odliné od ostatných. Najsilnejí signál, vysielaný najobľúbenejími slovenskými politikmi, je signál sily – ja vás ochránim pred zlými silami, a vy mi za to dáte moc. Sľub premiérky je celkom iného druhu: budem spravovať vae veci dobre, vy ma pri tom budete kontrolovať a popritom dobre spravovať vlastné záleitosti...
Takýto odkaz sa v budúcnosti u nebude dať úplne obísť. Medzi jej voličmi je veľká skupina ľudí, ktorí ju nemajú bezvýhradne radi, často sú k nej veľmi kritickí, no i napriek tomu je povaovaná za najdôveryhodnejieho človeka v slovenskej politike. Pocit otvoreného okna, závan čerstvého vzduchu – to je jej hlavný tromf proti odcudzenosti verejného ivota.
Dnes si u ani neuvedomujeme, e s nástupom jej vlády sa napríklad vytratila slovensko-maďarská animozita, čo nie je vecný, ale v hlavách ľudí sa odohrávajúci problém. Istee, má svoju závánosť, ale my sme ho prestali vnímať, a to bez viditeľnej námahy.
Václav Burian: Bezprostřední účinek a dlouhodobý vklad politika, to jsou váné věci. Bude například i zajímavé s odstupem ocenit někdejí vládu Petra Pitharta, pokud jde o – aspoň – základy nejen právního státu, ale i ekonomických řeení, ekonomické transformace, které právě tato vláda – s nálepkou slabé a jetě k tomu často i kryptokomunistické – poloila.
Český pohled na Slovensko je pohled zvenčí, ale zas ne docela. Konflikt, kvůli kterému padla vláda, byl konflikt, ve kterém o něco lo. Ať u je to věc situační, nebo hlubí, i největí opoziční strana tím deklarovala, e k evropské solidaritě se hlásí také...
Iveta Radičová: Tu by som rázne protestovala!
Atmosféra v spoločnosti by sa nijako nezlepila, keby vláda hneď po svojom nástupe neprijala rozsiahly balík protikorupčných opatrení. Ak som v úvode hovorila o dôvere, jej základ spočíval v tom, aby vláda urobila aspoň niečo pre to, aby sa nekradlo, respektíve, aby sa kradlo menej. Prvý balík obsahoval také účinné protikorupčné opatrenia, e bol označený – a nepreháňam, nejde o moje hodnotenie – ako bezprecedentný v celej Európe. A keďe sa uplatňoval, dochádzalo k pokusom o jeho vylepenia, aby a tak nefungoval. V spoločnosti toti vyvolal nevídanú nervozitu. Ilo o prvý zásadný krok, ktorý môe zmariť iba ak dáky autoritársky reim.
Druhým významným krokom bola rozsiahla reforma súdnictva. Dnes máme tandardne prebiehajúce, kontrolované súťae, v ktorých nik nemôe lobbovať, a ak áno, zmluvy jednoducho nebudú platiť, keďe zákony to neumoňujú. K tomu prirátajme vymáhateľnosť práva a hlavne vytláčanie ekonomických zlodejov z priestoru podnikania na perifériu. Istee, ide o boľavý a zdĺhavý proces, ale tie regulatívy sa začali uplatňovať.
Nasledovalo posilnenie dôvery v to, e Slovensko predstavuje priestor vhodný pre dlhodobé a zdravé investície. Napokon, za posledných pätnásť mesiacov smerovali najlepie investície z krajín eurozóny a EÚ práve na Slovensko.
tvrtý a nevyhnutný krok predpokladal vytvorenie prehľadných pravidiel pre podnikanie. Preto sme prijali balíček opatrení a nazvali ho Singapúr. Obsahoval sto opatrení, v ktorých sme krtli vetky absurdné obmedzenia, komplikujúce samotné podnikanie, nehovoriac o tom, e naou prioritou sa stala politika orientovaná na rodiny, najmä na mladé rodiny s deťmi.
Čo sa týka postoja slovenskej opozície, musím podotknúť, e zneuila európsku tému na vnútropolitickú výmenu vlády. Pre porovnanie – v Nemecku opozícia hlasovala celkom samozrejme s koalíciou, lebo ilo o vecný problém. U nás politickou cenou za to, aby opozícia trvala na svojom postoji – veď euroval schválila ona – bol pád vlády. Inak by nehlasovala, lebo vedela, e jeden koaličný partner je zásadne proti a koalícia nemá dostatok hlasov na schválenie eurovalu. Také čosi seriózna opozícia nerobí.
Petr Pithart: Nemyslím, e by mezi vámi byl tak velký rozdíl, ale inventura základních kroků byla přesná a nainec můe jen závidět. Jsem vak přesvědčen, e ani u nás není vechno ztraceno, vidím některé velmi pozitivní trendy, například ve státním zastupitelství. Máme to o to těí, e za sebou stále vlečeme neťastnou periodu opoziční smlouvy. Tam se dvě dosud rozhodující síly do sebe tak zahákly, e je velmi obtíné to rozmotat. Jednu z peripetií jsme viděli na praské radnici. Slovensko za sebou toto popření parlamentní demokracie nemá.
Aleksander Kaczorowski: Kolega z polského Newsweeku se nedávno ptal naeho premiéra, jak vznikla zahraničněpolitická koncepce jeho minulé vlády – co znamená i vlády současné, protoe koalice si po volbách udrela moc, a to se stalo v Polsku po roce 1989 poprvé. Donald Tusk si tedy se svými poradci uvědomil, e devadesát procent polských zájmů je – v Německu. A v Unii, ale Německo je pro Polsko klíčem k Evropské unii.
Mylenka Václava Klause z počátku 90. let, e Česko je lídr střední Evropy a postoupí bez Slovenska a bez Polska s tou jeho zaostalostí, měla racionální základ. Z hlediska ekonoma to mělo smysl. On si pouze neuvědomoval, e Evropská unie není předevím ekonomická, e je to záleitost předevím politická. A pokud Německo udělalo vechno pro to, aby se Polsko do Evropské unie dostalo i za cenu, e s Polskem vstoupí dalích dvanáct zemí, lo o politiku. A samozřejmě stejné to bylo s evropskou měnou. Nejen Václav Klaus říkal, e z ekonomického hlediska euro nemá smysl a e se to nepodaří. Společná měna v prostoru bez společné fiskální politiky, bez ekonomické unie, je neudritelná.
Pro Angličany je Unie idea ekonomická. Ale kadý, kdo se tím hlouběji zabývá, ví, e od začátku to byl projekt politický – aby nebyla dalí válka. Tohle samozřejmě edesát let po světové válce zvláť střední a mladí generace, včetně Němců, neberou váně. V Německu, ale i ve Francii, a tím spí v Anglii velká část lidí věří, e by jim bez Evropské unie bylo lépe. To je pro země jako Polsko, Česká republika, Slovensko, Maďarsko, které velká část Západní Evropy do Unie nechtěla, nejdůleitějí. Mnozí to chápali jen jako zájem Německa, pro které je Východní Evropa jakási druhá Čína, prostor pro podnikání, umísťování výroby... Je tedy mnoho politických a ekonomických důvodů, které svědčí proti té Evropské unii, jak ji známe dnes. A přila krize, vlastně ne obvyklá krize ekonomická, ale krize dluhová. Skeptici říkají, e ve společnosti sedmnácti zemí je jedna, která je třetím největím světovým vývozcem, Německo, zatímco dalí, Řecko, Portugalsko... vlastně ve srovnání s Německem téměř nic neexportují a nevyrábějí, co je dlouhodobě neudritelné. Jen si nikdo neuměl představit, e se to začne hroutit tak rychle. Věřilo se, e se to vdycky nějak vyrovná. A nikoho nenapadlo, e krize přijde ze Spojených států.
Je nebezpečí, e se vechno opravdu zhroutí, a to nebezpečí nepřichází z Východu, nýbr ze Západu! Pro Polsko je důleité uvědomit si, kdo je ná spojenec v Evropské unii a jakou Unii potřebujeme. Návrat ke spojenectví národních států, nebo federaci? Myslím, e rozhodně federace je pro nás lepí. Pro sousedy Německa je lepí, pokud je Německo součástí větího celku, federace, a o vem se rozhoduje ne v Berlíně, ne v Paříi, ale v Bruselu v Evropské komisi. Druhý důvod je ekonomický. Pro Polsko představuje sedm let členství v EU obrovský, neuvěřitelný úspěch. To kadý Polák ví a podpora členství je největí ze vech sedmadvaceti zemí. Kadý pocítil profit. A největí podpora je na venkově. Kdy jezdíte po Polsku, vidíte, jak hodně se staví, zejména infrastruktura. Ovem i kdy jsme udělali za posledních dvaadvacet let obrovský civilizační pokrok, pořád jsme zaostalá země...
Iveta Radičová: Súhlasím s mylienkou, e Európska únia je politické spoločenstvo, asociácia zaloená na báze dohôd. Súhlasím s tým, e bola vytvorená ako obranný val proti prípadným vojnám a e túto funkciu plní aj naďalej. Nebuďme vak sebastrední. Kontatovanie, e sme chudobní a zaostalí, nie je namieste. Faktom je, e sme bohatí a rozmaznaní. Ak porovnáme ivotnú úroveň Európanov so ivotnou úrovňou obyvateľov v mnohých krajinách iných kontinentov, vyjde nám, e ijeme nad pomery. A ten ivot nad pomery si dnes pýta účet. Je pochopiteľné, e ľudia sa bránia a búria, e sa pýtajú: Prečo by sme odrazu mali etriť a krtať, keď chceme také zabezpečenie, na ktoré sme si prispievali?!
Za posledných desať rokov produktivita práce a zamestnanosť v Európe výrazne klesla v porovnaní s USA. Navye sa veľmi zmenila truktúra ekonomiky. Pred desiatimi rokmi predstavovali sluby dve tretiny ekonomiky, v súčasnosti ide o tri tvrtiny, to nemono utiahnuť! Inými slovami, na 34 miliónov pracovných miest pripadá 74 miliónov pracovných miest v obsluných činnostiach a v slubách, vrátane tých vo finančnom sektore, kde sú najvyie platy.
Na tému globalizácia. Uvediem príklad. Auto firmy Fiat, zamestávajúcej 13,5 milióna ľudí v celej Európe, sa vyrába na 250-ich linkách v estnástich európskych krajinách, ktoré majú 75-percentný podiel na hodnote tohto jedného vozidla. Teda ak kríza zatrasie Talianskom, treba hovoriť nie o dlhovej, ale o hlbokej hospodárskej kríze, a my sa v nej naozaj nachádzame. Vetky ekonomické faktory, vetky indikátory makroekonomickej nerovnováhy len dokazujú moje tvrdenie. Klamali sme seba a svet deficitmi, dlhmi a maskovali sme makrooekonomické nerovnováhy. Napríklad vzťah produktivity práce a výky mzdy. Kríza sa u dnes premieta v spomalenom ekonomickom raste, mnohé krajiny sa u ocitli v recesii, a my dobre vieme, čo to v skutočnosti znamená: rast inflácie a nezamestnanosti. Ťako povedať, kto je na tom lepie a kto horie, veď my vetci sme zadlení a po ui! Z 27 krajín nemajú problémy len tyri, a my robíme vetko preto, aby ich mali, lebo ťakosti len prelievame z jednej krajiny do druhej. A rieenie, ono perpetuum mobile, podľa ktorého dlhy jednej krajiny zmiernime tým, e do dlhov uvrhneme inú krajinu, je lo a perfídna hra finančných trhov, ktoré ustavične hovoria: ,Do spoločného balíka ste dali málo finančných prostriedkov na to, aby ste vykryli dlh a aby sme vám dôverovali. Poičajte si od nás viac.' A tak si poičiavame viac. A za viac peňazí! Perfídnosť navye spočíva v tom, e vetci si rozprávame príbeh a akýchsi viacrýchlostných Európach, aby sme znovu, raziac heslo ,rozdeľuj a panuj', vytvárali nový druh napätia medzi nami navzájom, z čoho zase len profituje tretia strana. Dvadsaťtri krajín z dvadsiatich siedmich má úplne rovnaký problém. A ak ho nezačneme rieiť spoločne a normálnymi opatreniami, ale budeme sa hrať, e tak urobíme dlhmi na dlhy, jedného dňa sa nám naozaj vetko zrúti.
Pozdrav od Jiřiny iklové
Milá Iveto, jsi enská a taky člověk, který si tuto cenu zvlátě zaslouí. Cena Jiřího Pelikána, kterou dnes dostává, je určena pro lidi, kteří dělají něco pro společnost, dělají také politiku, ale chtějí přitom slouit ostatním. Slouit celku, spoluobčanům a něčemu, co přesahuje tuto dobu. Tito lidé jsou v současnosti často zesměňováni. Povaováni za jakési obecní blázny, kteří se angaují, ani z toho mají rito. Větina společnosti – tedy voličů – je obviňuje, e i oni to dělají jen z vypočítavosti, aby si nakradli, aby něco získali. Být politikem nebo političkou je nevděčná profese. Ty ses k tomu odhodlala, rozhodla a dělala politiku a dosud tak, e a se rozhodne z politiky odejít, bude stejně bohatá či stejně chudá, jako jsi byla, kdy jsi tam la. K tomu ti gratuluji, ať ji se stane v přítí vládě znovu předsedkyní, nebo prezidentkou Slovenské republiky, nebo povede v nějaké významné funkci Evropskou unii. Proč si to myslím? Protoe tě trochu znám.
Znám tě pár let, vlastně desítek let. Vím, e jsi za totáče, tedy za bolevika (jak se vlastně má říkat tomu společenskému útvaru, který nebyl ani socialismem, ani komunismem?) pracovala jako socioloka v Bratislavě. Pracovala jsi na tématech rodiny, tedy tématech, která nebyla přili politická, proto se taky data takto získaná nemusela falovat. Dělala jsi solidní práci, osvědčila ses v tomto řemesle. Obdobně jsi pokračovala i v letech po převratu. Tak jako mě i tebe mnohé tvalo, proti mnohému jsi psala a útočila, ale dlouho jsi otálela a nevstoupila jsi do přímé politiky.
Já také ne a občas si říkám, e nemám právo druhému něco vyčítat, kdy jsem nezkusila sama, zda člověk můe i v té politice se dret svých zásad, svého přesvědčení.
Na rozdíl ode mne – taky jsi, milá holka, podstatně mladí – ses pak rozhodla do politiky vstoupit a podstatně ovlivnila politiku Slovenska. Ty jsi si zkusila obojí a v obojím jsi zatím obstála, a i proto ti nyní gratuluji. Opakovaně, abys prosadila to, co jsi chtěla, hodila jsi na stůl karty a nakonec se ti podařilo prosadit to, o čem jsi byla přesvědčena.Vylo ti to a zatím ti to vychází a Slovensko má v tobě političku, kterou bychom mohli – a měli – Slovensku závidět. Současně i vzor, jak by měly političky postupovat.
Jiří Pelikán se kdysi taky angaoval v politice, pak odeel, či spíe musel odejít, do exilu. Místo aby se staral jen sám o sebe, začal v Římě vydávat noviny, které podstatně ovlivnily představu o Československu v zahraničí a zpětně i politiku zdejí. Jeho noviny se sem paovaly a tady se četly a formovaly nae mylení. Tím nae myslím mylení lidi v Čechách, na Moravě, ve Slezsku a také na Slovensku. Proto byly tyto noviny titěny dvoujazyčně. Některé články byly v četině, jiné ve sloventině a četlo se to na obou stranách řeky Moravy. I proto jsem ráda, e tuto cenu dostává dneska ty, jako první Slovenka. I k tomu ti gratuluji.
Tak díky jetě jednou a hezké proití vánočních svátků. V pohodě a bez rozčilování. Pokud to je v politice vůbec moné.
(Laureátce a Listům zasláno; autorka se nemohla slavnostního setkání zúčastnit.)
Uváděl Václav Burian; neautorizováno; redakční spolupráce Marián Hatala. Záznam setkání je na adrese
www.vlada.gov.sk/prihovor-predsednicky-vlady-na-odovzdavani-ceny-pelikan-a-diskusia.O ceně Pelikán rozhoduje výbor, jeho členy jsou redaktoři Listů a kromě nich Karel Skalický,
A. J. Liehm, Jiří Vančura a Jan imsa. Tvůrcem plastiky pelikána, upomínající zakladatele Listů
Jiřího Pelikána, je Pavel Herynek.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.