Jste zde: Listy > Archiv > 2011 > Číslo 6 > Václav Jamek: Bez páteře se vzpřímit nelze aneb Loučení s Klausem
Václav Klaus hřeší – styď se kadý, kdo by v tomto výrazu hledal sebemenší naráku na sexuální orientaci našeho milovaného státníka – na to, e si lidé nic nepamatují. Třeba jak se před dvaceti lety vysmíval kadému, kdo veřejně mluvil o civilizačních hodnotách. Kdy slyším slovo hodnota, sahám po kalkulačce, říkával tento neomylný počtář, první mezi misomusy, a v jednom z dávných čísel Literárních novin by se vskutku našel usvědčující článek, v něm tvrdí, e neexistuje ádná jiná hodnota ne smluvní, stanovená trhem (ještě dřív mluvil o dočasném stěhování knihoven na pavlač: ve skutečnosti se stěhovaly do sklepa, a natrvalo). Take kdy se teď vemlouvá pánům biskupům a zaklíná se konzervativními hodnotami, praví na to střízlivý člověk opět jenom: Ha, ha.
Věřit se dá určitě tomu, e Klausovi leí v aludku sociální práva. Vyzývat k jejich potlačování zrovna z křesťanské tribuny je ovšem troufalost, jakou by si kromě Klause dovolil jedině naprostý nihilista. Ale co biskupové, jsou to snad také nihilisté, kdy Klausovi tak horlivě přitakávají: samé natřásání, samý cukrblik, a e prý smýšlejí do puntíku zrovinka jako on? Však u jde po internetu takový hlas lidu: co by arcibiskup praský neudělal kvůli majetkovým restitucím! Moná si český klérus myslí, e u zkaených Čechů se dá i duchovní autorita získat jen penězi? Nu, sám nevím.
Křesťané lou ovšem také jen po křesťansku, tak nějak srozumitelně. S Klausem je to jiné. Je to silná osobnost, moná a příliš spoléhající na svůj intelekt, která převyšuje své okolí a jí lidé snadno přiznávají autoritu. Ve svém politickém rozhodování za posledních dvaadvacet let jeví však takovou morální tupozrakost, a vzniká podezření, e jí autonomní mravní vědomí v podstatě chybí. Jen mravně slepý člověk si například můe představovat, e bohatá třída vytvořená zlodějnou z prospěchářů, kariéristů a veksláků postaví národ na nohy a přinese mu prosperitu. Bez páteře se vzpřímit nelze. Klaus páteř u předtím zlomenou zlomil napodruhé, a dá se snad včlenění lidstva mezi bezobratlé označovat slovem konzervatismus? (U dávno mi ostatně nejde do hlavy, jak mohl Ústavní soud, který nám jinak kvůli nicotným právním formalitám ruší volby, přistoupit na právní nezkoumatelnost privatizačních úkonů, jak ji tehdy vymyslel a prosadil Klaus se svým revolučním výborem pro soukromé blaho sestaveným z ekonomických ministrů – skýtaje tak další revoluci dobrý právní důvod, proč stávající majetkové poměry prohlásit za ilegální.)
Bezvýhradná smluvní relativita hodnot je ovšem zhoubná především pro konzervatismus (stačí slyšet, jak mluví pape): trní ideologie v Klausově extrémním podání je tedy s konzervativními společenskými a mravními hodnotami v příkrém a bezvýchodném rozporu. Hlásat obojí zároveň můe buď lhář, nebo někdo, komu fatálně selhává soudnost. Proto je Klausova le – pokud je to jen le, a nikoli počínající demence – daleko zapeklitější.
Dobrý obraz takové ivotní volby podal kdysi Bernardo Bertolucci ve svém filmu Konformista. Přimknutí ke konzervativním zásadám můe být východiskem pro toho, kdo se vnitřních morálních kritérií není s to vlastní cestou dopracovat: karteziánsky a pragmaticky volí morálku ji hotovou, která je v zásobě, morálku nejmenšího odporu, jakmile zjistí, e by ho (v mezilidském smyslu) jeho obludnost uvrhla do zkázy, nebo přinejmenším do bezvýznamnosti (co je pro ctiádostivého jedince toté). Páteř nahrazuje krunýřem, a tím se stává konzervativní světonázor; s jeho pomocí je zneškodněna – obětována – zničující zvláštnost, k ní jedinec nenašel morální klíč, vědomí vlastní ceny a vlastní jedinečnosti však z konzervatismu čerpá novou sílu, ba pýchu, a posléze se do něho zpětně promítá: člověk je potom za své konzervativně upravené a přestrojené postoje schopen jít i proti větru a dešti – zaplatil je koneckonců vlastní bytostí. Protoe však byla s pravdou vlastního bytí obětována i vnitřní mravnost (take i vlastní hodnota musí být ustavičně potvrzována zvenčí silou obdivovatelů a pochlebníků), vnějšímu, vyznávanému konzervatismu odpovídá jen bytostný nihilismus; a ten nemůe najít oporu v ničem, rozkládá, čeho se dotkne, a také konzervatismus se pod jeho vlivem obrací v nicotu. Taj svého blázna, a zemřeš němý, říkal Henri Michaux.
Souprava (v dacanské novořeči: balík) konzervativních hodnot je zkrátka jednou z moných hodnotových kolekcí, které lze vyuít, pokud se jejich směnný kurs dobře vyvíjí, případně v tom existenčním segmentu, kde se to vyplácí. Není ádný dobrý důvod k tomu podezírat Václava Klause z nedůslednosti, kdy nás teď dnes a denně oblauje poučováním o jakýchsi tradicích, které obsahují jen to, v čem sám Klaus ráčí najít zalíbení (například svět bez sociálních práv, kšeft očištěný od zbytečné lidskosti). Jeho původní anetický postoj k hodnotám se nezměnil (tolik snad od starého páníčka ani nelze ádat), jenom si nám zaspekuloval na mravní burze, zkouší to s akciemi firmy Autentický konzervatismus starého střihu: ale rychle se jich zbaví, pokud zjistí, e na trhy tahle finta nezabírá; moná chce prostě jen uvést do pohybu kurs úplně jiných akcií, jak u to morální spekulanti (přesněji: hazardéři) dělají. Bátoru, Hájka a jiné staroitné podivíny čeká nemilé překvapení – protoe Václav Klaus po jejich boku do bezvýznamnosti rozhodně odkráčet nehodlá.
Zbývá důleitá otázka: pokud je povaha všech hodnot pouze smluvní, nelze ádnou z nich brát jako pevné, spolehlivé, neúhybné vodítko (co byl ve všeobecně vrtkavém bytí jejich původní účel), take k čemu jsou vůbec dobré? Odpověď je nasnadě: to, co mělo slouit jako ochrana před libovůlí, stává se jejím nástrojem. Nejsou-li hodnoty soběstačné, zůstává jedinou hodnotou moc; za tu, jak známo, se platí popřením lásky.
A co jiného je pak moc ne hrubý, ošidný způsob bezmoci? Řeknu to trochu pádněji ne Hegel: Pouze svobodou všech ostatních je člověk svobodný. Otrokář je otrokem otroctví. I kdy ty bezbranné, citlivé a pravdomluvné je snazší zranit i zabít, k přeití nejsou nejlépe uzpůsobeny stvůry.
Sbohem. Lépe stát s těmi, kdo se lásky nezřeknou, i kdyby ji nikdy neměli získat.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.