S Václavem Havlem odeel poslední ze tří otců zakladatelů Charty 77. Jeho pohřeb byl velkolepý a s mohutnou státní účastí. Také pohřbu Jana Patočky, ač pořadatelem byla pouze rodina, nescházela jistá mohutnost a té státní účast, projevená při obřadu nasazením nízko krouící helikoptéry a plochodráních motocyklů. Jedině pohřeb Jiřího Hájka v říjnu 1993 víceméně unikl pozornosti.
Rozloučení se konalo v malém evangelickém kostelíku v Praze v Klimentské ulici. Proč zrovna tam? V podstatě proto, e ádná jiná instituce neprojevila ochotu rozloučení uspořádat, ani Akademie věd, kde naposledy působil, ani Ministerstvo zahraničí, jeho byl hlavou v roce 1968. Asi stovka lidí přece jen do kostela přila a s knězem Václavem Malým jsme přítele Jiřího, který se za křesťana neprohlaoval, křesťansky pohřbili, protoe jinak to neumíme.
Proč ten nezájem o poslední rozloučení s Jiřím Hájkem? Asi proto, e Jiří Hájek, ne ho v roce 1970 ze strany vyloučili, býval komunista.
Jak se s komunismem a komunisty vyrovnat, s tím máme v Čechách problém. V roce, kdy Jiří Hájek zemřel, 87 procent obyvatelstva si ze vech politiků nejvíce oblibovalo ministra, jen vstoupil do KSČ zrovna v roce, kdy vznikla Charta, na pracoviti zastával funkci předsedy závodní organizace výboru strany a vystoupil z ní v den, kdy byl Václav Havel zvolen prezidentem ČSSR. To jsou paradoxy, řečeno s klasikem: na jednu stranu byla a je veřejnost nakloněna radikálnímu postkomunistickému antikomunismu a vyčítá dodnes Havlovi, potamo chartistům, kteří se do politiky zapojili, e s komunisty nezatočili a nezakázali je. Na druhé straně moná tée veřejnosti nevadilo a nevadí bezostyné obracení kabátů, pokud ovem obraceč dá najevo, e on byl komunistou nikoli z přesvědčení, ale z mazanosti.
Lidé jako J. Hájek, kteří v určité etapě svého ivota byli komunisty – a to z přesvědčení –, také byli jedinými skutečnými disidenty hodnými toho slova. Disidovali, odtěpili se jak od komunistické strany, tak od její ideologie a nalezli svou ivotní náplň v prosazování lidských a občanských práv.
Katolický chartista, kněz Josef Zvěřina, napsal o nich: Styděl bych se tyto ateisty pomlouvat a pinit, jak činí i někteří křesťané. Naopak jim musím děkovat, e mne často hloubkou svědomí a svou odvahou posílili.
Jsou to slova odváná a ojedinělá, ale Charta byla podnik odváný a jedinečný: dokázala spojit exkomunisty, jako byl Jiří Hájek, s lidmi komunistickou diktaturou postienými, jako byl Josef Zvěřina, vězněný v komunistických kriminálech třináct let.
Nikdy jsem docela neuvykl tomu, e chartisté byli a jsou mahem onálepkováni jako disidenti. Přece Zvěřína nebyl disident, nýbr konsistent. Celý svůj ivot byl konsistentní, věrný své víře, jejím nárokům i zaslíbením. Disidentem nebyl ani Václav Havel; neměl od čeho disidovat, nikdy ádné ideologii nepropadl a čertu stranické kázně se neupsal.
V Chartě 77 se seli disidenti s nedisidenty, ba i bývalí vězni téměř doslova se svými bývalými vězniteli. To mnohým vadilo a vadí dodnes. Josef Zvěřina o tom v roce 1979 napsal: Farizeové různých vyznání se pohorují (...) nad jednotou komunistů a nekomunistů, ateistů a křesťanů – co je pohorení pochopitelnějí u KSČ ne u křesťanů.
Přece jen bylo i dost křesťanů nepohorených, kterým bylo jasné, e obrodu, niternou nápravu sebe sama nelze nikomu zakázat a konání dobrých skutků nedovolit. S bývalými komunisty se pak tito křesťané druili a přátelili a z jejich obětavé angaovanosti v Chartě měli radost. Jak by neměli, přece nás učil Jeí, e z jednoho hříníka pokání činícího se v nebi jetě více radují ne z 99 spravedlivých, kteří pokání nepotřebují.
Nejsme zakleti do své minulosti, do svých osudů, stále je tu nad námi nabídka vykročit ze sebe, proměnit smýlení, přehodnotit hodnoty, proít metanoiu, neboli obrácení – oveme ne kabátů, ale svého srdce a ivotního směřování. Těm, kdo objevovat chtějí, umonila Charta 77 objev, e i lidé hodně různí, s různou minulostí, s různými předpoklady, i se svými chybami, omyly, ba i hříchy, mohou zakouet blahoslavenou i blaenou jednotu, kdy na sebe dobrovolně vezmou úkol dbát o nezadatelnou lidskou důstojnost, společně nést rizika plnění a vzájemně si pomáhat. I to je jeden z důvodů, pro který vichni, kdo kdekoli na planetě lidí touí po spravedlnosti, po vítězství pravdy a lásky, mohou v příběhu Charty 77 nacházet inspiraci i povzbuzení. Tento dobrý odkaz Charty 77 zůstane i poté, co my, nejspí bez státní účasti, provázeni přáteli a jejich vzpomínkou, budeme pohřbeni nějak podobně jako Jiří Hájek.
(Proslov Miloe Rejchrta, mluvčího Charty 77 v roce 1980, na jubilejním setkání Charty 77 v praském divadle Archa 6. ledna 2012; pro nedostatek času vypustil řečník z projevu pasá vyznačenou kurzívou.)
Milo Rejchrt (1946) je evangelický farář.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.